Tyhmät ihmiset

Liikenteessä on paljon erilaisia käsityksiä pitkistä valoista. Muistan omasta autokoulusta 90-luvun alusta, että pitkät pidetään päällä kunnes molempien autojen pitkät valaisevat autojen välissä olevan tien. Eihän tämä toimi käytännössä, enkä tiedä mitä nykyään opetetaan. Ensinnäkään ei sitä valokeilan reunaa erota täsmällisellä tarkkuudella, valotehot autojen välillä ovat erilaisia ja vastaantulija harvemmin toimii tarkasti samoin. Sitten on näitä herkkyyseroja. Siinä kun jotkut odottavat, että tie on kunnolla valaistu autojen välissä, niin toiset aloittavat hermostuneen pitkien rämpytyksen kilometrin päästä. Joitain pitkät häiritsee, joitain häikäisee ja joitain sokaisee. Tähän vaikuttavat erot mitä minkäkin kuskin pään sisällä liikkuu ja sen päälle erot valojen tehoissa, sävyissä, suuntauksessa ja tien profiilissa. Jos kohtaaminen tapahtuu montussa jota ennen molempien valot osoittavat alamäkeen, niin homma on helppoa. Monesti toisen valot sojottavat tien profiilin vuoksi vähän ylemmäs kuin toisen, joten pelisilmää vaaditaan.

Nyt mulla on matriisivalot, mutta toimin ennen pääsääntöisesti juurikin niin, että kytken pitkät pois vasta kun vastapuoli sen tekee. Minua harvemmin pitkät sokaisee enemmän mitä ne auttavat näkyvyydessä. Otan ne kyllä pois viimeistään jossain kohtaa, eli en posota pitkät päällä itse kohtaamiseen saakka. Joskus siis olen itse se joka ottaa pitkät pois ensin, mutta harvemmin.

Ikävämpää on myös aikanaan autokoulussa opetettu, että pitkät laitetaan takaisin päälle juuri _ennen_ kohtaamista sillä logiikalla, että valot osoittavat jo kohdatessa ohi vastaantulijasta. Joillekin tämä juuri ennen kuitenkin tarkoittaa, että pitkät läväytetään suoraan silmiin liian aikaisin. Tämä on inhottavaa, koska jos sieltä vastaantulijan takaa pomppaa se hirvi tielle ja sinne yrittää katseella sihdata, niin eipä tarvitse kun sokaistuu juuri kriittisellä hetkellä. Ja ei, en tuijota vastaantulijan valoja, vaan yritän pitää katsetta vähän sivussa, mutta kuitenkin tiessä. Se ei vaan riitä, kun pahimmillaan lisurit lävähtävät hyttiin 15 metrin päässä. Kohtaavat autot lähenevät satasen alueella suomalaisittain kympin yli rajoituksen ajaessa aika lailla 220km/h. 10 metrin ero == 0,15 sekuntia. Tuo on aika pieni rako ja siksi ihan ymmärrettävää, että tuo "juuri ennen" on niin helvetin suhteellista, että pitkiä lävähtää alvariinsa silmiin.

Onneksi nuo matriisit yleistyvät vääjäämättä ja näistä tulee pian vanhojen ukkojen sotatarinoita.

Olen käyttänyt monesti. Kuten toinen nimimerkki kertoi, jos esim. jää kotiin jotain, voit pysäyttää hissin ja sitten palata sillä takaisin kotiin hakemaan unohtuneita tavaroita, ei tarvitse mennä ykköseen ja sitten taas takaisin. Hätätapauksen takia ei onneksi ole tarvinnut painaa.
Painoit siis sittenkin STOP-nappia, vaikka tämän myöntämistä halusit kierrellä. Miksi teit niin?

Sen lisäksi, että olet jakanut tänne virheellisiä ohjeita, joita joku saattaa ottaa tosissaan, olet nähtävästi päätynyt korjaamaan tiettyjä sanavalintoja, jotka eivät muuta ohjeiden huonoutta juurikaan miksikään. Toisaalta olet kyllä antanut myös hyödyllisiä vinkkejä (esim. kiilautumiseen liittyen), joten vaikka papukaijalta muutama sulka puuttuu niin olet kunniamerkkisi ansainnut. Se näsäviisas tyyli jolla Mikkokselle vastasit oli täysin turha. Kun joku muu painaa STOP-painiketta, ei todellakaan mennä ensimmäisenä painelemaan juuri sitä kerrosta johon itse sattuu haluamaan.

En ole koskaan aiemmin kuullut, että joku painaa STOP-nappia palatakseen hakemaan unohtuneita tavaroita, mutta olen nähnyt ihmisen ajavan moottoritietä väärään suuntaan. Liekö häneltäkin unohtunut jotain.

Viimeksi muokattu:
Olemme todellakin oikeassa ketjussa jutuista päätellen.
Yhteenvetona heitän tähän oman mielipiteeni hissin käyttöön että jos et tiedä mitä STOP- painike tekee niin älä paina sitä. Ei se hissin käyttö niin vaikeaa ole.
-sarkasmia-

Yhteenvetona heitän tähän oman mielipiteeni hissin käyttöön että jos et tiedä mitä STOP- painike tekee niin älä paina sitä. Ei se hissin käyttö niin vaikeaa ole.
-sarkasmia-
Tätä voi laajentaa yleisemminkin erilaisiin painikkeisiin. Jos jossain on joku nappi, eikä tiedä mitä siitä tapahtuu tai saisiko sitä painaa, sitähän täytyy kokeeksi painaa. Sillä se selviää.

En tiedä muistanko oikein mutta muistaakseni jossain vanhoissa hisseissä pystyi vaan painamaan stoppia ja sitten lähtemään toiseen suuntaan. Nykyään se kai soittaa johonkin keskukseen?

En mä kyllä muista että olisin ikinä nähnyt että joku sekoilisi erityisesti hisseillä?

Sille on yleensa oma nappinsa. Nappeja on keltainen ja punainen. Keltainen soittaa ja punainen pysayttaa.
Vanhemmissa hisseissä hälytyspainike voi olla myös vihreä, kuten alla olevassa kuvassa. Ei noista kannata tehdä suoraviivaisia päätelmiä, joka pätisi kaikkialla. Aikoinaan asuin kerrostalossa, jossa Seis-painike aiheutti samalla hälytyksen käytävässä. Uudemmissa hisseissä ei ole Seis-painiketta välttämättä lainkaan. Jonkinlainen hälytyspainike on edelleen lähes kaikissa ja osassa se kilkattaa käytävässä ja osassa soittaa lisäksi keskukseen.

1760555073235.png

V

Uudemmissa hisseissä ei ole Seis-painiketta välttämättä lainkaan.
Taitaa liittyä siihen, että seis-painike turvalaitteena on relevantti lähinnä hississä, jossa ei ole ovilla varustettua koria. Tai ainakin nykyaikaisen hissin pitäisi olla siten toteutettu, ettei seis-painikkeesta ole mitään hyötyä. Lähinnähän se aiheuttaa ylimääräistä vaaraa, jos nyt vaikka sammunut/sairaskohtauksen uhri onnistuu pysäyttämään hissin kerrosväliin ja sammuu/tuupertuu sinne sen sijaan että päätyisi johonkin kerrokseen. Tietenkään tämä ei välttämättä ole katastrofi mutta huonompi vaihtoehto.

En tiedä muistanko oikein mutta muistaakseni jossain vanhoissa hisseissä pystyi vaan painamaan stoppia ja sitten lähtemään toiseen suuntaan. Nykyään se kai soittaa johonkin keskukseen?
Ainakin jossain Valmet-hisseissä oli. Sellaisia joissa oli tuollaiset saman tyyliset pyöreät valkoiset nappulat kuin yllä näkyvän kuvan KONE-hississä. Olen nähnyt ainakin sellaisissa versioissa, joissa oli alunperin vain kuilun kääntöovet kerroksissa ja oveton kori liikkuvalla kiilautumisseinällä. Näitä on yhä käytössä, kuten paljon vanhempiakin hissejä. Myös alkuperäisvarusteltuina.

Näissä on siis kerrospainikkeiden lisäksi seis ja kellosymboli. Seis vain pysäyttää, kello yleensä laittaa mekaanisen kilkattajan päälle porrashuoneeseen. Kaipa noita vanhojakin on myös etähälytyksellä asennettu, ja voisi luulla että tuohonkin versioon on kenties saanut hätäpuhelimen lisävarusteena. Onhan se hissin ostaminen nykyäänkin kuin mersun ostamista, varusteita on vaikka mitä tarjolla mutta kulimalleja menee köyhän maan ihmissäilömöihin.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
289 894
Jäsenet
79 713
Uusin jäsen
Pekka Elo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom