Itsepalvelukassat jumittavat suurimmaksi osaksi kädettävien asiakkaiden vuoksi. Osa saa pienen korinkin kanssa luotua itsepalvelutapahtumasta kaaoksen, kun järjestelmää ei osata käyttää, ohjeita ei ymmärretä tai piipattujen tavaroiden kanssa pelataan jotain ihmeen järjenvastaista tetristä. Henkilökuntaa huudellaan apuun parhaimmillaan useamman kerran.
Tämä ehkä enemmän tuota suunnittelun kukkaset ketjua.
Kaupan ammattikassa saanut ehkä jonkinlaisen koulutuksen, ainakin perehdytyksen sen kaupan systeemeihin. Asiakas voi olla ihan fiksu muuten mutta täysin amatööri sen itsepalvelu systeemin kanssa, toki siinä voi harjaantua, mutta jopa samassa ketjussa niissä voi olla eroja, ja samassa liikkeessä voi tulla muutoksia, ja voi olla erilaisia..
Kyllä täällä ainakin alkaa itsepalvelu kassoja olemaan enemmän kuin normi kassoja. Missään lue että ne ois pienillä ostoksille.
Itsepalvelukassojen historian ensikoileuista tähän päivään touhu on vaihdellut, ja siinä vaiheessa kun niitä alkoi yleistyyn niin niitä saatettiin markkinoda pienten ostoston kassoina, saatto olla oikein opastettu, oliko jossain pikkakassa termiä. Toteutuksi monenlaisia ja aikojen saatossa yleiset suuntaukset muuttuneet. Yksilöllä vahvasti mielessä ne ensimmäiset kokemukset, niiden opettelu. Jollain ehkä se omalla lukijalla keräilessä, hyvin monella se pienten ostosten pikakassa, missä kori tasolle, lukijan kautta toiselle, pienelle tasolle, ja softat oli mitä oli ja saatto herjailla jos ei tehnyt "Oikein".
Edelleen itsepalvelu kassoja jotka ei ole optimoitu ostoskärrylliselle, ei tilaa mihin tyhjentää se kärry tai toisin päin ei tilaa mihin latoa piipatut tavarat. Sitten ne tuotteet , palvelut, mitkä vaatii henkilökuntaa, osassa liikkeitä ne katkaisee toimenpiteen, kunnes henkilökunta kuittaa, osassa ripeys tai se että homma yleensä onnistuu voi olla ajankohdasta kiinni. Jos ostokia vähän ja vieressä toinen kassa vapaa, niin nopeampaa siirtyä toiselle, jättää ongelma asia sivuun.
Suunnittelun kukkase osastoon menee osittain ne portit mitkä vaatii sen kuitin näyttämisen, nykyään jo niin yleisiä että kokenut käyttäjä siihen varautuu. No jossain liikkeessä taisi olla toullainen portti, mutta itsepalvelu kassa kysyy tulostetaanko kuitti. No en tiedä vapauttaako portin, vai tulostaako silti avauskuitin. Mutta käytettävyys noiden porttien myötä laski.
Osassa kauppoja on erilaisia itsepalvelu kassoja, mutta jos tämä lähti siitä että tyhmää mennä itsepalvelu kassalle jos on palvelu kassoja, niin aika lailla samaa mieltä jos niitä tuotteita ei ole piipannut keräillessä. Lisäksi palvelu kassalla on enemmän maksuvaihtoehtoja.
Ei ne kerräillessä tavaroiden lukeminenkaan aina ole ihan joutuisinta, isomerkitys miten hyvä lukija systeemi, eli miten kohduudella se sujuu, mutta etuna hintatiedot ja se että voi pakata suoraan omiin "kasseihin", jos vielä pääsee portista heittämälle isojen ostostenkanssa pihalle niin hienojuttu. Huono se että amatöörille keräily hitaampaa ja epävermempaa. Ja hyöty vähän romahtaa jos siellä portilla tulee hässäkkää ja lähdetään etsiin jotain hammastahnaa kassien pohjalta.