Tyhmät ihmiset

sudellaki on iha oma evoluutio, joka on vanhempi kuin koira. Ei ne iha läpällä ole loppupeleissä tosi harvinainen näky ihmisille.
Nykysuden evoluutio on ihan yhtä vanha kuin koirankin - tai pikemminkään sellaista käsitettä kuin evoluution ikä ei ole edes olemassa. Oleellista on vain, missä kohtaa eriytyminen on tapahtunut. Sekään ei ollut yhden sukupolven aikainen tapahtuma.

Se miksi toisista tuli koiria, ja toiset "jäivät" susiksi johtuu vain olosuhteista. Kaikille ei ole tilaa joka karsinassa, ja se on evoluution suurin moottori.

Siihen on syynsä, miksei vaikkapa susia ole kaikkia tapettu viimeiseen yksilöön saakka. Niilläkin on ekosysteemissä oma paikkansa joka tätä tasapainoa pitää yllä. Siinä on omat haasteensa, kun mietitään niitä määriä mitä vuosittain annetaan lupa kaataa kustakin lajista jotta tämä tasapaino ei horjuisi liikaa. Ei myöskään haluta päästää tilannetta lipsumaan niin paljon, että ihmisten elämä vaikeutuu kun puhutaan petoeläimistä

Viimeksi muokattu:
En kyllä mitään kysynyt vaan totesin (ei kysymysmerkkiä). Ja viestisi luin kyllä ajatuksella.

Jos luit ajatuksella ja ymmärsit, niin miksi vastasit viestiini tavalla, joka ei liittynyt viestiini millään tavalla? Minä puhuin ihmisistä, jotka tappavat eläimiä huvikseen. Ja sinä tulit selittämään esimerkkejä, jotka eivät ole huvikseen ampumista. Joten se ei liittynyt asiaan mitenkään.

Ja jos aloitat lauseen "Tiesithän, että..." niin se on kysymys, vaikka perässä ei olisikaan kysymysmerkkiä.

Jos luit ajatuksella ja ymmärsit, niin miksi vastasit viestiini tavalla, joka ei liittynyt viestiini millään tavalla? Minä puhuin ihmisistä, jotka tappavat eläimiä huvikseen. Ja sinä tulit selittämään esimerkkejä, jotka eivät ole huvikseen ampumista. Joten se ei liittynyt asiaan mitenkään.

Ja jos aloitat lauseen "Tiesithän, että..." niin se on kysymys, vaikka perässä ei olisikaan kysymysmerkkiä.
Tulkitsin että sinulla oli hieman metsästysvastaista mielialaa, siksi vastasin kuten vastasin. Ehkä olin väärässä.

Tulkitsin että sinulla oli hieman metsästysvastaista mielialaa, siksi vastasin kuten vastasin. Ehkä olin väärässä.

Miksi tulkitset sellaista mitä viestissäni ei edes lukenut? Kirjoitin, etten pidä ihmisistä, jotka tappavat eläimiä huvikseen. Enkä pidä siitä, että eläimien tappamisella ylpeillään, esim. poseeraamalla kuolleen eläimen vieressä kuvia ottaen. Miten tuosta voi tehdä tulkinnan että vastustaisin metsästystä?

Esimerkkejä? Muita kuin nämä ajoneuvosta ampujat (jotka taitaa usemmiten olla poromiehiä, ja susien vihaajia?), jotka jää ~0,03% luokaan. Suomessa on kuitenkin >300,000 metsästäjää.

Miksi tulkitset sellaista mitä viestissäni ei edes lukenut? Kirjoitin, etten pidä ihmisistä, jotka tappavat eläimiä huvikseen. Enkä pidä siitä, että eläimien tappamisella ylpeillään, esim. poseeraamalla kuolleen eläimen vieressä kuvia ottaen. Miten tuosta voi tehdä tulkinnan että vastustaisin metsästystä?
Huvikseen tappaminen ja kuvien ottaminen voivat olla kaksi toisistaan riippumatonta asiaa. Jos olet saanut saalista niin mikä siitä tekee vastenmielistä jos tämä on kuvattu? Monihan kalastaa huvikseen ja toiset vielä poseeraavat kuvissa kalan kanssa. Onko myös tämä epämiellyttävää?

Siirtelen nyt maalitolppia ihan tarkoituksella. Otetaan esim:

Suomen hiihtomaajoukkue lähtee keski-eurooppaan lentäen, ja mahtaako huoltorekka tulla perässä? Sikäli että sieltä joku mitali tulee. Niin sitten ylpeillään ja poseerataan. Että näin paljon CO2-päästöjä tuli päästettyä.

Kertoo jo paljon ihmisestä jos vihaa jotain eläinlajia. Minä olen sitä mieltä että sudet ovat muuttuneet liian rohkeiksi, mutta ne voitaisiin kyllä opettaa pelkäämään koiria ja ihmisiä valikoivalla metsästyksellä ja pelottelulla. Harvemmin metsästäjillä vain riittää ymmärrystä susilauman dynamiikasta ja ensimmäinen näkyvä susi ammutaan vaikka se olisi johtaja.
Tämä on yleistyksenä samalla tasolla kuin kertoisi kehäkolmosen sisällä asuvien olevan samaa tasaista massaa josta ei löydy ainoatakaan omilla aivoilla ajattelevaa yksilöä, saatika ryhmää.

Ymmärrystä on taatusti mutta jos dialogi muun kansanosan kanssa on juuri edellä mainitulla "mitäs päästit koiras mettään" ja "tahdot vaan huviksesi tappaa KAIKKI sudet" niin miten paljon luulet katkeroituneen ihmisen antavan tilaa susilauman dynamiikalle?

Ymmärrän paljonkin. Lähipiiriin kuuluu useita metsästäjiä, joten olen nähnyt ja kuullut yhtä sun toista.
Sinun vastaukset taas vahvisti mitä Aaltolakin videollaan kertoi.

No kerrotko sitten asiaan perehtyneenä, että miten pysäyttävällä tai ajavalla hirvikoiralla metsästetään hirviä päästämättä sitä "syvälle metsään"?

Ei ole valetta. Perustuu metsästäjien juttuihin mitä olen kuullut heidän kertovan. Monesti valittavat esim. lehdissä miten koira kuoli metsässä, susia on siellä liikaa ja ne pitäisi hävittää.
Ok ja sitten samalla kaavalla peurat, kissat, koirat ja kaikki luontokappaleet ovat samanlaisen vihan kohteena.

Aina löytyy suuri ihmisryhmä joka vihaa yleisesti jotain eläintä ja heittävät ilmoille lauseita sen hävittämisen puolesta.

Erittäin harva kuitenkaan näin toimii tai sitä aidosti tarkoittaa.

Ettet vain olisi ketjun otsikon tarkoittamaa ihmisryhmää?

Ok ja sitten samalla kaavalla peurat, kissat, koirat ja kaikki luontokappaleet ovat samanlaisen vihan kohteena.

Aina löytyy suuri ihmisryhmä joka vihaa yleisesti jotain eläintä ja heittävät ilmoille lauseita sen hävittämisen puolesta.

Erittäin harva kuitenkaan näin toimii tai sitä aidosti tarkoittaa.

Ettet vain olisi ketjun otsikon tarkoittamaa ihmisryhmää?
Otin tuohon nyt vain kantaa miten hölmöä on viedä koira keskelle metsää ja sitten nillittää, että se kuoli suden suuhun.

En tiedä mitä tuolla ”samalla kaavalla” meinaat, mutta itseasiassa osa metsästäjistä tuntuu olevan aika eläinvihaajia. Poikkeus on koira. Kaikki muut joutaa hävittää, mutta koira on tärkeä. En yleistä tätä kaikkiin, mutta kyllä tämmöiseen asenteeseen törmää.
(Mutta tämä ei tosiaan ole metsästysketju.)

Otin tuohon nyt vain kantaa miten hölmöä on viedä koira keskelle metsää ja sitten nillittää, että se kuoli suden suuhun.

En tiedä mitä tuolla ”samalla kaavalla” meinaat, mutta itseasiassa osa metsästäjistä tuntuu olevan aika eläinvihaajia. Poikkeus on koira. Kaikki muut joutaa hävittää, mutta koira on tärkeä. En yleistä tätä kaikkiin, mutta kyllä tämmöiseen asenteeseen törmää.
(Mutta tämä ei tosiaan ole metsästysketju.)
Pointtina oli, miten tämä filosofi ja näköjään myös sinä, pystytte kertomaan mitä minun (metsästäjän) päässä liikkuu vaikka ette oikeasti ole koskaan metsässä erällä liikkuneet ettekä tiedä metsästyksestä muutenkaan mitään. Eikä tule pieneen mieleenkään pohtia muita näkökulmia kuin että tapetaan silmittömästi kaikki mikä liikkuu ja oikein vihaamalla vihataan niitä eläimiä.

Lapsettomat ihmiset tietää parhaiten miten lapset pitäisi kasvattaa, se kortiton kaveri on aina ensimmäisenä kommentoimassa uutta autoasi ja sossupummit tietää tasan tarkkaan miten rikkaiden tulisi omaisuutensa käyttää. Näinhän se kai menee.

Tosiaan, ei ole metsästysketju joten jätetään tämä tähän ja jätän foorumin myös taas 9-10 vuodeksi ja menen metsään. Suosittelen muillekin netissä roikkumisen sijaan. Saattaa avartaa mieltä.

Huvikseen tappaminen ja kuvien ottaminen voivat olla kaksi toisistaan riippumatonta asiaa. Jos olet saanut saalista niin mikä siitä tekee vastenmielistä jos tämä on kuvattu? Monihan kalastaa huvikseen ja toiset vielä poseeraavat kuvissa kalan kanssa. Onko myös tämä epämiellyttävää?

Niin mitä sitten vaikka huvikseen tappaminen ja kuvien ottaminen voivat olla kaksi toisistaan riippumatonta asiaa? Enhän minä väittänyt edes että ne olisivat sama asia. Taas tulkitset jotain omiasi, kun tule minulle sitten selvittämään jotain asiaa joka oli jo selvä.

Mitä tarkoitat huvikseen kalastamisella? Jos se kalastettu kala mene syöntiin, niin se ei ole silloin hupikalastusta, vaan ruuaksi kalastusta.

Saaliin kanssa poseeraaminen on ylpeilyä sillä, että tappoi eläimen, siksi se on minun mielestä vastenmielistä toimintaa.

Suomen hiihtomaajoukkue lähtee keski-eurooppaan lentäen, ja mahtaako huoltorekka tulla perässä? Sikäli että sieltä joku mitali tulee. Niin sitten ylpeillään ja poseerataan. Että näin paljon CO2-päästöjä tuli päästettyä.

Oliko tässä joku kysymys? Enkä oikein näe yhteyttä muutenkaan, tuossa hiihtojoukkuuen tapauksessa todennäköisesti poseerattaisiin kuvia ottaen niiden mitalien vuoksi, ei päästöjen vuoksi, joten edelleen hämärän peitossa mitä ajat takaa. Ja toiseksi, en ole mikään ituhippi jota kiinnostaisi päästöt, joten jos odotat minulta jotain paheksuntaa päästöjen vuoksi, niin ei tule tapahtumaan :)

Viimeksi muokattu:
Niin mitä sitten vaikka huvikseen tappaminen ja kuvien ottaminen voivat olla kaksi toisistaan riippumatonta asiaa? Enhän minä väittänyt edes että ne olisivat sama asia. Taas tulkitset jotain omiasi, kun tule minulle sitten selvittämään jotain asiaa joka oli jo selvä.

Mitä tarkoitat huvikseen kalastamisella? Jos se kalastettu kala mene syöntiin, niin se ei ole silloin hupikalastusta, vaan ruuaksi kalastusta.

Saaliin kanssa poseeraaminen on ylpeilyä sillä, että tappoi eläimen, siksi se on minun mielestä vastenmielistä toimintaa.

Oliko tässä joku kysymys? Enkä oikein näe yhteyttä muutenkaan, tuossa hiihtojoukkuuen tapauksessa todennäköisesti poseerattaisiin kuvia ottaen niiden mitalien vuoksi, ei päästöjen vuoksi, joten edelleen hämärän peitossa mitä ajat takaa. Ja toiseksi, en ole mikään ituhippi jota kiinnostaisi päästöt, joten jos odotat minulta jotain paheksuntaa päästöjen vuoksi, niin ei tule tapahtumaan :)
Eli on ok poseerata ison hauen kanssa ja syö sen. Mutta jos poseeraa ukkometson kanssa ja syö sen, niin se on vastenmielistä?

Onko sun mielestä ok ylpeillä saaliin (pokaalin kanssa) nyrkkeilyottelun jälkeen kun on hakannut jonkun?

Ei, jos tämä toinen osapuoli ei ole ollut tappelussa omasta tahdostaan.
vetoaa itsesuojeluun

south-park-ned.gif

Eli on ok poseerata ison hauen kanssa ja syö sen. Mutta jos poseeraa ukkometson kanssa ja syö sen, niin se on vastenmielistä?

Ei. Et näköjään ymmärrä lukemaasi. Olen hyvin selväsanaisesti kertonut, että se poseeraaminen kuolleen eläimen kanssa on tyhmää, joten kuinka pahasti on ymmärryksessä vikaa, jos edes päädyt tuohon ajatukseen, että kuolleen hauen kanssa poseeraaminen olisi ok.

Onko sun mielestä ok ylpeillä saaliin (pokaalin kanssa) nyrkkeilyottelun jälkeen kun on hakannut jonkun?

Mistä tämä whataboutismi oikein kumpuaa? Eikö ole alkeellisiakaan kykyjä keskustella asiasta? Jos puhutaan eläinten tappamisesta, niin eikö se jo vaadi aika pahasti vinksallaan olevaa mielenlaatua tulla siinä yhteydessä kysymään saastuttamisesta tai nyrkkeilyottelusta? Mikä teitä vaivaa?

Laitetaanpa ihan tähän ketjuun uusi havainto tyhmistä ihmisistä:

Kun joku kertoo, että ei pidä punaisista autoista, niin siihen tullaan kyselemään kysymyksiä tyyliin:
-Pidätkö sitten sinisistä autoista?
-Pidätkö sitten moottoripyöristä?
-Vihaatko liikkumista?

Eli tullaan heittelemään täysin asiaankuulumattomia kommentteja, mitkä eivät liity millään tavalla käsiteltävään aiheeseen. Ja kaikki vain siksi, että ei kyetä kommentoimaan sitä alkuperäistä viestiä/aihetta, mutta on silti pakottava tarve kommentoida.

Ei. Et näköjään ymmärrä lukemaasi. Olen hyvin selväsanaisesti kertonut, että se poseeraaminen kuolleen eläimen kanssa on tyhmää,

Mutta et ole käsittääkseni perustellut mitenkään järkevästi tätä mielipidettäsi, perustelit tätä ainoastaan perustuen omiin arvoihisi.

Se, ettei toinen jaa samaa arvomaailmaa kuin mikä itsellä on, ei ole tyhmyyttä. Se, että pitää eri arvomaailman omaavia ihmisiä tyhminä on sitä omaa tyhmyyttä, ellei niden toisten arvomaailmassa ole jotain jotain esim. selvästi itsetuhoista tai ristiriitaista.

Esim. sinulle selvästi "elämän arvostaminen" on osa arvojasi. Mutta miten elämä määritellään? Mitä, jos joku pitää kaikkia kemiallisia reaktoita yhtä lailla "elämänä" kuin miten sinä pidät biologista elämää elämänä ? Ja arvostatko esim bakteerien elämää yhtä paljon kuin eläimien elämää? Toiset taas arvostavat (vain) ihmiselämää mutteivät eläimien elämää. Toiset saattavat jo pitää kehittyneitä tekoälyjä "elävinä" joiden elämää pitää myös arvostaa.

Se, että joku arvostaa elämää eri tavalla kuin sinä, ei tee heistä tyhmiä.

Ja se, että pitää toisia tai toisten tekoja tyhminä ilman järkeviä perusteluja on nimenomaan sitä omaa tyhmyyttä.

.
Laitetaanpa ihan tähän ketjuun uusi havainto tyhmistä ihmisistä:

Kun joku kertoo, että ei pidä punaisista autoista, niin siihen tullaan kyselemään kysymyksiä tyyliin:
-Pidätkö sitten sinisistä autoista?
-Pidätkö sitten moottoripyöristä?
-Vihaatko liikkumista?

Eli tullaan heittelemään täysin asiaankuulumattomia kommentteja, mitkä eivät liity millään tavalla käsiteltävään aiheeseen. Ja kaikki vain siksi, että ei kyetä kommentoimaan sitä alkuperäistä viestiä/aihetta.

Jos tulee vaikka tyhmät ihmiset ketjuun haukkumaan punaisista autoista pitävät ihmiset tyhmiksi, koska ei itse pidä punaisista autoista, niin se on kyllä sitä tyhmyyttä itseltä.

Ja tämä on keskustelufoorumi. Se, että pahoittaa mielensä siitä, että keskustelufoorumilla kommentin jälkeen joku vastaa kommenttiin kysymyksellä, on tyhmyyttä. Ja jos sanoo, että ei pidä tietynvärisistä autoista, niin kysymys siitä, että pitääkö jonkun toisenvärisestä autoista ei ole totaalisen offtopiccia.

Viimeksi muokattu:
Mutta et ole käsittääkseni perustellut mitenkään järkevästi tätä mielipidettäsi.

Olen perustellut. Se, onko perustelu järkevä, on jokaisen oma mielipide. Minun perusteluni oli siis se, että se on tyhmää siksi, että ylpeillään sillä, että on tappanut eläimen. On helvetin säälittävää ylpeillä sillä, että on tappanut eläimen, ihan kuin se olisi jokin uroteko että on päihittänyt eläimen sillä, että on ampunut se etäisyyden päästä. Ikäänkuin eläimellä olisi ollut mitään mahdollisuutta puolustautua. Kylläpä on sankarillinen teko, jolla kannattaa ylpeillä.

Se, että pitää toisia tai toisten tekoja tyhminä ilman järkeviä perusteluja on nimenomaan sitä omaa tyhmyyttä.

Se, ettei toinen jaa samaa arvomaailmaa kuin mikä itsellä on, ei ole tyhmyyttä. Se, että pitää eri arvomaailman omaavia ihmisiä tyhminä on sitä omaa tyhmyyttä, ellei niden toisten arvomaailmassa ole jotain jotain esim. selvästi itsetuhoista tai ristiriitaista.

Minä en pitänyt kenenkään kirjoittajan mielipiteitä tai tekoja tyhminä. Minä pidin tyhmänä ihmistä, joka keksii minun kirjoituksestani omiaan ja sitten kyseenalaistaa näitä itse keksimiään asioita, vaikka minä en ole mitään sellaista väittänyt.

Jos tulee vaikka tyhmät ihmiset ketjuun haukkumaan punaisista autoista pitävät ihmiset tyhmiksi, koska ei itse pidä punaisista autoista, niin se on kyllä sitä tyhmyyttä itseltä.

Tuohan riippuu tilanteesta. Jos pitää tyhmänä ihmistä siksi, että hän pitää jostain asiasta, niin se on toki tyhmää. Mutta sellaista en ole tyhmänä pitänyt.

Ja tämä on keskustelufoorumi. Se, että pahoittaa mielensä siitä, että keskutelufoorumilla kommentin jälkeen joku vastaa kommenttiin kysymyksellä, on tyhmyyttä. ja jos sanoo, että ei pidä tietynvärisistä autoista, niin kysymys siitä, että pitääkö jonkun toisenvärisestä autoista ei ole totaalisen offtopiccia.

Kyllä se on offtopicia ja tyhmyyttä, jos yrittää kyseenalaistaa toisen mielipiteen asiasta A sillä, että kyselee mielipidettä asiaan B, joka ei liity mitenkään A:han. Ja varsinkin kun sen tekee niin, ettei ota lainkaan kantaa siihen asiaan A, vaan pyrkii sivuuttamaan sen sillä, että kyselee mielipidettä B:stä. Millä tavalla tuo on järkevää keskustelua? Miten se, mitä mieltä olen asiasta B vaikuttaa siihen alkuperäiseen asiaan A?

Tässä ketjussa esimerkiksi tultiin kyseenalaistamaan tuota mielipidettäni kuolleen eläimen kanssa poseeraamisesta hiihtäjän poseerauksella, nyrkkeilijän poseerauksella ja esitettiin vieläpä väite, että kuolleen kalan kanssa poseeraaminen olisi minun mielestä ok.

Jos ihminen oikeasti ei ymmärrä suomenkielellä kirjoitettua tekstiä tuon paremmin, niin kyllä hän on tyhmä.

Ja jos jollakin metsämiehellä tai kalamiehellä menee tunteisiin se, mitä mieltä minä, satunnainen nettikirjoittelija, olen noista poseerauksista, niin täytyy olla kyllä aika heikko itsetunto.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 543
Jäsenet
79 002
Uusin jäsen
cyd

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom