Tyhmät ihmiset

Tien väärällä (vasemmalla) puolella vastaantulijat jolloin jomman kumman väistettävä. Ovat muuten 99,9 % koiran ulkoiluttajia, mikähän siinä oikein on.

Jos tuo on toistuva ongelma niin olet itse se joka on "väärällä puolella".
Kyllä ne tien oikealla laidalla kävelijät ovat väärässä ja velvollisia väistämään, tai tarkemmin siirtymään tien toiselle puolelle.

Tieliikennelaki 729/2018 13 §
...
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
...

Kerran (ihan oikeasti) kysyin yhdeltä koirankasvattajalta, miksi hän kävelee tien väärää laitaa: 'no kun koirat haluavat kävellä tällä puolella'.

Hyvin ovat koirat määräysvallan hankkineet.
Jos sillä puolella pissa haisee koirista paremmalta, niin voisi sen kävelylenkin tehdä päinvastaisessa suunnassa.
Mutta samalla lenkillä olen myös huomannut, että ne toiseenkin suuntaan kulkevat koirankasvattajat myös kulkevat oikealla reunalla...

Tien väärällä (vasemmalla) puolella vastaantulijat jolloin jomman kumman väistettävä. Ovat muuten 99,9 % koiran ulkoiluttajia, mikähän siinä oikein on.

"Kulje aina tien vasenta laitaa" on oppi mitä ainakin 80-luvulla peruskoulunsa aloittaneille opetettiin jo ennenkuin peruskouluun lähdettiin (kuten katso ensin vasempaan, sitten oikeaan, sitten vielä kerran vasempaan ja sitten vasta ylitä tie).

Onko jollain oikeasti nykyisin faktaa että pitäisi kulkea syystä X tien laidassa (toki jos toiselta puolelta löytyy jalkakäytävä ja toiselta ei sillä jalkakäytävällä kuljetaan) juuri oikealla puolella jolloin autot, moottoripyörät ja muukin liikenne (päälle 12v pyörillä jne) tulevat takaa eikä niitä näe edestä kuten vasemmalla puolella kulkiessa?

Tarkennetaan sen verran että kävelin keskuspuistossa, en missään ajoradalla. Suurin osa kävelijöistä kulkee tien oikeanpuoleista laitaa. Välillä joku eläkeläinen tulee vasemmalla puolella vastaan mutta suurin osa tosiaan koiran ulkoiluttajia. Tuossa helposti tulee tilanteita joissa rekku innostuu, voi yrittää hypätä päälle tms kun ollaan ohitusvaiheessa. Mutta kai tämä on niitä "minulla on oikeus" -juttuja vähän kuten ne täydet ostoskärryt ip-kassalla. :think:

Viimeksi muokattu:
Tarkennetaan sen verran että kävelin keskuspuistossa, en missään ajoradalla. Suurin osa kävelijöistä kulkee tien oikeanpuoleista laitaa. Välillä joku eläkeläinen tulee vasemmalla puolella vastaan mutta suurin osa tosiaan koiran ulkoiluttajia. Tuossa helposti tulee tilanteita joissa rekku innostuu, voi yrittää hypätä päälle tms kun ollaan ohitusvaiheessa. Mutta kai tämä on niitä "minulla on oikeus" -juttuja vähän kuten ne täydet ostoskärryt ip-kassalla. :think:

Kulkee niinkuin laissa sanotaan, ei niinkuin joku on omassa päässään keksinyt että pitäisi kulkea.

tieliikennelaki 14 §
Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla
Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.

Tarkennetaan sen verran että kävelin keskuspuistossa, en missään ajoradalla. Suurin osa kävelijöistä kulkee tien oikeanpuoleista laitaa. Välillä joku eläkeläinen tulee vasemmalla puolella vastaan.

Sehän on kaikkialla, kun sen on kerran oppinut. Toki jos haluaa lisää syitä niin jos kuljet vasen puoli lähempänä "suojaa" se on myös puoli missä sydän sijaitsee. Siksi esim. henkivartijat yleensä kulkevat vasemmalla puolella [sekä hieman edellä] jos niitä on vain yksi kappale.. näin knoppitietona sunnuntai illasta.

Eli ei ole mitään "jos tiellä kulkee autoja, skootteja, mopoja, pyöriä tms. muuta kuin jalankulkijoita kulje vasenta puolta muuten oikeaa". Se on yleensä "aina" muistisääntönä että jos olet jalankulkija ota se vasen puoli. Hieman sama kuin jos liikutat autoa otat aina sen oikean puolen, ihan automaattisesti vaikka kyse olisi pihatiestä tms.

En ainakaan itse ole huomannut että kun kävelisi vaikka puistossa ihmiset vaihtaisivat puolta oikealle ja sitten kun jatkavat siitä eteenpäin tielle millä saa kulkea myös autoja vaihtavat vasemmalle ja sitten taas esim. hautuumaalla siirtyvät oikeaan reunaan polulla...

Väittäisin siis että tuolla keskuspuistossa ihmiset kävelevät väärin, ellei siellä syystä X ole sitten erikseen opasteita miten polkua pitää kulkea tms? (Kierrä tätä kautta ja ota oikea puoli)

Kyllä sitä toivoisi, että jalkakäytävällä käveltäisiin jommassa kummassa reunassa eikä ainakaan keskellä jalkakäytävää etenkään porukassa. Olisi mukavaa, jos ihmiset useimmiten kävelisivät samaa reunaa. Itse kyllä suosin kaikkialla "oikeanpuolista liikennettä" poislukien ajorata.

pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla.
Niin kuin sanoin, tapaus sarjassamme "minulla oikeus". No rakin ulkoiluttaja väistäköön sitten kun näkee kerran vastaantulevat pyöräilijät, en ala kuikuilemaan taakseni aina kun näitä ulkoiluttajia tulee vastaan että onko spandexi juuri nyt selän takana.
Väittäisin siis että tuolla keskuspuistossa ihmiset kävelevät väärin,
Olisi pitänyt arvata että tästä saadaan autistinen vääntö aikaiseksi, stupid me :)

Kyllä ne tien oikealla laidalla kävelijät ovat väärässä ja velvollisia väistämään, tai tarkemmin siirtymään tien toiselle puolelle.

Tieliikennelaki 729/2018 13 §
...
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
...

Kerran (ihan oikeasti) kysyin yhdeltä koirankasvattajalta, miksi hän kävelee tien väärää laitaa: 'no kun koirat haluavat kävellä tällä puolella'.

Hyvin ovat koirat määräysvallan hankkineet.
Jos sillä puolella pissa haisee koirista paremmalta, niin voisi sen kävelylenkin tehdä päinvastaisessa suunnassa.
Mutta samalla lenkillä olen myös huomannut, että ne toiseenkin suuntaan kulkevat koirankasvattajat myös kulkevat oikealla reunalla...
Useimmilla ihmisillä ei ole tämän kanssa ongelmia ja hyvää niin.

Statistiikka

Viestiketjuista
289 739
Jäsenet
79 673
Uusin jäsen
marlan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom