Tyhmät ihmiset

Vielä harvempi tuntuu ymmärtävän hissin nappien ja näytöllä olevien suuntien päälle..
On kyllä hilpeätä seurata näitä idiootteja, kun painetaan ensin väärään kulkusuuntaan, tungetaan nopeasti siihen ensimmäiseen kerrokseen pysähtyneeseen ja ihmetellään, kun lähdetään aivan toiseen suuntaan kuin he olivat menossa. Monesti vielä painelevat omia kerroksia, ihmettelevät kun valo ei syty. Ja kun ovet aukeaa, niin pakko syöksyä nopeasti ulos, sitten alkaa pähkäily, missä minä olen? Takaisin sisälle ja taas lisää pähkäilyä.
Kyllä sitä välillä miettii, että miten tyhmä sinun pitää olla, että kerta toisensa perään, sinä et vaan tajua, miten se hissi toimii?
Hissi joka ei anna valita kerroksia jotka sijaitsevat sen kulkusuuntaan nähden "väärässä suunnassa" on huonoa suunnittelua. Ei tuo nyt ole niin vakavaa muutenkaan, jos joutuu vähn kauemmin hississä olemaan, jos se sattuu menemään itsensä kannalta ensin väärään suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hissi joka ei anna valita kerroksia jotka sijaitsevat sen kulkusuuntaan nähden on huonoa suunnittelua. Ei tuo nyt ole niin vakavaa muutenkaan, jos joutuu vähn kauemmin hississä olemaan, jos se sattuu menemään itsensä kannalta ensin väärään suuntaan.
mitä sä tarkotat? kyllähän hissit antaa valita ylemmän kerroksen jos hissi on siihen suuntaan menossa?
 
mitä sä tarkotat? kyllähän hissit antaa valita ylemmän kerroksen jos hissi on siihen suuntaan menossa?
Ilmeisesti kiireessä kirjoitettu niin unohtui pari sanaa välistä. Minä ymmärsin että tarkoitti että sijaitsee kulkusuuntaan nähden eri suunnassa.
 
Vielä harvempi tuntuu ymmärtävän hissin nappien ja näytöllä olevien suuntien päälle..
On kyllä hilpeätä seurata näitä idiootteja, kun painetaan ensin väärään kulkusuuntaan, tungetaan nopeasti siihen ensimmäiseen kerrokseen pysähtyneeseen ja ihmetellään, kun lähdetään aivan toiseen suuntaan kuin he olivat menossa. Monesti vielä painelevat omia kerroksia, ihmettelevät kun valo ei syty. Ja kun ovet aukeaa, niin pakko syöksyä nopeasti ulos, sitten alkaa pähkäily, missä minä olen? Takaisin sisälle ja taas lisää pähkäilyä.
Kyllä sitä välillä miettii, että miten tyhmä sinun pitää olla, että kerta toisensa perään, sinä et vaan tajua, miten se hissi toimii?
Kun olin lapsi, ja hissejä ei pienessä kylässä ollut, niin todellakin luulin, että sinne mennään vaan sisään ja painetaan kerrosta johon halutaan mennä. Vasta vähän myöhemmin, vieläkin lapsuudessa tosin, tajusin, että tämäkin matka vaatii ennakkosuunnittelua. Sit vielä myöhemmin opin, ettei pidä painaa tilausnappia kun täyden hissin ovet ovat sulkeutumassa, vaan vasta sitten kun se on lähtenyt liikkeelle. Koska se täyden hissin tilaaminen on vähän noloa, kun ei sinne sisään mahdu. Samalla hissillinen ihmisiä tuijottaa tyhjiä kasvojasi.

Tämmösiä mietteitä tuli mieleen.
 
Sit vielä myöhemmin opin, ettei pidä painaa tilausnappia kun täyden hissin ovet ovat sulkeutumassa, vaan vasta sitten kun se on lähtenyt liikkeelle. Koska se täyden hissin tilaaminen on vähän noloa, kun ei sinne sisään mahdu. Samalla hissillinen ihmisiä tuijottaa tyhjiä kasvojasi.

Tämä on hissifirmoilta vain huonoa suunnittelua. Järjestelmä pitäisi koodata siten, että siinä vaiheessa kun hissin sisällä on painettu kohdekerroksen nappulaa, niin hissin ulkopuolella tilausnapin painaminen ei enää avaa hissin ovia.
 
Tämä on hissifirmoilta vain huonoa suunnittelua. Järjestelmä pitäisi koodata siten, että siinä vaiheessa kun hissin sisällä on painettu kohdekerroksen nappulaa, niin hissin ulkopuolella tilausnapin painaminen ei enää avaa hissin ovia.
No tuohon spesifiseen ongelmaan kyllä, mutta useimmiten hississä kuitenkin on tilaa, joten samaan kyytiin mahtuminen on se parempi kompromissi.
 
No tuohon spesifiseen ongelmaan kyllä, mutta useimmiten hississä kuitenkin on tilaa, joten samaan kyytiin mahtuminen on se parempi kompromissi.

Minä taas ajattelen sen niin, että se riittää kun hissiin mahtuu ne, jotka sitä olivat odottamassakin. Jos joku tulee paikalle kun ovi on jo sulkeutumassa, niin voi mennä seuraavalla.
 
Hämmästyttävän moni ihan aikuinen jalankulkija ei tunnu ymmärtävän yhtään liikennevalojen logiikka ja milloin nappulaa pitää painaa ja milloin ei tarvitse. Toki myönnän että aurinkoisella säällä painonapin valo voi olla hankala huomata, mutta selittää vain pienen osan turhista painalluksista.
Tätä ihmettelen pk-seudulla monesti itsekin, mutta tunnen ihmisen joka ihan tietoisesti painaa sitä nappulaa, jos vain suinkin voi, täysin riippumatta statuksesta. Saa jotain tyydytystä siitä nappulan painamisesta (vaikkei se edes turhassa tapauksessa vaihda väriä, ääni sentään taitaa aina tulla). Eli on ainakin pieni ryhmä, jolla kyse ei ole älykkyydestä tai tiedosta, vaan ihan jostain muusta.
 
Tätä ihmettelen pk-seudulla monesti itsekin, mutta tunnen ihmisen joka ihan tietoisesti painaa sitä nappulaa, jos vain suinkin voi, täysin riippumatta statuksesta. Saa jotain tyydytystä siitä nappulan painamisesta (vaikkei se edes turhassa tapauksessa vaihda väriä, ääni sentään taitaa aina tulla). Eli on ainakin pieni ryhmä, jolla kyse ei ole älykkyydestä tai tiedosta, vaan ihan jostain muusta.
Tämähän se olisi. Ihminen nappuloiden äärellä on jonkinlainen ehdollistettu koe-eläin. Kakku on valetta, ja yllättävän moni jaksoi pelata The Corridorin.
 
En viihdy kovin hyvin räntäsateessa odottelemassa valojen vaihtumista, varsinkaan jalankulkijana. Jos en kiistattomasti näe heti esimerkiksi valosta, että liikennevalojen nappia on painettu niin takuuvarmasti painan nappia uudelleen. On monta kertaa tullut todistettua, että valoissa odottelee häröpallollinen kanssaliikkujia, mutta jostain mystisestä syystä kukaan ei ole muistanut/tajunnut/uskaltanut/halunnut painaa tuota paljon puhuttua painiketta tolpan kyljessä.

Olen valmis maksamaan sen hinnan, että joku ackchyually-kaulaparta pyörittelee selän takana silmiään tämän sopulilammasmaisen, pöyristyttävän käytökseni vuoksi. Tai jälkeenpäin ehkä jopa raportoi siitä jossain päin internettiä.
 
"Mä laitan pitkät heti pois päältä kun vastaantulevakin laittaa".
 
"Mä laitan pitkät heti pois päältä kun vastaantulevakin laittaa".
Mikäs tässä oli se tyhmä argumentti?

Liian moni vaihtaa lyhyille aivan liian aikaisin joten on ainoastaan järkevää odottaa ja vielä sen vastaan tulevan vaihtamisenkin jälkeen. Mutta toki, osalla on nokka täynnä valoja ja vastaan tulevan vaihtaessa venutetaan vielä maksimit. Sillä kuuluu tähän ketjuun.

Hämmästyttävän moni ihan aikuinen jalankulkija ei tunnu ymmärtävän yhtään liikennevalojen logiikka ja milloin nappulaa pitää painaa ja milloin ei tarvitse. Toki myönnän että aurinkoisella säällä painonapin valo voi olla hankala huomata, mutta selittää vain pienen osan turhista painalluksista.
Niitä liikennevalojen ohjauksia nyt kuitenkin on eri tavalla toteutettuja joten kyllä se vaan on ihan ok painaa nappia jos vali ei indikoi sitä jo painetun. Ja toisaalta, mitä merkitystä? Siinähän painaa ja asian voisi korjata hyvin helposti kilvellä "valon palaessa jalankulkija on rekisteröity" tms.
 
Huomautus - nollapostaus, keskity rakentavaan keskusteluun
Mikäs tässä oli se tyhmä argumentti?

Liian moni vaihtaa lyhyille aivan liian aikaisin joten on ainoastaan järkevää odottaa ja vielä sen vastaan tulevan vaihtamisenkin jälkeen. Mutta toki, osalla on nokka täynnä valoja ja vastaan tulevan vaihtaessa venutetaan vielä maksimit. Sillä kuuluu tähän ketjuun.
No tätä voit itseksesi miettiä :asif:
 
Kai tässä on vähän sellainen fifty-fifty sänssi tulkita tämä jotenkin loogisesti nurinkurisesti: mennessäni ylöspäin kutsun hissin luokseni alas painamalla nuolta alas...
Logiikka ei vaan toimi kun alimmassa kerroksessa ei voi painaa nuolta alaspäin.
No ihmettely jatkuu miksi keskellä kerroksia hissi lähtee alaspäin vaikka hissin yläpuolella on valaistu nuoli alaspäin, "ylöshän mä olin menossa".
 
Logiikka ei vaan toimi kun alimmassa kerroksessa ei voi painaa nuolta alaspäin.
No ihmettely jatkuu miksi keskellä kerroksia hissi lähtee alaspäin vaikka hissin yläpuolella on valaistu nuoli alaspäin, "ylöshän mä olin menossa".
Viime viikonloppuna tuli oltua hotellissa ja siellä kyllä näki kaikki mahdolliset hissin kanssa sekoilun variaatiot. Osa painoi varmuuden vuoksi nuolta sekä ylös- että alaspäin, osa painoi alaspäin vaikka oli menossa ylös, osa änki hissiin ja ihmetteli kun hissi lähtee ylöspäin vaikka itse oli menossa alas (vaikka hissiaulassa valo näytti selkeästi kumpaan suuntaan ollaan menossa), ...

Ja vaikka oli sen näköistä porukkaa että hotelleissa on vietetty aikaa niin silti hissin "näytä huoneavain että pääset kerroksiin" -toiminto oli monella ihan hakusessa. Samoin kun ollaan jo alakertaan menossa niin jokaisen piti sitä 1.krs nappia painaa (ja mahdollisesti silloinkin tarjota korttia lukijalle).

Täytyy sanoa, että yhtä toimintoa kyllä kaipaisi hisseihin, meinaan sitä että jos painaa vahingossa väärän kerroksen nappia niin kerrosvalinnan saisi pois. Tuollakin reissulla useammankin kerran joku paineli väärien kerroksien nappeja ja sitten pysähdyttiin suunnilleen joka kerroksessa, turhaan.
 
Täytyy sanoa, että yhtä toimintoa kyllä kaipaisi hisseihin, meinaan sitä että jos painaa vahingossa väärän kerroksen nappia niin kerrosvalinnan saisi pois. Tuollakin reissulla useammankin kerran joku paineli väärien kerroksien nappeja ja sitten pysähdyttiin suunnilleen joka kerroksessa, turhaan.
EIkös tämä ole joissain hisseissä jo nyt? kun kerrosnappia painaa uudelleen poistuu valinta. Muistelisin jossakin nähneeni näin.
 
Voi myös painaa stop nappia, joka nollaa muistin, ja sitten nappia mihin haluaa mennä. Pääsee suoraan omaan kerrokseen.
 
EIkös tämä ole joissain hisseissä jo nyt? kun kerrosnappia painaa uudelleen poistuu valinta. Muistelisin jossakin nähneeni näin.
Saattaa ollakin jossakin hisseissä, itse en ainakaan muista moiseen törmänneeni ja todistetusti ei toiminut noin ainakaan siinä hotellissa missä olin.
Voi myös painaa stop nappia, joka nollaa muistin, ja sitten nappia mihin haluaa mennä. Pääsee suoraan omaan kerrokseen.
Joissakin vaan ei ole tuollaisia stop-nappeja, ainakaan sellaisia jotka nollaisivat valinnan aiheuttamatta muuta hässäkkää.
 
EIkös tämä ole joissain hisseissä jo nyt? kun kerrosnappia painaa uudelleen poistuu valinta. Muistelisin jossakin nähneeni näin.
Ainakin sellainen ominaisuus on hyvin yleinen että painamalla joku 3 kertaa väärää valintaa saa väärän valinnan poistettua.
 
Saattaa ollakin jossakin hisseissä, itse en ainakaan muista moiseen törmänneeni ja todistetusti ei toiminut noin ainakaan siinä hotellissa missä olin.

Joissakin vaan ei ole tuollaisia stop-nappeja, ainakaan sellaisia jotka nollaisivat valinnan aiheuttamatta muuta hässäkkää.
Ainakin sellainen ominaisuus on hyvin yleinen että painamalla joku 3 kertaa väärää valintaa saa väärän valinnan poistettua.
Noista pitäisi ehkä olla sanalliset ohjeet hissin seinällä että ihmiset tietää noista. Onhan tuo loogista että tollaiset toiminnot löytyy niistä, mutta pirustako maallikot tietää ellei se lue missään.
 
En kyllä uskaltaisi painaa tosta vaan hissin punaista STOP-nappia ilman että siinä lukee mitä se tekee..
 
En kyllä uskaltaisi painaa tosta vaan hissin punaista STOP-nappia ilman että siinä lukee mitä se tekee..
Kai tiedät että sitä nappia painetaan suomessa joka päivä kymmeniä kertoja ja siitä ei jää mitään kerrottavaa? Hissi pysähtyy ja nappia painalla sen saa uudestaan liikkeelle.
 
"Mä laitan pitkät heti pois päältä kun vastaantulevakin laittaa".

Tuohan on juuri se tapa, miten tulee toimia. Käytännössä ensimmäinen sammuttaa pitkät sitten kun häntä häikäisee vastaantulijan valot. Ja tällöin toinenkin sammuttaa, koska huomaa että vastaantulija sammutti.

Tyhmiä ovat ne, jotka laittavat pitkät päältä heti kun näkevät vastaantulijan.
 
Kai tiedät että sitä nappia painetaan suomessa joka päivä kymmeniä kertoja ja siitä ei jää mitään kerrottavaa? Hissi pysähtyy ja nappia painalla sen saa uudestaan liikkeelle.
En tiedä. En ole koskaan painanut enkä ole koskaan nähnyt kenenkään painavan.
 
Tuohan on juuri se tapa, miten tulee toimia. Käytännössä ensimmäinen sammuttaa pitkät sitten kun häntä häikäisee vastaantulijan valot. Ja tällöin toinenkin sammuttaa, koska huomaa että vastaantulija sammutti.

Tyhmiä ovat ne, jotka laittavat pitkät päältä heti kun näkevät vastaantulijan.
Sä odotat sitä että sitä alkaa sun valot häikäisemään ja se odottaa että sen valot alkaa sua häikäisemään.
 
En tiedä. En ole koskaan painanut enkä ole koskaan nähnyt kenenkään painavan.
Samoin. Tuli yllätyksenä, että se on noin yleistä. STOP-napin painaminen muussa kuin hätätilanteessa kuulosta minusta aika tyhmältä. Yleensä joissain hisseissä on niin, että se pysähtyy johonkin kerrokseen jossain vaiheessa joka tapauksessa.
 
Kiitos tarkennuksesta. Nyt hissi on pysähdyksissä kahden kerroksen välissä. Mitäs nyt tehdään?
Voi painaa nappia jolla voi valita kerroksen mihin hissi menee. Esim. nappia jossa on numero 5.

Edit. Muokkasin lauseen passiiviin, kun joku täällä luuli, että tämä fiktiivinen skenaario käsittelee minua ja minun tekemisiäni.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tuossa oikeasti oli noin vaikea ymmärtää? Se, jota alkaa ensin häikäisemään, sammuttaa pitkät. Ja toinen sammuttaa, kun näkee että vastaantulija sammuttaa.
Eli jos sua ei häikäise tulevan auton valot niin et näe mitään syytä panna pitkiä pois ja jos vastaantulevaa ei häikäise sun valot niin sitten ajellaan pitkillä yhteen?
 
Eli jos sua ei häikäise tulevan auton valot niin et näe mitään syytä panna pitkiä pois ja jos vastaantulevaa ei häikäise sun valot niin sitten ajellaan pitkillä yhteen?

Juuri näin. Jos kummankaan pitkät eivät häiritse toista, niin tällöin ei ole mitään tarvetta niitä pitkiä laittaa pois päältä. Miksi ihmettelet tätä? Luuletko että ne pitkät laitetaan pois päältä vain siksi, että se on jokin sääntö? Ei, vaan ne pitkät laitetaan pois päältä siksi, ettei niillä häikäistä vastaantulevaa. Ja jos vastaantulija ei niistä pitkistä häikäisty, niin ei silloin ole mitään tarvetta niitä laittaa pois päältä.
 
Miksi painoit STOP-nappia, jos halusit mennä kerrokseen numero 5?

Minä olen miettinyt, että mikä olisi sellainen tilanne, että STOP-nappia olisi tarpeen painaa. En ole keksinyt. Tai no nyt tämän keskustelun pohjalta tuli mieleen, että jos olet vaikka menossa alas ja yhtäkkiä muistat että ylös unohtui jotain, niin voit pysäyttää ja vaihtaa suunnan ylös, eikä tarvitse käydä alakerran kautta :)
 
Minä olen miettinyt, että mikä olisi sellainen tilanne, että STOP-nappia olisi tarpeen painaa. En ole keksinyt. Tai no nyt tämän keskustelun pohjalta tuli mieleen, että jos olet vaikka menossa alas ja yhtäkkiä muistat että ylös unohtui jotain, niin voit pysäyttää ja vaihtaa suunnan ylös, eikä tarvitse käydä alakerran kautta :)
Tai hisseissä joissa ei ole kuin yhden napin muisti. Painat vahingossa väärää, paina stop ja paina oikeaa.
 
Juuri näin. Jos kummankaan pitkät eivät häiritse toista, niin tällöin ei ole mitään tarvetta niitä pitkiä laittaa pois päältä. Miksi ihmettelet tätä? Luuletko että ne pitkät laitetaan pois päältä vain siksi, että se on jokin sääntö? Ei, vaan ne pitkät laitetaan pois päältä siksi, ettei niillä häikäistä vastaantulevaa. Ja jos vastaantulija ei niistä pitkistä häikäisty, niin ei silloin ole mitään tarvetta niitä laittaa pois päältä.
Upea logiikkka.
 
En painanut. Tuo on Mikkoksen skenaario. Kerroin miten stop nappi toimii ja vastasin kysymykseen, mitä sen jälkeen voi tehdä.
Jos siellä on toinen ihminen painanut STOP-nappia, niin hän on sen varmaan jostakin syystä tehnyt. Miksi menet sen kummemmin painamaan yhtään mitään numeronappia selvittämättä ensin mistä on kyse?

Niin luokattoman huonoja mukanäppäriä ohjeita, että oikein puistattaa.
 
Jos siellä on toinen ihminen painanut STOP-nappia, niin hän on sen varmaan jostakin syystä tehnyt. Miksi menet sen kummemmin painamaan yhtään mitään numeronappia selvittämättä ensin mistä on kyse?

Niin luokattoman huonoja mukanäppäriä ohjeita, että oikein puistattaa.
Tuo on sinun skenaario. Tiedän mitä stop nappi tekee, se pysäyttää hissin ja useimmiten nollaa muistin.
 
Koita nyt ihan ensiksi päättää painoitko sitä vai et.
Sinä olet luonut jonkun fiktiivisen skenaarion, että minä olen painanut stop nappia tässä skenaariossa (vaikka toisaalta edellä kirjoitit, että joku toinen on painanut). Olen kertonut mitä stop napin painamisella tapahtuu ja miten sitä voi käyttää hyväkseen.
 
Viimeksi muokattu:
Sinä olet luonut jonkun fiktiivisen skenaarion siitä, että minä olen painanut stop nappia. Olen kertonut mitä stop napin painamisella tapahtuu ja miten sitä voi käyttää hyväkseen.
Enkä ole, vaan nimenomaan kysyin kummin tilanne on.

"Jos painan STOP-nappia, en ole painanut sitä, vaan tiedän mitä se tekee" antaa hieman epämääräisen kuvan tiltanteesta riippumatta hyvistä tarkoitusperistäsi.
 
Enkä ole, vaan nimenomaan kysyin kummin tilanne on.

"Jos painan STOP-nappia, en ole painanut sitä, vaan tiedän mitä se tekee" antaa hieman epämääräisen kuvan tiltanteesta riippumatta hyvistä tarkoitusperistäsi.
En ole kirjoittanut tuollaista.

Mikkos kysyi mitä tehdä, kun stop napin painamisen jälkeen hissi on pysähtynyt kahden kerroksen väliin. Kerroin, että silloin voi painaa sitä nappia, mihin kerrokseen haluaa mennä.
 
On se hemmetin kivaa, että ulko-ovi on ensimmäisessä kerroksessa ja asun ylimmässä kerroksessa, niin ei tarvitse osata kuin kahta naappulaa painaa. Onhan siinä vielä puhelinkuvallinen nappula. Onko kukaan sitä kokeillut :)
 
En ole kirjoittanut tuollaista.

Mikkos kysyi mitä tehdä, kun stop napin painamisen jälkeen hissi on pysähtynyt kahden kerroksen väliin. Kerroin, että silloin voi painaa sitä nappia, mihin kerrokseen haluaa mennä.
Ei, vaan kerroit, että painat esim. nappia numero 5. Ei tullut kovin selväksi kuinka aktiivinen tekijä olit tuossa kuvitteellisessa tilanteessa, etkä ole edelleenkään kertonut painoitko STOP-nappia vai et. Tiedämme tästä skenaariosta vain sen, että tiedät kuinka se nappi toimii. Toisin kuin Mikkos, joka varmasti ymmärtää miten sen kuuluisi toimia, mutta ei välttämättä tiedä mitä kaikkia nyansseja siihen voi kuulua. Esimerkiksi jotkut hissit ottavat samalla suoraan yhteyden päivystykseen.
 
Tämä on hissifirmoilta vain huonoa suunnittelua. Järjestelmä pitäisi koodata siten, että siinä vaiheessa kun hissin sisällä on painettu kohdekerroksen nappulaa, niin hissin ulkopuolella tilausnapin painaminen ei enää avaa hissin ovia.
Näinhän sitä voisi maallikko kuvitella, mutta tuo systeemi on tärkeä asia turvallisuuden kannalta. Esim. pieni lapsi tai näkövammainen jää ulkopuolelle. Myös se, että jos hissin ovet sattuvat menemään kiinni nenän edestä, mutta sisässä olisi vielä tilaa, on käyttäjäystävällistä, että se sisään pyrkijällä on vielä mahdollista päästä kyytiin avaamalla ovet. Kyseessä ei siis huonoa suunnittelua, vaan kompromissi turvallisuuden ja käyttäjäkokenuksen välilä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 774
Viestejä
5 048 728
Jäsenet
80 970
Uusin jäsen
Aatami Korpi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom