Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mitähän ongelmaa tässäkin on alettu taas korjaamaan tai parantamaan ? Onko turvatyynyjen täyttymisen viiveissä ollut jotain ongelmaa joskus ?

Turvatyynyt eivät voi laueta kameran perusteella. Varmaan kaikki ovat tästä yhtä mieltä. Turvatyynyt laukeavat kiihtyvyysanturiin perustuen. Tästäkin kaikki ovat samaa mieltä. Miten kamerat voivat parantaa tätä ? Joten miksi h*** Tesla vision on TAAS tähän sotkettu ? Tai tietäähän sen kaikki, kaikki asiat pitää toimia kameroiden ympärillä.


Olisi mielnkiintoista kuulla mistä tässä on oikeasti kyse, jotta joutusin syömään jälleen yhden hatuistani.
Turvatyynyt alkaa täyttymään aikaisemmin.

Screenshot_20250903_065437_X.jpg
 
Kestävämpää akkua tulossa. Nostetaan suositellun latauksen taso 90% kun se on nyt 80%.
Tesla’s next-generation nickel-based battery technology is much more durable than existing technology, and as a result, Tesla will suggest charging to the previous recommendation of 90% instead of today’s recommendation of 80%.
 
Turvatyynyt alkaa täyttymään aikaisemmin.
Mikä niitä täyttää aikaisemmin ? Eikös ne räjähdepanosella ammuta täyteen ?
Hirmu vaikea kuvitella että kuvankäsittelyllä saatu johtopäätelmä olisi nopeampi kuin kiihtyvyysanturin regointi.

Ennen oli haamujarutukset, nyt sitten porukka ajaa motarilla turvatyynyt naamalla. Yritä siinä nyt sitten pysyä omalla kaistalla :)

Ei ole eka kerta kun Tesla virittelee jotain uutta, mutta tekninen toteutus jätetään hämärän peittoon. Olisi kiva aina kuulla miten jokin järjestelmä toimii jotta sen voisi ymmärtää. Ja kun tätä ei tehdä, skeptikot kuten minä, epäilevät järjestelmän toimivuutta. Faktat poistaisivat tälläisen epäilyksen. Nyt tämäkin menee osastolle markkinointijargoni.

Eikä tämä todellakaan ole yksin mikään Teslan tapa , aika yleistä. Oli kyseessä sitten auto tai TV.
 
Kestävämpää akkua tulossa. Nostetaan suositellun latauksen taso 90% kun se on nyt 80%.

Ominaisuus mikä oli aikaisemmin jo ja tuodaan takaisin uutena.
Mikä niitä täyttää aikaisemmin ? Eikös ne räjähdepanosella ammuta täyteen ?
Hirmu vaikea kuvitella että kuvankäsittelyllä saatu johtopäätelmä olisi nopeampi kuin kiihtyvyysanturin regointi.

Ennen oli haamujarutukset, nyt sitten porukka ajaa motarilla turvatyynyt naamalla. Yritä siinä nyt sitten pysyä omalla kaistalla :)

Ei ole eka kerta kun Tesla virittelee jotain uutta, mutta tekninen toteutus jätetään hämärän peittoon. Olisi kiva aina kuulla miten jokin järjestelmä toimii jotta sen voisi ymmärtää. Ja kun tätä ei tehdä, skeptikot kuten minä, epäilevät järjestelmän toimivuutta. Faktat poistaisivat tälläisen epäilyksen. Nyt tämäkin menee osastolle markkinointijargoni.

Eikä tämä todellakaan ole yksin mikään Teslan tapa , aika yleistä. Oli kyseessä sitten auto tai TV.
Etenkin se herättää kysymyksen miten Vision tietää että nyt pitää alkaa täyttämään turvatyynyjä etukäteen?
 
Ajattelisin, että tuolla saadaan ammuttua tyynyä alle sekunti aiemmin täyttymään vrt nykyistä tilannetta eli jossain lakkapinnan koskettaessa toista pintaa tyyliin. Paljoa aiemmin se ei voi tapahtua.
 
Mitähän ongelmaa tässäkin on alettu taas korjaamaan tai parantamaan ? Onko turvatyynyjen täyttymisen viiveissä ollut jotain ongelmaa joskus ?

Turvatyynyt eivät voi laueta kameran perusteella. Varmaan kaikki ovat tästä yhtä mieltä. Turvatyynyt laukeavat kiihtyvyysanturiin perustuen. Tästäkin kaikki ovat samaa mieltä. Miten kamerat voivat parantaa tätä ? Joten miksi h*** Tesla vision on TAAS tähän sotkettu ? Tai tietäähän sen kaikki, kaikki asiat pitää toimia kameroiden ympärillä.


Olisi mielnkiintoista kuulla mistä tässä on oikeasti kyse, jotta joutusin syömään jälleen yhden hatuistani.
Haamujarrutuksien lisäksi saadaan haamupaukutukset.

Jotain tekoälytekniikkaa siinä taas kehitetään. Erittäin nopeiden tapahtumien tunnistusta, eiköhän sellaiselle ole kysyntää sotatilanteissa.
 
Jos pitäisi keksimällä keksiä joku keissi tuohon airbag vision hommaan niin ehkä joku semmoinen että kun ajellaan tosiaan FSD:llä ja jos tulee tilanne että vision-algoritmin kaikki metriikat indikoivat törmäystä varmennuksen ja tupla-varmennuksenkin jälkeen, niin sitten jonkin airbag systeemin nalli pistetään jo hehkulle ja sitten jos kiihtyvyysanturi sanoo että nyt pamahti nii se koko signaali ketju on jo viritetty niin että nalli posahtaa 0,7ms aikaisemmin.
 
Ajattelisin, että tuolla saadaan ammuttua tyynyä alle sekunti aiemmin täyttymään vrt nykyistä tilannetta eli jossain lakkapinnan koskettaessa toista pintaa tyyliin.
Mutta kun ottaa huomioon kameroiden virheherkyyden, niin aika riski olis paukautta turvatyynyt kameradatan perusteella.

Ja ylipäätään kun ajattele , onko joku kuullut että turvatyyny oli liian hidas? Jos noita NCAP videoita katselee, niin turvatyynyt on täynnä hyvin paljon ennekuin ihmeisen edes liikahtaa.
Sensorit taitaa regoida jo 10ms viiveellä ja tyyny täynnä jo 30 ms kuluttua törmäyksestä. Eli pystyvätkö kamerat todella tuota 10ms ( 0,01s ) regointiaikaa lyhentämään? Siinä alle 10 ms ajassa pitäsi kamerakuvasta tehdä järjellisiä johtopäätelmiä varmistuksinen ja väliittää signaali eteenpäin.

Mutta mielenkiintoista......uudet asiat.
 
Sun linkkaama ketju näyttää olevan kaikenlaista softaan liittyvää. Mun linkkaama liittyy 2023 myönnettyyn patenttiin ja rautaan mikä löytyy täältä: Sign In | PatentGuru
Kyllä koska Teslalla oli aikaisemmin että 90% oli max lataus päivittäin. Uutisessa mainitaan.
For years, the trade-off for this performance has been the need to limit the daily charging to 80% to preserve the battery’s long-term health and minimize degradation.
This is a major engineering win, and a shift to a 90% daily charging recommendation for newer vehicles will make them more user-friendly and give owners more range, while also increasing the longevity of Tesla’s batteries.
Tästä voisi päätellä, että Tesla laski pari vuotta sitten rajoituksen 80% suojellakseen akkujaan kun aikaisemmin ollut 90% olisi aiheuttanut heille vikoja. Eli vasta nyt Teslan akkutekniikka jne. saavuttaa sen rajan mitä ovat aikaisemmin tukeneet vahingossa.
 
Tästä voisi päätellä, että Tesla laski pari vuotta sitten rajoituksen 80% suojellakseen akkujaan kun aikaisemmin ollut 90% olisi aiheuttanut heille vikoja. Eli vasta nyt Teslan akkutekniikka jne. saavuttaa sen rajan mitä ovat aikaisemmin tukeneet vahingossa.
Jutusta voisi päätellä, että teslalla on kehitetty akkukemiaa paremmaksi. Löytyy patentti ja julkisuuteen asiasta kerrottiin allaolevassa 1pv vanhassa videossa. Se milloin uuden kemian akusto tuli autoihin nähtäneen siitä, että mitkä ja kuinka vanhat autot saavat 90% suositusrajan 80% sijaan.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=JXkOKm9OnR0

edit. Videolla selkeäesti sanotaan "that is coming out shortly" tuosta uudesta akustosta. Ts. ei ole vielä noita asiakkailla.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän missään ole sanottu että ilmatyynyjä pamautellaan kameradatan perusteella. Airbagien vastetta on parannettu kameradatan perusteella.
Yritin sanoa että jos bagin laukaisu tapahtuu edelleen sen kiintyvyysanturin perusteella, niin miten kamera voi kiihtyvyysanturin vasteaikaa pienentää ? Kiihtyvyysanturi kun perustuu "mekaaniseen liikeeseen". Miten sitä "kamerasta saaduilla biteillä" nopeutetaan ?

Vaikea ymmärätää tätä näin maallikkona.
 
Yritin sanoa että jos bagin laukaisu tapahtuu edelleen sen kiintyvyysanturin perusteella, niin miten kamera voi kiihtyvyysanturin vasteaikaa pienentää ? Kiihtyvyysanturi kun perustuu "mekaaniseen liikeeseen". Miten sitä "kamerasta saaduilla biteillä" nopeutetaan ?

Vaikea ymmärätää tätä näin maallikkona.

Ja tää on sit ihan puhdasta spekulaatiota.

Yleensähän säätötekniikka ei ole ihan pelkästään nollia ja ykkösiä vaan siellä mitataan useammasta lähteestä ja useampia mittauksia ennen kuin tehdään toimenpiteitä. Tuskin se airbag laukeaa ensimmäisestä raja-arvon ylittävästä mittatuloksesta.

Jos näin niin käyttämällä kameraa voisi sitten käsiteltävän datan määrää vähentää ennen turvatyynyjen laukaisua.
 
Yritin sanoa että jos bagin laukaisu tapahtuu edelleen sen kiintyvyysanturin perusteella, niin miten kamera voi kiihtyvyysanturin vasteaikaa pienentää ? Kiihtyvyysanturi kun perustuu "mekaaniseen liikeeseen". Miten sitä "kamerasta saaduilla biteillä" nopeutetaan ?

Vaikea ymmärätää tätä näin maallikkona.
Varmaan parempi kysymys on että miten mitään järjestelmää voi tehostaa? Varmaan aina löytyy keinoja. Ei sitä tarvi maallikon ymmärtää loppupeleissä jos järjestelmä vain toimii paremmin. Oli siellä lisätty sitten gyroja, kiihtyvyysantureita tai kameroita.

Ja tää on sit ihan puhdasta spekulaatiota.

Yleensähän säätötekniikka ei ole ihan pelkästään nollia ja ykkösiä vaan siellä mitataan useammasta lähteestä ja useampia mittauksia ennen kuin tehdään toimenpiteitä. Tuskin se airbag laukeaa ensimmäisestä raja-arvon ylittävästä mittatuloksesta.

Jos näin niin käyttämällä kameraa voisi sitten käsiteltävän datan määrää vähentää ennen turvatyynyjen laukaisua.
Tuo olisi kyllä aika hupainen sekvenssikaavio auton turvajärjestelmästä jossa olisi kiihtyvyysanturi josta menee nuoli airbägiin joka sanoo poks jos tulee signaali. :D
 
Esimerkiksi uuden CLA shooting braken julkaisutilaisuudessa oli sellainen värikoodattu "auki leikattu" auto, josta näki muun muassa miten monta niitä turvallisuuteen liittyviä sensoreita on. Eiköhän tässä ole kyse niiden karsimisesta, koska kameroilla voi tehdä kaiken.
 
Yritin sanoa että jos bagin laukaisu tapahtuu edelleen sen kiintyvyysanturin perusteella, niin miten kamera voi kiihtyvyysanturin vasteaikaa pienentää ? Kiihtyvyysanturi kun perustuu "mekaaniseen liikeeseen". Miten sitä "kamerasta saaduilla biteillä" nopeutetaan ?

Vaikea ymmärätää tätä näin maallikkona.

Ehkä näin peruskoulupohjalta arvailtuna, niin pienennetään sitä laukaisuun tarvittavaa kiihtyvyyttä, jos kameroista huomattu joku sinua päin tuleva projektiili? Ei varmaan nokkakolarissa niinkään merkittävä, mutta sivutörmäyksessä varmaan voi tulla hyötyäkin, siellä kun ei kokoonpainuvaa aluetta ole niin paljoa.

Toki yleensähän noita bageja ei turhan päiten laukaista kolaritilanteessakaan, koska kolaria voi seurata vielä ympäriajo ja toisen auton törmäys, jolloin ylimääräisistä räjähtämättömistä bageista saattaa olla hyötyä.
 
Ehkä näin peruskoulupohjalta arvailtuna, niin pienennetään sitä laukaisuun tarvittavaa kiihtyvyyttä, jos kameroista huomattu joku sinua päin tuleva projektiili? Ei varmaan nokkakolarissa niinkään merkittävä, mutta sivutörmäyksessä varmaan voi tulla hyötyäkin, siellä kun ei kokoonpainuvaa aluetta ole niin paljoa.
Päivityksessähän luki että vision otetaan mukaan "frontal collisioniin".
 
Mitähän ongelmaa tässäkin on alettu taas korjaamaan tai parantamaan ? Onko turvatyynyjen täyttymisen viiveissä ollut jotain ongelmaa joskus ?

Turvatyynyt eivät voi laueta kameran perusteella. Varmaan kaikki ovat tästä yhtä mieltä. Turvatyynyt laukeavat kiihtyvyysanturiin perustuen. Tästäkin kaikki ovat samaa mieltä. Miten kamerat voivat parantaa tätä ? Joten miksi h*** Tesla vision on TAAS tähän sotkettu ? Tai tietäähän sen kaikki, kaikki asiat pitää toimia kameroiden ympärillä.


Olisi mielnkiintoista kuulla mistä tässä on oikeasti kyse, jotta joutusin syömään jälleen yhden hatuistani.
Tietämättä mitä yhtiöllä suunnitelmissa, niin jos lähdetään siitä että pidetään kiinni kiihtyvyys antureista, ja kameroilla vain optimoitaisiin parametrejä, vertaa turvavyö kytketty, ei kytketty.

Kameroita, tutkia ym. voi käyttää sen törmäyksen ennakointiin, arviointiin, ja muuttaa turvatyynyn säätöjä. Ennakointia sen pitää olla että kerkiää ajoissa. Varsinkin jossain sivuiskussa insinööriä voisi houkuttaa ottaa pientä ennakkoa ennenkuin osuu, jos kattavalla anturipaletilla päätelty, törmäys väistämätön, niin olisko se liianiso riski alkaa tyynyjä täytteleen ennen törmäystä.

Tiedostan kyllä että kaikki miettii niitä yksinomaan kaameraan perustuvat mutuilut, ja ne toteutukset missä avustimet sekoilee, ja muut ratkaisut jossa säästöt, muun edellä. Mutta jos nyt kuvitellaan että tehdään toteutus missä turvallisuus edellä, eikä karsita toimivaa. Eli se varmistuksena olisi ne koeteltu perus tekniikka ja kamera, tutka ym jutuilla ei tehdä haamu reakointeja, vaan varmoissa tapauksissa tehdään suojaa parantavia juttuja, jotka ei poista sitä perus suojaa. Ei aina toimi, reakoi, mutta silloin ei hävitä siihen perus jutuun verrttuna mitään.


Kemroita, sensoreita voi käyttää myös matkustamon analysointiin, säätää dynaamisesti turvatuuny parametreja sen perusteella, tässä kaksi miinaa, se että säädot ei riskeeraa ja titenkin se että käyttäjillä luotto että se yksikkö on fyyfisesti irti pilvestä, verkosta.

Ajattelisin, että tuolla saadaan ammuttua tyynyä alle sekunti aiemmin täyttymään vrt nykyistä tilannetta eli jossain lakkapinnan koskettaessa toista pintaa tyyliin. Paljoa aiemmin se ei voi tapahtua.

Siihen tarvittaisiin sitä varten suunniteltuja erillisiä turvatyynyjä, joiden toiminta periaate sopisi tuollaiseen.

Noin aikainen ennakointi olisi kyllä jo aika rohkeaa, jos ei puhuta jostain penkin sivu tyynyistä jolla tuettaisiin kuskia/matkustajia, estämättä heitä toimimasta, vaarantamatta turvallisuutta harha arvioissa. Turvavyön kevyt kiristäminenkin samaan sarjaan, Niillä voisi vähentää vahinkoja, mutta seuraako niistä kuljettajan haitallisia toimia, jos vyöt kiristyy , tyynyt alkaa painaa.

(Joo, toki alle sekuntti on sadasosasekunttikin, mutta sitä tuskin tarkoitit)
 
Viimeksi muokattu:
Onko tämä oikeasti ongelma johon Teslalla on nyt ratkaisu? Rehellinen kysymys, en ole koskaan kuullut että airbagien viive olisi ollut ongelma.
Jos se olisi ongelma niin veikkaan että autot olisivat ajokiellossa. Pahennusta tässä taisi aiheuttaa se että Vision parantaa sitä viivettä. En usko että olisi oltu edes otsikoissa jos patch notessa olisi lukenut vain:"Turvallisuusjärjestelmiä optimoitu paremmaksi".
 
Onko tämä oikeasti ongelma johon Teslalla on nyt ratkaisu? Rehellinen kysymys, en ole koskaan kuullut että airbagien viive olisi ollut ongelma.

Varmaan tää on kanssa sellainen asia joka ei ole binäärinen. Eli mitä nopeammin tyyny laukeaa, sitä vähemmän vaurioita matkustajille tapahtuu.

Olisi tietysti mielenkiintoista tietää että onko nyt arvo 99% ja tuo nostaa sen vaikka 99.1% vai 75%->80%.

Toki tuo on myös valmistaja ja ehkä mallikohtainen. Joillain on parempi logiikka kuin toisilla.
 
Varmaan tää on kanssa sellainen asia joka ei ole binäärinen. Eli mitä nopeammin tyyny laukeaa, sitä vähemmän vaurioita matkustajille tapahtuu.

Olisi tietysti mielenkiintoista tietää että onko nyt arvo 99% ja tuo nostaa sen vaikka 99.1% vai 75%->80%.

Toki tuo on myös valmistaja ja ehkä mallikohtainen. Joillain on parempi logiikka kuin toisilla.
Nykyään airbagithan taitaa olla kaikilla valmistajilla kaksivaiheisia. Molempia vaiheita ei aina välttämättä laukaista, riippuen tilanteesta. Olettaisi, jos järjestelmä ilman kameraakaan ehtii tehdä tämän, niin mitäköhän lisäarvoa se kamera tuohon sitten tuo? Audillahan oli jo noin 10 vuotta sitten järjestelmä jossa ilma-alustaiset osasivat ottaa vastaan sivutörmäyksen, jos auto sellaisen havaitsi. Tuon tyyppiseen kikkailuun tätä voisi mahdollisesti käyttää, mutta edestäpäin törmäykseen on vaikea löytää mitään, missä tuosta olisi hyötyä.
 
Jutusta voisi päätellä, että teslalla on kehitetty akkukemiaa paremmaksi. Löytyy patentti ja julkisuuteen asiasta kerrottiin allaolevassa 1pv vanhassa videossa. Se milloin uuden kemian akusto tuli autoihin nähtäneen siitä, että mitkä ja kuinka vanhat autot saavat 90% suositusrajan 80% sijaan.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=JXkOKm9OnR0

edit. Videolla selkeäesti sanotaan "that is coming out shortly" tuosta uudesta akustosta. Ts. ei ole vielä noita asiakkailla.

Ymmärrän sen kyllä että akku on kehittynyt ja uusi tulee mutta ominaisuutena Tesla tarjosi pari vuotta sitten vielä 90% mutta tiputti 80% tuon suosituksen. Johon ei annettu perusteluja että miksi näin tehtiin silloin. Mikä nyt taas uuden tiedon valossa viittaa että suositus oli yläkanttiin jos nyt vasta akku saatu tuohon tilaan, että sitä voidaan suositella tulevaisuudessa.

Vähän sama kuin apparin ristiseläntuen poisto, jota perusteltiin että kukaan ei käytä mutta todellisuus oli vain saatavuus ja Teslan piti toimittaa autoja. Nytkin tämä tuotiin hiljaisuudessa takaisin.
 
Itse oletan, että Tesla tekee tuon sen takia että poistaa koko räjähdepanoksen ja hoitaa homman jollain nopealla paineilmalla. Saadaan ratkaisusta halvempi.
 
Model Y toimitettu 12-2024, nyt hoksasin että auton mukana ei tullut hattuhyllyn levyä. Olisiko pitänyt tulla?
 
Kyllä koska Teslalla oli aikaisemmin että 90% oli max lataus päivittäin. Uutisessa mainitaan.


Tästä voisi päätellä, että Tesla laski pari vuotta sitten rajoituksen 80% suojellakseen akkujaan kun aikaisemmin ollut 90% olisi aiheuttanut heille vikoja. Eli vasta nyt Teslan akkutekniikka jne. saavuttaa sen rajan mitä ovat aikaisemmin tukeneet vahingossa.
Jos ne wanhat akut oli optimaalisia 83% asti ladata päivittäin ja 90% ladatessa se nostatti hieman degredaatiota niin Tesla ei varmaan ajatellut, että sen akkutakuun puitteissa olisi isoa merkitystä? Nyt kun pystyy lataamaan 91% niin se 90% on pomminvarma, että ei mene siinä akkutakuun kintaalla takuuvaihtoon. Joka tapauksessa nuo degredaatiot olleet niin vähäisiä, että teki niin tai näin niin ei muuta kuin kovaa ajoa.
 
Itse oletan, että Tesla tekee tuon sen takia että poistaa koko räjähdepanoksen ja hoitaa homman jollain nopealla paineilmalla. Saadaan ratkaisusta halvempi.
Paineilmasäiliöt eivät noilla paineilla ole ihan ilmaisia tai kovin pieniä. Ne eivät myöskään kestä ikuisesti.
 
Täällä kun tykätään seurata tilastoja, niin tässä elokuun dataa

Itseä ei liiemmin kiinnostele mitä ne myynnit Seinäjoella tai Lapualla ovat ja Eurooppakin yks hailee. Enemmän kai nuo Toyota miehetkin niitä mainosmielessä kehuvat maailman myydyimmäksi merkiksi.
Media ei juurikaan täällä puhu kuin Suomen ja Euroopan myynneistä, mutta 2023 ja 2024
Teslan myynnit ovat junnanneet noin 1.8 miljoonassa ja sama trendi jatkuu tänäkin vuonna. Ehkä jäävät noin 1.7 miljoonaan, mutta ei ne kyllä syväkyykkää niin kuin mediasta ymmärtäisi. Talous on mitä on ja muillakin on tullut saman tasoista vempelettä myyntiin niin on luonnollista odottaa kasvua vasta ensi vuonna. Tulee Teslalla nyt hyvä variaatio eri tasoisia y malleja ensi vuodeksi kun L ja se edullisempi alle 40ke lite malli saapuvat. Kolmatta vuotta putkeen kuiten y malli se maailman myydyin sähköauto tulee olemaan.
 
Tuossa uutisessa mainitaan että sisältää myös viennin. Kiinassakin myynti laskenut uusista malleista huolimatta.

Teslan omien julkaisujen mukaan noin 720 000 toimitettua autoa. Eli Q3 ja Q4 pitäisi myydä yli miljoona autoa kun keskiverto myynti ollut 300 000 paikkeilla per kvartaali.

Jos tämä jatkuu niin päästään noin 1,2-1,5 miljoonaan kun Musk oli lupaillut päälle 2 miljonaa tälle vuodelle.

YL voi olla jotain mutta nostaako se myyntiä kun aikaisempikin 7-paikkainen jäi vähän jämäksi. Haluaako sitten taas kukaan halvempaa Y mallia? Kun muut tekevät oikeasti ja julkaisevat pienempää uutta mallia ja halvemmalla.
 
Tuossa uutisessa mainitaan että sisältää myös viennin. Kiinassakin myynti laskenut uusista malleista huolimatta.

Teslan omien julkaisujen mukaan noin 720 000 toimitettua autoa. Eli Q3 ja Q4 pitäisi myydä yli miljoona autoa kun keskiverto myynti ollut 300 000 paikkeilla per kvartaali.

Jos tämä jatkuu niin päästään noin 1,2-1,5 miljoonaan kun Musk oli lupaillut päälle 2 miljonaa tälle vuodelle.

YL voi olla jotain mutta nostaako se myyntiä kun aikaisempikin 7-paikkainen jäi vähän jämäksi. Haluaako sitten taas kukaan halvempaa Y mallia? Kun muut tekevät oikeasti ja julkaisevat pienempää uutta mallia ja halvemmalla.
Trendi myynneissä ollut ylös tänä vuonna kvartaaleissa ja se vaatii Q3 myynnit yli 400k ja Q4 yli 500k niin menee päämäärään.
Onhan tuolta tulossa rakkautta Tesla 3 päivitetyllä akulla Eurooppaan ensi kuussa. Jos ei ole SUV mielessä ollut niin varmaan tervetullut 84.7kwh akku ja range 750 wltp. Hinta toivottavasti tonnin edullisempi samaan tapaan kuin Kiinassa. Kiinassa talous alkoi elpymään viime vuoden lopulla ja sama nyt vasta Euroopassa. Eiköhän nuo mene kaupaksi hyvään tahtiin ja Teslalla kun ei ole varastoja säilöä autoja niin pitää haistella kuluttajien kukkaron nyörejä milloin pistetään uunit kuumiksi.
 
Eiköhän seitsemän paikkainen sinänsä kiinnosta, mutta onhan sillä hintaakin. Kyllä se varmaan halukkaille myy, mutta itse veikkaan että suurin osa ko. mallin ostajista olisi aiemmin ostanut modelXn joka on kuitenkin tuota kalliimpi auto. Mikään Teslan trendi ei varsinaisesti näytä kovin positiiviselta ja akustojen kapasiteettikehitys ollut olematonta vs. kilpailijat.
 
Kiinassa tuntuu vetävän MYL:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/TeslaNewswire/status/1963208113760182436?t=cGFt7kaCA2gBteAyT-34YQ&s=19

Tämä on selkeä valinta omaan talouteen, kun mukulat saa kapteenin penkit käyttöön ja selkeästi premiumpaa kokonaisuus verrattuna y awd. Aina mukavuus tekijä isommat tilat ja jos kaipaa harrastuksiin viedä 5 henkeä kuskin lisäksi. Toivottavasti hinta ei karkaa yli 60ke.
 
kävin katsomassa tollasta Model S:ää, 2016 facelift. Olin hieman pettynyt autoon, osittain sen takia, että siinä oli aika paljon maalipinnassa sanomista, naarmuja joita ei saa kiillotuksella pois. Lisäksi helmamuovit repsotti, takaoven sovitus sekä kuskin oven sovitus ei ihan kunnossa. Sisällä auto oli vähän nuhjuinen, moni nappi oli sellanen nariseva mitä kuluneessa vanhassa autossa voi olla. Lisäksi autossa oli sisälokarit edestä puhki väärän kokoisten renkaiden vuoksi. Keskinäyttö näytti siltä, että laminointi irtoaa ylireunasta, siellä oli lisäksi viiva joka muistuttaa halkeamaa. Autosta puuttui adaptiivinen vakkari, tuo oli aika iso pettymys. Millaset kulut mahtaa tulla, jos pitää keskinäyttö uusia ja saako adaptiivisen vakkarin pelkällä päivityksellä? Autossa oli kuitenkin autopilot 1.0 ja nvidia tegra suoritin.
 
Trendi myynneissä ollut ylös tänä vuonna kvartaaleissa ja se vaatii Q3 myynnit yli 400k ja Q4 yli 500k niin menee päämäärään.

Tuo on ihan turha statistiikka koska kvartaalit eroavat keskenään ja Juniper tuli myyntiin asteittain keväällä/kesällä. Oleellista on YoY trendi joka on tällä hetkellä alaspäin.

2024:
Q1 386k
Q2 443k
Q3 462k
Q4 495k

2025:
Q1 336k
Q2 384k

Tesla on siis about 110k perässä viime vuotta ja siellä tuli tuo 495k vikassa kvarterissa joka ei varmasti ylity tänä vuonna
 
Trendi myynneissä ollut ylös tänä vuonna kvartaaleissa ja se vaatii Q3 myynnit yli 400k ja Q4 yli 500k niin menee päämäärään.
Onhan tuolta tulossa rakkautta Tesla 3 päivitetyllä akulla Eurooppaan ensi kuussa. Jos ei ole SUV mielessä ollut niin varmaan tervetullut 84.7kwh akku ja range 750 wltp. Hinta toivottavasti tonnin edullisempi samaan tapaan kuin Kiinassa. Kiinassa talous alkoi elpymään viime vuoden lopulla ja sama nyt vasta Euroopassa. Eiköhän nuo mene kaupaksi hyvään tahtiin ja Teslalla kun ei ole varastoja säilöä autoja niin pitää haistella kuluttajien kukkaron nyörejä milloin pistetään uunit kuumiksi.
Vaikka 3:n päivittyy pienellä muutoksella, niin kuka sitä ostaa? Eihän se ole mennyt nytkään enää oikein kaupaksi, kun porukka mieluummin ostaa Y:n ja en muista, että onko sitä tarjottu edes 0% korolla.
EV myynti on Euroopassa kasvanut mutta Teslan myynti laskenut.

Edit. Teslan robotaxin avustaja on siirretty apukuskin puolelta kuskinpuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Autosta puuttui adaptiivinen vakkari, tuo oli aika iso pettymys. Millaset kulut mahtaa tulla, jos pitää keskinäyttö uusia ja saako adaptiivisen vakkarin pelkällä päivityksellä? Autossa oli kuitenkin autopilot 1.0 ja nvidia tegra suoritin.
En tiedä miksi adaptiivinen vakionopeudensäädin puuttuu siitä yksilöstä? Autossa ehkä jotain rikki?

Autopilotin ehkä saisi ostettua, mutta ei muuta?

Mun 8/2016 auto
Screenshot_2025-09-03-20-36-54-34_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg

Keskinäyttö on luultavasti kallis uusia.

Facebook:
Saa mcu1 näytön varaosana, ainut että 1000€ mcu1 näyttö ja päivitys mcu2 seen 1550€.


Tuo yksilö kannattaa toki hylätä. Oma 242tkm ajettu vielä ihan siisti ulkoakin ja sisältä. On siihenkin kyllä mennyt jotain 450€ korjauksiin.
 
En tiedä miksi adaptiivinen vakionopeudensäädin puuttuu siitä yksilöstä? Autossa ehkä jotain rikki?
Adaptiivinen vakkari kuuluu tuohon "Autopilot convenience features" sw-pakettiin joka sulla on.

Omasta 2014 S:stä puuttuu myös adaptiivinen vakkari vaikka viiksessä on säädöt yms, ja selvittelin asiaa niin vaatii tuon maksullisen SW:n. Nykyään sitä ei pysty autosta/appista edes itse tilaamaan suoraan ja viimeksi kun on pystynyt on hintaa ilmeisesti ollut n. $1500.
En ole kysellyt Teslalta onnistuuko aktivointi heiltä edelleen ja millaiseen hintaan.

Edit: tossa samassa paketissa tulee siis "väkisin" mukana myös autosteer eli se kaistallapitoavustin
 
myös päiväajovalot oli pitkältä osalta pimeät, ja vähän kellertyneet muutenkin, tuo ei liene asia mitä pitää korjata leimalle mutta pistää silmään näissä, että melkein kaikista on pimeänä.
 
myös päiväajovalot oli pitkältä osalta pimeät, ja vähän kellertyneet muutenkin, tuo ei liene asia mitä pitää korjata leimalle mutta pistää silmään näissä, että melkein kaikista on pimeänä.
Ne menee tosiaan vanhuuttaan rikki. Ilmeisesti jotkut jollain konstilla osaa korjata niitä. Mun autossa jostain syystä toimii.

Se näytön vaihto siis olisi 1550€. Facesta luin vielä, että 500€ maksaa fm radio siihen uuteen näyttöön. Eli koko homma 2050€.
 
Viimeksi muokattu:
myös päiväajovalot oli pitkältä osalta pimeät, ja vähän kellertyneet muutenkin, tuo ei liene asia mitä pitää korjata leimalle mutta pistää silmään näissä, että melkein kaikista on pimeänä.
Katsoin youtubesta videon missä kaverin piti pistää dremelillä umpio kappaleiksi kun yritti korjata ko vikaa. Ongelma johtuu huonosti jäähdytetyistä ledeistä.
 
Tuo on ihan turha statistiikka koska kvartaalit eroavat keskenään ja Juniper tuli myyntiin asteittain keväällä/kesällä. Oleellista on YoY trendi joka on tällä hetkellä alaspäin.

2024:
Q1 386k
Q2 443k
Q3 462k
Q4 495k

2025:
Q1 336k
Q2 384k

Tesla on siis about 110k perässä viime vuotta ja siellä tuli tuo 495k vikassa kvarterissa joka ei varmasti ylity tänä vuonna
Vuodet eivät ole veljiään. Arpomista on, ettei 100% voi ylittyä myynnit q4 500k kun siihen vaikuttaa moni asia mm. varastossa olevat jos ylituotantoa Q3 jää, vaikka 70k ja osa kuljetuksissa sekä linjastoilta tulee Q4 myyntiin ennättäviä esim. 450k niin se on sitten yhteensä 520k. Lokakuussa taas hieman viisaampia onko mahdollista tuonne 1.7 miljoonan suuntaan vai lähempänä 1.6 miljoonaa myynnit.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 914
Viestejä
4 907 754
Jäsenet
79 084
Uusin jäsen
Banlu6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom