Ei ole suoraan tähän vastausta, kokemusta on kyllä vähän samanlaisesta kun muutamia YT-kierroksia on joskus osunut omalle kohdelle ja jostain tullut selvittyä työpaikan pitäen.Muutosneuvottelujen seurauksena useampi kymmenen ihmistä sai kenkää. Itse sain paikkani pitää, mutta väistämättä edessä on poispotkittujen töiden uudelleenjärjestely. Mikäs olisi voittava strategia näihin neuvotteluihin, ettei tarvitsisi mukisematta kahden ihmisen työtaakka ottaa omille harteille?
Mun mielestä noissa käy usein vaan niin että alkuun jotkut hommat jää vaan kylmästi tekemättä, tai että ne on jollain vastuulla mutta pienellä prioriteetilla eli oletuksena että jokinlaisen muutosajan kuluessa noita jää tekemättä. (no siis monesti on pakko-pakko hommia joita ei vaan voi jättää tekemättä niin nehän tietysti on jollain oikeasti vastuulla) Iso ongelma on monesti se että tuo muutosaika on sekava ja hommia vaan annetaan jollekin ja sit esim puolen vuoden päästä vaan oletetaan ne alkaa jo hoitua -> varmasti nostaa stressitasoa. Ja osa ottaa duuneja vastaan mukisematta kun on tyytyväinen että on saanut pitää paikkansa. Eli suosittelisin olemaan varovaisen kieltäytyvä kaikesta ylimääräisestä mitä yritetään vastuulle työntää. Sehän on selvä että jos porukkaa lähtee pois ja kun yleensä hommat ei samassa määrin vähene niin taloon jääville yritetään työntää hommia lisää.
YT:t kielii usein isommista ongelmista taustalla..jos on yhdet YT:t niin tuleeko seuraavat vuoden päästä? Omalla uralla edelliset oli tuollaiset. Taloon jossa olin töissä tuli YT:t ja päätin että jos saan hyvän paikan muualta niin lähden. Oma työpaikka olisi säilynyt mutta kun sain rekryprosessin läpi uuteen paikkaan niin nostin silti kytkintä kuten olin päättänyt.. Jos olisin jäänyt vanhaan taloon niin alle vuodessa tuli seuraava YT-kierros joka olisi 95% ollut itsellekin kohtalokas ja lisäksi aika tuonne asti olisi ollut kiireistä ja stressaavaa. Juttelin useamman kerran taloon jääneiden kanssa ja kiire lisääntyi silminnähden ensimmäisen YT jälkeen.