Tyhmät ihmiset

Korvavaikun koostumus vaihtelee henkilöittäin ja se voi olla melko sitkeääkin. Sitkeämpi vaikku taas ei irtoa veden kanssa pelkällä "suihkuhuuhtelulla" ja erityisesti lasten kanssa on muutenkin syytä olla tarkkana mitä korvaan alkaa suihkimaan. Vesi itsessään toimii heikosti mitään rasvaa kohtaan, jota myös mehiläisvahamainen korvavaikku käytännössä on.

Apteekista saa mm. Removax-nimistä ainetta, jota laitetaan muutamana iltana peräkkäin ja sitten aamulla aineen annettua vaikuttaa tarpeeksi pitkään, huuhdellaan korvat vedellä esim. juuri tuollaista aiemmin mainittua pumppua apuna käyttäen. Tämä prosessi on aikoinaan lasten kanssa käynyt tarpeettomankin tutuksi. :D

Molempia käytetään, joskin ilmaa yleensä vain "imuroiden", ei tärykalvoa kohti puhaltaen.
Ok.. itsellä on lämmin vesi toistaiseksi kaiken kyl huuhdellut pois aina. Ei ehkä yhtä tehokkaasti kuin tollainen siihen tarkoitettu aine. Enkä kyl siis suosittele suihkuhuuhtelua, jos se ei oo tuttuu ja "tunne omia korviaan". Itselle ny vaa toimii ja aika rohkeesti saa vettä korvaan laittaa. Sitku alkaa nieluun tulla vettä, nii tietää, että rupee oleen puhdasta :D Onhan tommonen pikku pumppu oikeilla litkuilla turvallisempi varmasti.

No ehkä siel sitte on reikä. Eihä se nyt virtaamalla tule, mut sillee, et tuntee, että jotain.
Jos tiedetään tai epäillään, että tärykalvossa on reikä, ei sitä huuhdella välikorvan tulehdusriskin vuoksi. Silloin korvakäytävä puhdistetaan mekaanisesti näkökontrollissa.

Itsellä ahtaat korvakäytävät ja kerran hoitaja putsasi korvat laittamalla pari tippaa laimeaa vetyperoksidia (haavan puhdistus ainetta) korviin korva kerrallaan. Piti pitää päätä kallellaan ettei aine tule heti pois. Kun ruplattava ääni loppuu niin sen jälkeen tuollaisella vesipallo pumpulla huuhtelu.
Vetyperoksidi kuohuessaan irrottaa vaikkua mekaanisesti ja tuli kerralla puhdasta. Varotteli vaan että jos itse teet saman kotona niin ei kovin useasti saisi tehdä kun tuhoaa korvan bakteeri kannan ja vaikun eritys saattaa lisääntyä entisestään.

Korva hoitaa kyllä itse luonnollisesti puhdistamisen vaikusta (jolla silläkin on oma tarkoituksensa) Tällaiset huuhtelut ja ronklaamiset ovat lähes poikkeuksetta tarpeettomia, ja vain pahentavat asioita pitkässä juoksussa.

Korva hoitaa kyllä itse luonnollisesti puhdistamisen vaikusta (jolla silläkin on oma tarkoituksensa) Tällaiset huuhtelut ja ronklaamiset ovat lähes poikkeuksetta tarpeettomia, ja vain pahentavat asioita pitkässä juoksussa.
Ei pidä paikkaansa. Itse joudun pari-kolme kertaa vuodessa huuhtelemaan lämpimällä vedellä, korvat alkaa mennä tukkoon. Siis niin tukkoon että kuulo alenee puoleen tai enemmän.

Edit. Joillain vaan on ahtaammat korvakäytävät ja/tai reilummin muodostuu vaikkua.

Joo ei. Mun korvat ärsyyntyy noin kerran vuodessa ja palautuu epäsuositellun varovaisen topsy-käsittelyn jälkeen. Puolisolla ja lapsella vetää korvat tukkoon vaikkua, ihan täysin ilman huuhtelua ja ronklaamista. Ei toki mitenkään vauhdilla.

Joku korvalääkäri ei ollut muuten noista aineistakaan kovin innoissaan, oli sitä mieltä, että (monilla?) se sulattaa sen vaikun ja sitten se jää reunoille. Mutta ehkä se(kin) on käyttäjästäkohtaista (tai huuhtelun määrästä riippuvaa).

Huomenta, selvennystä velimiehen rillishowhin.
- silmälaseista toinen sanka rikki, meni optikolle, sanoi että toinenkin on huono, velimies tahtoi wanhat linssit uusin sankoihin, maksoi n.300e.
Halvemmaksi on tehdä homma nollasta lähtien tarkistuksesta jne.

Sitten mun rillit, linssit huonot-naarmuiset, vanhoihin hyviin sankoihin samantehoiset linssit, koska 4vuodessa tulee vaan 0.5%:n heitto.
Ei kuulemma kannata, koska uudet linssit pitää hioa vanhoihin sankoihin, tulee kalliimmaksi kuin koko paketti uusiksi.

Ihmettelen että eikö kukaan ole keksinyt sankoihin mitään standardia? kaikki erilaiset jne.

Sitten tyhmät ihmiset osa 2:

Velimies jäi eläkkeelle, ei kelpaa pamin liiton rahat 150e/kk koska hänestä liian vähän, käski tunkee perseeseen sen 150e.

Ei funtsinut että vuodessa 1500 10vuodessa 15000, nooh -jokainen taaplaa tyylillään.

sitten sen pennut, aina iskä auttaa, lapsen lapsen riparilahjaa 100e mania menemään, sitten vaikka pentu on duunissa niin muuten vaan 100e panoa.
ei tietenkään lainaa vaan lahja, paras oli että lapsen sisko kuopattiin-oli varaton eli sosku maksoi haudat, ilmoitti iskälle
"minä maksoin yksin 600e hautauksen", iskä laittoi kiltisti 600e lapselleen klarnaa vinguttaen.

En oikein hokase tälläistä judanssia :(

osa3: siskopuoli-elää eläkkeellä kuin ellun kanat, on sikana sairauksia.
ostaa esim. 2*60e:n punaiset uudet matot, viikon päästä viskaa roskiin "ei sovi minun värimaailmaani"

sitten kaupungin kallein vesimaksu, isännöitsijälle itkee että miksi hällä on vesimaksu kuussa 80e?

Kertoi että pesee lorottaa vettä 2* viikossa kun pesee kloritilla veskin-kylppärin-viemärit jne.
isännöitsijä sanoi että viemärit tarttee vetää vain kerran kuukausessa.

siskopuoli valitti ettei hän ala paskassa elämään :(

joku ihmeen bakteeri-kammoinen.

Sama kaikkea muuta, ostaa pesuvasi, lattia-rätti viikon pitää ja sekajätteeseen, "se on likainen, se on vanha, se on huono"

Ja sitten taas manilla uutta.

Sillä ei kämpässä ollut verhoja, ostin sille ja laitoin cittarista uudet kauniit pussilakanat verhoiksi ettei aurinko helota sisään, n.4kpl-pussilakana settejä.

Kysyin vähän ajan päästä kun se osti uudet verhot "missäs on uudet 50e:n pussilakanat"?
- Tietty roskissa.

Saatana kun ei edes lajittele roskia.

Sitten kaikessa on vikaa, "ostin pakastepizzan ja se oli kauhean makuinen- meni roskiin"
- Ostin pakaste pinaattikeittoa, sain siitä ripulin meni roskiin.
- ostin sitä ja tätä , se oli homeessa meni roskiin.

jne jne.

Sitten kun elää kuin sika pellossa niin saa mania fake-reklamaatioilla.

"ostin juuston ja paketin sulkija oli hajalla tein reklamaation ja sain 2/5e tilille"

Sama kaikille kamoille
"ostin pulveria, se oli paakkuntunut, tein reklamaation-ostin sitä siinä oli sellainen vika tein reklamaation"

Siunaillut monta kertaa että mistä näitä oikein sikiää :(

Velimies jäi eläkkeelle, ei kelpaa pamin liiton rahat 150e/kk koska hänestä liian vähän, käski tunkee perseeseen sen 150e.

Ei funtsinut että vuodessa 1500 10vuodessa 15000, nooh -jokainen taaplaa tyylillään.

sitten sen pennut, aina iskä auttaa, lapsen lapsen riparilahjaa 100e mania menemään, sitten vaikka pentu on duunissa niin muuten vaan 100e panoa.
ei tietenkään lainaa vaan lahja, paras oli että lapsen sisko kuopattiin-oli varaton eli sosku maksoi haudat, ilmoitti iskälle
"minä maksoin yksin 600e hautauksen", iskä laittoi kiltisti 600e lapselleen klarnaa vinguttaen.

En oikein hokase tälläistä judanssia :(
Laske uudestaan niin se on vielä enemmän.

Laske uudestaan niin se on vielä enemmän.

Juuh, sama sitten kun laskunmaksu-automaatilla maksoi 5e/lasku kuukaudessa 30 laskua menemään.
kerroin että mä voin hoitaa himassa laitteilla ja paperilaskut kun kerran aina tulee sulle.
"ei se mitään, ei se summa mitään tässä konkursissa tunnu.
5e/30*12*10 tekee mojovan summan.

Luojalle kiitos nordean laskunmaksu-automaatit vedettiin veke.
mulle maksaa 50e silloin tällöin, kyllä kannattaa kun saa ilmaiseksi tulostimesta tiliotteet ja kaikki.

Kerrankin järki voitti :)

Osa Luoman kylän asukkaista pelkää lähellä kulkevan sähkökaapelin terveysvaikutuksia
Tuli tuota luettua ja ihan mielenkiintoista juttua olikin.
Itselle jäi vaan mysteeriksi, että miksi postattu tänne tyhmät ihmiset ketjuun. Tai, että kuka noista tahoista on se tyhmä osapuoli; Microsoft? Kirkkonummen asukkaat? Fortum? WHO? Säteilyturvakeskus? Kenties joku muu?
Pystyisitkö yhtään selventämään asiaa?

Tuli tuota luettua ja ihan mielenkiintoista juttua olikin.
Itselle jäi vaan mysteeriksi, että miksi postattu tänne tyhmät ihmiset ketjuun. Tai, että kuka noista tahoista on se tyhmä osapuoli; Microsoft? Kirkkonummen asukkaat? Fortum? WHO? Säteilyturvakeskus? Kenties joku muu?
Pystyisitkö yhtään selventämään asia

Pelkkä sähkövirta ei lähetä mitään ja muutenkin se menee vähintään 1.5 metrin syvyydessä maan alla.

Vaikkakaan ei ole suoria todisteita että korkeajännitelinjat olisivat vaarallisia ihmisille, tilastojen ja eläinkokeiden perusteella niistä voi olla terveyshaittoja.
ja jutussahan oli näistä asiaa, että ei ainakaa voida poissulkea mahdollisuutta, että suurjännitelinjojen läheisyydessä eläneiden lapsien kohdalla on mm. isompi leukemiariski?

Samat sanat, kaikki kannattaa uskoa kun virallinen tiede julkaisija YLE julkaisee.

images

Jännästi sitä kännykän näkymätöntä säteilyäkin on säädelty lailla, vaikka ei voi silmällä erottaa, eikä ole täysin varmaa tutkimustenkaan osalta onko siitä haittaa. Vissiin foliohattutouhuja sekin.

Ja paskat. Joudun putsaamaan korvat 4-5 kertaa vuodessa. Aikaisemmin kävin putsauttamassa terkkarilla mutta sittemmin Remowax + huuhtelupumppu omatoimisesti.

Ei pidä paikkaansa. Itse joudun pari-kolme kertaa vuodessa huuhtelemaan lämpimällä vedellä, korvat alkaa mennä tukkoon. Siis niin tukkoon että kuulo alenee puoleen tai enemmän.

Edit. Joillain vaan on ahtaammat korvakäytävät ja/tai reilummin muodostuu vaikkua.

Joo ei. Mun korvat ärsyyntyy noin kerran vuodessa ja palautuu epäsuositellun varovaisen topsy-käsittelyn jälkeen. Puolisolla ja lapsella vetää korvat tukkoon vaikkua, ihan täysin ilman huuhtelua ja ronklaamista. Ei toki mitenkään vauhdilla.

Joku korvalääkäri ei ollut muuten noista aineistakaan kovin innoissaan, oli sitä mieltä, että (monilla?) se sulattaa sen vaikun ja sitten se jää reunoille. Mutta ehkä se(kin) on käyttäjästäkohtaista (tai huuhtelun määrästä riippuvaa).

Ja paskat. Joudun putsaamaan korvat 4-5 kertaa vuodessa. Aikaisemmin kävin putsauttamassa terkkarilla mutta sittemmin Remowax + huuhtelupumppu omatoimisesti.
"Alan asiantuntijat" täällä taas porukalla vauhdissa. Ei näin, vaan TE olette väärässä:

Lopettakaa se turha ronkkiminen ja huuhtelu, niin ajan myötä tilanne normalisoituu. Nuo kaikki tällaiset "huollot" on ihan itse aiheutettuja ongelmia. Ihmiskeho kyllä hoitaa automatic, vaikka miten inttäisitte.

"Alan asiantuntijat" täällä taas porukalla vauhdissa. Ei näin, vaan TE olette väärässä:

Lopettakaa se turha ronkkiminen ja huuhtelu, niin ajan myötä tilanne normalisoituu. Nuo kaikki tällaiset "huollot" on ihan itse aiheutettuja ongelmia. Ihmiskeho kyllä hoitaa automatic, vaikka miten inttäisitte.

Uskon mielummin useampaakin korvien huuhtelua minulle suositellutta lääkäriä, kuin naistenlehtien artikkeleita linkkaavia nimimerkkimiehiä.

Huuhtelu on yleensä turvallinen tapa puhdistaa korva. Korvaa ei saa huuhdella, jos tärykalvossa on reikä. Jos korvaan on tehty aiemmin leikkaus, huuhtelua ei suositella ilman korvalääkärin lupaa. Korvien putkitus lapsena ei estä huuhtelua, jos tärykalvot on sen jälkeen todettu ehjiksi.

Vaikku irtoaa helpommin, jos sitä pehmitetään ensin. Apteekista saa ilman reseptiä pehmittäviä öljytippoja, joita kannattaa käyttää huuhtelua edeltävänä iltana. Eri valmisteiden välillä ei ole todettu eroa tehossa. Korvaan voi valuttaa suihkussa vettä tai käyttää huuhteluun apteekissa myytäviä pumppuja. Huuhteluveden on oltava kädenlämpöistä. Huuhtelussa ei saa käyttää kovaa painetta, ettei tärykalvo repeä. Käsisuihkua ei saa painaa kiinni korvaan. Jos huuhtelu tekee kipeää, se on lopettava välittömästi. Luontaistuotekaupoissa myytävät korvakynttilät ovat tehottomia, eikä niitä pidä käyttää.

Jos huuhtelu ei onnistu kotikonstein tai ajatus siitä arveluttaa, lääkäri tai terveydenhoitaja voi puhdistaa korvan. Myös joissain apteekeissa huuhdellaan korvia. Pehmittävät tipat ovat suositeltavia myös ennen ammattilaisen tekemää huuhtelua tai puhdistusta.

Aina vaikku ei irtoa huuhtelemalla, jolloin lääkäri voi poistaa vaikun imulla, pihdeillä tai koukulla. Joskus vaikun poisto on hyvin työlästä, eikä onnistu aina yhdellä käynnillä. Korvalääkäreillä on käytössään korvamikroskooppi ja runsas valikoima toimenpiteeseen sopivia, eri kokoisille korville sopivia instrumentteja.

Jutussa sanotaan, että ihan huvin tai tavan vuoksi ei kannata puhdistaa, mutta ei sanota, että ikinä ei saisi puhdistaa.

Itselläni homma menee niin, että jos en harvakseltaan putsaa Remowaxilla niin korva menee tukkoon vaikusta eikä se vaikkutulppa sieltä itsekseen tule pois.

Kun mulla meni korva ekan kerran niin tukkoon (uintireissulla) että sen ihan selvästi huomasin niin duunissa huomasin puhelimessa ollessa että toinenkin korva oli jo valmiiksi tukossa. En vaan ollut sitä huomannut kun toinen korva oli ollut auki. Tosi hankala oli käydä puhelinkeskusteluja kun en kuullut kummallakaan korvalla kunnolla. Jos oma ihmiskehoni olisi tuon jotenkin hoitanut automatic niin kauankohan sitä olisi pitänyt odotella puolikuurona?

Jutussa sanotaan, että ihan huvin tai tavan vuoksi ei kannata puhdistaa, mutta ei sanota, että ikinä ei saisi puhdistaa.

Itselläni homma menee niin, että jos en harvakseltaan putsaa Remowaxilla niin korva menee tukkoon vaikusta eikä se vaikkutulppa sieltä itsekseen tule pois.

Kun mulla meni korva ekan kerran niin tukkoon (uintireissulla) että sen ihan selvästi huomasin niin duunissa huomasin puhelimessa ollessa että toinenkin korva oli jo valmiiksi tukossa. En vaan ollut sitä huomannut kun toinen korva oli ollut auki. Tosi hankala oli käydä puhelinkeskusteluja kun en kuullut kummallakaan korvalla kunnolla. Jos oma ihmiskehoni olisi tuon jotenkin hoitanut automatic niin kauankohan sitä olisi pitänyt odotella puolikuurona?
Saa ikinä puhdistaa, siitä ei ole kysymys. Vaan ongelmia syntyy ja kertyy juuri siitä, kun tätä aletaan tekemään liian usein ja se korvan luonnolinen tasapaino ja suojaava vahakerros poistuu -> eritys sen kuin lisääntyy.

Uskon mielummin useampaakin korvien huuhtelua minulle suositellutta lääkäriä, kuin naistenlehtien artikkeleita linkkaavia nimimerkkimiehiä.
Usko ketä haluat, tuo kirjoitus ei ole minun käsialaani, vaan erikoislääkärin, jos luit jutun.

Lapsesta pitäen joutunut noin 1 - 2 vuoden välein huuhtelemaan korvat. Jos tuon lopettaisin ja yrittäisin mennä automatic, niin kohta ei kuulisi mitään. Vuodessa tai parissa alkaa olemaan siinä kunnossa, että kuulo on alentunut vaikun takia reilusti. En nyt ainakaan sanoisi, että liian usein tuota tulee tehtyä.

Onko teillä joilla kertyy vaikkua ihan tukkeutumiseen asti todettu jokin korvakäytävän ahtauma tms?
Myös suihkun lämpötila voi vaikuttaa siihen miten se mähmä sulaa sieltä pois.
Joku kylmä suihku ennemminkin kovettaa jotain talia siellä korvassa vaikka huuhteleekin ehkä jotain pölyä pois.

Lapsesta pitäen joutunut noin 1 - 2 vuoden välein huuhtelemaan korvat. Jos tuon lopettaisin ja yrittäisin mennä automatic, niin kohta ei kuulisi mitään. Vuodessa tai parissa alkaa olemaan siinä kunnossa, että kuulo on alentunut vaikun takia reilusti. En nyt ainakaan sanoisi, että liian usein tuota tulee tehtyä.
1-2v ei olekaan usein. Tarkoitan näitä jotka rassaavat korviaan päivittäin/viikoittain.

Mulla korvat alkoi tukkeutumaan joskus vajaa parikymppisenä. Alkuun niitä putsailtiin lääkärin voimin jollain imurilla ja pehmitysaineilla pari kertaa vuoteen. Korva tai korvat meni lukkoon ja sit lääkäriin.
Lääkärit vaan totesi että korvakäytävän muoto on sellainen että kaikki vaikku ei poistu, ja sitten se kovettuu sinne. Mikä pikkuhiljaa johtaa tukkeumaan kun se klöntti siellä kasvaa.
No muutaman vuoden putsailtiin lääkärin toimesta joista joku sitten ehdotti että hän opettaa miten saat itse huuhdeltua niin tarvii lääkärissä rampata. Nyt viimeiset parikyt vuotta olen huuhdellut omatoimisesti sen pari kolme kertaa vuodessa.

Onko teillä joilla kertyy vaikkua ihan tukkeutumiseen asti todettu jokin korvakäytävän ahtauma tms?
Myös suihkun lämpötila voi vaikuttaa siihen miten se mähmä sulaa sieltä pois.
Joku kylmä suihku ennemminkin kovettaa jotain talia siellä korvassa vaikka huuhteleekin ehkä jotain pölyä pois.
Lämpimässä suihkussa tulee käytyä, joten en usko että siitä ainakaan olisi kiinni. Korvakäytävä on tosin mallia mutkitteleva, jonka ihan lääkäri on joskus todennut. Tämäpä se taitaa olla suurin syy miksi tuota ajansaatossa kertyy eikä pääse normaalisti kunnolla poistumaan.

Lämpimässä suihkussa tulee käytyä, joten en usko että siitä ainakaan olisi kiinni. Korvakäytävä on tosin mallia mutkitteleva, jonka ihan lääkäri on joskus todennut. Tämäpä se taitaa olla suurin syy miksi tuota ajansaatossa kertyy eikä pääse normaalisti kunnolla poistumaan.
Voin kuvitella että tuossa sun tapauksessa se topsipuikolla "kuivaaminen" tai putsaus suihkun jälkeen voi tehdä jopa homman pahemmaks kun se mähmä enemmänkin kasaantuu siihen mutkan pohjalle kun ei pääse kunnolla ns. pyyhkäsemään sitä skeidaa pois.

Mulla korvat alkoi tukkeutumaan joskus vajaa parikymppisenä. Alkuun niitä putsailtiin lääkärin voimin jollain imurilla ja pehmitysaineilla pari kertaa vuoteen. Korva tai korvat meni lukkoon ja sit lääkäriin.
Lääkärit vaan totesi että korvakäytävän muoto on sellainen että kaikki vaikku ei poistu, ja sitten se kovettuu sinne. Mikä pikkuhiljaa johtaa tukkeumaan kun se klöntti siellä kasvaa.
No muutaman vuoden putsailtiin lääkärin toimesta joista joku sitten ehdotti että hän opettaa miten saat itse huuhdeltua niin tarvii lääkärissä rampata. Nyt viimeiset parikyt vuotta olen huuhdellut omatoimisesti sen pari kolme kertaa vuodessa.
Sama kun edelliseen suunnilleen.
Eli se korvakäytävän muoto on se vaikuttava tekijä näissä kuten arvelinkin. Ei ehkä just se mitä alunperin kirjoitin että jokin ahtauma, mutta kuitenkin.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 153
Jäsenet
78 530
Uusin jäsen
KuningasJari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom