Saako tolla pultit auki? Haastavinta on talven ajon aikana kiristyneet pulttien avaukset
Renkaiden vaihtoa kannattaa sellaisilla työkaluilla joilla kokee homman sujuvan itselle. Se, onko minkäkin verran vääntöä laitteissa on aika se ja sama.
Itse käytän about 10 euron teleskooppista rengasavainta sopivalla hylsy sarjalla, ryobin perus ruuvinväännintä sopivalla adapterilla ja sopivalla hylsyllä.
Noilla homma sujuu vauhdikkaasti siihen kahteen-kolmeen autoon johon tulee vuodessa sen pari kertaa renkaat vaihdettua.
Muutamia sekunteja/mutteri/pultti tuossa varmasti häviää, mutta en koe tarvitsevani sen enempää ja kiristys tapahtuu käsivoimalla ilman lisävartta siihen samaan fiilikseen kuin aina.
Ammattilaiset käyttävät heille sopivia työkaluja ja itse amatöörinä itselle sopivia työkaluja. Kullekin oman osaamistason mukaan ja saan todennäköisesti vain enemmän vahinkoa jos lähden ammattilaisten työkaluja käyttämään ilman osaamista.
Riippuu monesta asiasta, kyllä akkukoneella homma on ihan useita minuutteja nopeampaa hommaa, jopa per rengas.
Esim jo se, että mutterit/pultit voi avata vasta kun kulma on ilmassa, nopeuttaa hommaa huomattavasti, käsin vääntämällä taas pitää löysyttää siinä maassa ensin. Sitten jos noi on vähänkään jumissa niin on se sellasta äheltämistä kun pitää väkisin vääntää ja hirveen narahduksen kera lopulta aukeaa

Se minkä verran on vääntöä ei todellakaan ole se ja sama, jos vääntö ei riitä aukomaan niin eipä siitä sitten iloa ole.
Aika karua luettavaa yllä oleva. Omasta autosta irtosi vähän 500 Nm irroitusvoimalla olevalla Makitalla kuin tyhjää vain, vaikka on paikallisessa merkkiliikkeessä laitettu kiinni. On siellä varmaan opetettu koko porukalle momenttisauvan käyttö, kun ei ole muistikuvia siitä että olisi olleet tiukassa.
Itsellä on AEG:n 500 nm vääntävä akkuväännin jolla omasta + useammasta muusta Kia:sta vaihtuu vuosittain renkaat, ikinä ei ole mitään ongelmia ollut mutterien aukomisessa, itse en käytä mitään rasvoja/tervoja tms. Eli kulma ilmaan, ja mutteri irtoaa hetkessä. Kaikissa aluvanteet paitsi yhdessä peltivanteilla kumit
Viime vuonna sitten kaverin volkkariin menin avuksi vaihtelemaan talvirenkaita, niin ei saatana miten jumissa tällä oli pultit/mutterit, yhtään rengasta ei saatu vaihdettua kun 1-3 pulttia/mutteria per rengas ei vaan irronnut sitten millään vaikka kuinka nakutti menemään.
Käsin koitettiin avata niin meni yksi varsi kirjaimellisesti mutkalle ja joku 20€ teleskooppi katkesi kesken homman, kävi sitten liikkeessä vaihdattamassa.
Liekö sitten volkkarissa ruostuu helpommin nuo, kaveri ajaa vielä tosi vähän ettei suolassakaan paljoa pyöri autonsa kanssa, vaikea sanoa.
Mutta kyllä toi akkuväännin (jos on auto jossa ei paikat hitsaannu ruosteella kiinni) helpottaa hommaa ihan älyttömästi, ennen meni joku 30min sisältäen renkaiden raahauksen varastoon yms, nyt ennätys on joku alle 15min kun on väännin apuna