Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Malli jota tuotetaan eniten ja myynti ei vedä.
Myynti ilmeisesti oli syyskuussa jo varsin hyvää, suomessa selvällä kaulalla myydyin sähköauto, mitä jotain lukuja tuli vastaan.
Lauantaina koeajon jälkeen myyjän kanssa juteltiin, niin tosiaan tuo on Y:stä se volyymimalli kuten sanoitkin, mutta koittavat kuulemma rutistaa loppuvuodelle vielä jonkin sopivan miljoonaluvun myytyjä autoja, jonka vuoksi vaihtokampanja ja 3:sen 0% kampanja laitettiin päälle.
 
Myynti ilmeisesti oli syyskuussa jo varsin hyvää, suomessa selvällä kaulalla myydyin sähköauto, mitä jotain lukuja tuli vastaan.
Lauantaina koeajon jälkeen myyjän kanssa juteltiin, niin tosiaan tuo on Y:stä se volyymimalli kuten sanoitkin, mutta koittavat kuulemma rutistaa loppuvuodelle vielä jonkin sopivan miljoonaluvun myytyjä autoja, jonka vuoksi vaihtokampanja ja 3:sen 0% kampanja laitettiin päälle.
Kyllähän se halpa auto kelpaa suomalaiselle, niin myynti vetää. Mutta vielä on pitkämatka siihen, että saadaan myytyä se mitä pitäisi tänä vuonna.
 
Kyllähän se halpa auto kelpaa suomalaiselle, niin myynti vetää. Mutta vielä on pitkämatka siihen, että saadaan myytyä se mitä pitäisi tänä vuonna.
Vetääkö se Teslan myynti edes lopulta vieläkään? Kolmosen luvut umpisurkeat. Y:llä saatiin kampanjoilla torjuntavoitto ainakin hetkeksi. Oliko pitkän syöksyn pohja, jaa-a. Mallisto on edelleen kapea ja vanha. Model 2 puuttuu.
 
Jälkikäteenhän nuo näkee, nyt voi vain spekuloida. Tesla kuitenkin ajamassa kiinan tehtaalla tuotantomääriä ylöspäin: Tesla makes major production announcement at Giga Shanghai
Uutinen kuulostaa minusta enemmän siltä, että fanisivusto on nähnyt normaaliin kvartaalivaihteluun valmistautumisessa jotain mitä siellä ei ole. Toki uutista voi pitää positiivisena siinä valossa, että ainakaan eivät supista tuotantoa kuten ovat aiemmin tänä vuonna tehneet.
 
Uutinen kuulostaa minusta enemmän siltä, että fanisivusto on nähnyt normaaliin kvartaalivaihteluun valmistautumisessa jotain mitä siellä ei ole. Toki uutista voi pitää positiivisena siinä valossa, että ainakaan eivät supista tuotantoa kuten ovat aiemmin tänä vuonna tehneet.
On Monday, Tesla China Vice President Grace Tao announced that the production facility would begin ramping up manufacturing in preparation for an even stronger Q4.
Mä en puhtaisiin spekulaatioihin hirveästi jaksa alkaa. Seurailen sitten mitä ne oikeet tuotanto ja myyntimäärät oli jälkikäteen, välissä uutisia jos sellaisia tulee. Vaikka kuinka äkistelis niin ei tänne palstalle kirjoittelu maailmaa muuta varsinkaan jos kirjoitukset on omaa spekulaatiota ilman lähteitä. Teslasta saa aika paljon kesken kvartaalienkin tietoa kun työntekijät vuotaa miten vähän tai paljon on kiire töissä ja porukka lennättelee droneja tehtaiden ympärillä niin näkee tuleeko autoa ulos linjalta vai ei.
 
Mä en puhtaisiin spekulaatioihin hirveästi jaksa alkaa. Seurailen sitten mitä ne oikeet tuotanto ja myyntimäärät oli jälkikäteen, välissä uutisia jos sellaisia tulee. Vaikka kuinka äkistelis niin ei tänne palstalle kirjoittelu maailmaa muuta varsinkaan jos kirjoitukset on omaa spekulaatiota ilman lähteitä. Teslasta saa aika paljon kesken kvartaalienkin tietoa kun työntekijät vuotaa miten vähän tai paljon on kiire töissä ja porukka lennättelee droneja tehtaiden ympärillä niin näkee tuleeko autoa ulos linjalta vai ei.
Sen verran kuitenkin pitäisi jaksaa sisälukutaitoa käyttää, että huomaa VP:n puhuneen toimitusmääristä ja faniartikkeli on vetänyt mutkat suoriksi sen tarkoittavan tuotantomääriä.

e: Oikeastaan tuo faniartikkelikaan ei sano sitä niin virheellisesti kuin sinä tuossa ylemmässä viestissäsi.
 
Kesäkuun lopussa laitoin lihoiksi vuoden vanhan highland perffin. Muuten olisin pitänyt, mutta kalliin rahoituksen vuoksi ei innostanut kaataa pelkkiin korkoihin 12 600 € laina-ajalla.

Neljä kk olen nyt yrittänyt löytää vaihtelun vuoksi jotain muuta kuin Teslaa, mutta Taycan on ainoa joka miellyttää omia tarpeita. Siinäkin pitää olla Turbo tai Turbo S, muuten on liian hidas. Käytetyistä en löytänyt yksilöä, jossa olisi varusteet, ikä ja hinta kohdanneet vaikka käytin hommaan aikaa kuukausia. Kävin myös koeajamassa päivitettyä 4S:ää, mutta ei se tuntunut sen paremmalta, kuin pre-facelift. Viimeisimmällä Taycanin koeajolla tulin siihen tulokseen, että auto on niin kivikautisen oloinen käyttöliittymän ja ohjaamon ergonomian osalta, ettei kyllä pysty taipumaan moiseen.

Tämän jälkeen ainoaksi vaihtoehdoksi jäi tilata päivitetty highland perffi, jossa saa uudistuksen myötä vielä enemmän vastinetta rahalle. 0% korko on myös mukava säästö, koska ajattelin tehdä tästä ns. pitopelin ja maksaa sen kokonaan pois.

Täytyy sanoa, että Tesla on onnistunut 3P:n kanssa niin hyvin, että se on Taycanin jälkeen selkeästi toiseksi paras ajoltaan omaan makuun. Ainoastaan näissä kahdessa autossa tulee sellainen fiilis ratissa jo ensi metreillä, että hitto tämä on hyvä ja, että auto kytketty melkein kuin selkärankaan.
 
Kesäkuun lopussa laitoin lihoiksi vuoden vanhan highland perffin. Muuten olisin pitänyt, mutta kalliin rahoituksen vuoksi ei innostanut kaataa pelkkiin korkoihin 12 600 € laina-ajalla.

Neljä kk olen nyt yrittänyt löytää vaihtelun vuoksi jotain muuta kuin Teslaa, mutta Taycan on ainoa joka miellyttää omia tarpeita. Siinäkin pitää olla Turbo tai Turbo S, muuten on liian hidas. Käytetyistä en löytänyt yksilöä, jossa olisi varusteet, ikä ja hinta kohdanneet vaikka käytin hommaan aikaa kuukausia. Kävin myös koeajamassa päivitettyä 4S:ää, mutta ei se tuntunut sen paremmalta, kuin pre-facelift. Viimeisimmällä Taycanin koeajolla tulin siihen tulokseen, että auto on niin kivikautisen oloinen käyttöliittymän ja ohjaamon ergonomian osalta, ettei kyllä pysty taipumaan moiseen.

Tämän jälkeen ainoaksi vaihtoehdoksi jäi tilata päivitetty highland perffi, jossa saa uudistuksen myötä vielä enemmän vastinetta rahalle. 0% korko on myös mukava säästö, koska ajattelin tehdä tästä ns. pitopelin ja maksaa sen kokonaan pois.

Täytyy sanoa, että Tesla on onnistunut 3P:n kanssa niin hyvin, että se on Taycanin jälkeen selkeästi toiseksi paras ajoltaan omaan makuun. Ainoastaan näissä kahdessa autossa tulee sellainen fiilis ratissa jo ensi metreillä, että hitto tämä on hyvä ja, että auto kytketty melkein kuin selkärankaan.
Mites i4 M50? Itse pitäisi se vielä koeajaa kun etsin vaihtoehtoja uudelle Highland perffille, mutta samaa mieltä että vaihtoehdot vähissä jos järkevää ja tehokasta sähkäriä hakee, joka myös näyttää hyvältä eikä ole mikään laiva.

Ajan siis nyt '22 perffillä. Highland koeajettu uutena, mutta silloin ei ihan vakuuttanut kun tehoja ei juuri tullut lisää (vrt jenkkimallissa reilusti) ja viiksettömyys. Nyt tilanne toinen kun on tullut pientä päivitystä ja 0% korkoa, sekä nykyisestä takuu loppumassa.
 
Ai että. Voisiko sanoa, että taas se alkaa. Lämpötila alle 10 astetta ja hämärä keli = Automaattinen huurteenpoisto is back. Vajaa kolme vuotta teslailua takana ja iso kasa ohjelmistopäivityksiä takana, mutta edelleenkään tätä ominaisuutta ei ole saatu toimimaan oikein.

Tänään aamulla lähdin katoksesta esilämmitetyllä autolla ja ensimmäinen 5min menikin hyvin, mutta sitten tämä ominaisuus aktivoitui ja seuraavat 25 minuuttia oli päällä, kunnes meni taas normaalisti automaatille. Viimeisessä päivityksessäkin oli mietitty jotain tärkeämpää. Taisi olla joku uusi peli tai valoshow?
 
Heh kerkesi jo unohtamaan nämäkin ongelmat. Lisäksi kameroiden näkyvyys estynyt tms. niin ap/vakkari inisi jotain vaikka oli kevyttä sadetta välillä. Sivukamerassa taas jotain estettä mitä en ainakaan omin silmin nähnyt.

Mutta pääasia, että autoon tuli päivitys jostain Tron-valoshowsta.
 
Näin ihmisenä joka ei ole koskaan omistanut autoa jossa olisi tuommoinen automaattinen huurteenpoisto niin täytyy sanoa, että kuulostaa kyllä täysin over-engineered featurelta. Miksi ei vain manuaalisesti paina nappulaa joka puhaltaa täysillä akkunaan minuutin ja sitten itse napsauttaa sen taas pienemmälle kun huurre on poissa? 🤷‍♂️

Köyhä se ei näitä ymmärrä.
 
Bemaria saa hediniltä 0,99% korolla. Tosin vaan varastoautoja.

Toki kun i4m60 saa liisarina 749€/kk mikä on aivan taatusti vähemmän ku arvonalenema niin miksi ostaa omaksi?
Jos ajaa niin vähän että tuollainen 36kk/30tkm riittää niin eikait siinä, mutta todellisuudessa jos i4m60 valitsee esim. 20tkm/v niin omaksi ostaminen tulee jo halvemmaksi. Tietysti riski epänormaalista hintakehityksestä jää sitten ostajalle.
 
Näin ihmisenä joka ei ole koskaan omistanut autoa jossa olisi tuommoinen automaattinen huurteenpoisto niin täytyy sanoa, että kuulostaa kyllä täysin over-engineered featurelta. Miksi ei vain manuaalisesti paina nappulaa joka puhaltaa täysillä akkunaan minuutin ja sitten itse napsauttaa sen taas pienemmälle kun huurre on poissa? 🤷‍♂️

Köyhä se ei näitä ymmärrä.
Eiköhän tuollainen ominaisuus ole lähes kaikissa nykyautoissa? Tai ainakin ne millä on itse ajellut niin jos meinaa huurtua niin suhina vaan kuuluu kun puhallus säätyy automaagisesti laseille.
 
Mulla on näkynyt kohdennettua mainosta jälkisasennettavista melunvaimennus-tiivisteistä ovien ympärille ja kattoon jne. Onko joku noita kokeillut ja nähnyt vaivan ja rahan arvoisiksi?
 
Mites i4 M50? Itse pitäisi se vielä koeajaa kun etsin vaihtoehtoja uudelle Highland perffille, mutta samaa mieltä että vaihtoehdot vähissä jos järkevää ja tehokasta sähkäriä hakee, joka myös näyttää hyvältä eikä ole mikään laiva.

Ajan siis nyt '22 perffillä. Highland koeajettu uutena, mutta silloin ei ihan vakuuttanut kun tehoja ei juuri tullut lisää (vrt jenkkimallissa reilusti) ja viiksettömyys. Nyt tilanne toinen kun on tullut pientä päivitystä ja 0% korkoa, sekä nykyisestä takuu loppumassa.
Koeajettu monta kertaa, mutta ei iske yhtään, vaikka olen omistanut useamman M sarjan auton. Listaan muuteman miinuksen, mitkä pudotti i4 M50/60 pois omista vaihtoehdoista:

- Suurin ongelma on ajamisen ilottomuus sen vuoksi, että kaasupolkimen vaste katkaistaan, jos etupyörät on vähänkin käännettynä. Talvella suoraan sanottuna ihan perseestä. Talviajo-ominaisuudet eivät vakuuttaneet.
- Kaasun kalibrointi on ihan hirveä. Rykäisee kuin ruoska lähtiessä ja kaasun päästäessä tulee liikaa regeniä.
- Alusta on ihan lulla. Täydellä kaasulla keula nousee ylös, kuin vene plaaniin.
- Ahtaat sisätilat varsinkin takana ja kuskin penkin ergonomia. Kaikki jakkarat sitä vanhaa BMW 3 sarjan kovaa penkkiä.
- Yleisesti sisältä vanhanaikainen/ruma, kuin 10-15 vuotias 3 sarjalainen, pois lukien näytöt.
- Infotainmentin käytön sekavuus, vaikka on parhaasta päästä perinne merkeistä.

i5 M60 yritin tosissaan vaihtoehdoksi, mutta vuoden HP:llä ja taycanilla ajon jälkeen se tuntui niin kömpelölle rohjolle, että ei pystynyt taipumaan millään. Muuten tykkään auton tiloista ja ulkonäöstä.

Suosittelen highlandia vahvasti. Minullaki oli aiemmin -20 ja -23 kolmos perffi ja siinä välissä 3 kpl Y perffejä, mutta on tuo uusi kolmonen ihan eri peli. Alusta on ihan käsittämättömän hyvä, selkeästi alhaisempi tiemelu sekä ohjaus hieman rauhallisempi. Myös istuimet ovat parhaat/mukavimmat mitä Teslalla on tarjota. Nuo tekee suurimman eron vanhaan.
 
Mulla on näkynyt kohdennettua mainosta jälkisasennettavista melunvaimennus-tiivisteistä ovien ympärille ja kattoon jne. Onko joku noita kokeillut ja nähnyt vaivan ja rahan arvoisiksi?
Mitä itse koittanut selailla noita, niin melua ei juuri vähennä, mutta estää vettä ja likaa kertymästä ovien pieliin yhtä pahasti kuin vakiona.
Suomen oloissa näin pian talven tullessa lisäksi sitten lumen/loskan pääsy koloista ovien väliin hankaloituisi, että ehkä voisi olla sen ~30€ arvoinen kokeilu asentaa.
 
Mulla on näkynyt kohdennettua mainosta jälkisasennettavista melunvaimennus-tiivisteistä ovien ympärille ja kattoon jne. Onko joku noita kokeillut ja nähnyt vaivan ja rahan arvoisiksi?
Ovien lisätiivisteet olleet pari vuotta. Huolellinen putsaus ja asennus, niin pysyy paikallaan vaikka on tullut revittyä jäisiäkin ovia auki (jotkut valitelleet, että irtoaa). Ei mielestäni vaikuttanut meluun niin, että huomaisi, mutta ovien välit likaantuu vähemmän. Ei ne silti täysin puhtaana pysy. Lisäksi vuoden jälkeen tuli havaittua, että takaoven lisätiiviste kuluttaa maalipintaa yhdestä kohtaa, joten tuli laitettua siihen PPF. Laittaisin varmaan uuteenkin autoon, kun lopputulos on kumminkin positiivinen ja ei setti kiinasta paljoa maksa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 782
Viestejä
4 960 528
Jäsenet
79 704
Uusin jäsen
Muutenvaan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom