Tyhmät ihmiset

On se hemmetin kivaa, että ulko-ovi on ensimmäisessä kerroksessa ja asun ylimmässä kerroksessa, niin ei tarvitse osata kuin kahta naappulaa painaa. Onhan siinä vielä puhelinkuvallinen nappula. Onko kukaan sitä kokeillut :)
Meidän talossa lapset painelee sitä hälytysnappia ja kyselee tyhmiä/yrittää tilata pizzaa siltä valvomo tyypiltä, aika harvoin se kuulemma jaksaa edes vastata.
 
Ei, vaan kerroit, että painat esim. nappia numero 5. Ei tullut kovin selväksi kuinka aktiivinen tekijä olit tuossa kuvitteellisessa tilanteessa, etkä ole edelleenkään kertonut painoitko STOP-nappia vai et. Tiedämme tästä skenaariosta vain sen, että tiedät kuinka se nappi toimii. Toisin kuin Mikkos, joka varmasti ymmärtää miten sen kuuluisi toimia, mutta ei välttämättä tiedä mitä kaikkia nyansseja siihen voi kuulua. Esimerkiksi jotkut hissit ottavat samalla suoraan yhteyden päivystykseen.
Mikkoksen skenaario oli, että hissi on pysähtynyt stop napin painamisen jälkeen kerrosten väliin. Eikö se nyt ole aika selvää, että minä en ole aktiivinen tekijä tuossa skenaariossa? Okei olisin voinut kirjoittaa, "sen jälkeen voi painaa nappia x" mutta luulin, että tämä on selkeä homma, kun koko skenaario oli Mikkoksen luoma.

Olen joka tapauksessa vastannut selkeästi, mitä se stop napin painaminen tekee ja mitä sen jälkeen voi tehdä. Hissiä joka ottaa yhteyden valvomoon stop napin painamisen jälkeen en ole nähnyt.
 
Näinhän sitä voisi maallikko kuvitella, mutta tuo systeemi on tärkeä asia turvallisuuden kannalta. Esim. pieni lapsi tai näkövammainen jää ulkopuolelle. Myös se, että jos hissin ovet sattuvat menemään kiinni nenän edestä, mutta sisässä olisi vielä tilaa, on käyttäjäystävällistä, että se sisään pyrkijällä on vielä mahdollista päästä kyytiin avaamalla ovet. Kyseessä ei siis huonoa suunnittelua, vaan kompromissi turvallisuuden ja käyttäjäkokenuksen välilä.
Juuri näin ja lisäksi hissin räppänän ("avoin" ovi) väliin voi jäädä vaikka joku kiinni tai iso kaappi tai joku voi vaikka kiilautua hissin ovien raon ja takaseinän väliin (tästä on jopa varoitustarroja monessa). Tällöin hissin pysäyttäminen on elintärkeää.
 
Mikkoksen skenaario oli, että hissi on pysähtynyt stop napin painamisen jälkeen kerrosten väliin. Eikö se nyt ole aika selvää, että minä en ole aktiivinen tekijä tuossa skenaariossa? Okei olisin voinut kirjoittaa, "sen jälkeen voi painaa nappia x" mutta luulin, että tämä on selkeä homma, kun koko skenaario oli Mikkoksen luoma.

Olen joka tapauksessa vastannut selkeästi, mitä se stop napin painaminen tekee ja mitä sen jälkeen voi tehdä. Hissiä joka ottaa yhteyden valvomoon stop napin painamisen jälkeen en ole nähnyt.
Sanoit painaneesi yhtä nappia, mutta et sanonut painaneesi kuitenkaan STOP-nappia, joten ei ollut selvää kuinka aktiivinen tekijä olit. Sitä juuri yritin kertoa. Kirjoitit vain väärin, ei tässä sen kummempaa.

Painan nappia jolla voi valita kerroksen mihin hissi menee. Esim. nappia jossa on numero 5.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoit painaneesi yhtä nappia, mutta et sanonut painaneesi kuitenkaan STOP-nappia, joten ei ollut selvää kuinka aktiivinen tekijä olit. Sitä juuri yritin kertoa. Kirjoitit vain väärin, ei tässä sen kummempaa.
En ole sanonut painaneeni yhtä nappia. Sekoitat varmaan nyt johonkin toiseen.
 
Juuri näin. Jos kummankaan pitkät eivät häiritse toista, niin tällöin ei ole mitään tarvetta niitä pitkiä laittaa pois päältä. Miksi ihmettelet tätä? Luuletko että ne pitkät laitetaan pois päältä vain siksi, että se on jokin sääntö? Ei, vaan ne pitkät laitetaan pois päältä siksi, ettei niillä häikäistä vastaantulevaa. Ja jos vastaantulija ei niistä pitkistä häikäisty, niin ei silloin ole mitään tarvetta niitä laittaa pois päältä.
Ei hemmetti :D Juuri siksi liikennesäännöt on tehty, että on kaikille yhdenmukaiset toimintamallit ja ohjeistukset miten toimia missäkin tilanteessa. Näin vältytään (tai ainakin pitäisi välttyä) kaikenlaiselta tällaiselta omalta "pähkäilyltä", joka on useimmiten juuri tuollaista nonsensea jota kirjoitat. Kyllä ne vastaantulijan kaukovalot lähtökohtaisesti häikäisevät vastaantulijaa, ja siksi säännön mukaan ne otetaan kohtaustilanteessa hetkellisesti pois päältä niillä main, kun valokiilat kohtaavat toisensa. Se, että antaa posotella pitkät päällä vaan sen takia, että (jostain syystä?) itseä ei (muka) vastaantulijoiden pitkät häiritsisi, ei ole mikään syy olla ottamatta omia pois päältä. Se toinen todennäköisesti ajattelee: "vittu mikä mulkku, pidetään sitten itsekin päällä", vaikka näin sen ei todellakaan pitäisi mennä. Molemmat ottaa ne pois päältä.
 
Juuri näin. Jos kummankaan pitkät eivät häiritse toista, niin tällöin ei ole mitään tarvetta niitä pitkiä laittaa pois päältä. Miksi ihmettelet tätä? Luuletko että ne pitkät laitetaan pois päältä vain siksi, että se on jokin sääntö? Ei, vaan ne pitkät laitetaan pois päältä siksi, ettei niillä häikäistä vastaantulevaa. Ja jos vastaantulija ei niistä pitkistä häikäisty, niin ei silloin ole mitään tarvetta niitä laittaa pois päältä.
Ei tuo ole mikään kilpailu, jossa katsotaan kumpaa häikäisee enemmän. Moottoriteillä, tai muualla, joissa vastaantulevilla kaistoilla on etäisyyttä enemmän, on monesti ihan ok ajaa pitkillä koko ajan, mutta koska autoissa on eritehoisia valoja, tulisi pääsääntöisesti pimeän aikaan jokaisen vaihtaa lyhyille siinä vaiheessa kun valokeilat kohtaavat, riippumatta siitä häikäiseekö vastaantulevan auton tuikku omaa silmää vai ei.

Hissiä joka ottaa yhteyden valvomoon stop napin painamisen jälkeen en ole nähnyt.
En minäkään, mutta sellaisia hissejä olen kyllä nähnyt, joissa stop-painikkeen painaminen käynnistää samalla hissin hälytyskellon. Pääsääntöisesti ovat olleet vanhempia hissimalleja. Se kilkatus onneksi sammuu sitten, kun hissi lähtee taas liikkeelle, mutta noista on jäänyt sellainen muistijälki, ettei tule erityisen hanakasti paineltua stoppia uudemmissakaan.

Tuo lähtevän hissin ovien aukeaminen ulkopuolelta painiketta painettaessa on tosiaan tarkoituksellinen kompromissi, ei suunnittelukukkanen. Ketjun aiheen mukaisia ovat kuitenkin ne, jotka painavat sitä painiketta ennen kuin hissin on lähtenyt liikkeelle, vaikka tietäisivät ettei sinne enää mahdu.

Btw. Imodium voisi jättää tarkoituksellisen vääristelyn ja vänkäämisen vähemmälle, kun on ollut ihan selvää koko ajan mitä keskustelussa kukakin on tarkoittanut.
 
Mikkoksen skenaario oli, että hissi on pysähtynyt stop napin painamisen jälkeen kerrosten väliin. Eikö se nyt ole aika selvää, että minä en ole aktiivinen tekijä tuossa skenaariossa? Okei olisin voinut kirjoittaa, "sen jälkeen voi painaa nappia x" mutta luulin, että tämä on selkeä homma, kun koko skenaario oli Mikkoksen luoma.

Olen joka tapauksessa vastannut selkeästi, mitä se stop napin painaminen tekee ja mitä sen jälkeen voi tehdä. Hissiä joka ottaa yhteyden valvomoon stop napin painamisen jälkeen en ole nähnyt.
Ei, vaan sinä sanoit että hisseissä voi painaa STOP nappia johon minä vastasin että en menis painelemaan mitään STOP nappeja hississä jos en tiedä mitä se tekee. Mun oletus on että STOP pysäyttää hissin jolloin jäädään kerrosten väliin.
Pointtina oli että mistä kukaan voi tietää että STOP nappi nollaa jotain helvetin muisteja vaan että se pysäyttää hissin.
 
Ei, vaan sinä sanoit että hisseissä voi painaa STOP nappia johon minä vastasin että en menis painelemaan mitään STOP nappeja hississä jos en tiedä mitä se tekee. Mun oletus on että STOP pysäyttää hissin jolloin jäädään kerrosten väliin.
Pointtina oli että mistä kukaan voi tietää että STOP nappi nollaa jotain helvetin muisteja vaan että se pysäyttää hissin.
Vastasin tähän kysymykseen ja kerroin mitä se tekee, pysäyttää hissin. Stop nappi nimenomaan pysäyttää hissin siihen kohtaan missä hissi sattuu olemaan. Jos hissi on kerrosten välissä ja stop nappia painetaan, se hissi pysähtyy tähän kerrosten väliin. Pysähtyminen on välitön, juurikin turvallisuussyistä. Lisäksi kerroin, että se nollaa muistin. Ei siinä ole mitään hävettävää, että et sitä tiennyt, nyt tiedät.
 
Viimeksi muokattu:
Pointtina oli että mistä kukaan voi tietää että STOP nappi nollaa jotain helvetin muisteja vaan että se pysäyttää hissin.
Pakko sen on käytännössä toimia niin, kun hissi voi lähteä stopin painamisen jälkeen liikkeelle vasta kun painaa jotain kerrospainiketta (tai ovipainiketta, jos ollaan kerroksen kohdalla). Hissin toimintalogiikka ei voi siinä vaiheessa luottaa aiempiin valintoihin, kun se olisi turvallisuutta vaarantava bugi softassa.
 
Tuo on sinun skenaario. Tiedän mitä stop nappi tekee, se pysäyttää hissin ja useimmiten nollaa muistin.
Joo, tämä on kätevä niksi. Juoksen usein kiinni lähdössä olevan hissin, tungen sekaan, painan stoppia ja haluamaani kerrosta. Joskus tämä aiheuttaa protestointia, koska muut olivat menossa toiseen suuntaan. Minua ei haittaa, koska pääsin itse nopeasti ja päästin sitäpaitsi juuri hissin lähtiessä liikkeelle aivan kammottavan kananmunapierun, joka alkaa mennä tajuntaan kun poistun. Oppiipaha.
 
Vastasin tähän kysymykseen ja kerroin mitä se tekee, pysäyttää hissin. Stop nappi nimenomaan pysäyttää hissin siihen kohtaan missä hissi sattuu olemaan. Jos hissi on kerrosten välissä ja stop nappia painetaan, se hissi pysähtyy tähän kerrosten väliin. Pysähtyminen on välitön, juurikin turvallisuussyistä. Lisäksi kerroin, että se nollaa muistin. Ei siinä ole mitään hävettävää, että et sitä tiennyt, nyt tiedät.
Mä olen junnuna jäänyt tunniksi jumiin hissiin stop-napin painamisen vuoksi. Juuri sen vuoksi, koska se välitön pysähtyminen hoidettiin jollain hätäjarrulla, joka piti käydä sitten erikseen huoltoukon vapauttamassa. Ja kyse oli siihen aikaan juuri rakennetusta modenista digitaalisesti ohjatusta hissistä eikä mistään höyryhinaajasta.

En suosittele stop-napin painelemista kellekään kuvitellen, ettei se voi tehdä muuta kuin pysäyttää hissin hetkeksi.
 
Vastasin tähän kysymykseen ja kerroin mitä se tekee, pysäyttää hissin. Stop nappi nimenomaan pysäyttää hissin siihen kohtaan missä hissi sattuu olemaan. Jos hissi on kerrosten välissä ja stop nappia painetaan, se hissi pysähtyy tähän kerrosten väliin. Pysähtyminen on välitön, juurikin turvallisuussyistä. Lisäksi kerroin, että se nollaa muistin. Ei siinä ole mitään hävettävää, että et sitä tiennyt, nyt tiedät.
Eli käytännössä sitä STOP nappia ei paineta missään muussa tilanteessa kuin hätätilanteessa joten sun neuvos oli vähän huono että sillä voi nollata muistin. Miksi ottaa koko STOP nappia esiin jos sitä ei voi käytännössä käyttää?
 
Eli käytännössä sitä STOP nappia ei paineta missään muussa tilanteessa kuin hätätilanteessa joten sun neuvos oli vähän huono että sillä voi nollata muistin. Miksi ottaa koko STOP nappia esiin jos sitä ei voi käytännössä käyttää?
Juurikin näin, STOP-painiketta ei paineta ellei ole pakko saada hissiä pysähtymään hätätilanteen tai mahdollisen kehittyvän vaaratilanteen takia. Joissakin hisseissä tuo STOP-nappi lähettää viestin hissin valvomoon, joissakin ei. Joissakin saattaa joku kello ruveta soimaan ja joissakin tuo saattaa jopa aktivoida hätäpuhelimenkin. Ja tosiaan joissain tapauksissa hissin vapauttaminen lähtemään liikkeele saattaa vaatia jotain temppuja ulkopuolelta. Itse en siis ihan randomilla menisi tuota painelemaan ellen tiedä mitä siitä oikeasti tapahtuu.
 
Eli käytännössä sitä STOP nappia ei paineta missään muussa tilanteessa kuin hätätilanteessa joten sun neuvos oli vähän huono että sillä voi nollata muistin. Miksi ottaa koko STOP nappia esiin jos sitä ei voi käytännössä käyttää?
Olen käyttänyt monesti. Kuten toinen nimimerkki kertoi, jos esim. jää kotiin jotain, voit pysäyttää hissin ja sitten palata sillä takaisin kotiin hakemaan unohtuneita tavaroita, ei tarvitse mennä ykköseen ja sitten taas takaisin. Hätätapauksen takia ei onneksi ole tarvinnut painaa.

Kiilautuminen on ehdottomasti hätätapaus jossa stop nappia tarvitaan ja silloin sen muistin nollaaminen on erittäin tärkeää, koska voit laittaa hissin menemään ylöspäin ja vapauttaa kiilautumisen.

kiilautumisvaara.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Olen käyttänyt monesti. Kuten toinen nimimerkki kertoi, jos esim. jää kotiin jotain, voit pysäyttää hissin ja sitten palata sillä takaisin kotiin hakemaan unohtuneita tavaroita, ei tarvitse mennä ykköseen ja sitten taas takaisin. Hätätapauksen takia ei onneksi ole tarvinnut painaa.

Kiilautuminen on ehdottomasti hätätapaus jossa stop nappia tarvitaan.

kiilautumisvaara.jpg
Olet siis sitä mieltä että STOP napin painaminen hississä on ihan okei vaikka ei ole hätätilannetta?
 
Olet siis sitä mieltä että STOP napin painaminen hississä on ihan okei vaikka ei ole hätätilannetta?
Olen. Miksei olisi? Tietenkin jos hississä se kielletään, tai se aiheuttaa ongelmia niin silloin sitä ei ole suotavaa painaa. Yleisesti ottaen stop nappi vain pysäyttää hissin eikä siinä ole mitään kiellettyä.
 
Olen. Miksei olisi? Tietenkin jos hississä se kielletään, tai se aiheuttaa ongelmia niin silloin sitä ei ole suotavaa painaa. Yleisesti ottaen stop nappi vain pysäyttää hissin eikä siinä ole mitään kiellettyä.
No nyt ymmärrän miksi joihinkin hisseihin on tulostettu tai kirjoitettu paperinen lappu STOP napin viereen että "älä paina STOP nappia, se aiheuttaa hälytyksen". Mutta sikäli ihan jees että nyt tyhmemmätkin osaa olla painamatta sitä muulloin kuin hätätapauksessa.
 
No nyt ymmärrän miksi joihinkin hisseihin on tulostettu tai kirjoitettu paperinen lappu STOP napin viereen että "älä paina STOP nappia, se aiheuttaa hälytyksen". Mutta sikäli ihan jees että nyt tyhmemmätkin osaa olla painamatta sitä muulloin kuin hätätapauksessa.
Ilman muuta hyvä asia, että tuollainen kielto siellä on, jos aiheuttaa hälytyksen. Tyhmäähän se olisi, että asiasta ei tiedoteta. Omassa hississäni kieltoa ei ole, eikä napin painaminen aiheuta hälytystä. Hälytykselle on oma nappi. Pitää olla tietoinen mitä on tekemässä, ei saa säheltää laput silmillä. Meidän hississä on kanssa painoraja 250 kg mutta työpaikalla taisi olla 350 kg. Käytäntöjä ja mekaanisia ratkaisuja on monia.
 
Viimeksi muokattu:
Kai mä sitten vissiin oon se tyhmä kun oon luullut että noin oletuksena hissin STOP nappiin ei pidämennä koskemaan kuin hätätilanteessa mutta kaikkea sitä oppii.
 
Kai mä sitten vissiin oon se tyhmä kun oon luullut että noin oletuksena hissin STOP nappiin ei pidämennä koskemaan kuin hätätilanteessa mutta kaikkea sitä oppii.
Yleisenä oletuksena tuo on hyvä, ennenkuin paneutuu kyseisen hissin toimintaan.

Mutta tuo muistin nollaantuminen oli sinulle uusi asia ja olen iloinen, että sain sen tiedon sinulle välittää, koska kun olet siitä tietoinen, voit esim. vapauttaa hissiin kiilautuneen kanssamatkustajan, laittamalla hissi menemään toiseen suuntaan stop napin painamisen jälkeen.

kiilautumisvaara.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Noin se vaan toimii ja tuo on ainoa oikea tapa. Ihmettelen kyllä tosiaan, että millainen se sinun logiikkasi sitten on :)
Sellainen kuin mulle on autokoulussa opetettu eli kun valokiilat kohtaa tai mahdollisesti aikaisemmin tai myöhemmin riippuen esim säästä, mutta aina mä en silti odota toisen sammuttavan vaan sammutan itse vapaaehtoisesti.
 
Noin se vaan toimii ja tuo on ainoa oikea tapa. Ihmettelen kyllä tosiaan, että millainen se sinun logiikkasi sitten on :)
Johan tuo todettiin parissakin eri postauksessa. Sinun logiikka toimii vain siinä tapauksessa, että jokaisella on samantehoiset valot ja muutenkin sama kynnys häikäistymiselle. Jos kaiken maailman rekkakuskit sammuttelisivat lisäpitkät vasta sinä vaiheessa, kun vastaantulevan rottelon valot alkavat häikäisemään (jos koskaan), niin mitäpä luulet mikä olisi lopputulos? :D

Toistan tässä vielä varmuuden vuoksi oman kommenttini -->
Ei tuo ole mikään kilpailu, jossa katsotaan kumpaa häikäisee enemmän. Moottoriteillä, tai muualla, joissa vastaantulevilla kaistoilla on etäisyyttä enemmän, on monesti ihan ok ajaa pitkillä koko ajan, mutta koska autoissa on eritehoisia valoja, tulisi pääsääntöisesti pimeän aikaan jokaisen vaihtaa lyhyille siinä vaiheessa kun valokeilat kohtaavat, riippumatta siitä häikäiseekö vastaantulevan auton tuikku omaa silmää vai ei.
 
Johan tuo todettiin parissakin eri postauksessa. Sinun logiikka toimii vain siinä tapauksessa, että jokaisella on samantehoiset valot ja muutenkin sama kynnys häikäistymiselle. Jos kaiken maailman rekkakuskit sammuttelisivat lisäpitkät vasta sinä vaiheessa, kun vastaantulevan rottelon valot alkavat häikäisemään (jos koskaan), niin mitäpä luulet mikä olisi lopputulos? :D

Enhän minä noin kirjoittanut. Kommenttisi rekkakuskin toiminnasta osoittaa, ettet edes ymmärtänyt mitä minä kirjoitin.

Tuossa rekkakuskitapauksessa rekkakuski sammuttaisi pitkät kun huomaa, että vastaantulija sammutti pitkät.


EDIT: Ok, huomasin nyt yhden ongelman tässä minun logiikassa. Jos toisella on matriisivalot käytössä, niin silloinhan hänen ei tarvitse koskaan niitä laittaa pois päältä. Näin ollen hän ei myöskään häikäise vastaantulijaa. Nyt vastaantulija saattaa minun logiikalla kuvitella että toista ei häikäise, koska ei ota pitkiä pois päältä. Ja matriisivalojen vuoksi myöskään häntä ei häikäise, joten ajelisi sitten menemään pitkät päällä.

No joo, itse olen jo 10 vuotta ajellut vain matriisivalojen kanssa, niin ei tartte koskaan noista pitkistä välittää kohtaamistilanteessa. Ihmettelen suuresti miksi joku vielä tänä päivänä edes ostaisi auton, jossa niitä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Enhän minä noin kirjoittanut. Kommenttisi rekkakuskin toiminnasta osoittaa, ettet edes ymmärtänyt mitä minä kirjoitin.

Tuossa rekkakuskitapauksessa rekkakuski sammuttaisi pitkät kun huomaa, että vastaantulija sammutti pitkät.


EDIT: Ok, huomasin nyt yhden ongelman tässä minun logiikassa. Jos toisella on matriisivalot käytössä, niin silloinhan hänen ei tarvitse koskaan niitä laittaa pois päältä. Näin ollen hän ei myöskään häikäise vastaantulijaa. Nyt vastaantulija saattaa minun logiikalla kuvitella että toista ei häikäise, koska ei ota pitkiä pois päältä. Ja matriisivalojen vuoksi myöskään häntä ei häikäise, joten ajelisi sitten menemään pitkät päällä.

No joo, itse olen jo 20 vuotta ajellut vain matriisivalojen kanssa, niin ei tartte koskaan noista pitkistä välittää kohtaamistilanteessa. Ihmettelen suuresti miksi joku vielä tänä päivänä edes ostaisi auton, jossa niitä ei ole.
Varmaan siks että moni, itseni mukaan lukien ei ole koskaan kuullutkaan mistään matriisivaloista saatika mitä ne tekee joten tuskin on monella listan kärjessä kun autoa ostataan.
 
Noin se vaan toimii ja tuo on ainoa oikea tapa. Ihmettelen kyllä tosiaan, että millainen se sinun logiikkasi sitten on :)
Ei, vaan tuo on sinun oman pääsi sisäisen pohdinnan lopputulos. Se ei vastaa yleistä käytäntöä, joka kaikille autokoulussa opetetaan. Joillakin ihmisllä tuntuu aina olevan ihmeellinen tarve keksiä omia toimintamallejaan, jotka ovat (omasta mielestään) olevinaan sitä yleistä käytäntöä parempia. Niissä on on jo lähtökohtaisesti se ongelma, että koska nämä "omat mallit" eivät ole yleisesti tunnettuja, ne aiheuttavat hämmennystä ja epäennustettavuutta.
 
Yleisenä oletuksena tuo on hyvä, ennenkuin paneutuu kyseisen hissin toimintaan.

Mutta tuo muistin nollaantuminen oli sinulle uusi asia ja olen iloinen, että sain sen tiedon sinulle välittää, koska kun olet siitä tietoinen, voit esim. vapauttaa hissiin kiilautuneen kanssamatkustajan, laittamalla hissi menemään toiseen suuntaan stop napin painamisen jälkeen.

kiilautumisvaara.jpg
Tämä oli aikaa kun hissit oli suunniteltu yksinkertaisella ovella ja turvakynnyksellä (joka ei tuota kiilaantumista kyllä estänyt ylös mennessään mutta sormien/jalkojen menon nieluun kylläkin alapäin mennessä). Nykyään noita on paljon muutettu, ja kaikki uudemmat ovat muutenkin niin että siinä on jotkut elämää hitaammat haitari/liuku-ovet välissä. Nuo modernisoidut on kaikkein pahimpi mutta ehkä ne on turvallisemmat nykyajan ihmisille jotka ei silmissä vilistävää ovea ole koskaan nähneet.

Stop-napista, meillä oli tuollainen kiilautumisvaarallinen hissi 80-luvulla ja painettiin stop nappia joka viikko huvikseen. Hissi piti jysäyksen ja pysähtyi välittömästi, ja kerrosnapeilla lähti liikkeelle. Ainoa ehto taisi olla ettei suostunut lähtemään liikkeelle jos yritti kerroksiin joiden väliin oltiin pysähdytty. Seis-napin jos sai painettua juuri kerroksen kohdalle niin ovi aukesi normaalisti, mutta sitä ei muistaakseni pystynyt kukaan tilaamaan vaan piti juosta oikeaan kerrokseen ja käyttää hissiä numeronapeista - jäynä, mutta myös taitolaji pysäyttää oikeaan kohtaan. Nykyisten hissien seis/stop-nappeja en uskaltaisi painaa tarpeettomasti, kun ei ole takeita mitä kaikkea muuta ne tekee kuin pysäyttää hissin. Noissa vanhoissa luki erikseen jos stop nappi aiheutti hälytyksen. Meidän talossa hälytysnappi ei hälyttänyt valvomoon vaan hälytyskello soi turkasen lujaa rappukäytävässä - jäynä tämäkin. No tämä vanhoista hisseistä. Oltiin tyhmiä kakaroina, mutta vähän hymyilyttää tätä kirjoittaessa.
 
Huomautus - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
No joo, itse olen jo 20 vuotta ajellut vain matriisivalojen kanssa
Tällä todellakin kuuluu ketjuun. Matriisovaloja ei ole ollut olemasa noin pitkään.

Yleisenä oletuksena tuo on hyvä, ennenkuin paneutuu kyseisen hissin toimintaan.
Meistä todella pienellä osalla on tuo tutustumismahdollisuus.
LInkitätkö siis eri hissien osalta dokkarit tuosta (tee uusi ketju aiheesta)? Jos et, kuulut ketjuun.
 
Liikenteessä on paljon erilaisia käsityksiä pitkistä valoista. Muistan omasta autokoulusta 90-luvun alusta, että pitkät pidetään päällä kunnes molempien autojen pitkät valaisevat autojen välissä olevan tien. Eihän tämä toimi käytännössä, enkä tiedä mitä nykyään opetetaan. Ensinnäkään ei sitä valokeilan reunaa erota täsmällisellä tarkkuudella, valotehot autojen välillä ovat erilaisia ja vastaantulija harvemmin toimii tarkasti samoin. Sitten on näitä herkkyyseroja. Siinä kun jotkut odottavat, että tie on kunnolla valaistu autojen välissä, niin toiset aloittavat hermostuneen pitkien rämpytyksen kilometrin päästä. Joitain pitkät häiritsee, joitain häikäisee ja joitain sokaisee. Tähän vaikuttavat erot mitä minkäkin kuskin pään sisällä liikkuu ja sen päälle erot valojen tehoissa, sävyissä, suuntauksessa ja tien profiilissa. Jos kohtaaminen tapahtuu montussa jota ennen molempien valot osoittavat alamäkeen, niin homma on helppoa. Monesti toisen valot sojottavat tien profiilin vuoksi vähän ylemmäs kuin toisen, joten pelisilmää vaaditaan.

Nyt mulla on matriisivalot, mutta toimin ennen pääsääntöisesti juurikin niin, että kytken pitkät pois vasta kun vastapuoli sen tekee. Minua harvemmin pitkät sokaisee enemmän mitä ne auttavat näkyvyydessä. Otan ne kyllä pois viimeistään jossain kohtaa, eli en posota pitkät päällä itse kohtaamiseen saakka. Joskus siis olen itse se joka ottaa pitkät pois ensin, mutta harvemmin.

Ikävämpää on myös aikanaan autokoulussa opetettu, että pitkät laitetaan takaisin päälle juuri _ennen_ kohtaamista sillä logiikalla, että valot osoittavat jo kohdatessa ohi vastaantulijasta. Joillekin tämä juuri ennen kuitenkin tarkoittaa, että pitkät läväytetään suoraan silmiin liian aikaisin. Tämä on inhottavaa, koska jos sieltä vastaantulijan takaa pomppaa se hirvi tielle ja sinne yrittää katseella sihdata, niin eipä tarvitse kun sokaistuu juuri kriittisellä hetkellä. Ja ei, en tuijota vastaantulijan valoja, vaan yritän pitää katsetta vähän sivussa, mutta kuitenkin tiessä. Se ei vaan riitä, kun pahimmillaan lisurit lävähtävät hyttiin 15 metrin päässä. Kohtaavat autot lähenevät satasen alueella suomalaisittain kympin yli rajoituksen ajaessa aika lailla 220km/h. 10 metrin ero == 0,15 sekuntia. Tuo on aika pieni rako ja siksi ihan ymmärrettävää, että tuo "juuri ennen" on niin helvetin suhteellista, että pitkiä lävähtää alvariinsa silmiin.

Onneksi nuo matriisit yleistyvät vääjäämättä ja näistä tulee pian vanhojen ukkojen sotatarinoita.
 
Olen käyttänyt monesti. Kuten toinen nimimerkki kertoi, jos esim. jää kotiin jotain, voit pysäyttää hissin ja sitten palata sillä takaisin kotiin hakemaan unohtuneita tavaroita, ei tarvitse mennä ykköseen ja sitten taas takaisin. Hätätapauksen takia ei onneksi ole tarvinnut painaa.
Painoit siis sittenkin STOP-nappia, vaikka tämän myöntämistä halusit kierrellä. Miksi teit niin?

Sen lisäksi, että olet jakanut tänne virheellisiä ohjeita, joita joku saattaa ottaa tosissaan, olet nähtävästi päätynyt korjaamaan tiettyjä sanavalintoja, jotka eivät muuta ohjeiden huonoutta juurikaan miksikään. Toisaalta olet kyllä antanut myös hyödyllisiä vinkkejä (esim. kiilautumiseen liittyen), joten vaikka papukaijalta muutama sulka puuttuu niin olet kunniamerkkisi ansainnut. Se näsäviisas tyyli jolla Mikkokselle vastasit oli täysin turha. Kun joku muu painaa STOP-painiketta, ei todellakaan mennä ensimmäisenä painelemaan juuri sitä kerrosta johon itse sattuu haluamaan.

En ole koskaan aiemmin kuullut, että joku painaa STOP-nappia palatakseen hakemaan unohtuneita tavaroita, mutta olen nähnyt ihmisen ajavan moottoritietä väärään suuntaan. Liekö häneltäkin unohtunut jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Olemme todellakin oikeassa ketjussa jutuista päätellen.
Yhteenvetona heitän tähän oman mielipiteeni hissin käyttöön että jos et tiedä mitä STOP- painike tekee niin älä paina sitä. Ei se hissin käyttö niin vaikeaa ole.
-sarkasmia-
 
Yhteenvetona heitän tähän oman mielipiteeni hissin käyttöön että jos et tiedä mitä STOP- painike tekee niin älä paina sitä. Ei se hissin käyttö niin vaikeaa ole.
-sarkasmia-
Tätä voi laajentaa yleisemminkin erilaisiin painikkeisiin. Jos jossain on joku nappi, eikä tiedä mitä siitä tapahtuu tai saisiko sitä painaa, sitähän täytyy kokeeksi painaa. Sillä se selviää.
 
En tiedä muistanko oikein mutta muistaakseni jossain vanhoissa hisseissä pystyi vaan painamaan stoppia ja sitten lähtemään toiseen suuntaan. Nykyään se kai soittaa johonkin keskukseen?

En mä kyllä muista että olisin ikinä nähnyt että joku sekoilisi erityisesti hisseillä?
 
Sille on yleensa oma nappinsa. Nappeja on keltainen ja punainen. Keltainen soittaa ja punainen pysayttaa.
Vanhemmissa hisseissä hälytyspainike voi olla myös vihreä, kuten alla olevassa kuvassa. Ei noista kannata tehdä suoraviivaisia päätelmiä, joka pätisi kaikkialla. Aikoinaan asuin kerrostalossa, jossa Seis-painike aiheutti samalla hälytyksen käytävässä. Uudemmissa hisseissä ei ole Seis-painiketta välttämättä lainkaan. Jonkinlainen hälytyspainike on edelleen lähes kaikissa ja osassa se kilkattaa käytävässä ja osassa soittaa lisäksi keskukseen.

1760555073235.png

V
 
Uudemmissa hisseissä ei ole Seis-painiketta välttämättä lainkaan.
Taitaa liittyä siihen, että seis-painike turvalaitteena on relevantti lähinnä hississä, jossa ei ole ovilla varustettua koria. Tai ainakin nykyaikaisen hissin pitäisi olla siten toteutettu, ettei seis-painikkeesta ole mitään hyötyä. Lähinnähän se aiheuttaa ylimääräistä vaaraa, jos nyt vaikka sammunut/sairaskohtauksen uhri onnistuu pysäyttämään hissin kerrosväliin ja sammuu/tuupertuu sinne sen sijaan että päätyisi johonkin kerrokseen. Tietenkään tämä ei välttämättä ole katastrofi mutta huonompi vaihtoehto.

En tiedä muistanko oikein mutta muistaakseni jossain vanhoissa hisseissä pystyi vaan painamaan stoppia ja sitten lähtemään toiseen suuntaan. Nykyään se kai soittaa johonkin keskukseen?
Ainakin jossain Valmet-hisseissä oli. Sellaisia joissa oli tuollaiset saman tyyliset pyöreät valkoiset nappulat kuin yllä näkyvän kuvan KONE-hississä. Olen nähnyt ainakin sellaisissa versioissa, joissa oli alunperin vain kuilun kääntöovet kerroksissa ja oveton kori liikkuvalla kiilautumisseinällä. Näitä on yhä käytössä, kuten paljon vanhempiakin hissejä. Myös alkuperäisvarusteltuina.

Näissä on siis kerrospainikkeiden lisäksi seis ja kellosymboli. Seis vain pysäyttää, kello yleensä laittaa mekaanisen kilkattajan päälle porrashuoneeseen. Kaipa noita vanhojakin on myös etähälytyksellä asennettu, ja voisi luulla että tuohonkin versioon on kenties saanut hätäpuhelimen lisävarusteena. Onhan se hissin ostaminen nykyäänkin kuin mersun ostamista, varusteita on vaikka mitä tarjolla mutta kulimalleja menee köyhän maan ihmissäilömöihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tunnen itseni tyhmäksi. Soitin tänään viranoimaisapua erittäin pahasta touretten syndroomasta kärsivälle henkilölle, kun olin ensin kuunnellut pari päivää kun tämä henkilö huutaa tappokäskyjä ym. vähemmän lasten korville sopimatonta tekstiä pihalla ja asunnossa. Luulin että ko. henkilöllä on joku psykoosi tai muu vastaava tila päällä. Vasta äsken sain selville mikä homman nimi oikein oli.

Tiedä sitten että selittyykö pelkästään tuolla tautikuvalla se että kyseinen henkilö pyörii yöllä talon parkkipaikalla autojen välissä ja aiheuttaa vartijan kutsumisen, ja seisomisen rappukäytävässä tuijottamassa tyhjää seinää ym.
 
Tunnen itseni tyhmäksi. Soitin tänään viranoimaisapua erittäin pahasta touretten syndroomasta kärsivälle henkilölle, kun olin ensin kuunnellut pari päivää kun tämä henkilö huutaa tappokäskyjä ym. vähemmän lasten korville sopimatonta tekstiä pihalla ja asunnossa. Luulin että ko. henkilöllä on joku psykoosi tai muu vastaava tila päällä. Vasta äsken sain selville mikä homman nimi oikein oli.

Tiedä sitten että selittyykö pelkästään tuolla tautikuvalla se että kyseinen henkilö pyörii yöllä talon parkkipaikalla autojen välissä ja aiheuttaa vartijan kutsumisen, ja seisomisen rappukäytävässä tuijottamassa tyhjää seinää ym.
Et kyllä mielestäni kuulu tähän ketjuun, kun olet apua soittanut ihmiselle jonka kunnosta et ollut tietoinen. Toisaalta aika mahdotonta alkaa tekemään mitään diagnooseja (tai yrittää lukea ajatuksia) jonkun henkisestä tai fyysisestä tilasta, mieluummin soittaa asiantuntijat paikalle auttamaan. :thumbsup: Ja ymmärrän näin omalta kohdalta kun tuntee olonsa tyhmäksi, pysähdyin auttamaan erästä ihmistä kun luulin tämän hukanneen jotain, mutta ilmeisesti hänellä oli tämä ominaisuus jossa pitää laskea askelmia ym että voi esim. mennä ovesta sisään. Toivottelin päivänjatkot ja jatkoin matkaani, ettei sen vakavampaa tässäkään tapahtunut.
 
Et kyllä mielestäni kuulu tähän ketjuun, kun olet apua soittanut ihmiselle jonka kunnosta et ollut tietoinen. Toisaalta aika mahdotonta alkaa tekemään mitään diagnooseja (tai yrittää lukea ajatuksia) jonkun henkisestä tai fyysisestä tilasta, mieluummin soittaa asiantuntijat paikalle auttamaan. :thumbsup: Ja ymmärrän näin omalta kohdalta kun tuntee olonsa tyhmäksi, pysähdyin auttamaan erästä ihmistä kun luulin tämän hukanneen jotain, mutta ilmeisesti hänellä oli tämä ominaisuus jossa pitää laskea askelmia ym että voi esim. mennä ovesta sisään. Toivottelin päivänjatkot ja jatkoin matkaani, ettei sen vakavampaa tässäkään tapahtunut.
Samaa mieltä, ei tuossa mitään tyhmää ole jos joku ihminen käyttäytyy jollain tavalla epänormaalisti ja puuttuu tilanteeseen siltä varalta että kaikki ei ole kunnossa. Itsekin joskus varmaan yli 30v sitten (kun kaikilla ei ollut kännyköitä tms) yhden kauppakeskuksen ulkopuolella näin "sekavasti" käyttäytyvän henkilön ja ilmoitin siitä kauppakeskuksen infoon ja vartijalle. He ottivat hommakseen selvittää asian ja hetken kuluttua selvisi että kyseinen henkilö sairasti jotain jonka takia saattoi välillä näyttää sekavalta ja apua tarvitsevalta, kaikki oli siis kunnossa.

Itsekin olisin varsin iloinen jos itse olisin vastaavassa tilanteessa ja huolehtisi minusta eikä jättäisi heitteille jos vaikka olisikin joku hätä. Tosin, nykyään kun kaikki nurkat on täynnä kaikenlaisia peukkupäitä niin ihan herkästi ei lähde enää asiaa selvittelemään kun todennäköisesti poikkeavasti käyttäytyvä henkilö on vaan vetänyt jotain kamaa.
 
Sarjaan 'tyhmät ihmiset' kuuluvat autoilijat, jotka oikaisevat vastaantulijan kaistalta kaupan (Lidl Konala Helsinki) pihalle, kun ilmeisesti luulevat, että oikeanpuoleinen kaista menee vain viereisen autoliikkeen pihalle.
Paras ajaa siis vasemmanpuoleista kaistaa, ja jatkaa kaupan parkkipaikallakin vielä vasenta kaistaa.
o_O
Tänään taas tällainen tuli tässä vastaan, ja on tullut samassa paikassa lukemattomia kertoja.
Ja samaa tapahtuu monen muunkin kaupan pihalle ajettaessa.
1760733547627.png


Saman kaupan pihalla ajetaan myös jatkuvasti kielletty ajosuunta -merkkiä päin, kun ei jakseta kiertää vähän kauempaa takaisin tielle (ja kohdata niitä vasempaa kaistaa pihaan ajavia autoja).
Tuohon pitäisi saada sellaiset katutasosta nousevat tolpat.
1760733922374.png
 
Et kyllä mielestäni kuulu tähän ketjuun, kun olet apua soittanut ihmiselle jonka kunnosta et ollut tietoinen. Toisaalta aika mahdotonta alkaa tekemään mitään diagnooseja (tai yrittää lukea ajatuksia) jonkun henkisestä tai fyysisestä tilasta, mieluummin soittaa asiantuntijat paikalle auttamaan. :thumbsup: Ja ymmärrän näin omalta kohdalta kun tuntee olonsa tyhmäksi, pysähdyin auttamaan erästä ihmistä kun luulin tämän hukanneen jotain, mutta ilmeisesti hänellä oli tämä ominaisuus jossa pitää laskea askelmia ym että voi esim. mennä ovesta sisään. Toivottelin päivänjatkot ja jatkoin matkaani, ettei sen vakavampaa tässäkään tapahtunut.
Ainahan olisin voinut kysyä että onko kaikki ok? ennenkuin vetelen mitään johtopäätöksiä. Ottaako siinä sitten tyhmän riskin noin käyttäytyvän henkilön kanssa sopisikin ketjun aiheeseen. Mutta eiköhän tämä palstatilan tuhlaaminen ollut tässä.
 
Ainahan olisin voinut kysyä että onko kaikki ok? ennenkuin vetelen mitään johtopäätöksiä. Ottaako siinä sitten tyhmän riskin noin käyttäytyvän henkilön kanssa sopisikin ketjun aiheeseen. Mutta eiköhän tämä palstatilan tuhlaaminen ollut tässä.
Vaikka tyypillä olisi tourette, ei se oikeuta häntä huutelemaan tappokäskyjä tai muuta. Oikein tehty ja toivottavasti viranomaiset vievät tyypin pois terrorisoimasta muita.
 
Kai tiedät että sitä nappia painetaan suomessa joka päivä kymmeniä kertoja ja siitä ei jää mitään kerrottavaa? Hissi pysähtyy ja nappia painalla sen saa uudestaan liikkeelle.


En minäkään, mutta sellaisia hissejä olen kyllä nähnyt, joissa stop-painikkeen painaminen käynnistää samalla hissin hälytyskellon. Pääsääntöisesti ovat olleet vanhempia hissimalleja. Se kilkatus onneksi sammuu sitten, kun hissi lähtee taas liikkeelle, mutta noista on jäänyt sellainen muistijälki, ettei tule erityisen hanakasti paineltua stoppia uudemmissakaan.

En muista lukeneenin hissinkäyttöohjetta jossa ohjeistetaan painamaan STOP nappia jos painannut väärää kerrosnappia. STOP napista ilmeisen harvoin ohjeita ja muisti jälki että ohjeissa korostettu sitä että käytetään vain hätä tilanteessa missä pitää saada pysäytetty. verratkaa muissa yhteyksissä oleviin stop turvakytkimiin.

Vaikka modernissa hississä matkan todennäköisesti saa jatkumaan ihan ominavuin, niin en silti lähti ohjeistamaan sen käyttö muuhun kuin siihen hätä seis tarpeeseen.

Sitten jos on matkannut hisissä missä kakaret leikkii STOP napin kanssa, ja hissi pysähtyy, ja ei lähdekkään kakaroiden neuvokkuudella liikkeelle, niin kynnys painella vain sen takia ettei pysähtyisi yhdessä ylimääräisessä kerroksessa on aika korkea.

Mutta hissit otsikkoon liittyen on perinteinen esimerkki miten tyhmyytä pidetään eriasioita, hisit kehittyneet siihen suuntaan että käyttäjät voivat tehdä mitä vain, mistä sitten seuraa se että käyttäjät alkaa tekemään mitä vain. jotka sitten voi jossain hississä osoittautua tosi tyhmäksi teoksi.
 
Vaikka tyypillä olisi tourette, ei se oikeuta häntä huutelemaan tappokäskyjä tai muuta. Oikein tehty ja toivottavasti viranomaiset vievät tyypin pois terrorisoimasta muita.
Kyse on neuropsykiatrisesta oireyhtymästä, jonka oireille potilas ei käytännössä voi mitään. Suljettuun huoneeseenko tällaiset pitäisi muusta yhteiskunnasta eristää, jos heillä ei ole oikeutta oireisiinsa?
 
Peruskuskit taas ajaneet possujunassa useamman valtavan ketjukolarin erittäin huonosta ajokelistä huolimatta. Onnea aivosolujen puutteesta.
Siellä oli mukana myös kokeneita auto-urheilijoita. Väitätkö että olisit itse pujotellut ehjänä?
 
Siellä oli mukana myös kokeneita auto-urheilijoita. Väitätkö että olisit itse pujotellut ehjänä?

Itse olisin kyennyt olemaan törmäämättä muihin, mutta todennäköisesti joku perässä tulija olisi joka tapauksessa törmännyt minuun. Ongelma on nimenomaan tyhmät ihmiset, jotka eivät tajua, että ajaminen pitää suhteuttaa vallitseviin olosuhteisiin. Auto pitää pystyä aina pysäyttämään ennenkuin törmää johonkin. Jos näin ei ole, niin tyhmä ihminen on tehnyt virheen, esim. ajamalla liian nopeasti tai ajamalla liian lähellä toista.

Ja ei se autourheilijan kokemus mitään auta, jos autourheilijalla on niin paljon kusta päässä, että ei sopeuta ajamistaan olosuhteisiin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 774
Viestejä
5 048 728
Jäsenet
80 970
Uusin jäsen
Aatami Korpi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom