Työkalut ja muut vehkeet

Ongelma ratkesi, kiitos vinkeistä! Hitto muistelen nähneeni joskus kirppiksellä 6-kulmaisen kiintolenkkisarjan mutta en tajunnut ostaa sitä...katoavaa kansanperinnettä.
 
Sitten kun haluaa hyvää niin ostaa snap on toolin tavaraa. Itsellä ei ole varaa, pitää Kamasan sarjoihin tyytyä. Bachoa ostaessa ei valitettavasti nykyään tiedä saako hyvää tai edes halpaa. Toki olen ostanut myös Bilteman sarjoja. Nekin on toimineet hintansa verran. Mutta tuo Snap on, tekee selkeästi laadukkaimmat työkalulaatikostot. Ja käyttäjä referenssejä itselle olleet tietyt moottorivelhot ja toisaalta Suomessa ilmailua harrastavat viralliset tahot.
Ei ne Snap-onit enää mitään ihmeellisiä nykyisin ole. Ostavat paljon muilta valmistajilta eikä monia enää edes valmisteta jenkeissä. Väitän, että ihan samanlaatuisi tai jopa parempaa saa muilta merkeiltä. HInta on toki ihan omaa luokkaansa heillä. Hinta-laatusuhde on markkinoiden heikkoimpia ellei heikoin. Toki jos hinnalla ei ole mitään väliä tai joku muu maksaa, niin hyviä työkaluja toki ovat. Omia euroja en kyllä laittaisi. Bacholla on laatu laskenut ainakin marketeissa myytävissä oransseissa todella paljon. Yksikin kärkisarja oli lujuudeltaan suunnilleen juustoa. Akkuporakoneella (ei iskevä) meni kärjet ihan kierteelle vaikka ruuvien kannoissa ei näkynyt mitään jälkeä. Tämä siis ihan uusien kärkien kanssa muutoman ruuvin jälkeen. KS-toolsin kärjillä sai sitten tehtyä homman loppuun ilman, että olisi mitään havaittavaa kulumaa tullut niihin.
 
Snap-onin myyntivaltti kait on ainakin ollut takuu mallia jos saat sen rikki saat uuden tilalle. Toki noilla katteilla on varaakin jakaa uusia tilalle.
 
Mielestäni edelleenkin työkaluissa, jos laatu on tärkein kriteeri, niin:

Räikät ja hylsyt: Stahlwille
Lenkki, yms. avaimet: Stahlwille
Meisselit ja momenttiavaimet: Wera
Pihdit: Knipex
Akkutyökalut: Milwaukee

Harrastajakäyttöön nämä ovat helposti ylimitoitettuja ja rahaa saa varata useamman tonnin. Työkalukaapista löytyy kaikkia edellä mainittuja (paitsi milkkaria), mutta myös Bahcoa, Biltemaa yms. Esim. se 166 osainen Biltema on melkein kaikkiin hommiin täysin riittävä. Oikeastaan vaan pitkiä hylsyjä ja pitkiä torx ja kuusiokoloaviamia siinä on heikonlaisesti, jos pitää joihinkin hankalampiin paikkoihin ylettyä.
Jos saksasta ostaa niin tuohon listaan lisäisin Gedoren sinisen sarjan,vaikuttavat laadukkailta hintaansa nähden,punaisesta halpasarjasta ei ole kokemusta.
 
Jos Bahcon hylsysarjan tuotenumero alkaa S:llä, on se halvempaa sarjaa. Ei ole tieto, mutta siltä vaikuttaa.
Ok, ja tuo oli S alkuinen ja ainain saman näköistä laatikkoa myyty jossa vähän liian "joustavaa" jos jotain tiukempaa, siis jo ihan ilman jatkovartta.
 
Löytyykö 6-kulmaisia kiintolenkkiavaimia enää mistään? Ei ole osunut silmään ainakaan Motonetissa, Biltemassa tai Puuilossa. Mielellään yksittäisiä. Ainoat mitä näin oli räikkälenkkisarjassa.
Muiden jo ehdotettujen jatkoksi: jos avolenkki palvelee tarkoitusta, niistä löytyy helpommin kuusikulmaista.

Ja itsekin ottaisin kyllä kuusikulmaista ainakin osin.
 
Onko vinkkejä mistä voisi saada autotalliin ison työpöydän laatikoilla? Toki kohtuulliseen hintaan ja ilman työkaluja ;)

Leveyttä parisen metriä, mutta seinällä menee maalämmön putket keskellä poikittain niin ei voi oikein olla kaappimallinen.

Tuo Motonetin pöytä voisi olla ihan ok, ehkä mielummin ottaisin tuplalaatikot ja vain yhden kaapin, mutta löytämistäni ihan ok:

Bauhassissa olisi pienempi isommalla laatikkomääeällä, mutta näistä kyllä Motonet vie voiton:
 
Onko vinkkejä mistä voisi saada autotalliin ison työpöydän laatikoilla? Toki kohtuulliseen hintaan ja ilman työkaluja ;)
Hyvä kysymys! Säästin (oikeasti tässä tapauksessa) ja hitsasin rungon itse. Ja noi mitkä linkkasit: liian matala seisten ja tuossa ei ole tilaa tuolille. Kaappina varmaan ok. Oliskohan käytettynä mitään?
 
Hyvä kysymys! Säästin (oikeasti tässä tapauksessa) ja hitsasin rungon itse. Ja noi mitkä linkkasit: liian matala seisten ja tuossa ei ole tilaa tuolille. Kaappina varmaan ok. Oliskohan käytettynä mitään?
Ääni tuolle.Oman työpöydän tein kierrätystavarasta,runko tukevaa neliöputkea ja kansi paksu filmivaneri , laatikostot ja kaapit on vanhoja yliopiston labran kalusteita.Toki pitää kytätä sopivia käytettyjä ja joutuu myös soveltamaan suunnitelmia tarjonnan mukaan
 
Snap-onin myyntivaltti kait on ainakin ollut takuu mallia jos saat sen rikki saat uuden tilalle. Toki noilla katteilla on varaakin jakaa uusia tilalle.
Vain alkuperäiselle omistajalle tuo takuu voimassa (ainakin nykyisin näin). Jos on sellainen työpaikka missä snap-on auto käy säännöllisesti takuu on helppo hoitaa muuten menee lähettelyksi. Aika monilla muillakin merkeillä on "ikuinen" takuu. Esim. Am-pro ja näitä saa vähän vaikka mistä kivijalkaliikkeistä ostettua, joten takuukin on helppo hoitaa. En siis sano, että snap-on olisi mitenkään huonoja, mutta hinnat on kyllä aivan järkyttävän kovat kun muillakin valmistajilla on samanlaatuisia työkaluja tarjolla.
 
Hyvä kysymys! Säästin (oikeasti tässä tapauksessa) ja hitsasin rungon itse. Ja noi mitkä linkkasit: liian matala seisten ja tuossa ei ole tilaa tuolille. Kaappina varmaan ok. Oliskohan käytettynä mitään?
Laita linkkiä jos näet käytettynä :cigar2:

Minulla on nyt itse tehty (puusta), mutta haluaisin kunnon laatikostot työkaluille. Toki jos löytyisi sopivat laatikostot vaikka käytettynä niin ei tason viritteleminen olisi ongelma...
 
Laita linkkiä jos näet käytettynä :cigar2:

Minulla on nyt itse tehty (puusta), mutta haluaisin kunnon laatikostot työkaluille. Toki jos löytyisi sopivat laatikostot vaikka käytettynä niin ei tason viritteleminen olisi ongelma...
2-3 työkaluvaunua ja niiden päälle pöydänkansi. Tosin jos jättää työkaluvaunun pyörillä kulkevaksi niin pitää olla joku todella iso(syvä) työkaluvaunu ettei pöytä ole 30cm etäisyydellä toisistaan olevilla etu jatakarenkailla. Jos laittaa vain päihin työkaluvaunut niin väliin mahtuu hyllyjä. Hyllyistä voi halutessaan tehdä eurolaatikko-normille sopivat jolloin vakiomittaisia muovilaatikoita voi ostaa myöhemminkin lisää. Tai voiskai niistä hyllyistä tehdä GN ravintolavuokien kanssa sopiviakin. GN rosterilaatikot olivat yllättävän halpoja jostwin saksan ebaystä/amazonista.
 
2-3 työkaluvaunua ja niiden päälle pöydänkansi. Tosin jos jättää työkaluvaunun pyörillä kulkevaksi niin pitää olla joku todella iso(syvä) työkaluvaunu ettei pöytä ole 30cm etäisyydellä toisistaan olevilla etu jatakarenkailla. Jos laittaa vain päihin työkaluvaunut niin väliin mahtuu hyllyjä. Hyllyistä voi halutessaan tehdä eurolaatikko-normille sopivat jolloin vakiomittaisia muovilaatikoita voi ostaa myöhemminkin lisää. Tai voiskai niistä hyllyistä tehdä GN ravintolavuokien kanssa sopiviakin. GN rosterilaatikot olivat yllättävän halpoja jostwin saksan ebaystä/amazonista.
Ei vaan ole kunnolliset työkaluvaunutkaan ilmaisia. Ja mielellään vielä samanlaisia pari niin selviäisi vähemmällä säädöllä :asif:
 
Onko vinkkejä mistä voisi saada autotalliin ison työpöydän laatikoilla? Toki kohtuulliseen hintaan ja ilman työkaluja ;)

Leveyttä parisen metriä, mutta seinällä menee maalämmön putket keskellä poikittain niin ei voi oikein olla kaappimallinen.

Tuo Motonetin pöytä voisi olla ihan ok, ehkä mielummin ottaisin tuplalaatikot ja vain yhden kaapin, mutta löytämistäni ihan ok:

Bauhassissa olisi pienempi isommalla laatikkomääeällä, mutta näistä kyllä Motonet vie voiton:
Itse olen suunnitellut tulevaan talliin käyttäväni Julan laatikostoja, mutta tekemällä pöytälevyn itse. Julan oman pöytälevyn syvyys on mielestäni liian pieni. Ajatuksena vetolaatikostot reunoihin ja keskellä niin sanottu työpiste, jossa jalat mahtuu pöydän alle kuvan tyylisesti. Ei kyllä kaikista halvimpia, mutta en ole juuri mistään löytänyt vastaavia. Näistä oli -20% tarjous jonkin aikaa sitten ja ajattelin itse odottaa seuraavaan tarjoukseen.


Screenshot_20251029_221137_Chrome.jpg
 
Ei vaan ole kunnolliset työkaluvaunutkaan ilmaisia. Ja mielellään vielä samanlaisia pari niin selviäisi vähemmällä säädöllä :asif:
Eihän ne ole mutta esim pari clasun työkaluvaunua ja niiden päälle pöydänkansi on 100-0 parempi kuin useimmat työpöydät laatikostoilla.
Tommoset kaapinovimalliset kuten tuo Motonetin mastercraft ovat mielestäni ihan tilanhukkaa, siellä kaappiosassa ei ole hyvä säilyttää mitään ja se kerää lähinnä törkyä. Pöytätason alle vetolaatikoita ja kaapit ylemmäs erikseen.
Bauhaussin kupperissa laatikot taas turhan syviä
 
Eihän ne ole mutta esim pari clasun työkaluvaunua ja niiden päälle pöydänkansi on 100-0 parempi kuin useimmat työpöydät laatikostoilla.
Tommoset kaapinovimalliset kuten tuo Motonetin mastercraft ovat mielestäni ihan tilanhukkaa, siellä kaappiosassa ei ole hyvä säilyttää mitään ja se kerää lähinnä törkyä. Pöytätason alle vetolaatikoita ja kaapit ylemmäs erikseen.
Bauhaussin kupperissa laatikot taas turhan syviä
Kyllähän sitä aina on jotain korkeampaa työkalua tms. mitä voi laittaa kaappiin, mutta tosiaan tuossa mastercraftissa kaksi kaappiosaa on liikaa. Jos tuohon hintaan olisi vaikka kaksi laatikostoa ja yksi kaappi (kuten Kupperissa) niin voisin ostaa. Samaa mieltä että Kupperin laatikot eivät näytä käytännöllisiltä.
 
Itse suosittelen kyllä pitämään työkaluvaunut vaununa ja pöytätaso erikseen - helvetin mukava kun pöydän alta pystyy nykäseen akuuttiin hätään apupödän, joka kulkee nätisti auton tms viereen.

Itse olen clasun vaunusta tykännyt, mutta kannattaa huomioida että neljä ylintä laatikkoa on tosi matalat, joka voi olla tarpeesta riippuen hyvä tai huono asia. Esim pitkät hylsyt tai pihdit ei mahdu pystyyn.

Tuossa ei myöskään ole laatikoissa lukitusta (muuten kuin avaimella), eli jos käyttöympäristössä on kaltevia lattioita, niin kannattaa ehkä jotain muuta katella.

20251030_175600.jpg
 
Itse päätin panostaa laadukkaaseen hylsysarjaan kun noita halpoja kiinanpaskeita tuossa pyörinyt.

Kriteerinä oli myös että settiä voi pitää autossa mukana, eli ei liian suuri. Uuteen ei ihan lomautetun budjetti taittunut mutta löysin sopivasti käytettynä laadukkaan setin metallikotelossa josta puuttuu vaan muutama hajakoko. Kallis oli mutta toivottavasti kestää vuosia!

IMG_1968.jpeg
1 eur 20 senttiä maksoi.
 
Aikanaan pitäisi rakennettavaan katoksen varastoon rakennella myös asiansa ajava työpiste. Toisin sanoen työkalukaapistot ja työtaso. Tuolla Julassa on noita kaapistoja aika edullisesti, mutta onko kenelläkään niistä kokemusta, onko ne mistään kotoisin? Ihan vaan mietin, kun esim. Sonic Toolsin vastavaat setit lasketaan 10t€ ja ylöspäin. Clasun cocraft vaunu ylälaatikkoineen löytyy jo ja nyt etsinnässä nimenomaan kiinteästi asennettavat kaapistot.

Olen myös miettinyt tyyliin Ikean keittiötä tietyin modauksin, jos ajaisi asiansa. Toki taso tulisi olemaan jotain RST:tä. Ja toki alalaatikot olisivat keittiöratkaisussa vähän turhan kankeat oikeisiin työkalulaatikostoihin verrattuna.

Biltemalla ne alaosat vähän huonoja, kun kaipaisin nimenomaan matalia, mutta useampia laatikostoja, enkä sellaisia syviä laatikkoja. Ajatus olisi laittaa työkalut nätteihin riveihin, eikä pinota niitä päällekkäin.
 
Itse päätin panostaa laadukkaaseen hylsysarjaan kun noita halpoja kiinanpaskeita tuossa pyörinyt.

Kriteerinä oli myös että settiä voi pitää autossa mukana, eli ei liian suuri. Uuteen ei ihan lomautetun budjetti taittunut mutta löysin sopivasti käytettynä laadukkaan setin metallikotelossa josta puuttuu vaan muutama hajakoko. Kallis oli mutta toivottavasti kestää vuosia!

IMG_1968.jpeg
1 eur 20 senttiä maksoi.
Mulla oli joskus vähän vastaavan oloinen jonka kylvetin jäteöljyssä. On säilynyt äärimmäisen hyvin jo yli 20 vuotta :D
 
Nii mikäs on vuonna 2025 se kovin otsalamppu, mikä kestää käyttöä, sekä akku kestäis kohtuudella eli useampia tunteja.

- Osaa kertoa akun tilan jollain tavalla (esim led lenser tyylisesti vilkuttamalla valoa 15~30min ennen kun akku tyhjä). Paremman puutteessa led-bar scangripin tyyliin menettelee myös.
- SE PÄÄNAUHA, pitää olla semmonen joka ei löysty käytössä. Led Lenserit on huonoja tän suhteen.
 
Nii mikäs on vuonna 2025 se kovin otsalamppu, mikä kestää käyttöä, sekä akku kestäis kohtuudella eli useampia tunteja.

- Osaa kertoa akun tilan jollain tavalla (esim led lenser tyylisesti vilkuttamalla valoa 15~30min ennen kun akku tyhjä). Paremman puutteessa led-bar scangripin tyyliin menettelee myös.
- SE PÄÄNAUHA, pitää olla semmonen joka ei löysty käytössä. Led Lenserit on huonoja tän suhteen.
Ei aavistustakaan mutta ei hätää foorumi tietää
 
Ja toinen kysymys, onko MITYVAC :n imu/paine -testerille nykypäivänä mitään korviketta joka toimisi yhtä hyvin (painetta voi pumpata 4 bar asti jne. nopea vaihtaa paine<->alipaine -tilan välillä). Tuo tuntuu olevan käyttötarkoituksen ns. standardi kapistus, mutta mitään halvempaa ei ole? BGS:llä oli yksi malli mutta luin amazonin arvostelut, ei jatkoon.
 
Toimiiko tämä sarja helicoilien kanssa?

Ilmeisesti ei, kun M4 pitäisi olla porattuna 4,2mm?


Uusi M4 kierre pitäisi siis tehdä ja helicoil löytyy valmiina, mutta ei sopivaa poranterää.
 
Toimiiko tämä sarja helicoilien kanssa?

Ilmeisesti ei, kun M4 pitäisi olla porattuna 4,2mm?


Uusi M4 kierre pitäisi siis tehdä ja helicoil löytyy valmiina, mutta ei sopivaa poranterää.
M4 kierteen porareikä pitäisi olla noin 3,3mm jos sitä tarkoitit?
 
Mulla ei muuta kuin että jos joku on miettinyt että minkälainen pulttipyssy kannattaa hankkia jolla irtoaa viddumaisemmatkin pyörän pultit kun kompuravehkeestä loppuu tehot, niin tää toimii oikein hyvin high output akulla. Ei oo edes kauhean kallis.
 
Olen varmasti pihalla kuten aina. Jos tarvitsee tehdä uusi kierre helicoililla vanhaan M4 kokoiseen, niin miten siihen olemassa olevaan 4mm reikään porataan 3,3mm reikä?
No en minäkään oikein varmuudella ymmärtänyt tuosta selityksestä mitä tässä ollaan tekemässä ja mihin:lol:
Onko joku vanha kierre olemassa jota tässä korjataan, jos on, minkä kokoinen se on? Vai tehdäänkö kokonaan uutta kierrettä? Halutaanko siihen kiertää M4 pultti, vai halutaanko siihen M4 kierre, johon laitetaan helicoili jolloin valmis kierre on noin M3 pultille? Jotakin muuta? Jos helicoilit on jo olemassa, eikö siinä tullut sopivaa kierretappia ja poranterää mukana?
 
Toimiiko tämä sarja helicoilien kanssa?

Ilmeisesti ei, kun M4 pitäisi olla porattuna 4,2mm?


Uusi M4 kierre pitäisi siis tehdä ja helicoil löytyy valmiina, mutta ei sopivaa poranterää.
Miksi et osta pelkkää poranterää? Magnum metalliporanterä Cobalt 4,2mm
 
että minkälainen pulttipyssy kannattaa hankkia jolla irtoaa viddumaisemmatkin pyörän pultit kun kompuravehkeestä loppuu tehot, niin tää toimii oikein hyvin high output akulla

En nyt ihan ymmärrä, alle satkulla saa reilusti yli 1000nm pulttipyssyjä paineilmalla ja ton hinta lienee jotain kolmisen sataa ilman akkuakin...?
 
En nyt ihan ymmärrä, alle satkulla saa reilusti yli 1000nm pulttipyssyjä paineilmalla ja ton hinta lienee jotain kolmisen sataa ilman akkuakin...?

Mulla on IKHn 600nm pulttipyssy (149€) Nuairin 2.2kw 245 l/min @ 6 bar kompura (650€) ja tolla kombolla pulttien irroittelu oli ihan työn ja tuskan takana, tiedä sitten mistä oli kiinni? Tämä maksoi ilman akkua 240€ ja käyttömukavuus ihan eri planeetalta.
 
Mulla on IKHn 600nm pulttipyssy (149€) Nuairin 2.2kw 245 l/min @ 6 bar kompura (650€) ja tolla kombolla pulttien irroittelu oli ihan työn ja tuskan takana, tiedä sitten mistä oli kiinni? Tämä maksoi ilman akkua 240€ ja käyttömukavuus ihan eri planeetalta.
Jos on kyse henkilöautosta niin pulttipyssyllä aukaistaessa/kiristäessä saa vaan pyöränpulttien/mutterien kannat nuljattua kun niitä pärryyttää sen kaksi kertaa vuodessa. Itse avaan ja kiristän kulkineeni pyöränpultit 750mm vääntövarrella jossa on 1/2" kara päässä hylsyä varten. Pulttipyssykin on menossa mukana, mutta vain mukavuussyistä nopeuttamassa pulttien kiertämistä alkulöysäyksen jälkeen ja ennen loppukiristystä. Perushenkilöautojen vanteiden pulttien/muttereiden kiinnitysmomentit ovat pääasiassa lienee luokkaa 100-150Nm, joten jos niitä ei ole ylikiristetty niin kyllä ne aukeavatkin ilman 1000+Nm pulttipyssyjen tarvetta.
 
Jos on kyse henkilöautosta niin pulttipyssyllä aukaistaessa/kiristäessä saa vaan pyöränpulttien/mutterien kannat nuljattua kun niitä pärryyttää sen kaksi kertaa vuodessa. Itse avaan ja kiristän kulkineeni pyöränpultit 750mm vääntövarrella jossa on 1/2" kara päässä hylsyä varten. Pulttipyssykin on menossa mukana, mutta vain mukavuussyistä nopeuttamassa pulttien kiertämistä alkulöysäyksen jälkeen ja ennen loppukiristystä. Perushenkilöautojen vanteiden pulttien/muttereiden kiinnitysmomentit ovat pääasiassa lienee luokkaa 100-150Nm, joten jos niitä ei ole ylikiristetty niin kyllä ne aukeavatkin ilman 1000+Nm pulttipyssyjen tarvetta.

Juuri näin, itse tosin avaan pulttipyssyllä pultit irti saakka. Kiinnipäin sitten pulttipyssyllä vain niin, että on ns. kiinni ja voi laskea renkaille ja loput sitten momenttiavaimella 120Nm.
 
Mulla on IKHn 600nm pulttipyssy (149€) Nuairin 2.2kw 245 l/min @ 6 bar kompura (650€) ja tolla kombolla pulttien irroittelu oli ihan työn ja tuskan takana, tiedä sitten mistä oli kiinni? Tämä maksoi ilman akkua 240€ ja käyttömukavuus ihan eri planeetalta.
Jotain 150-200€ on on saanut IR reilun 1000nm pyssyä ja jos kompura ei ole jokin halpis, pienellä tuotolla todellisessa käyttöpaineessa ja pienellä säiliöllä ,niin kyllä tuolla aukeaa tai katkee yleisimmät auton kohteet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 115
Viestejä
4 979 018
Jäsenet
79 955
Uusin jäsen
Jeal

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom