Tähän syynä on lähinnä se, että maaseudulta älykkäämpää porukkaa muuttaa kaupunkeihin, koska kaupungeissa on enemmän tarjolla aivotyötä.
Mutta sellaista äärimmäistä typeryyttä ja totaalista ymmärtämättömyyttä siitä, miten mikään toimii esiintyy ainakin Suomessa paljon enemmän kaupungeissa kuin maaseudulla, sellaisten ihmisten toimesta jotka ovat asuneet koko elämänsä kaupungissa.
Maaseudulla elämässä tulee aina elämän reaaaliteetit selvästi paremmin vastaan kuin kaupungeissa, oppii mm. paljon paremmin ymmärtämään sitä, että teoilla on seurauksensa.
Maaseudulla ei ruokalähetti tuo ruokaa pihaan ja lähin ravintola ja ruokakauppa voi olla 15km päässä, että saa ruokaa syödäkseen pitää suurin osa ruoasta käydä omalla autolla sieltä kaupasta ostamassa, mutta on myös mahdollisuus säästää viljelemällä osa ruoastaan itse.
Maaseudulla myös pakosti näkee vierestä kuinka sitä ruokaa oikeasti tuotetaan, että mistä se ruoka tulee.
Ja se, että autokorjaamokaaan ei ole ihan naapurissa motivoi myös vähän opettelemaan sen auton perushuoltoja ja pikkukorjauksia itse.
Kun taas kaupungissa voi elää totaalisen irrallaan siitä mistä esim. kaikki ruoka yms. oikeasti tulee, ja kaiken mitä tarvii voi vaan helpolla ja nopeasti ostaa jostain joko tuotteena tai palveluna, rahaa toki kuluu.
Ja typerä ylimielinen kaupunkilainen kuvittelee, että "koska minä olen kaupunkilainen, olen fiksumpi kuin nuo tyhmät maalaiset" niin hän ei edes jaksa sitten myöskään ottaa yhtään asioista selvää.