Tyhmät ihmiset

Ainakin pääkaupunkiseudulla Virolaisia, Latvialaisia, Liettualaisia ja Puolalaisia duunareita on aika paljon rakennustyömailla joten se selittää ainakin osittain. Joskus kun on ajellut jonkun työmaan ohi niin parkkiksella ei paljon kotimaisilla kilvillä olevia autoja näy.
Kuulostaa uskottavalta. Tosiaan kaikkia noita rekkareita on näkynyt ja täällä on rakennettukin aika tiuhaan kokonaisia kortteleita.
 
Juuh työmailla, mutta kun nämä asuu täällä vuosia latvia kilvillä.
Eiköhän näissä ole sitä että ketään ei kiinnosta? Eikä ole samalla tavalla omistajat yms. tiedossa viranomaisilla, eikä ehkä jakseta ulkolaisilta alkaa karhuaan maksuja (näinhän se on sakkojenkin tapauksessa). Suomalaiset on kaikki niin nätisti kirjoissa niin helpompaa toimittaa sakot perille ja huolehtia (karhuaminen&perintä) että tulee maksettua viimeistä penniä myöden.

Ehkä suomalaiset on tässä vähän vieraskoreita kun omilta otetaan kaikki pois mutta ulkomaalaisilta ei?
 
Käsittääkseni noita ei mitenkään erikseen valvota, vaan asia tulee ajankohtaiseksi, jos poistut maasta tai autosi pysäytetään muusta syystä.
 
Kieltämättä melkoinen suoritus, jos komppanian vääpelinä ei tiedä mikä on komppania. Vaikka miten olisi käynyt intin jossain tykistöprikaatissa.
Anteeksi, kun näin myöhään vastaan. Toki minulle oli selvää, että mikä on patterin vääpeli ja mitä tehtäviä sille kuuluu. Täsmälleen samoja kuin jalkaväen komppanian vääpelille. Molemmat siis tekevät samoja tehtäviä, nimike on vaan toinen. Tykistössä palvelleena ei vaan nuo yksikkönimitykset olleet tuttuja. Myöhemmin olin toisissa kertausharjoituksissa, joissa nimikkeenä oli yksikköupseeri. Ilmeisesti tällä pyrittiin estämään sekaannuksia tehtävänimikkeen (patterin/komppanian vääpeli) ja vääpeli-sotilasarvon välillä.
 
Upeaa lukea arvosteluja tuotteesta kun ne on tämän tyylisiä (Aerobin kasattava kompostori):
1755773615586.png
 
^ Itse ostin juuri ulkomaalia, joka on Bauhausissa arvosteltu 1 tähden tuotteeksi. Kaksi arvostelua, kumpikin asiakas on nähtävästi ottanut oma-aloitteisesti purkin hyllystä. Tuote onkin paljastunut PM3/C -pohjaiseksi, joka on aina sävytettävä. Tämä ei siis sisällä valkoista pigmenttiä lainkaan, eikä peitä raakana yhtään mitään.

Tokihan on tuotteen vika, että se on kaupassa sijoitettu "oikeiden" maalien viereen, saatika että kysymällä olisi selvinnyt tämäkin asia. En suostu uskomaan, että kukaan maaliosaston työntekijä ei tuota olisi tiennyt.
 
Upeaa lukea arvosteluja tuotteesta kun ne on tämän tyylisiä (Aerobin kasattava kompostori):
1755773615586.png

Onkohan mikään verkkokauppa lanseerannut toiminnallisuutta, jossa valitut käyttäjäarviot voisi jättää huomiotta? Näin kaiken maailman elämänkoululaisten, trollien ja marttakalevien irrelevantit itkuvirret voisi jättää pois sotkemasta pistekeskiarvoa. Ei nimittäin ihan hirveästi kiinnosta, mikäli joku sankari purkaa omaa typeryyttään tuotearvosteluihin tai sitten kiukutellaan kun palautusoikeus ei koskekaan enää paskaksi potkittua televisiota.
 
Onkohan mikään verkkokauppa lanseerannut toiminnallisuutta, jossa valitut käyttäjäarviot voisi jättää huomiotta?
En tiedä onko, mutta ihmettelen ellei ole. Pitkään on näkynyt näitä "oliko tämä arvio hyödyllinen?" arvion arviointiominaisuuksia. Eiköhän joku käytä tätä siten, että voittopuolisesti negatiivisesti arvioitu arvio automaattisesti piilotetaan ja poistetaan laskuista.

Tietysti tylympi tapa olisi arvioida arvostelun elämäm_koululaisuus ja jättää tylysti huomiotta liian huonosti kirjoitetut välimerkittömät, onelinerit, kiroilut, yli 50-vuotiaiden kirjoittamat jne. Tämä toimii huonosti jos arvosteluja ei kerry hyvää tahtia.
 
En tiedä onko, mutta ihmettelen ellei ole. Pitkään on näkynyt näitä "oliko tämä arvio hyödyllinen?" arvion arviointiominaisuuksia. Eiköhän joku käytä tätä siten, että voittopuolisesti negatiivisesti arvioitu arvio automaattisesti piilotetaan ja poistetaan laskuista.

Tietysti tylympi tapa olisi arvioida arvostelun elämäm_koululaisuus ja jättää tylysti huomiotta liian huonosti kirjoitetut välimerkittömät, onelinerit, kiroilut, yli 50-vuotiaiden kirjoittamat jne. Tämä toimii huonosti jos arvosteluja ei kerry hyvää tahtia.
Ainakin jossain vaiheessa joillakin verkkokaupoilla oli kaikenlaisia "Arvostele ostamasi tuote ja osallistu arvontaan" -tyylisiä kamppiksia ja niiden myötä ainakin jotkut kirjoittelivat ihan höpöhöpöarvosteluita joilla ei ollut mitään arvoa. Ja jossain suomi24/vauva/vastaavalla keskustelupalstalla taisivat jotkut vielä levitellä huhuja että olisi parempi mahdollisuus voittaa noissa arvonnoissa jos antaa viiden tähden arvosteluita. Muutenkin kyllä nykyään tuntuu suurin osa noista arvosteluista olevan ihan kuraa joilla ei ole mitään arvoa, valitettavasti.
 
Tietysti tylympi tapa olisi arvioida arvostelun elämäm_koululaisuus ja jättää tylysti huomiotta liian huonosti kirjoitetut välimerkittömät, onelinerit, kiroilut, yli 50-vuotiaiden kirjoittamat jne. Tämä toimii huonosti jos arvosteluja ei kerry hyvää tahtia.

Kätevästi käteen jää tuosta sitten ChatGPT:n kirjoittamat arvostelut.
 
^ Itse ostin juuri ulkomaalia, joka on Bauhausissa arvosteltu 1 tähden tuotteeksi. Kaksi arvostelua, kumpikin asiakas on nähtävästi ottanut oma-aloitteisesti purkin hyllystä. Tuote onkin paljastunut PM3/C -pohjaiseksi, joka on aina sävytettävä. Tämä ei siis sisällä valkoista pigmenttiä lainkaan, eikä peitä raakana yhtään mitään.

Tokihan on tuotteen vika, että se on kaupassa sijoitettu "oikeiden" maalien viereen, saatika että kysymällä olisi selvinnyt tämäkin asia. En suostu uskomaan, että kukaan maaliosaston työntekijä ei tuota olisi tiennyt.

Sinänsä olisihan viimeistään kassan pitänyt ainakin mainita jos ei kieltäydy myymästä sävyttämättömänä sitä maalia. Aika harva noita lyhenteitä osaa ulkoa.
 
Sinänsä olisihan viimeistään kassan pitänyt ainakin mainita jos ei kieltäydy myymästä sävyttämättömänä sitä maalia. Aika harva noita lyhenteitä osaa ulkoa.
Siis kassan pitäisi alkaa kyselemään maalin käyttökohteista ja ostajan tietämyksestä siinä kassalla? Siis jokaiselta ostajalta. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Oli kyseessä maali tai ruuvimeisseli, siinä kassalla korkeintaan lyödään maksu sisään ja kuitti käteen.
 
Siis kassan pitäisi alkaa kyselemään maalin käyttökohteista ja ostajan tietämyksestä siinä kassalla? Siis jokaiselta ostajalta. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Oli kyseessä maali tai ruuvimeisseli, siinä kassalla korkeintaan lyödään maksu sisään ja kuitti käteen.
Asiakaspalvelu on kallista. Halvempaa jättää pois. Kyllä se asiakas sitten kotona tajuaa kun puolet jonkin tuotteen osista jäi kauppaan koska eri pinossa.
 
Siis kassan pitäisi alkaa kyselemään maalin käyttökohteista ja ostajan tietämyksestä siinä kassalla? Siis jokaiselta ostajalta. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Oli kyseessä maali tai ruuvimeisseli, siinä kassalla korkeintaan lyödään maksu sisään ja kuitti käteen.
No jos asiakas on ostamassa maalia mitä voi käyttää vain sävytettynä eikä sävytystä ole suoritettu niin voisi sitä kysäistä että onkohan valittu oikea tuote. Ainakin mitä itse noita ostanut maksaa perusmaali jotain ja sävytys päälle joten pitäisi osua kassalla silmään.
 
Asiakaspalvelu on kallista. Halvempaa jättää pois. Kyllä se asiakas sitten kotona tajuaa kun puolet jonkin tuotteen osista jäi kauppaan koska eri pinossa.
Kassan tehtävä on ottaa maksu vastaan ja antaa kuitti. Myymälässä on palveluhenkilökuntaa joka taas opastaa ja auttaa esim. maaliin liittyvissä asioissa.
 
Myymälän käytännöt ja palvelu ovat asia erikseen. Kuitenkin tilanne vastaa sitä, että joku ostaa jalkarasvaa ja kirjoittaa arvostelun:

"Ihanpaska hoito aine..! ,, eimeinaa huhtoa millään tuntuu päässä limaiselts...."
 
No jos asiakas on ostamassa maalia mitä voi käyttää vain sävytettynä eikä sävytystä ole suoritettu niin voisi sitä kysäistä että onkohan valittu oikea tuote. Ainakin mitä itse noita ostanut maksaa perusmaali jotain ja sävytys päälle joten pitäisi osua kassalla silmään.
Toisaalta, kun siinä kassalla päivittäin kymmeniä ellei satoja erilaisia maalipurkkeja piippaa läpi niin tuskin kassa hirveän tarkkaan katsoo mitä maalia purkissa on, kunhan kassakone lukee viivakoodin. Tietty tuohon voisi varmaan rakentaa jonkun "Huomio huomio, ostoksissa oli aina sävytettävä maalipurkki mutta ei sävytystä!" -liipaisimen että ostostapahtuma ei menisi loppuun ennen tuon varmistamista, samaan tapaan kuin ikärajavalvottavilla tuotteilla on tavallisen kaupan kassalla.
 
Ja tuote arvosteltu sellaisena kun se myytiin. En nyt jaksa alkaa etsimään näillä vihjeillä nimenomaista arvostelua bauhaussiin sivuilta.
Tuossa on tuote: Talomaali Teknos Nordica Classic
Ja arvostelut:

Sävytön maali
Ostin keväällä Tammiston bauhaussista tällaisen purkin ja maalasin räystäät. Ostin nyt uuden purkin samasta paikasta, samasta hyllystä kuin ennen ja tämä onkin täysin väritön. Nyt on tällä erikeepperillä maalattu projektin laudat kertaalleen. Toivoisin että nämä olisi kaupassa ryhmitelty niin että kun ostaa valkoista maalia, niin tätä ei ole siinä samassa hyllyssä. Kassalla voisi olla tarkistus että jos piipataan ean sävytyksen vaatimaan maaliin eikä sävytyskoodia ole, voisi kassa huomauttaa että olet ostamassa maalia jolla ei mitään tee.
Kokonaan sävytön, läpinäkyvä maali
Tuote on esillä valkoisten aitamaalien vieressä. Tämä maali on kokonaan väritön. Sitä ei tuoda esille ! Olipa ikävä aloittaa maalaus kun väriä ei ole yhtääb, on kuin maalaisi eri-keeperillä.

Eli: otettu hyllystä purkki, jonka on oletettu olevan tietynlaista. Ostamassani purkissa (ei Bauhaus) on muuten valmistajan punainen tarra, jossa lukee "perusmaali, sävytettävä". Tätä saa myös perusvalkoisena (PM1/A-pohja), jota voidaan sävyttää vaaleisiin väreihin, mutta kelpaa myös sellaisenaan maalaukseen. Molemmille pohjille on myös omat tuotesivunsa, joten em. yhdistetty sivu voi olla myös verkkokaupan tilausta varten. Silloin saanee aina oikean tuotteen, jos vain valikosta osaa valita sävyn.

En pidä isona mokana ottaa väärä purkki, voisi tapahtua itsellenikin. On silti hölmöä arvostella tuote omasta erehdyksestä tai kaupan huonosta sijoittelusta - saatika että purkki voi olla väärässä paikassa toisen asiakkaan nostamana. Arvostelun sijaan toimenpiteenä on ottaa hattu ja väärä maalipurkki kauniiseen käteen, mennä takaisin kaupan tiskille ja kysyä voisiko erheelle tehdä vielä jotain. Kauppa voi ottaa palautuksen omaan piikkiinsä tai olla ottamatta. Voivat jopa ottaa onkeensa tekemällä parempaa tuotesijoittelua ja huomautuslappuja, jos vääriä tuotteita menee useinkin.

Täysin toimiva ja täsmälleen sellainen tuote kuin sen pitääkin olla on nyt arvosteltuna yhdellä tähdellä, joka voi pahimmillaan vaikuttaa jopa myyntiin. Valmistajana olisin hiukan huolissani, jos jälleenmyyjä ei tarkista sivujaan koskaan.
 
Tuo asiakkaiden väärään hyllyyn laittama tai täysin eri puolelle myymälää jättämä tavara on kyllä oikeasti iso ongelma. Kait se on opittu että joku muu kävelee perässä ja siivoaa jäljet. Onhan kaupoissa henkilökuntaa joka tämän tekee mutta sillä henkilökunnalla on usein muutakin tekemistä.. vaikka neuvoa asiakkaita tai täyttää tyhjiä hyllyjä..
 
No jos asiakas on ostamassa maalia mitä voi käyttää vain sävytettynä eikä sävytystä ole suoritettu niin voisi sitä kysäistä että onkohan valittu oikea tuote. Ainakin mitä itse noita ostanut maksaa perusmaali jotain ja sävytys päälle joten pitäisi osua kassalla silmään.
No jossain bauhausissa ne kassamyyjät ei tosiaankaan tiedä kaikista myymistään tuotteista yhtään mitään. Enemmän ihmetyttää miksi tuollaiset sävytyspohjat ylipäätään menee läpi kassakoneesta? Helpompaa varmaan olisi lyödä se maksukoodi tuotteeseen siinä sävytysvaiheessa? Vai maksaako kaikki sävytykset nykyään saman verran? En ole vuosiin edes ostanut saati ajatellut koko asiaa.
 
No jossain bauhausissa ne kassamyyjät ei tosiaankaan tiedä kaikista myymistään tuotteista yhtään mitään.

Niin no, monestihan he ovat "vain töissä täällä" ja tietomäärissä löytyy huomattavia eroja.

Esim. K-kaupassa on monesti se "itse kauppias" jonka ainakin teoriassa pitäisi tietää hieman enempi "kaikesta", sitten harjoittelijaa, tuuraajaa, voi olla hieman "erikoisempaa henkilöä" (joka kyllä osaa ja tekee jotain, kuten vie tyhjiä koreja paikasta toiseen mutta mahdollisesti jo pelkkä puhuminen voi tuoda suuria haasteita. Kauppa saa tukea ehkä jopa 100% ja henkilö saa suunnilleen normaalia elämää huolimatta esim. dawn tms. syndrooman merkinnästä elämässään), kansalaisuuden saanutta joka ei välttämättä ihan kaikkea Suomenkieltä ymmärrä, hetken ollutta, pidempään ollutta ja sitten "läpi elämänsä" työskennellyttä.

Näistä se viimeisin osaa vastata kutakuinkin kaikkeen (vaikka kysyisit mitä maksaa ja mistä saa esim. hiilidioksiidisäiliön vaihto pullon = kassalta) vaikka se uudempi "itse kassa" ei edes tiedä mistä se pitäisi hakea (erikseen takahuoneesta monesti ja viedään oma pullo kassalle joka hakee vaihtopullon) JA tekee tarvittaessa jopa sellaisen tavaran tilauksen mitä tiedustelet kun ei löydy kaupan hyllyltä (esim. Kikkoman Teryaki Glaze on yllättävän hankala löytää ellei kauppa tilaa sitä erikseen.. ilmeisesti Suomen kansa ei tajua hyvän päälle kun "soijakastiketta" saa halvempaan kilohintaan) kun ne muut ovat luokkaa "öö, en oo kuullu" tai "pieni hetki, etsin.. ..valikoimastamme ei valitettavasti löydy mutta kiinnostaisiko soijakastike 6,65€/litra?".
 
Niin no, monestihan he ovat "vain töissä täällä" ja tietomäärissä löytyy huomattavia eroja.

Esim. K-kaupassa on monesti se "itse kauppias" jonka ainakin teoriassa pitäisi tietää hieman enempi "kaikesta", sitten harjoittelijaa, tuuraajaa, voi olla hieman "erikoisempaa henkilöä" (joka kyllä osaa ja tekee jotain, kuten vie tyhjiä koreja paikasta toiseen mutta mahdollisesti jo pelkkä puhuminen voi tuoda suuria haasteita. Kauppa saa tukea ehkä jopa 100% ja henkilö saa suunnilleen normaalia elämää huolimatta esim. dawn tms. syndrooman merkinnästä elämässään), kansalaisuuden saanutta joka ei välttämättä ihan kaikkea Suomenkieltä ymmärrä, hetken ollutta, pidempään ollutta ja sitten "läpi elämänsä" työskennellyttä.

Näistä se viimeisin osaa vastata kutakuinkin kaikkeen (vaikka kysyisit mitä maksaa ja mistä saa esim. hiilidioksiidisäiliön vaihto pullon = kassalta) vaikka se uudempi "itse kassa" ei edes tiedä mistä se pitäisi hakea (erikseen takahuoneesta monesti ja viedään oma pullo kassalle joka hakee vaihtopullon) JA tekee tarvittaessa jopa sellaisen tavaran tilauksen mitä tiedustelet kun ei löydy kaupan hyllyltä (esim. Kikkoman Teryaki Glaze on yllättävän hankala löytää ellei kauppa tilaa sitä erikseen.. ilmeisesti Suomen kansa ei tajua hyvän päälle kun "soijakastiketta" saa halvempaan kilohintaan) kun ne muut ovat luokkaa "öö, en oo kuullu" tai "pieni hetki, etsin.. ..valikoimastamme ei valitettavasti löydy mutta kiinnostaisiko soijakastike 6,65€/litra?".
Noh, ottaen huomioon että teriyaki-kastikkeeseen tulee soijakastiketta, sakea tai miriniä, ja sokeria, niin harva viitsii sitä valmispullossa ostaa kovin kalliilla. Valmistukseenkin menee ehkä kymmenen-viisitoista minuuttia, samalla tekee ison pullollisen ja saa luultavasti parempaakin.
 
Noh, ottaen huomioon että teriyaki-kastikkeeseen tulee soijakastiketta, sakea tai miriniä, ja sokeria, niin harva viitsii sitä valmispullossa ostaa kovin kalliilla. Valmistukseenkin menee ehkä kymmenen-viisitoista minuuttia, samalla tekee ison pullollisen ja saa luultavasti parempaakin.
Totta sinänsä, tuota "tavallista" kastiketta saisi halvemmalla kun jos haluaa juuri tuota Glaze versiota siihen tulee mm. karamellisoitua sokerisiirappia mistä (mm) johtuen se on huomattavan paksua (Sugar, Water, Wine (contains Sulphur dioxide), Soy sauce (Water, Soybeans, Wheat, Salt), Salt, Caramelised sugar syrup, Modified starch, Concentrated apple juice, Spirit vinegar, Ginger powder, Thickener: Xanthan gum.)...

Toki jos halua niin joku Lee Kum Kee teriyaki sauce 1.15kg on hyvinkin halpaa tuohon glaze versioon verrattuna.. vaikka hyvinkin erilaista sitten koostumukseltaan (Ingredients: sugar, soy sauce (water, soybeans, salt, corn starch), water, rice vinegar (water, rice, salt), tomato paste, corn starch, ginger, onions, garlic powder.)...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 092
Viestejä
4 899 866
Jäsenet
78 915
Uusin jäsen
erikeeper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom