Terveyshuolet

Mullakin uniapneaa kuulemma, ei tutkittu ikinä. Heräilin vähän milloin sattuu, yleensä tyynyn vierestä. Heivasin sen kalliin kertakäyttö Tempurin pois pelistä ja nukuin jatkossa ilman tyynyä. Voi kuulostaa vähän oudolta mutta eipä ole kurkku kipeä aamulla tai muutakaan. 100% ihmisistä nukkuu varmaan pää tyynyllä, vaan ilman sitäkin tottuu hyvinkin nukkumaan. Kokeilemalla selviää eikä maksa mitään.
Ei kyllä onnistu millään kylkinukkujalta tällainen. Selkänukkujalle varmaan on tottumiskysymys.
Itse olen kylkinukkuja eikä mitään saumaa nukkua ilman tyynyä tai edes matalalla tyynyllä.

Kertokaa mikä minulla on. Ennen nukuin kuin kivi, 8 h putkeen. Joskus enemmänkin, ei herätystä vaikka menisi traktori ikkunan alla. No sittemmin aloin herätä noin tuntia ennen tavallista herätyskelloa, sitten kaksi. Sitten useamminkin. Viime viikosta alkoi jakso, että herään noin 3-4 tuntia nukahtamisesta. Päiviä putkeen. Pari päivää on jakso, että herään TUNNISSA nukahtamisesta. Lääkäri sanoi, että pitäisi ottaa melatoniinia ja teki resepti soteasemalla? Ei se kai unen laatua paranna? Minulle diagnosoitiin juuri masennusta ja lääkäri epäilee muun muassa uniapneaa, koska haukottelen hyvinkin nukutun yön jälkeen ja olen aina väsynyt. No myös on epäily lihassairaudesta, jossa melkeinpä joka paikkaan sattuu ilman rasitustakin, kun jokin hermo ilmeisesti puristuu jossain.

Miten pääsen takaisin siihen putkeen, että voin nukkua 8 tuntia kuin kivi?

Tämä alkaa ottaa koville, kun ei pääse edes syvään uneen.

Jenkkisänky on 7 vuotta vanha, pitäisi olla ok vielä 2-3 vuotta. Tyyny on vielä ryhdissään, mutta menee varuiksi vaihtoon kalliimpaan.
Ikä saattaa myös vaikuttaa asiaan. Oletan nyt sukupuolesi, mutta jos olet mies niin andropaussi saattaa aiheuttaa mm. unihäiriöitä. Kannattaa tsekata muutkin oireet.

Joskin minäkin epäilen uniapneaa varsinkin jos on selkänukkuja, mutta kannattaa toi edellinen tsekata.

Uneen voinee vaikuttaa monet tekijät psykologisista fysiologisiin. Itsellä viime aikoina huonosti nukkumista ja heräilyä aiheuttivat eri aikoina sekä fysiologiset/biologiset että psykologiset jutut.

Kokeilin C-vitamiinivalmistetta ja se vaikutti ikävästi uneeni, heräilin yöllä monta kertaa. Joten lopetin sen ja uni palasi. Toisena kokemuksena olin ahdistunut eräästä asiasta, joka myös vaikutti vähän samantyylisesti uneen, eli heräilin kesken unta. Mutta meni onneksi nopeasti ohi.

Uneen voinee vaikuttaa monet tekijät psykologisista fysiologisiin. Itsellä viime aikoina huonosti nukkumista ja heräilyä aiheuttivat eri aikoina sekä fysiologiset/biologiset että psykologiset jutut.

Kokeilin C-vitamiinivalmistetta ja se vaikutti ikävästi uneeni, heräilin yöllä monta kertaa. Joten lopetin sen ja uni palasi. Toisena kokemuksena olin ahdistunut eräästä asiasta, joka myös vaikutti vähän samantyylisesti uneen, eli heräilin kesken unta. Mutta meni onneksi nopeasti ohi.
Olen 35 vuoden iässä, minullakin on käytössä C-vitamiini lisä Vahva. Mutta otin sen käyttöön kuukausi sitten.

Vitamiinin saanti muuten olisi puutteellista ruokavalion takia (köyhyys).

Voiko vika olla näin yksinkertainen kuin C-vitamiini, tänään heräsin tunnin päästä nukahtelusta ja sitten tunnin-parin välein.

Voiko vika olla näin yksinkertainen kuin C-vitamiini, tänään heräsin tunnin päästä nukahtelusta ja sitten tunnin-parin välein.
Oli se mahdollinen ainakin minulle. Kannattaa kokeilla C-vitamiinin lopettamista (mukava kuulla jos toimii). Aloitin itse C-vitamiinikuurin ja heräämiset yöllä alkoivat heti seuraavana yönä. Lopetin, niin huonounisuus meni pois parin päivän päästä. Minulla vaikutus oli siis aika välitön, joten sen huomasi ja osasi vähän miettimällä liittää C-tabuihin.

Voi tietysti olla jotain muutakin.

Löytyi tietoa esim. Why Can Taking Vitamin C Cause Insomnia?
"Vitamin C's stimulating properties may also cause excitability and disrupt sleep quality, leading to insomnia, difficulty sleeping, or unrestful sleep."

Oli se mahdollinen ainakin minulle. Kannattaa kokeilla C-vitamiinin lopettamista (mukava kuulla jos toimii). Aloitin itse C-vitamiinikuurin ja heräämiset yöllä alkoivat heti seuraavana yönä. Lopetin, niin huonounisuus meni pois parin päivän päästä. Minulla vaikutus oli siis aika välitön, joten sen huomasi ja osasi vähän miettimällä liittää C-tabuihin.

Voi tietysti olla jotain muutakin.

Löytyi tietoa esim. Why Can Taking Vitamin C Cause Insomnia?
"Vitamin C's stimulating properties may also cause excitability and disrupt sleep quality, leading to insomnia, difficulty sleeping, or unrestful sleep."
Juttelin tästä myös tekoälylle, Gemini suositteli saman tien viikon paastoa tuosta C-vitamiinista.

Otin sen aina aamuisin. Päivittelen tähän ketjuun onko siitä sitten mitään apua. Vahvassa C-vitamiinissa on 500 mg -annos.
Se on moninkertainen määrä (6,7-kertainen) mitä ihminen tarvitsee päivässä.

Kannattaa ostaa 80 mg C-vitamiinia, sitten se on 1,0-kertainen annos.

Juttelin tästä myös tekoälylle, Gemini suositteli saman tien viikon paastoa tuosta C-vitamiinista.

Otin sen aina aamuisin. Päivittelen tähän ketjuun onko siitä sitten mitään apua. Vahvassa C-vitamiinissa on 500 mg -annos.
Se on moninkertainen määrä (6,7-kertainen) mitä ihminen tarvitsee päivässä.

Kannattaa ostaa 80 mg C-vitamiinia, sitten se on 1,0-kertainen annos.
Otan päivässä purkista 500mg C- vitamiinia siten että aamulla ½ nappia ja illalla toinen ½. Ihan sen takia että elimistö ei kykene kerralla ottamaan sitä 500mg annosta vastaan, ei edes tuota 250mg mutta sitä pienemmäksi en ole alkanut tablettia jakamaan. Uniin ei minulla silti ole vaikuttanut vaikka muutakin C- vitamiinia syön päivän aikana, esim. paprikaa.

Saako kysyä, että miksi et?

Itse en tiedosta asiaa oikeastaan mitenkään. Kuulemma kuorsaan ja hengitys pätkii tms... Nykyään kun nukun enimmäkseen yksin niin ei häiritse ketään. Ja muutenkin nukkuessa oon sellainen pyörijä että joku härpäke naamalla olisi aika solmussa aamuun mennessä. No nykyään en kai enää edes pyöri kun peitot ei ole niin sekaisin.
Ainakin ennen, mitä kuullut - olisi pitänyt mennä sairaalaan nukkumaan yöksi monitoroitavaksi. No sehän ei multa onnistuisi alle 3 promillen kunnossa joten...

Ei kyllä onnistu millään kylkinukkujalta tällainen. Selkänukkujalle varmaan on tottumiskysymys.
Itse olen kylkinukkuja eikä mitään saumaa nukkua ilman tyynyä tai edes matalalla tyynyllä.

Nukun mäkin kyljellään, ainakin joskus nukahtaessa, kyynärpäätä vaan pään alle. Korkea tyyny taas ei oo ikinä toiminut mulle. Näin sitä on jokaisella omat tyylinsä ja tapansa, eikä se väärin ole. Herätessä aina selällään.

Itse en tiedosta asiaa oikeastaan mitenkään. Kuulemma kuorsaan ja hengitys pätkii tms... Nykyään kun nukun enimmäkseen yksin niin ei häiritse ketään. Ja muutenkin nukkuessa oon sellainen pyörijä että joku härpäke naamalla olisi aika solmussa aamuun mennessä. No nykyään en kai enää edes pyöri kun peitot ei ole niin sekaisin.
Ainakin ennen, mitä kuullut - olisi pitänyt mennä sairaalaan nukkumaan yöksi monitoroitavaksi. No sehän ei multa onnistuisi alle 3 promillen kunnossa joten...
Minulle tuli just lappuna, että uniapneatesti tehdään kotioloissa. Laite haetaan määrättynä aikana ja palautetaan seuraavana päivänä ennen kello 12. Laite asennetaan suoraan paitaan ja muualle kehoon, CPAP-laite tulee vasta, jos todetaan uniapnea.

Lääkärini tosin sanoi, että kuiva suu voi johtua myös ruokatorvesta, sen tähystystä hän miettii.

On meinaan nielemisvaikeuksia ja vatsan kaasut tulevat yön aikana suulle asti. Olen joka päivä itsekin promillen humalassa vähintään.

Ja en siis juo mitään, ainoastaan väsymys aiheuttaa tuota "humalaa".

Minulle tuli just lappuna, että uniapneatesti tehdään kotioloissa. Laite haetaan määrättynä aikana ja palautetaan seuraavana päivänä ennen kello 12. Laite asennetaan suoraan paitaan ja muualle kehoon, CPAP-laite tulee vasta, jos todetaan uniapnea.

Lääkärini tosin sanoi, että kuiva suu voi johtua myös ruokatorvesta, sen tähystystä hän miettii.

On meinaan nielemisvaikeuksia ja vatsan kaasut tulevat yön aikana suulle asti. Olen joka päivä itsekin promillen humalassa vähintään.

Onko nenä tukossa öisin? Kuiva suu yleensä viittaa siihen. Ja kuiva suu ei ole mikään epämiellyttävä tilanne, vaan se myös pilaa hampaat.
Muista sitten että toi apnealaite äänittää kaiken että älä höpöttele mitä sattuu kun sen laitat :D

Hyvä kun homma etenee, tarvitset todennäköisesti vielä närästyslääkkeen ja sängyn päädyn nostamisen reippaasti ylös, minulla ehti kurkunpää jo hieman vioittua hapoista

Ai se toimii noinkin kätevästi nykyään, mun tiedot olikin oikeasti ikivanhoja. Toivottavasti asia selviää ja saat nukuttua paremmin tulevaisuudessa kun syyt selviää. Tietenkin että tutkitaan kunnolla eikä jätetä puolitiehen.

Jos itsellä välillä huonosti nukuttuja öitä tai stressin takia väsynyt, niin se kostautuu sillä että nukahdan sohvalle ties mihin aikaan, mikä tietty sekoittaa unirytmiä aika huolella.

Mahtaakohan stressi napata äkkiäkin verevnpaineita ylös?
Toki stressiä ollut jo pitkään.
Tuli vaan noin viikko sitten piruuttaan mitattua, kun emäntä omista terveydellisistä syistään mittasi. Mulla oli pirun hyvät arvot, en nyt muista mitä oli, mutta ennemmin alhaalla kuin ylhäällä.

Eilen tässä emännän luona ollessa tuli huono olo, huippasi ja oli päänsärkyä. Mitattiin, niin oli yli 140/90.
Tuo oli jo soittamassa lääkäriin, mutta sanoin, että eiköhän tuo ohi mene.( Toki en puhunut, että vähän vihloi rinnasta välillä)
Tänään putosi johonkin 127/85. Ja olokin taas lähes normaali.
Tarviiko olla huolissaan?

Tuli vaan noin viikko sitten piruuttaan mitattua, kun emäntä omista terveydellisistä syistään mittasi. Mulla oli pirun hyvät arvot, en nyt muista mitä oli, mutta ennemmin alhaalla kuin ylhäällä.

Eilen tässä emännän luona ollessa tuli huono olo, huippasi ja oli päänsärkyä. Mitattiin, niin oli yli 140/90.
Tuo oli jo soittamassa lääkäriin, mutta sanoin, että eiköhän tuo ohi mene.( Toki en puhunut, että vähän vihloi rinnasta välillä)
Kyllä stressi nostaa paineita ja tuo 140 ei ole edes paljon. Minulla alkoi flunssa tai mikä lie tuolla päänsäryllä ja huonolla ololla, rinnan kipuilua kyllä kannattaa tarkkailla

Stressi nostaa tosi paljon paineita ja hetkellisesti arvot saattaa olla tosi korkeita. Tuo sinun mittaamasi arvo on ihan normaalia luokkaa tavalliselle (huonokuntoiselle läskille) suomalaiselle. En siis tarkoita, että sinä olet sellainen vaan sitä että ihan stressittömässäkin tilassa joka toisella on paineet tuota luokkaa.

Joku sappikohtaushan myös nostaa pirusti verenpaineita eli jos vaikka stressitaso nousee kivun tai toimintahäiriön myötä.

Sinulla on tuossa sellainen olennainen seikka: "emännän luona".

En toki kenenkään emännistä tiedä, itsellä on yksi entinen ja toinen silleen vähän semisti kiikun kaakun.. Kummasti se kyllä nostaa sekä verenpaineita että muita käyriä, kun käyttää sen päiväajan jomman kumman kanssa näistä tappelemiseen.

Sen ensimmäisen kanssa on sellainen pikkuinen hankaluus, että pitäisi sitä tytärtä tavata.. Noin kymmenen tarkistuksen yms. jälkeen tuo toki onnistui tänään peräti 2,5h ajan. Pyysin siinä ihan ohimennen, että josko voisi ottaa omasta eteisen kaapista kaiken elektroniikan mukaan, niin voin katsoa ja miettiä tässä ajan kuluksi.. No arvatkaa, oliko.. Tiedustelin sitten hiukan perään.. "No kun hän oletti, että..".. Siinä sitten hetken aikaa "keskusteltuamme", päätyi vastapuoli siihen, että minulla on kuulemma aina oikeus olettaa, mutta hänellä ei ole. No näinpähän tuo tosiaan onkin. :smoke:

Toinen nyt on ymmärtänyt olla suhteellisen kunnolla.

En ole mitannut verenpaineita, enkä mittaa. Menen syömään jotain ja sitten nuq - ehkä. Tykkään ihan jostain kumman syystä valvoa nykyään yöt ja nukkua päivät..

e. Olen tässä kyllä ihan muutaman kuukauden sisään osannut ihan kivasti heittää noppaa. Yazzyn enkka on "vasta" 312. Muita tuloksia mm. 304 ja 296. Alan pikkuhiljaa olemaan kohtuullisen vahvasti sitä mieltä, että saatan olla muulloin hiukan väärässä seurassa. :rolleyes:

Viimeksi muokattu:
Sinulla on tuossa sellainen olennainen seikka: "emännän luona".

En toki kenenkään emännistä tiedä, itsellä on yksi entinen ja toinen silleen vähän semisti kiikun kaakun.. Kummasti se kyllä nostaa sekä verenpaineita että muita käyriä, kun käyttää sen päiväajan jomman kumman kanssa näistä tappelemiseen.

Sen ensimmäisen kanssa on sellainen pikkuinen hankaluus, että pitäisi sitä tytärtä tavata.. Noin kymmenen tarkistuksen yms. jälkeen tuo toki onnistui tänään peräti 2,5h ajan. Pyysin siinä ihan ohimennen, että josko voisi ottaa omasta eteisen kaapista kaiken elektroniikan mukaan, niin voin katsoa ja miettiä tässä ajan kuluksi.. No arvatkaa, oliko.. Tiedustelin sitten hiukan perään.. "No kun hän oletti, että..".. Siinä sitten hetken aikaa "keskusteltuamme", päätyi vastapuoli siihen, että minulla on kuulemma aina oikeus olettaa, mutta hänellä ei ole. No näinpähän tuo tosiaan onkin. :smoke:

Toinen nyt on ymmärtänyt olla suhteellisen kunnolla.

En ole mitannut verenpaineita, enkä mittaa. Menen syömään jotain ja sitten nuq - ehkä. Tykkään ihan jostain kumman syystä valvoa nykyään yöt ja nukkua päivät..

e. Olen tässä kyllä ihan muutaman kuukauden sisään osannut ihan kivasti heittää noppaa. Yazzyn enkka on "vasta" 312. Muita tuloksia mm. 304 ja 296. Alan pikkuhiljaa olemaan kohtuullisen vahvasti sitä mieltä, että saatan olla muulloin hiukan väärässä seurassa. :rolleyes:
Itse luulen, että keho reagoi siihen, että tulin emännän luo, stressitsot laski ja oli välillä hyvä olla. Ainut paikka jossa en mieti mitään muita asioita edes nukkumaan mennessä. Vaikka jo monta vuotta oltu yhdessä.

Sun ehkä täytyy miettiä kannattaako sellaisen kanssa olla joka nostaa stressitasoja.

Itse luulen, että keho reagoi siihen, että tulin emännän luo, stressitsot laski ja oli välillä hyvä olla. Ainut paikka jossa en mieti mitään muita asioita edes nukkumaan mennessä. Vaikka jo monta vuotta oltu yhdessä.

Sun ehkä täytyy miettiä kannattaako sellaisen kanssa olla joka nostaa stressitasoja.
Sama juttu. Naisystävän vieressä nukun kuin pieni lapsi, yksin kotona paljon huonommin. Ja jos herään näin aamukolmelta kuten nyt, niin ajatukset alkavat usein kiertää kehää ja estävät uudelleen nukahtamisen.

Kun asioita on jopa saatu selvitettyä, niin on ehkä ainoa, joka edes ymmärtää itseä jollain tasolla.

Eipä ole paljoa tarvinnut viime aikoina pohtia, kenen kanssa on ja kenen kanssa ei.

Täysi duuni pysyä edes itse kasassa ja tehdä omia juttuja, kun niihinkään ei tunnuta annettavan aikaa..

Nimim. Neljättä tuntia aamupäivällä ”keskustelleena”, totesin että ”ole hyvä ja pidä aarteesi”, olin jo melkoisen kypsä kaikkiin.

Enkä siis todellakaan ole tämän kanssa enää..

Itsellä se verenpaineen nousu saattaa olla hiukan muustakin kiinni. Itse en kyllä nuku per kenenkään vieressä kuin lapsi, vaan aivan yksin.

Pienillä keskeytyksillä tänäänkin n. 10h yhteensä. Mutta en tietenkään omilla aikatauluilla- joka sitten taas puolestaan aiheutti juoksemisen illasta..

Ja taas ollaan tässä..

Mulla kyllä sen suurempaa huolta ole että kun edes joskus ehtisi olemaan jonkun kanssa.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 069
Jäsenet
81 932
Uusin jäsen
Emkey3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom