Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Musta kyllä tuntuu että koko keskustelussa tehdään aika pienestä kärpäsestä elämää suurempaa härkästä.

Mulla ovat kaikki ”omat” (työsuhteet, privaatti-liisarit + omat-omat) sattuneet ihan tuurilla olemaan erilaisia ”pelkät uss, pelkkä takakamera, takakamera ja uss” yhdistelmiä ja sen lisäksi sitten on vuokra-autoissa ollut erilaisia 360 + uus ratkaisuita, eikä kyllä oikeastaan voisi vähempää kiinnostaa että mitä on, kunhan on jotain.

15v autoilun ajalta en muista kertaakaan uus:ien, enkä kameroiden olleen niin kurassa, että parkitus olisi estynyt. Kyllähän ne takakamerat ovat aina kurassa kun keli on sopiva, mutta mistä vaan kuran / lumen peittämästä 640x480 kikkareestakin näkee sen verran että homma hoituu. Ja jos nyt kerran 20v joudun nousemaan autosta putsaamaan takakameraa tai uus-sensoria, niin tämän systeemin parennus alimmasta mahdollisesta jämätasosta paremmaksi säilyy siellä auton valinnan prioriteettilistan hännillä.

Miksi tää kiinnostaa ketään näin paljon? 4K vs. 480p peruutuskamera? Aivan hailee, auton saa ruutuun aivan yhtä helposti kummallakin.

”Hienojen” 360-systeemeiden testaus ei ole myöskään koskaan saanut tuntemaan, että noita jotenkin tarvitsisi tai että niistä olisi merkittävää hyötyä. Toisin kuin esim. Adaptiivinen vakkari, josta huomasi ekan 15min kokeilulla että tää on must-have feature.
 
Viimeksi muokattu:
onko hyviä vinkkejä mitä kannattaa käytetystä Model S:stä tarkistaa?

Näkeekö service modessa esim. pikalatausten määrät vai vaatiiko diagnostiikkalaitteen ja jonkun sovelluksen?

Onko paras tapa todeta ilmaiset superit ajamalla latausasemalle ja kokeilla, että toimii?

Näkeekö akun pohjan kunnon ihan kuikkimalla alle, vai onko se niin verhoiltu, ettei ilman nosturia ja muovin irroitusta voi nähdä akun oikeaa kuntoa?
 
onko hyviä vinkkejä mitä kannattaa käytetystä Model S:stä tarkistaa?

Näkeekö service modessa esim. pikalatausten määrät vai vaatiiko diagnostiikkalaitteen ja jonkun sovelluksen?

Onko paras tapa todeta ilmaiset superit ajamalla latausasemalle ja kokeilla, että toimii?
Jos autossa on ilmaiset superit, niin varmaan voi olettaa että supereilla on ladattu aika paljon.

Riippunee sitten auton ja akun tarkasta mallista, että onko sillä yhtään mitään väliä. En ainakaan ole nähnyt mitään luotettavan oloisia tilastoja joista kävisi selvästi ilmi, että paljon pikaladatut akut olisivat systemaattisesti huonommassa soc-asteessa samoilla kilsoilla.

Jm82:sen kokemuksen perusteella katsottaisin nuo ripustukset jollain autotohtorilla ja tarkastuttaisin osanumerot että onko vahvemmat vai loppuun kuluneet orggikset alla. Kuumottaisi jos auto romahtaisi alta motarilla, joten harkitsisin vaihdatusta jos on jotkut 200tkm jurnutetut orggikset.
 
Jos autossa on ilmaiset superit, niin varmaan voi olettaa että supereilla on ladattu aika paljon.

Riippunee sitten auton ja akun tarkasta mallista, että onko sillä yhtään mitään väliä. En ainakaan ole nähnyt mitään luotettavan oloisia tilastoja joista kävisi selvästi ilmi, että paljon pikaladatut akut olisivat systemaattisesti huonommassa soc-asteessa samoilla kilsoilla.

Jm82:sen kokemuksen perusteella katsottaisin nuo ripustukset jollain autotohtorilla ja tarkastuttaisin osanumerot että onko vahvemmat vai loppuun kuluneet orggikset alla. Kuumottaisi jos auto romahtaisi alta motarilla, joten harkitsisin vaihdatusta jos on jotkut 200tkm jurnutetut orggikset.
mitä ripustuksia tarkemmin ottaen tarkoitat, en ole kuullutkaan, että tuollainen riski näissä on, että auto voi romahtaa alta?
 
mitä ripustuksia tarkemmin ottaen tarkoitat, en ole kuullutkaan, että tuollainen riski näissä on, että auto voi romahtaa alta?

Olisiko tuo tästä viestistä lähtenyt?

En noita osien oikeita nimiä tiedä, mutta toi on vissiin vanhemmissa S:issä tyyppivika.

Mutta jos ostossa on 200tkm rullattu S, niin varmaankin haluaisin varmistua, että nuo osat eivät ole aivan loppu tai mieluusti ovat kertaalleen vahvempaan osanumeroon vaihdettuja.
 
Viimeksi muokattu:
Mielipiteitä on monia, mutta kyllä tuo legacy ässän/äksän näyttöasettelu on mielestäni ehdottomasti käyttäjäystävällisin näistä (pl. median kulutus). Kyllä noissa uusissa väkisinkin reunat karkaa kauemmas kun kehystä ohennetaan ja näytön kokoa vastaavasti kasvatetaan.

9Wz1ePlR.mlGlpNPO4-(edit).jpg
Varmaan puolentoista metrin hukkapätkällä lyhyt matka kosketella näyttöä tuossa. Bydillä ja Fordilla tais pystyä ainakin valitsemaan vaaka ja pysty asetukset näytölle ja siihen kun saisi lisänä uusimman Ässän tiltmoden, jolla näytön voi kääntää kuskia/pelkääjää kohden niin alkais olemaan makkara mieleiseen makuun monelle.
 
Ristiselantuki on tullut takaisin kuulemma Perffin myötä myös apukuskille.
Vaikka se poistettiin, sillä verukkeella, että kukaan ei sitä käytä.
Edit. Sama Ryzen MCU käytössä kuin nykyisissä mutta näyttö päivitetty samaan kuin CTssa mutta vain 16” koossa. Vielä vain 4G modeemi. Niskatuki kiinteä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/pST2GhfsGOo

Tuo 5g ominaisuus varmaankin tulee mcu4 mukana, mutta aika harhaanjohtavasti mainostivat sujuvaa infotainmentia pelkästään uudessa perffissä, kun saman liibalaaban olisi voinut laittaa jo normi juniper lanseeraukssa.
 
Näyttää kyllä hyvältä tuo uusi Y perffi. En kyllä vaihda kun tulee liian kalliiksi, mutta jos ei olisi jo teslaa niin lähtisi heti tilaukseen. Mutta itselläni seuraava auto vasta 7,5v päästä kun nykyinen Model Y ajettu "loppuun", eli päälle 400tkm.
Mitä siinä oikein on parempaa? Ristiselän tukea mainostetaan saksankielisellä sivulla, mutta eikö se kuskin penkissä ollut aiemminkin?

Vähän hiilikuituosia somisteiksi ohjaamoon ja ajomoodeja?

Edit: jotenkin adaptiivinen alusta, se varmaan on ihan ok.
 
onko hyviä vinkkejä mitä kannattaa käytetystä Model S:stä tarkistaa?

Näkeekö service modessa esim. pikalatausten määrät vai vaatiiko diagnostiikkalaitteen ja jonkun sovelluksen?

Onko paras tapa todeta ilmaiset superit ajamalla latausasemalle ja kokeilla, että toimii?

Näkeekö akun pohjan kunnon ihan kuikkimalla alle, vai onko se niin verhoiltu, ettei ilman nosturia ja muovin irroitusta voi nähdä akun oikeaa kuntoa?
Tesla sovelluksesta näkee, että onko maksulliset vai ilmaiset Tesla lataukset.

Mulla on maksulliset.
Screenshot_2025-08-30-15-15-09-96.jpg

Auton Service valikkoon kannattaa mennä ja katsoa, että onko mitään vikoja/vikakoodeja. Valikkoon pääsee muistaakseni auton "nimeä" painamalla 5 sekuntia. Salasana taisi olla service .


Kestävin on ilmeisesti pienitehoinen neliveto (422hv). Ei siis Performance tai takaveto.

Mulla 242tkm ajettuna meni vasen taka alatukivarsi poikki. Kun osa oli vielä alkuperäinen 8/2016. Teslalla korjaus olisi maksanut noin 1050€. Oikealle puolelle oli tuo alatukivarsi jo vaihdettu, kun tarkistin tukivarren "mallimerkinnän".


Ilmastoinnin kompressori oli myös rikki. En kysynyt, että miten hirmu hintainen korjaus olisi ollut Teslalla. Purkuauton noin 100tkm ajettu kompressori oli 180€ ja täyttöhuolto 130€. Itse siis vaihdoin sen komressorin. Kompura kyllä pyöri, mutta jostain syystä ei tuottanut yhtään kylmää?

Viime katsastukseen täytyi vaihtaa vasen etu raidetangonpää. Tänä vuonna oli se katsastus. Tuo osa oli kyllä helppo vaihtaa. Toki vaatii sitten nelipyöräsuuntauksen.

Edit:

Autopilot on ilmeisesti ollut maksullinen lisävaruste, eli sen olemassaolo kannattaa varmistaa.
 
Mitä siinä oikein on parempaa? Ristiselän tukea mainostetaan saksankielisellä sivulla, mutta eikö se kuskin penkissä ollut aiemminkin?

Vähän hiilikuituosia somisteiksi ohjaamoon ja ajomoodeja?

Edit: jotenkin adaptiivinen alusta, se varmaan on ihan ok.
No ei siis niin paljoa uutta että tosiaan viitsisin maksaa vaihdossa. Mutta jos Teslaa ei olisi niin ostaisin.
 
No ei siis niin paljoa uutta että tosiaan viitsisin maksaa vaihdossa. Mutta jos Teslaa ei olisi niin ostaisin.

Spekuttelupohjalla tässä voi olla jotain syytä miksi myyntikin sakkaa. Jo ko. merkin haltijoilla kiinnostelisi uusi, mutta kun väliraha on sen verran raju niin ei ylitä vaihtokynnystä. Ja taas non-Teslaväkeä ei välttämättä enää tai vieläkään (varsinkin kun nyt alkaa muilla merkeillä olemaan paketti ok) kiinnostele jolloin tietty kyllästyneisyysaste on jo saatu.

Taas käytetyissä hintataso vs mitä saa on asia erikseen ja kauppa käy ok.

Toki yleisellä tasolla helpompi selitellä samassa moodissa kuin koko tämä vuosi - odotellaan sitä ja tätä versiota.
 
Spekuttelupohjalla tässä voi olla jotain syytä miksi myyntikin sakkaa. Jo ko. merkin haltijoilla kiinnostelisi uusi, mutta kun väliraha on sen verran raju niin ei ylitä vaihtokynnystä. Ja taas non-Teslaväkeä ei välttämättä enää tai vieläkään (varsinkin kun nyt alkaa muilla merkeillä olemaan paketti ok) kiinnostele jolloin tietty kyllästyneisyysaste on jo saatu.

Taas käytetyissä hintataso vs mitä saa on asia erikseen ja kauppa käy ok.

Toki yleisellä tasolla helpompi selitellä samassa moodissa kuin koko tämä vuosi - odotellaan sitä ja tätä versiota.
Niin no nykyinen autoni on vasta 2,5v vanha, alunperinkin ajattelin tätä pitää 10v. Eli sinänsä ihan sama mitä nyt on millään merkillä tarjolla niin en vaihtaisi. Tai no jos saisi nyt oikeasti kokonaan itsestään ajavan auton niin voisin maksaakkin. Siis sellainen että voisin nukkua takapenkillä auton ajaessa.
 
Toki yleisellä tasolla helpompi selitellä samassa moodissa kuin koko tämä vuosi - odotellaan sitä ja tätä versiota.
Tämä on kyllä erittäin typerää provoa - jos uutta mallia ei ole voinut hakea kaupasta haluamallaan konffilla, sitä on pakko odottaa.
 
Jarmon EV - kanavalla taisi olla kommenteissa että hän sai noilla vanhan mallin Y LR varastoauton alle 40t€
Se selittää miksi hinta oli alle 40t.
Kun se taisi saada myynneistään sen 35-40t.

Kaikki on niin salaisen epämääräistä kun tekevät tota sisältöä näistä ostoksista jne.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on kyllä erittäin typerää provoa - jos uutta mallia ei ole voinut hakea kaupasta haluamallaan konffilla, sitä on pakko odottaa.

Tietääkseni juuri mitään merkkiä tai mallia ei voi hakea kaupasta tuosta noin vaan. Jo toukokuun puolessa välissä oli tilattavissa leveällä setillä Y-malleja viikkojen toimitusajalla, mutta kesäkuun lukujen perusteella eipä noita odottajia ollutkaan paljoa. Mukaan voidaan ottaa varmuudeksi myös heinäkuun luvut, jos osalla olisi luovutus sinne asti venynyt. Sen pohjalta kevyenä provoiluna olisikin luonnollista kaivaa samat selitykset mikäli myynti ei vieläkään vedä.

Jatkona vielä, että oma spekuttelu myynnin laskuun on kombo Elonin sekoilua sekä varsinkin, että olisiko odotettu enemmän faceliftiltä mitä se lopulta oli. Merkkiä preferoiduista osa voi olla hankalassa umpikujassa rahoituksen osalta, jossa loppuvelkaa on vielä enemmän mitä vaihdokin arvo on ja siinä on kynnystä vaihtaa uuteen. Taas osalla, varsinkin ensimmäistä sähkistä hankkiessa onkin toisella tapaa valinnanvaraa ja ok-tuotetta mitä vielä joitain vuosia sitten, jolloin historian kovia myyntistatseja voi olla aika hankala pitää yllä.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkseni juuri mitään merkkiä tai mallia ei voi hakea kaupasta tuosta noin vaan. Jo toukokuun puolessa välissä oli tilattavissa leveällä setillä Y-malleja viikkojen toimitusajalla, mutta kesäkuun lukujen perusteella eipä noita odottajia ollutkaan paljoa. Mukaan voidaan ottaa varmuudeksi myös heinäkuun luvut, jos osalla olisi luovutus sinne asti venynyt. Sen pohjalta kevyenä provoiluna olisikin luonnollista kaivaa samat selitykset mikäli myynti ei vieläkään vedä.

Jatkona vielä, että oma spekuttelu myynnin laskuun on kombo Elonin sekoilua sekä varsinkin, että olisiko odotettu enemmän faceliftiltä mitä se lopulta oli. Merkkiä preferoiduista osa voi olla hankalassa umpikujassa rahoituksen osalta, jossa loppuvelkaa on vielä enemmän mitä vaihdokin arvo on ja siinä on kynnystä vaihtaa uuteen. Taas osalla, varsinkin ensimmäistä sähkistä hankkiessa onkin toisella tapaa valinnanvaraa ja ok-tuotetta mitä vielä joitain vuosia sitten, jolloin historian kovia myyntistatseja voi olla aika hankala pitää yllä.
1-2vk on aikalailla kaupasta haku. Näin olen 2 Yytä ostanut. Jep, vuoden toisella puoliskolla alkoi vasta olla "leveällä" setillä malleja tarjolla, monen konffin mennen kuitenkin heinäkuulle.
 
Viimeksi muokattu:
1-2vk on aikalailla kaupasta haku. Näin olen 2 Yytä ostanut. Jep, vuoden toisella puoliskolla alkoi vasta olla "leveällä" setillä malleja tarjolla, monen konffin mennen kuitenkin heinäkuulle.
Tehdas ei tee kun ei ole tilauksia jonossa ja asiakkaat eivät osta kun ei ole varastossa?

Vai siis että edes tilaamaan ei pystynyt?
 
Tässä taidetaan nyt hakea sitä kun Tesla julkaisu Juniperin niin aluksi sai vain yhtä mallia AWD LR ja siitäkin kalliimman spesiaali mallin Lauch Edition.

Myöhemmin sitten tuli tarjolle perus AWD LR ja muut variaatiot.

Mutta kuitenkin asia pyörii sen ympärillä että asiakkaat odottivat muita malleja ja varmasti osa odotti nytkin Perffiä ja osa varmaan ostaakin ja osa taas ei osta kun ei ollutkaan heidän mielestään sellainen mitä odottivat.

Tesla on ihan itse saanut ihmiset odottamaan sitä oikeaa hetkeä ostolleen omalla toiminnallaan, johon liittyy alennukset, korkotarjoukset ja muut tarjoukset jne. Lisäksi koska ominaisuudet päivittyvät lennosta ja tietoinen ostaja haluaa sitä uusinta uutta, niin se pistää myös odottamaan. Tähän päälle some missä tieto leviää että kohta tulee uutta LG akkua ensi kuussa ja nyt Perffiin tuli näitä muutamia uudistuksia. Joka myös näkyy tässäkin ketjussa että toivotaan siihen tulleiden uusien juttujen valuvan alaspäin muihin variaatioihin kuten YL kohdallakin.

Joten sitä ei voi kieltää etteikö ostajat odota sitä sopivaa hetkeä ominaisuuksien ja hintojen osalta. Joka näkyy huonona myyntinä ja siihen päälle kasvot jotka yrityksellä ovat, eivät ole mitenkään mairittelevaa työtä tehneet asian eteen.
 
Tehdas ei tee kun ei ole tilauksia jonossa ja asiakkaat eivät osta kun ei ole varastossa?

Vai siis että edes tilaamaan ei pystynyt?

Kun nykyistä autoa olin vaihtamassa niin aika tarkkaan tuli odoteltua ja kytättyä Juniperin tuloa ja malleja. Nämä oli Teslalta tilattavissa ulkomuistista seuraavasti lyhyellä toimitusajalla - alkuun venyi reiluun pariin kuukauteen ja sen jälkeen arviot toimitusajalle oli käytännössä seuraava kuukausi tilauksesta:

01/2025: AWD LR launch edition
03/2025: AWD LR perusmalli
05/2025: RWD SR ja RWD LR
08/2025: AWD Perf (listataan jo samalla talteen)

Toukokuun puolella jäi joitain värejä vielä pois, jotka tulivat saataville kesäkuun puolella (ja kuitenkin se normivalkoinen kuten 90%+ liikenteessä olevista oli koko ajan saatavilla). Vielä toukokuussa toimitusta tarjoili kesäkuulle ja vaikka se olisi ollut heinäkuulle niin eipä tosiaan tuo odottelivien jengi ihan massiivinen ollut luvuista päätellen.

Muuten AWD Performance arvioitua toimituspäivää tarjoilee syyskuulle, joten jos noita nyt olisi moni odotellut niin näkyy syys-lokakuun myynneissä. Itse veikkaan, että pikkasen pitkäksi meni hinnoittelu eikä tule vaikuttamaan isommin luvuissa. Ainoa hyvä juttu perf hintalapussa on, että josko nyt vanhakoppaiset varastoautot menisi viimein kaupaksi kun uuteen hintaero on lähes 10k ja nostaisi ainakin teoriassa Y:nkin myyntistatseja. Ovat kuitenkin jo olleet puoli vuotta noilla aleilla myynnissä eikä edes nollakorko, latausdiilit ja rengaspaketit vieneet noita käsistä.
 
Viimeksi muokattu:
Joten sitä ei voi kieltää etteikö ostajat odota sitä sopivaa hetkeä ominaisuuksien ja hintojen osalta. Joka näkyy huonona myyntinä ja siihen päälle kasvot jotka yrityksellä ovat, eivät ole mitenkään mairittelevaa työtä tehneet asian eteen.
Enemmänkin se näkyy odottelun sijaan siinä, että myynti valuu muualle. Teslan kappalemääräinen myynti on romahtanut tilanteessa, jossa ev-markkina kasvaa voimakkaasti. Vois jopa kysyä räjähtikö markkina kasvuun uusien mallistojen myötä, kun voi ostaa ns. normaalin auton eikä mitään teknolelua, jonka perushallintalaitteet ovat vähän sinnepäin tehtyjä/toimivia.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin mulle näkyy teslan sivulla nyt RWD short range Y:lle vähän liian hyviä huoltoleasing-diilejä kun laittaa minkä vaan lisävärin.

Kuka laittaa tilaukseen?

IMG_7732.png
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Virhe varmaankin hyvin ilmeinen ja kyseisen puljun kuluttajaystävällisyyden tietäen saanet odotella 250€ palautusta tovin jos kokeilee kikkailla :poop:
 
Virhe varmaankin hyvin ilmeinen ja kyseisen puljun kuluttajaystävällisyyden tietäen saanet odotella 250€ palautusta tovin jos kokeilee kikkailla :poop:
Joo, ehkä tuo on liian halpa jotta voisi olla uskottava…

Ultra red nousi 59€/kk, mutta ei sekään piisaa, joku pari sataa pitäisi saada hinnaksi varmaan?
 
Enemmänkin se näkyy odottelun sijaan siinä, että myynti valuu muualle. Teslan kappalemääräinen myynti on romahtanut tilanteessa, jossa ev-markkina kasvaa voimakkaasti. Vois jopa kysyä räjähtikö markkina kasvuun uusien mallistojen myötä, kun voi ostaa ns. normaalin auton eikä mitään teknolelua, jonka perushallintalaitteet ovat vähän sinnepäin tehtyjä/toimivia.
Onhan se näinkin että kilpailijoilla on parempaa mikä vetoaa. Aikaisemmin ei ollut.

Mutta on Teslakin itse saanut näillä kikkailulla porukan odottamaan aina kvartaalin loppua.
 
Uskoisin että myös superchargereiden suhteellisen edun pieneneminen vaikuttaa.

Pari vuotta sitten superit olivat aika suvereeni latausverkko, nyt kattavia kilpailijoita on lisää, hinnat ovat paikoin halvempia, appsit ja tägit alkavat olla hanskassa + toimivat paremmin -> supereista saatu hyöty on paljon paljon pienempi kuin muutamia vuosia sitten.
-
Early adopterit ovat teslansa ostaneet, mutta nyt jos haluaa kasvattaa markkinaosuutta tavallisten uusien autojen ostajien (53v mies) keskuudessa, on parempi tarjota toyota-kansalle suhteellisen tavanomaista kokemusta.

Esim. Pakollinen OPD-karkottaa koeajolla monet kun se tuntuu oudolta ja moni haluaisi Y:tä pienempää autoa. Ei ole sattumaa että stellantiksella, vag:lla ja toyotalla on jokaisella puolentusinaa pientä / keskisuurta crossoveria melkein päällekkäisillä markkina-asemilla, koska sinne ne eurooppalaiset auton ostajat tähtävät.

Skodakin toi enyaqin kaveriksi vain hieman pienemmän elroqin.
 
Vaikea uskoa että noilla SC-asemilla on ainakaan Suomessa mitään tulevaisuutta.

Duopoli puskee joka paikkaan omiaan plus Ionity ja Recharge. Teslatkin nykyään absilla vaikka 500m päässä olisi SC.
 
Itse ainakin ajan aina Superchargerien kautta jos se on mitenkään mahdollista. Auton navista näkee tarkasti matka-ajan, latauskohteessa ei tartte naputella maksuja apista ja matkasuunnitelman tekemiseen ei tarvitse käyttää aikaa ollenkaan ja niihin voi aina luottaa. Muilla asemilla on ollut myös enemmän ongelmia kuin Superchargereilla. Täten en näe syytä miksi käyttäisin jotain muita.

Muutama kun saataisiin lisää keski-Suomeen ja ehkäpä pohjoiseen, niin ei oikeastaan ikinä tarttis käyttää muita.
 
Itse ainakin ajan aina Superchargerien kautta jos se on mitenkään mahdollista. Auton navista näkee tarkasti matka-ajan, latauskohteessa ei tartte naputella maksuja apista ja matkasuunnitelman tekemiseen ei tarvitse käyttää aikaa ollenkaan ja niihin voi aina luottaa. Muilla asemilla on ollut myös enemmän ongelmia kuin Superchargereilla. Täten en näe syytä miksi käyttäisin jotain muita.

Muutama kun saataisiin lisää keski-Suomeen ja ehkäpä pohjoiseen, niin ei oikeastaan ikinä tarttis käyttää muita.
No eipä yllätä !


Mites noiden sijainnit, aika huonoilla paikoilla nuo keskimäärin on. Ajelet kiltisti vaan niiden perässä, vaikka reitillä olis paremminkin sijaitsevia latureita ? Ja sirkushuvejakin odotteluajaksi.
 
Itse ainakin ajan aina Superchargerien kautta jos se on mitenkään mahdollista. Auton navista näkee tarkasti matka-ajan, latauskohteessa ei tartte naputella maksuja apista ja matkasuunnitelman tekemiseen ei tarvitse käyttää aikaa ollenkaan ja niihin voi aina luottaa. Muilla asemilla on ollut myös enemmän ongelmia kuin Superchargereilla. Täten en näe syytä miksi käyttäisin jotain muita.

Muutama kun saataisiin lisää keski-Suomeen ja ehkäpä pohjoiseen, niin ei oikeastaan ikinä tarttis käyttää muita.
Samat mietteet. Sen vähän mitä tarvitsen itse julkisia latureita käyttää, niin ajan aina mieluiten Superille sen helppouden takia.
 
Vaikea uskoa että noilla SC-asemilla on ainakaan Suomessa mitään tulevaisuutta.

Duopoli puskee joka paikkaan omiaan plus Ionity ja Recharge. Teslatkin nykyään absilla vaikka 500m päässä olisi SC.
Itse olen välttänyt vielä Teslan laturit kokonaan. Eikös ne olisi myös kalliimpia?

Sekä huonommalla sijainnilla, kuin esim abc. Toki jossain harvassa paikassa nuo on vierekkäin. Harvoin se kaikkein nopein reitti menee SC:n kautta.


Tarkoitus ajaa pian Seinäjoki - Joensuu - Seinäjoki matka. Siinäkin nopein reitti taitaa mennä muistaakseni Viitasaaren abc:n kautta? Tosin SC:n kautta juuri tuo väli onnistuisi kyllä hyvin myös. Vähän kauemmin menee vain aikaa (riippuu myös laturin tehosta)? Auto Model S 90D, eli lataa melko hitaasti.

Nyt tarkistin, niin SC:t hyvin saatavilla ja hintakin aivan sama abc:n kanssa. Eikä ole niin kiire, niin saatetaan mennä sittenkin toiseen suuntaan ainakin SC:n kautta?

Kaksi vaihtoehtoa "jopa".

Screenshot_2025-09-01-09-07-56-69_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg

Screenshot_2025-09-01-09-13-35-60_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg

Se vielä pitäisi tarkistaa, että onko pelkkä latauskenttä kyseessä, koska se ei tietenkään käy. Täytyy olla joku huoltoasema siinä vieressä, että kannattaisi SC:n kautta ajella. Googlen mukaan molemmissa olisi kauppoja lähellä.
 
Tarkoitus ajaa pian Seinäjoki - Joensuu - Seinäjoki matka. Siinäkin nopein reitti taitaa mennä muistaakseni Viitasaaren abc:n kautta? Tosin SC:n kautta juuri tuo väli onnistuisi kyllä hyvin myös. Vähän kauemmin menee vain aikaa (riippuu myös laturin tehosta)? Auto Model S 90D, eli lataa melko hitaasti.

Nyt tarkistin, niin SC:t hyvin saatavilla ja hintakin aivan sama abc:n kanssa. Eikä ole niin kiire, niin saatetaan mennä sittenkin toiseen suuntaan ainakin SC:n kautta?

Joo, hintoja on laskettu SC puolella, joten ne ovat taas vaihteeksi kilpailukykyisempiä.

Tuo Viitasaaren ABC on muuten hyvä (huono) esimerkki ABC:n ongelmasta, eli ruuhkasta ja latauskentän kokonaistehon riittämättömyydestä ja tarjonnan samankaltaisuudesta (kahvila / ravintola). Olen tainnut kerran ladata siellä ja muut kerrat päättänyt ladata jossain muualla.

Itsekin käytän yleensä defaulttina SC latausta ABC:n haasteiden ja Teslan navigoinnin näppäryyden takia, vaikka saattaa olla vähän kalliimpaa.

Sitten jos kaipaa jotain erilaista ruokapaikkaa niin tulee välillä vaihdettua johonkin muuhun.

Suomessa SC:t ovat ihan hyvissä paikoissa palveluiden osalta (joku Paimion SC poislukien ABC:n sulkemiseen liittyen). Ulkomailla noi välillä saattavat olla vähän eksoottisimmissa paikoissa.
 
Suomessa SC:t ovat ihan hyvissä paikoissa palveluiden osalta (joku Paimion SC poislukien ABC:n sulkemiseen liittyen). Ulkomailla noi välillä saattavat olla vähän eksoottisimmissa paikoissa.
Toisaalta Saksassa törmäsimme siihen, että vaikka palveluja oli ehkä "sadan metrin päässä", niin SC-aseman vieressä oli vessa ja sai ostettua automaateista pizzaa, juomia ja jotain pientä purtavaa sekä mahdollisuus syödä ne sisätiloissa.

Ja tuohon vähän aiempaan keskusteluun: Jos katsoo, varsinkin ulkomailla, miten nuo SC-asemat vs. muut latausasemat ovat saaneet arvosteluja vaikka Googlessa, niin aika harvassa paikassa "muut" pääsevät lähellekään Teslan asemia. Lisäksi iso ero syntyy siitä, että SCtä on yleensä toistakymmentä tarjolla yhdellä latauspaikalla ja näillä muilla yleensä vain muutamia latauspisteitä.
 
Jos SC-hintoja on alennettu kilpailukykyisiksi, niin se auttaa. Mutta kuten todettu - muut latausverkot ovat parantuneet suhteessa aivan massiivisesti 3v takaiseen verrattuna ja se etu minkä teslalla saa on kaventunut.

5c/kWh lisähinta vastaa karkeasti 15-20c/litra hintalisää polttoaineen litrahintaan ja tuo on kyllä sellainen hintaero että moni on valmis tekemään isommankin koukun saadakseen halvemmalla.
 
Jos SC-hintoja on alennettu kilpailukykyisiksi, niin se auttaa. Mutta kuten todettu - muut latausverkot ovat parantuneet suhteessa aivan massiivisesti 3v takaiseen verrattuna ja se etu minkä teslalla saa on kaventunut.

5c/kWh lisähinta vastaa karkeasti 15-20c/litra hintalisää polttoaineen litrahintaan ja tuo on kyllä sellainen hintaero että moni on valmis tekemään isommankin koukun saadakseen halvemmalla.
Toisaalta jos lataa julkisilla ainoastaan pidemmillä matkoilla kuten minä muutaman kerran vuodessa, ei tuolla hinnalla ole käytännössä yhtään mitään väliä.
 
Suomessa SC:t ovat ihan hyvissä paikoissa palveluiden osalta (joku Paimion SC poislukien ABC:n sulkemiseen liittyen). Ulkomailla noi välillä saattavat olla vähän eksoottisimmissa paikoissa.
1-tien osalta ei tuo Raision Ikean peränurkkakaan kovin houkutteleva ole iltaisella, kohtuu oudon paikan valitsivat. Muut uudet Piihovissa ja Lohjalla ABC:n yhteydessä ovat ihan ok ja jos hintaja on nyt laskettu, niin sekin auttaa. Em. ABC:t kun ovat olleet aika ruuhkaisia ja SC:t yleensä tyhjiä.
 
Minulle mikään tietty laturifirma ei ole enää prioriteetti vaan latausaseman kokonaisteho ja miten se soveltuu aikatauluihin. Oikeastaan vain Itä-Suomessa, paikoin pohjoisessa ja Keski-Suomen sekä Pohjanmaan välimaastossa joutuu suunnittelemaan. Muualla on latureita niin tiheään, että tarvetta ei ole.

Se miksi Tesloja on ABC:lla, ymmärtääkseni johtuu mm. liisarifirmojen käytännöistä. Jos käytössä ei ole suoralaskutusta Teslan kanssa, niin helpompi on mennä laturille, josta kulu livahtaa suoraan leasingfirmalle ilman kululaskun tekoa.
 
Suomessa SC:t ovat ihan hyvissä paikoissa palveluiden osalta (joku Paimion SC poislukien ABC:n sulkemiseen liittyen). Ulkomailla noi välillä saattavat olla vähän eksoottisimmissa paikoissa.

No riippuu varmaan kanssa mitä palveluita halajaa. Esim Matkus, Mikkeli tai Kajaani ei todellakaan ole parhailla paikoilla ja noillakin kulmilla löytyy lähistöltä parempia settejä.

Klassisin esimerkki SC-preferoidusta navigoinnista taitaa olla vieläkin Espoon SC:n kautta kierrättäminen jos sopivasti liikkuu. Eihän tuossa ongelmaa olisi jos noita latureita olisi enemmän, mutta aika säädöltä kuulosti kun tutun kanssa oli juttua miten sokeasti navigointi pelaa vieläkin.

Tämä siis Suomen puolella oleviin SC:iin ja onkohan yhtään uutta kenttää tekeillä tai edes suunnitteilla. Sitten heti jo pelkästään kun tulee liikuttua Ruotsin puolelle, SC:t on mukavasti ripoteltu omilla reitellä isoilla kentillä niin kelpaa käytellä ja maksaa tyytyväisenä kk-maksua.
 
Toisaalta jos lataa julkisilla ainoastaan pidemmillä matkoilla kuten minä muutaman kerran vuodessa, ei tuolla hinnalla ole käytännössä yhtään mitään väliä.
Eihän se 50kWh pikalatauksella tosiaan ole kuin 2.5e.

Se, että paljonko on valmis maksamaan extraa siitä että handshake on nopeampi ja ei tarvitse miettiä appsilla / rfid-tagilla räpeltämistä on sitten jokaisen itse päätettävissä.
 
Eihän se 50kWh pikalatauksella tosiaan ole kuin 2.5e.

Se, että paljonko on valmis maksamaan extraa siitä että handshake on nopeampi ja ei tarvitse miettiä appsilla / rfid-tagilla räpeltämistä on sitten jokaisen itse päätettävissä.
Lähinnä siis kommenttina siihen suuntaan, että en todellakaan jaksa alkaa etsimään halvinta latausvaihtoehtoa vaan menen sinne minkä sijainti on kätevin.
 
Akkuauto järjestää Pirkkalan toimipisteellä akkutarkistuksia avajaispäivänä 99€ hintaan, sinne vaan +4v Teslan omistajat jos Mansesterin liepeillä asutte.
 
Lähinnä siis kommenttina siihen suuntaan, että en todellakaan jaksa alkaa etsimään halvinta latausvaihtoehtoa vaan menen sinne minkä sijainti on kätevin.
Enkä edes sitä mitä on helpointa käyttää. Sijainti on tärkein. Mikään asema ei ole vaikea käyttää.

Pidempikin pysähdys on OK ,jos on tarjolla leipää ja sirkushuveja vs. pikainen pysähdys jossain syrjässä ja tiedossa vain autossa kököttämistä.
 
No riippuu varmaan kanssa mitä palveluita halajaa. Esim Matkus, Mikkeli tai Kajaani ei todellakaan ole parhailla paikoilla ja noillakin kulmilla löytyy lähistöltä parempia settejä.

Jep, palvelu, aukioloajat ja latauskentän koko/teho tietysti ratkaisee. Oma kokemus on se että haluaa kahville tai syömään. Harvemmin on muuta shoppailutarvetta, johon kaipaisi kauppakeskusta. Kajaanissa en ole käynyt mutta Matkus ja Mikkeli ovat ihan ok. Matkuksessa Juustoportti ja Mikkelissä Hesburger.

Tämä siis Suomen puolella oleviin SC:iin ja onkohan yhtään uutta kenttää tekeillä tai edes suunnitteilla. Sitten heti jo pelkästään kun tulee liikuttua Ruotsin puolelle, SC:t on mukavasti ripoteltu omilla reitellä isoilla kentillä niin kelpaa käytellä ja maksaa tyytyväisenä kk-maksua.

Omat kokemukset on lähinnä pohjois Ruotsin SC:stä ja esim Puoltikasvaaran ja Björklidenin SC:t on aika karuja (vähän latureita, suppeat palvelut)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 620
Viestejä
4 902 153
Jäsenet
79 027
Uusin jäsen
Vand

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom