Talvirenkaat - yleisketju

Vaihdoin autoa kesällä ja mukana tuli kaksi-kolme talvea ajetut (loppuvuoden 2022 leimalla) Michelin X-Ice Snow kitkarenkaat. Ihan siistikuntoiset ja hyvin vielä pintaa, ei tietoa tarkemmasta ajomäärästä. Oulun korkeudella ajot, niin mikä todennäköisyys että nuo vielä pitää edes välttävästi vai onko sama pistää uudet jo alle? Ei aiempaa kokemusta kitkoista, nastat vielä menisi tuon ikäisinä, mutta mites kitkat?

Muuten odottelisin talvea ja testaisin, mutta kun pitäisi paineanturit uusia (rasittavaa kun auto piippaa noista jatkuvasti) niin samalla työllä menisi renkaat + anturit. Ei viitsisi nyt vaihtaa pelkkiä antureita ja kuukauden päästä sit renkaita erikseen ja maksaa työstä kahdesti.
Juuri viikonloppuna laitoin 2017 vuoden paistoleimalla olevat Contin kitkat alle, pintaa sen ~6,5mm vielä jäljellä.
Alkaisihan nuo tosiaan ikänsä puolesta olemaan melko vaihtokunnossa, mutta hyvin viime talvenkin vielä pärjäsi, joten kolmivuotiailla pitäisi pärjätä vielä paremmin.
 
Vaihdoin autoa kesällä ja mukana tuli kaksi-kolme talvea ajetut (loppuvuoden 2022 leimalla) Michelin X-Ice Snow kitkarenkaat. Ihan siistikuntoiset ja hyvin vielä pintaa, ei tietoa tarkemmasta ajomäärästä. Oulun korkeudella ajot, niin mikä todennäköisyys että nuo vielä pitää edes välttävästi vai onko sama pistää uudet jo alle? Ei aiempaa kokemusta kitkoista, nastat vielä menisi tuon ikäisinä, mutta mites kitkat?

Muuten odottelisin talvea ja testaisin, mutta kun pitäisi paineanturit uusia (rasittavaa kun auto piippaa noista jatkuvasti) niin samalla työllä menisi renkaat + anturit. Ei viitsisi nyt vaihtaa pelkkiä antureita ja kuukauden päästä sit renkaita erikseen ja maksaa työstä kahdesti.
Laatumerkin kitkat kyseessä, taitavat suositella valmistajankin puolesta, että 5-6 vuoden jälkeen vasta suunnitellaan vaihtoa. Alle vaan ja ajoa. Itsellä lähtee viides vuosi CVC7 kitkoilla 6,4mm kulutuspinnalla ja Oulun korkeudella ajelut.
 
Vaihdoin autoa kesällä ja mukana tuli kaksi-kolme talvea ajetut (loppuvuoden 2022 leimalla) Michelin X-Ice Snow kitkarenkaat. Ihan siistikuntoiset ja hyvin vielä pintaa, ei tietoa tarkemmasta ajomäärästä. Oulun korkeudella ajot, niin mikä todennäköisyys että nuo vielä pitää edes välttävästi vai onko sama pistää uudet jo alle? Ei aiempaa kokemusta kitkoista, nastat vielä menisi tuon ikäisinä, mutta mites kitkat?

Muuten odottelisin talvea ja testaisin, mutta kun pitäisi paineanturit uusia (rasittavaa kun auto piippaa noista jatkuvasti) niin samalla työllä menisi renkaat + anturit. Ei viitsisi nyt vaihtaa pelkkiä antureita ja kuukauden päästä sit renkaita erikseen ja maksaa työstä kahdesti.

Neljä talvea ajoin Turun seudulla noilla samolla kitkoilla ja sitten lähti vaihtoon, pintaa olis ollut vielä mutta alkoi jääpito heikkenemään ja se on se ongelma täällä seudulla kun pitkin talvea ajellaan enemmän jäällä kuin lumella. Jos olis ollut auton vaihto ajankohtaista tai ajot paikassa missä on oikea talvi tämän vetisen jääpaskan sijasta niin olis varmaan tullut vielä tuleva talvi ajettua samoilla, mutta kun ajatus on muutaman vuoden päästä vaihtaa auto niin mieluummin uusin tässä vaiheessa renkaat ja nautin itse uusista renkaista kuin ostan uudet seuraavalle omistajalle.

Jos renkaissa on pinnat kunnossa ja uraa löytyy eikä noille ole mitään outoa tapahtunut niin varmasti uskallat vähintään tämän talven ainakin ajaa niillä, paistoleimasta päätellen saattavat olla vasta pari talvea ajetut niin vois vielä jopa kaksi tai kolmekin talvea olla edessä.
 
Kyllä, hyvin kestävät ja pitävät ihan kohtuu hyvin loppuun asti. Pinta jos loppuu, niin sitten eivät pidä loskassa, irtolumessa tms. pehmeällä pinnalla, jossa vaaditaan kuviota.
 
Itsellä lähtee viides vuosi CVC7 kitkoilla 6,4mm kulutuspinnalla ja Oulun korkeudella ajelut.
Itsellä kuudes talvi Hakkapeliitta R3 SUV:illa Etelä-Suomessa. Noissa pintaa viitisen milliä. Autolla ajettu 120 000 km niin noilla lienee rullattu joku 50-60 tkm. Ei kyllä koko talvea enää uskalla noilla ajaa, varsinkin jos tulee kunnon talvi. Viime talvenakin välillä liukasteltiin vaikka ei kunnon talvea ollut. Josko tuossa joulun tienoolla vaihtaisi uusiin Hankookeihin tai Michelineihin.

Se näissä laatukumeissa on hyvä, että vaikka nuokin on jo elämänsä ehtoopuolella, niin silti ne käyttäytyvät edelleen ennalta-arvattavasti eivätkä lähde hallitsemattomaan luistoon.
 
Näin lukee toisen kaupan (rengas365) tiedoissa renkaan kohdalla. Myös tuo korkea nopeusluokka on yleensä juurikin noiden Keski-Euroopan kitkarenkaiden ominaispiirre.

Näyttökuva 2025-11-06 kello 3.12.36.png
 
Kyllä, hyvin kestävät ja pitävät ihan kohtuu hyvin loppuun asti. Pinta jos loppuu, niin sitten eivät pidä loskassa, irtolumessa tms. pehmeällä pinnalla, jossa vaaditaan kuviota.
Kyllä ne renkaat myös kovettuvat sen verran, että "kohtuu hyvin" on aika vahvasti sanottu. Ellet sitten määrittele loppua siihen 5 mm tuntumaan.

Kysyjän tapauksessa kun alla ovat vähän pidon suhteen äkkijyrkät x-icet, anturit joutuu vaihtamaan kuitenkin ja ei kokemusta kitkoista, niin suosiolla vaihtaisin pois. Hyväkuntoisista sopiva liike voi vielä jotain hyvittääkin.
 
Itse asun Helsingissä ja ajan pääasiassa paikallisia pääväyliä, eli tyyliin kehää. Tämän lisäksi melko usein moottoritietä n. 200km länteen (ykköstie) ja n. 200 km pohjoiseen (nelostie). Näillä spekseillä veikkaan, että ihan reilusti yli 90% ajosta on puhdasta asfalttiajoa talvellakin, märkää ja kuivaa. Käytännössä siis keski-eurooppalaiset kitkat varmasti passaisivat, koska juuri märällä ja kuivalla sulalla asfaltilla ovat erittäin hyvät verrattuna pohjoismaisiin kitkoihin tai nastoihin, mutta jos on PAKKO ajaa kelillä kuin kelillä, niin itse en keski-eurooppalaisiin kitkoihin koskisi pitkällä tikullakaan. Varmasti kyllä pärjää, mutta pitää olla jo tosi tarkkana.
 
Itse asun Helsingissä ja ajan pääasiassa paikallisia pääväyliä, eli tyyliin kehää. Tämän lisäksi melko usein moottoritietä n. 200km länteen (ykköstie) ja n. 200 km pohjoiseen (nelostie). Näillä spekseillä veikkaan, että ihan reilusti yli 90% ajosta on puhdasta asfalttiajoa talvellakin, märkää ja kuivaa. Käytännössä siis keski-eurooppalaiset kitkat varmasti passaisivat, koska juuri märällä ja kuivalla sulalla asfaltilla ovat erittäin hyvät verrattuna pohjoismaisiin kitkoihin tai nastoihin, mutta jos on PAKKO ajaa kelillä kuin kelillä, niin itse en keski-eurooppalaisiin kitkoihin koskisi pitkällä tikullakaan. Varmasti kyllä pärjää, mutta pitää olla jo tosi tarkkana.
No ainakin viimevuodet on helsingin ja lähialueiden pääväylät ollut lähinnä märkää tai jäätä. Kuivat kelit vähemmistössä jolloin ny pärjää talvella kesärenkaillakin.
Itse pyörin vaan ja ainoastaan käytännössä kehä3 sisäpuolella ja todennut että on kyllä ekat ja vikat kitkat mitkä itselle tulee. Ei siis ainuttakaan positiivista ominaisuutta vs nastat.
 
Kyllä ne renkaat myös kovettuvat sen verran, että "kohtuu hyvin" on aika vahvasti sanottu. Ellet sitten määrittele loppua siihen 5 mm tuntumaan.

Kysyjän tapauksessa kun alla ovat vähän pidon suhteen äkkijyrkät x-icet, anturit joutuu vaihtamaan kuitenkin ja ei kokemusta kitkoista, niin suosiolla vaihtaisin pois. Hyväkuntoisista sopiva liike voi vielä jotain hyvittääkin.
Itse ajoin aiemmat Continentalit (VC 7) loppuun siten, että pintaa taisi olla n. 4 mm. Se on kyllä jo aika vähän, pakko myöntää, eli vähänkin pehmeämmällä pinnalla tai loskassa pito oli oikeasti tosi heikko. Mutta varsinaisesti mitään isompaa "jääpidon" ongelmaa en kyllä huomannut. Uusi on aina uusi ja kun vaihtaa vanhat kuluneet renkaat uusiin, niin pitoa ja muita hyviä ominaisuuksia tuntuu löytyvän tosi paljon, mutta paha sanoa, että kuinka kauan, kun ne ominaisuudet vähenevät hissukseen. Sama ilmiö kesärenkaissa, eli vaihdat vanhat kumit uusiin, niin jopa tuntuu hiljaisilta vastapaistetut uudet gummit, mutta tämäkin illuusio kestää ehkä todellisuudessa vain hetken.
 
No ainakin viimevuodet on helsingin ja lähialueiden pääväylät ollut lähinnä märkää tai jäätä. Kuivat kelit vähemmistössä jolloin ny pärjää talvella kesärenkaillakin.
Itse pyörin vaan ja ainoastaan käytännössä kehä3 sisäpuolella ja todennut että on kyllä ekat ja vikat kitkat mitkä itselle tulee. Ei siis ainuttakaan positiivista ominaisuutta vs nastat.
En ole kaivannut nastoja koskaan sen jälkeen, kun ostin ensimmäiset kitkat. Mulla on kyllä ollut nastoja sekin jälkeen, koska käytettyjen autojen mukana on niitä tullut, mutta mitään isompaa eroa en ole huomannut.

Jos Kehä I on jäässä, niin siellä pärjää melkein kesärenkaillakin, eli vauhdit ovat niin alhaiset. Kehä III on itselleni ei-niin-tuttu.

Edit. Sanotaan näin, että jos ajat pääteitä (valtatiet, motarit, kaupunkien vilkkaimmat väylät), niin talven aikana on yhden käden sormilla laskettava määrä oikeasti haasteellisia kelejä. Joku reikäpää painaa "hyvällä" autolla uusilla "testivoittajakumeilla" silloinkin pikku ylinopeutta, mutta näin ei kannata tehdä, vuoden aikana häviät ehkä minuutteja ottamalla vähän rennommin, mutta hyvän kelin normivauhtia ajamalla otat ihan vitullisen riskin. Itsekin ottaisin nastat, jos asuisin mörön perseessä ja joutuisin ajamaan niitä vesijääteitä päivittäin. On tullut maallakin asuttua ja teiden hoito on tosiaan ihan eri planeetalta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
291 363
Viestejä
4 984 978
Jäsenet
80 044
Uusin jäsen
Ozuk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom