Tyhmät ihmiset

Voisi kysyä että miksi ajat tommoseen sokeaan, vaaralliseen paikkaan vaarallisen lujaa vauhtia,, kun näissä nimenomaan pitäisi olla erityisen varovainen?
Varsinkin kun siinä voi edellä olla jalankulkijoita ja vastaan tulla samalla hetkellä jalankulkijoita jolloin ei ole ohituspaikkaa edes. Ja mikäs siellä on nopeusrajoitus? 40km/h? yli? alle?
 
Ja kätevästi ajoneuvolaissa ilmatyynyaluksille ei vaadita nopeusmittaria, mutta äänimerkinantolaite pitää löytyä.
Kaverilla on saareen pääsemiseksi ja norppien auttamiseksi heikkojen jäiden aikaan ilmatyynyalus. Kysyi kerran poliisilta että kumpaa promille rajaa noudatetaan? Veneily vai tieliikenne lain mukaista.
Oli ollut hetken hiljaa ja sanonut "ei meillä ole kalustoa tulla tuonne sohjoon puhalluttamaan että ihan oman tunnon mukaan "
Kaverilla on kyllä tapana vähän väritellä juttujaan, mutta kumpaako oikeasti katottaisi jos oikeuteen pitäisi mennä? 🤔
 
Kaverilla on saareen pääsemiseksi ja norppien auttamiseksi heikkojen jäiden aikaan ilmatyynyalus. Kysyi kerran poliisilta että kumpaa promille rajaa noudatetaan? Veneily vai tieliikenne lain mukaista.
Oli ollut hetken hiljaa ja sanonut "ei meillä ole kalustoa tulla tuonne sohjoon puhalluttamaan että ihan oman tunnon mukaan "
Kaverilla on kyllä tapana vähän väritellä juttujaan, mutta kumpaako oikeasti katottaisi jos oikeuteen pitäisi mennä? 🤔

Ajoneuvolaki luokittelee sen maastoajoneuvoksi.​

24 §Maastoajoneuvo​

Maastoajoneuvolla tarkoitetaan sellaista moottorirekeä, jossa on jalakset tai telat, ilmatyynyalusta sekä muuta henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettua jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa.
 
Voisi kysyä että miksi ajat tommoseen sokeaan, vaaralliseen paikkaan vaarallisen lujaa vauhtia,, kun näissä nimenomaan pitäisi olla erityisen varovainen?
En mielestäni kirjoittanut ajaneeni lujaa, käytännössä käsijarrulla hidastaen, sen verran jyrkkyyttä tuossa mäessä on. Monet pyöräilijät tulevat mäkeä alas hurjaa vauhtia, joten minun mielestä on sulaa hulluutta muodostaa kolmen ihmisen + ostoskärryn ketju koko kevarin leveydeltä, jolloin vastaantulijalla ei ole mahdollisuutta väistää, paitsi jos hyppää rotvallilta alas väistelemään rekkoja :hmm:
Tyhmyys koski edesvastuuttomia vanhempia, ei se 3 - 4 vuotias ipana ymmärrä vielä liikenteestä yhtään mitään.
 
Kevyenliikenteen väylä kaartuu jyrkkään mäkeen, josta ajoin alas pyörällä. Koko väylän leveydeltä tulee vastaan rinnakkain kulkeva lapsiperhe, jonka pikkunassikka hinaa kolmipyörällä eteenpäin ja vetää vieressään ostoskärryssä pehmoleluja. Aika lujaa sain lyödä jarrua etten ajanut näiden päältä. Mitä helvettiä näiden ihmisten päässä liikkui? Tuosta mäestä tulee alas pyöräilijöitä parhaimmillaan neljääkymppiä, ja kaarteesta johtuen ylhäältä ei välttämättä näe vastaantulijoita. Ihme juttu ettei kukaan muu ollut ehtinyt jyrätä näitä vielä pyörällä tai mopolla. Naamasta päätellen olivat kotoisin jostain Intian suunnalta.
Mitäpä jos noudattaisit edes tärkeimpiä sääntöjä? Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien kokonaan näkyvällä osalla.
 
Varsinkin kun siinä voi edellä olla jalankulkijoita ja vastaan tulla samalla hetkellä jalankulkijoita jolloin ei ole ohituspaikkaa edes. Ja mikäs siellä on nopeusrajoitus? 40km/h? yli? alle?
Viereisen ajoradan nopeusrajoitus on myös voimassa kelvillä jne.
 
Tyhmyys koski edesvastuuttomia vanhempia, ei se 3 - 4 vuotias ipana ymmärrä vielä liikenteestä yhtään mitään.
Joo, ton voi vähän rinnastaa aiemmin mainitsemaani koiran ulkoilutukseen. Syytön se koira on, jos omistaja antaa sen pyöriä ku puolukka pill...
 
Kaverilla on saareen pääsemiseksi ja norppien auttamiseksi heikkojen jäiden aikaan ilmatyynyalus. Kysyi kerran poliisilta että kumpaa promille rajaa noudatetaan? Veneily vai tieliikenne lain mukaista.
Oli ollut hetken hiljaa ja sanonut "ei meillä ole kalustoa tulla tuonne sohjoon puhalluttamaan että ihan oman tunnon mukaan "
Kaverilla on kyllä tapana vähän väritellä juttujaan, mutta kumpaako oikeasti katottaisi jos oikeuteen pitäisi mennä? 🤔

Ajoneuvolaki luokittelee sen maastoajoneuvoksi.​

24 §Maastoajoneuvo​

Maastoajoneuvolla tarkoitetaan sellaista moottorirekeä, jossa on jalakset tai telat, ilmatyynyalusta sekä muuta henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettua jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa.
On muuten hyvä kysymys ja sinänsä jää avoimeksi tälläkin tiedolla. Mutuni kertoisi heti, että ilmatyynyaluksen käyttö on sulan veden yllä veneilyä ja muissa tapauksissa(järven jäällä, pellolla tms) moottoriajoneuvon kuljettamista maastossa. Jos näin on, osittain jäinen vesistö on outo rajatapaus. Tosin monessa käytännön tapauksessa olisi varmaankin riidatonta että molempia on reissun aikana juuri ennen asian suurennuslasin alle joutumista tullut tehtyä.
 
Kukahan tässä se tyhmä oikein on? :kahvi:
No tämän anekdootin puitteissa tyhmiä saattavat olla ainakin
  • pysähtymismatkasääntöä noudattamaton kaahari
  • pyöräilijä, joka ei ymmärrä olevansa ajoneuvon kuljettaja
  • vaaratilanteen aiheuttanut kuljettaja joka ei ymmärrä omaa virhettään saati aio korjata tapojaan vaan näkee pelkästään toisten perseilyn
  • ihmiset, jotka eivät ymmärrä että tieliikennelaki velvoittaa myös pyöräilijöitä ja jopa jalankulkijoita
  • ihmiset, jotka epäkohteliaasti ja välinpitämättömästi hortoilevat koko tien osan leveydellä
  • ihmiset, jotka antavat pienten lasten heilua vaikka millä kolmipyörillä miten sattuu jopa jotain kärryä tökkien siten, että koska tahansa kiepahtaa ojaan/pyöräilijän alle/ajoradalle
  • ihmiset, jotka varastavat ostoskärryjä
 
Viereisen ajoradan nopeusrajoitus on myös voimassa kelvillä jne.
Se rajoittaa maksiminopeutta. Se ei oikeuta ajamaan sitä nopeutta missä tahansa tilanteessa. Rautalangasta vääntäen se ei tarkoita, että voi ajaa sokkona minkä tahansa mutkan tai muun näkemäesteen taakse sillä nopeudella. Kaikilla tienkäyttäjillä on velvollisuuksia ja kuvauksen perusteella tuossa tilanteessa ne unohtuivat kaikilta. "Mikä ärsyttää pyöräilijöissä" -ketjussa lisää.
 
On muuten hyvä kysymys ja sinänsä jää avoimeksi tälläkin tiedolla. Mutuni kertoisi heti, että ilmatyynyaluksen käyttö on sulan veden yllä veneilyä ja muissa tapauksissa(järven jäällä, pellolla tms) moottoriajoneuvon kuljettamista maastossa. Jos näin on, osittain jäinen vesistö on outo rajatapaus. Tosin monessa käytännön tapauksessa olisi varmaankin riidatonta että molempia on reissun aikana juuri ennen asian suurennuslasin alle joutumista tullut tehtyä.
Mikä jäi epäselväksi? maastoajoneuvo on maastoajoneuvo, vaikka menisikin veden päällä. Ei moottoripyöräkään muutu lentkoneeksi vaikka vähän ilmaan hypystä nousisikin. EIkä moottorikelkka veneeksi vaikka sillä voikin veden päällä ajella kilometritolkulla. Eli ei pitäisi olla mutuilulle sijaa tässä asiassa.


Ajonevolaki 24§

Maastoajoneuvo​

Maastoajoneuvolla tarkoitetaan sellaista moottorirekeä, jossa on jalakset tai telat, ilmatyynyalusta sekä muuta henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettua jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa.


Rikoslaki 3§

Rattijuopumus​

Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Rikoslaki 12§
Tässä luvussa tarkoitetaan:
3) moottorikäyttöisellä ajoneuvolla konevoimalla kulkevaa ajoneuvoa; moottorikäyttöisiä ajoneuvoja ovat auto, mopo, moottoripyörä, moottorikäyttöinen kolmipyörä, kevyt ja raskas nelipyörä, traktori, kevytauto, moottorityökone ja maastoajoneuvo
 
Mikä jäi epäselväksi?
Vastaan lyhytsanaisesti, koska olemme vaarassa poiketa tyhmyyksistä.

Epäselväksi jäi alkuperäiseen sivuaiheeseen liittyen melko lailla kaikki, koska emme ole lakimiehiä, minkä rohkenen sanoa monikon ensimmäisessä persoonassa koska se lienee kaikille ilmeistä. Tunnemme määräysten sisältöä, mutta niiden soveltamista erikoisissa yhteyksissä voimme vain arvailla.
maastoajoneuvo on maastoajoneuvo, vaikka menisikin veden päällä.
Pitää paikkansa. Tarkoitin sanoa, että tässähän on otettu säädöslähtein kantaa vain näiden erilaisten esineiden luokitteluun, sekä mainittu rattijuopumus. Puuttuva palanen on se, muuttuuko veneily moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettamiseksi vain siksi, että käytössä oleva vesikulkuneuvo on esineenä määritelty maastoajoneuvoksi. Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettamista on käsittääkseni selkeästi sillä ajaminen, varsinaisten hallintalaitteiden käsittely muutoin ajon aikana, jonkin oikeuden tulkinnan mukaan kaiketi jopa moottoripyörän työntäminen mutta ei mopon työntäminen. Sen sijaan se ei varmasti ole ajoneuvon kuljettamista, jos hississä on moottoripyörä ja painan nappia jolla hissi liikkuu. Onko moottoriajoneuvon kuljettamista mopon kuljetus soutuveneellä? Ei varmasti. Onko moottoriajoneuvon kuljettamista veneily esineellä, joka on moottoriajoneuvo mutta jota voidaan käyttää myös vesikulkuneuvona? En tiedä enkä voi tietää ilman ennakkotapausta.
 
Voisi kysyä että miksi ajat tommoseen sokeaan, vaaralliseen paikkaan vaarallisen lujaa vauhtia,, kun näissä nimenomaan pitäisi olla erityisen varovainen?
Itse kuljen pääasiassa pyörällä ja olen silti sitä mieltä että kevyen liikenteen väylällä 40 nopeus on liikaa. Ajan maantiepyörällä työmatkaa ja esikaupunkialueella pääasiassa autotiellä (ei siinä matkalla kevyen liikenteen väylää paljon ole muutenkaan) koska alamäessä nousee nopeudet yli viiden kympin. Ei ole mitään asiaa kevyen liikenteen väylälle noissa vauhdeissa, ja matkalla on koululaisia vielä lisäämässä epävarmuutta. Pyöräilijän on hyvä muistaa että on väistämisvelvollinen kevyen liikenteen väylällä, ja lapsien kanssa nyt vaan pitää olla varovainen oli missä tahansa liikenteessä. Kaikki me ollaan joskus oltu arvaamattomia lapsia, eikä vanhemmat ihan joka paikkaan ehdi paimentamaan, jos sitä nyt sattuvat tekemään muutenkaan.

Ei siinä, kyllä jalankulkijatkin osaavat toheloida etenkin kun menevät kännykkä naamalla miten sattuu, tai sitten kaksi-kolme lenkkeilijää rinnakkain.

Kyllä minä sanoisin että tyhmä on se joka vetää alamäessa kevyen liikenteen väylällä 40 lasissa fillarilla. Samaten se joka menee kolmen rivissä, tai antaa lapsensa ottaa yleisille teille mukaan työnnettäviä/vedettäviä rensseleitä niin ettei pysty niitä hallitsemaan ja ne ovat koko väylän leveydellä muiden esteenä.
 
Viimeksi muokattu:
  • ihmiset, jotka varastavat ostoskärryjä
Tämä yksityiskohta huvitti. Natiaisella oli juuri sellainen lasten ostonkärry, joita automarketeissa on tarjolla ja vielä kaupan teippauksilla. Oma mielikuvitus ei riitä siihen, miten tuollainen ostoskärry on päätynyt tämän porukan matkaan. Asiasta tuleekin mieleeni yksi lievästi tärähtänyt kissanainen, joka veti Prisman ostoskärryillä kissalaumaansa pitkin lähiöitä. Auktoriteetti oli ilmeisesti kunnossa, koska kissat eivät edes yrittäneet kiivetä kärryistä pois.
 
Eikö se pyörä muka pysähtynyt kun käsittääkseni mitään törmäystä ei tapahtunut :confused:
Olet oikeassa. Ketjussa taisi mennä kaksi asiaa ristiin. Kertoja sai pysäytettyä, eli ei siis ole tyhmä, mutta kertoi samalla porukasta joka paahtaa 40 alamäkeen eikä varmaan saisi pysäytettyä ja ovat siis tyhmiä.
 
Olet oikeassa. Ketjussa taisi mennä kaksi asiaa ristiin. Kertoja sai pysäytettyä, eli ei siis ole tyhmä, mutta kertoi samalla porukasta joka paahtaa 40 alamäkeen eikä varmaan saisi pysäytettyä ja ovat siis tyhmiä.
Seurue, joka tukkii koko kevarin, erityisesti jyrkkään ylämäkeen kävellessä, on yksinkertaisesti tyhmää ja välinpitämätöntä. Samaista mäkeä ajavat alas myös mm. Wolt-lähetit hurjaa vauhtia erilaisulla mopoillaan, joten kontaktia olisi mahdoton välttää, jos sellainen olisi tullut vastaan.
 
Seurue, joka tukkii koko kevarin, erityisesti jyrkkään ylämäkeen kävellessä, on yksinkertaisesti tyhmää ja välinpitämätöntä. Samaista mäkeä ajavat alas myös mm. Wolt-lähetit hurjaa vauhtia erilaisulla mopoillaan, joten kontaktia olisi mahdoton välttää, jos sellainen olisi tullut vastaan.
Näistä tien tukkivista jalankulkijoista kirjoitinkin jo aiemmassa viestissäni ja nyt vaan kommentoin tuota lainattua osuutta. Kuvaamasi Wolt-kuski ja kaverukset kuuluu myös otsikon porukkaan.
 
Yliopistoon hakemassa vaikka et ymmärrä edes yksinkertaisia ohjeita?

Valintakokeet hermostuttaa, ei nyt ihan ihme, että voi unohtua ottaa mukaan jotain tärkeää. Ehkä ensi vuonna muistutusviestissä mainitaan tämäkin sääntö, jos tänä vuonna unohtunut.
 
Ymmärrän kyllä henkkareiden tarpeen. Toisaalta miten koulut ovat pystyneet lähettämään kutsut näkemättä henkkareita.
 
Ymmärrän kyllä henkkareiden tarpeen. Toisaalta miten koulut ovat pystyneet lähettämään kutsut näkemättä henkkareita.
Tämä saa kyllä haukkomaan henkeä. Millä logiikalla? Hakijan henkilöllisyyden toteaminen pääsykokeessa on ilman muuta välttämätöntä. Roskapostia voi saada kuka tahansa.

Jos dilemma ajatellaan ihan epä-älyllisesti rautalangasta, miten voi pääsykoetilaisuudessa todistaa henkilöllisyytensä siten, että menneisyydessä joku voi siihen nojaten lähettää kutsun?
 
Tämä saa kyllä haukkomaan henkeä. Millä logiikalla? Hakijan henkilöllisyyden toteaminen pääsykokeessa on ilman muuta välttämätöntä. Roskapostia voi saada kuka tahansa.

Jos dilemma ajatellaan ihan epä-älyllisesti rautalangasta, miten voi pääsykoetilaisuudessa todistaa henkilöllisyytensä siten, että menneisyydessä joku voi siihen nojaten lähettää kutsun?
Kaikki sähköpostiviestit saisivat puolestani tulla notaarin toimittamana, ja siten että voin (halutessani) vastaanottaa viestin vain henkilötunnusta näyttämällä.
 
Valintakokeet hermostuttaa, ei nyt ihan ihme, että voi unohtua ottaa mukaan jotain tärkeää. Ehkä ensi vuonna muistutusviestissä mainitaan tämäkin sääntö, jos tänä vuonna unohtunut.
Kyllä tämä vaatimus on joka vuosi mainittu niin selvästi ja niin monessa paikassa, että jos tuon ensimmäisen testin henkilöllisyyden todistamisesta mokaa kokeeseen tullessa, niin ei ole kelvollinen koko oppilaitokseen muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tämä vaatimus on joka vuosi ollut mainittu niin selvästi ja niin monessa paikassa, että jos tuon ensimmäisen testin henkilöllisyyden todistamisesta mokaa kokeeseen tullessa, niin ei ole kelvollinen koko oppilaitokseen muutenkaan.
Tässä on asia sanottu niin muodollisen kohteliaasti kuin mahdollista.

Inhimillinen erehdys on inhimillinen erehdys. Niitä tapahtuu kaikille. Mitään peruuttamatonta vahinkoa ei ole tapahtunut. Ehkä se ylimääräinen vuosi pohtimista tai varastohommia tekee loppupeleissä jopa enemmän hyvää, kuin etuoikeutettuna suoraan opintopolun läpi käveleminen.
 
Mitäs mieltä raati on penkkien kallistamisesta lentokoneessa?

Minusta se on ihan ok, kunhan sen tekee vain silloin kun se on sallittua eikä varoittamatta kallista istuinta niin että takana istuvalla on juomat sylissä.
En tiedä miksi pitkien ihmisten pitää aina tehdä itsestään numero.
 
Mitäs mieltä raati on penkkien kallistamisesta lentokoneessa?

Minusta se on ihan ok, kunhan sen tekee vain silloin kun se on sallittua eikä varoittamatta kallista istuinta niin että takana istuvalla on juomat sylissä.
En tiedä miksi pitkien ihmisten pitää aina tehdä itsestään numero.
Ei oo oikeestaan koskaan ok. Keskisormen heiluttelu ilman mitään syytä aiheuttaa paljon vähemmän ärsytystä.
 
Mitäs mieltä raati on penkkien kallistamisesta lentokoneessa?

Minusta se on ihan ok, kunhan sen tekee vain silloin kun se on sallittua eikä varoittamatta kallista istuinta niin että takana istuvalla on juomat sylissä.
En tiedä miksi pitkien ihmisten pitää aina tehdä itsestään numero.
Kyllähän se on tyhmää, tai ennen kaikkea itsekästä kallistaa sitä penkkiä, jos takana on toinen matkustaja, oli kyse nyt sitten minkä mittaisesta henkilöstä tahansa. En suoraan sanottuna tiedä miksi niissä turistiluokan istuimissa on koko ominaisuus olemassa, kun ei siitä aiheudu kuin ongelmia.
 
Kyllähän se on tyhmää, tai ennen kaikkea itsekästä kallistaa sitä penkkiä, jos takana on toinen matkustaja, oli kyse nyt sitten minkä mittaisesta henkilöstä tahansa. En suoraan sanottuna tiedä miksi niissä turistiluokan istuimissa on koko ominaisuus olemassa, kun ei siitä aiheudu kuin ongelmia.
Ei ole. Kyseessä on ominaisuus jota jokainen voi käyttää. Sinun logiikalla ei sinne vessaankaan kannata kömpiä tai lukuvaloa käyttää ja muita häiritä. Jos on läski tai jättiläinen niin silloin ongelmia voi olla mutta ei se muiden ongelma ole tai että muiden pitäisi kärsiä sinun takia.
 
Ei ole. Kyseessä on ominaisuus jota jokainen voi käyttää. Sinun logiikalla ei sinne vessaankaan kannata kömpiä tai lukuvaloa käyttää ja muita häiritä. Jos on läski tai jättiläinen niin silloin ongelmia voi olla mutta ei se muiden ongelma ole tai että muiden pitäisi kärsiä sinun takia.
Ei sinne vessaankaan pidä kömpiä pelkästään mukavuudenhalusta, vaan vain kun on oikea tarve. Hajuhaitta varmasti häiritsee, mutta jokainen ymmärtää koska jokainen paskoo.
 
Kyllähän se on tyhmää, tai ennen kaikkea itsekästä kallistaa sitä penkkiä, jos takana on toinen matkustaja, oli kyse nyt sitten minkä mittaisesta henkilöstä tahansa. En suoraan sanottuna tiedä miksi niissä turistiluokan istuimissa on koko ominaisuus olemassa, kun ei siitä aiheudu kuin ongelmia.
Eikö se yhtä lailla ole itsekästä ajattelua, että edessä oleva ei saisi lisätä hänen mukavuuttaan koska silloin MINUN mukavuus kärsii?
 
Ei sinne vessaankaan pidä kömpiä pelkästään mukavuudenhalusta, vaan vain kun on oikea tarve. Hajuhaitta varmasti häiritsee, mutta jokainen ymmärtää koska jokainen paskoo.
Niin tai jättää sen yksittäisen valittajan huomiotta ja käyttää niitä lentokoneen ominaisuuksia normaalisti, kuten niitä on tarkoitettu käytettävän. Ei minun tarvitse kärsiä sinun plus kokosi takia. Jos on läski tai plussa niin silloin kannattaa varata itselleen sopiva istuinpaikka.
 
Eikö se yhtä lailla ole itsekästä ajattelua, että edessä oleva ei saisi lisätä hänen mukavuuttaan koska silloin MINUN mukavuus kärsii?
Yli 190cm pitkällä ihmisellä saattaa olla jo polvet kiinni edellä olevassa penkissä. Tämä on tilanne useimmissa Euroopan sisäisten matkojen koneissa. Kaukolennoilla sitten yleensä muutama sentti enemmän jalkatilaa. Sen oman penkin pamauttaminen takana olevan polviin saattaa aiheuttaa muutakin kuin epämukavuutta.
 
Yli 190cm pitkällä ihmisellä saattaa olla jo polvet kiinni edellä olevassa penkissä. Tämä on tilanne useimmissa Euroopan sisäisten matkojen koneissa. Kaukolennoilla sitten yleensä muutama sentti enemmän jalkatilaa. Sen oman penkin pamauttaminen takana olevan polviin saattaa aiheuttaa muutakin kuin epämukavuutta.
300 kg painavalla on kanssa ongelmia mahtua penkkiin. Mutta mitään ongelmaa ei ole, jos plus kokoinen ostaa itselleen sopivan istuinpaikan, eikä yritä ahtaa itseään liian pieneen tilaan ja terrorisoida muita matkustajia.
 
Niin tai jättää sen yksittäisen valittajan huomiotta ja käyttää niitä lentokoneen ominaisuuksia normaalisti, kuten niitä on tarkoitettu käytettävän. Ei minun tarvitse kärsiä sinun plus kokosi takia. Jos on läski tai plussa niin silloin kannattaa varata itselleen sopiva tuoli.
Älä viitsi. Turistiluokassa istuimet on sijoiteltu niin tiiviisti, että edessä istuvan henkilön itsekkyyspuuskassaan lepoasentoon vääntämä penkki ahdistaa ketä tahansa normaalikokoistakin. Tuossa jutussa puhuttiin pitkästä matkustajasta, mutta se on todellisuudessa sivuseikka.

Tyhmää on myös se, jos ei ymmärrä, että kaikilla on parempi olla, jos ei perseile itsekkäästi ja syytä siitä muita sanomalla, että kaikki on ok, kun kerran on mahdollisuus.
 
Älä viitsi. Turistiluokassa istuimet on sijoiteltu niin tiiviisti, että edessä istuvan henkilön itsekkyyspuuskassaan lepoasentoon vääntämä penkki ahdistaa ketä tahansa normaalikokoistakin. Tuossa jutussa puhuttiin pitkästä matkustajasta, mutta se on todellisuudessa sivuseikka.

Tyhmää on myös se, jos ei ymmärrä, että kaikilla on parempi olla, jos ei perseile itsekkäästi ja syytä siitä muita sanomalla, että kaikki on ok, kun kerran on mahdollisuus.
Ei ahdista. Normaalilla ihmisellä ei ole mitään ongelmaa jos penkkiä kallistaa. Jokaisella on tämä mahdollisuus nauttia lennosta. Kyseessä on normaali lentokoneen ominaisuus. Jos on iso ja ei penkkiin mahdu, osta itsellesi sopiva istuinpaikka ja jätä muiden terrorisointi.
 
Ei ahdista. Normaalilla ihmisellä ei ole mitään ongelmaa jos penkkiä kallistaa. Jokaisella on tämä mahdollisuus nauttia lennosta. Kyseessä on normaali lentokoneen ominaisuus. Jos on iso ja ei penkkiin mahdu, osta itsellesi sopiva istuinpaikka ja jätä muiden terrorisointi.
No niinpä tietenkin. Oli kyllä hyvä että sinä tiedät miten tämä menee ja me muut ollaan tyhmiä, eikä olla vaan matkustettu tarpeeksi, että tiedettäisiin miten homma toimii. Toivottavasti ei satuta samalle lennolle peräkkäisille paikoille.
 
Yli 190cm pitkällä ihmisellä saattaa olla jo polvet kiinni edellä olevassa penkissä. Tämä on tilanne useimmissa Euroopan sisäisten matkojen koneissa. Kaukolennoilla sitten yleensä muutama sentti enemmän jalkatilaa. Sen oman penkin pamauttaminen takana olevan polviin saattaa aiheuttaa muutakin kuin epämukavuutta.
Eikö pitkä henkilö voi sopeutua tilanteeseen varaamalla tilavamman istumapaikan tai pitämällä jalkojaan edellä olevan istuimen alla?

No niinpä tietenkin. Oli kyllä hyvä että sinä tiedät miten tämä menee ja me muut ollaan tyhmiä, eikä olla vaan matkustettu tarpeeksi, että tiedettäisiin miten homma toimii. Toivottavasti ei satuta samalle lennolle peräkkäisille paikoille.
Kun asia-argumentit loppuu, niin keskustelu vajoaa tälle tasolle.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö pitkä henkilö voi sopeutua tilanteeseen varaamalla tilavamman istumapaikan tai pitämällä jalkojaan edellä olevan istuimen alla?
Ei ole fyysisesti mahdollista laittaa polvia edellä olevan istuimen alle. Tai makaamalla lattialla tietysti onnistuu, mutta uskoisin sen olevan lähtökohtaisesti kiellettyä.
Penkin kallistaja voi myös hakea parempaa mukavuutta kalliimmista istuinpaikoista, esim. business-luokasta.
 
Eikö pitkä henkilö voi sopeutua tilanteeseen varaamalla tilavamman istumapaikan tai pitämällä jalkojaan edellä olevan istuimen alla?

Se on paha koittaa pitää jalkoja istuimen alla, kun polvet melkein hipoo edessä olevan jakkaraa jo normaalissakin asennossa. Tietenkin jos istuisi oikein leveästi että jalat saisi selkänojan ohitse, mutta silloin saattaisi viereiset ihmiset vähän kritisoida.

Hypoteettisesti vastavuoroisestihan sitä voisi pyytää edellä istuvaa kääntää selkänojaa pystyasennosta eteenpäin 5 astetta, koska silloinhan se tekisi minulle lisää tilaa ja mukavuutta.
Se vaan ei taida tuntua mukavalta sen toisen mielestä...
 
Kun asia-argumentit loppuu, niin keskustelu vajoaa tälle tasolle.
Ei minulla ole muuta sanottavaa henkilölle, joka putkikatseisesti kertoo olevansa sitä mieltä että "jokaisella on oikeus nauttia lennosta" ja että se sitten käsittää myös istuimen lepo-asennon käyttämisen riippumatta siitä kuinka vähemmän nautittavaksi takana istuvan henkilön matkustaminen vastaavasti muodostuu. Fakta kuitenkin on, että useiden lentoyhtiöiden turistiluokkien järjestelyillä lepoasennon käyttäminen tekee takana olevan normaalikokoisen henkilön istumisen (ja tarjotintason käyttämisen) poikkeuksestta vähemmän nautittavaksi (isokokoisten kohdalla vaikutus on tietenkin merkittävämpi). Pointti oli siis tyhmyyttä rönsyilevä itsekkyys ja sitähän tässä on tosiaan nähtävissä.

Eihän sen lepoasennon käyttäminen ole kiellettyä, mutta itsekästä ja typerää se on ja vähintään pitäisi ymmärtää kysyä takana istuvalta lupa ensin, oli tämä nyt sitten minkä kokoinen tahansa. On toki olemassa myös konemalleja, joissa ongelmaa ei ole edes turistiluokassa.
 
Viimeksi muokattu:
Hienosti kyllä osoittaa miten se penkin säätäminen muutaman asteen verran aiheuttaa tarkoitustaan enemmän ongelmia. Kautium on tässä asiassa täysin ja täsmällisen oikeassa. Kannattaa kuunnella kun paremmin tietävä kertoo.
 
ei se muiden ongelma ole tai että muiden pitäisi kärsiä sinun takia
terrorisoida muita matkustajia.
osta itsellesi sopiva istuinpaikka ja jätä muiden terrorisointi.

Jokseenkin huvittavia kommentteja ottaen huomioon, että samaan hengenvetoon olet sitä mieltä, että edessäoleva saa ihan vapaasti terrorisoida sitä takana olevaa kallistamalla penkkiä ja että takanaolijan nyt vaan on kärsittävä sen penkin kallistajan vuoksi.
 
Ei ole fyysisesti mahdollista laittaa polvia edellä olevan istuimen alle. Tai makaamalla lattialla tietysti onnistuu, mutta uskoisin sen olevan lähtökohtaisesti kiellettyä.
Penkin kallistaja voi myös hakea parempaa mukavuutta kalliimmista istuinpaikoista, esim. business-luokasta.
Ei aleta sumuttamaan, se ongelma on se läski tai pitkä, ei penkin kallistaja. Pitkä voi ostaa itselleen istumapaikan, missä jalat mahtuu suoraksi. Sama jos painaa yli 200 kg niin voi varata kaksi vierekkäistä paikkaa. Normaali ihminen voi olla tavallisella paikalla ja käyttää lentokoneen vakio-ominaisuutta, eli penkin kallistusta.

Jokseenkin huvittavia kommentteja ottaen huomioon, että samaan hengenvetoon olet sitä mieltä, että edessäoleva saa ihan vapaasti terrorisoida sitä takana olevaa kallistamalla penkkiä ja että takanaolijan nyt vaan on kärsittävä sen penkin kallistajan vuoksi.
Ei ole mitään huvittavaa, koska penkin kallistus ei ole terrorisointia. Jokainen matkustaja voi siitä nauttia. Pitkä voi ostaa omalle keholleen sopivan paikan ja voi siellä venytellä jalkoja. Sama pätee läskeihin, jotka eivät mahdu yhteen istuimeen.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 410
Viestejä
4 790 515
Jäsenet
77 742
Uusin jäsen
bowser

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom