Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Juuri näin. Tutkimuksen tuloksen johtopäätös on sellainen kuin tutkimuksen tilaaja haluaa.. :)
Ahaa. Tutkimuksessa ei kuitenkaan tutkittu työmatkapyöräilyä, vaan työmatkoja ylipäätään. Mistä tutkimuksen tuloksista tai menetelmistä olet eri mieltä?
Minkälaista pyöräilyä puolustava agendaa väität Työterveyslaitoksella olevan?
 
Itseäni lähinnä ihmetyttää ettei jo pelkästään sitä ymmärretä paljonko pyörät säästävät sitä säilytystilaa verrattuna autoihin (siellä firman pihalla). Saa aika monta kertaa laajentaa telineitäkin kun ko. automäärä jää pois sieltä pihalta. Toimii toki liikenteen suhteenkin samalla tavalla. Pyöräilijöitä mahtuu aika monta samaan tilaan kuin autoja, meluhaitat, pölyhaitat ja tien rasitukset jäävät paljon pienemmiksi.

Tuntuu pyöräilijöitä vihaavilla usein unohtuvan näkökulmat koskien kansanterveyttä ja teiden ylläpitoa.

Kuinka paljon vähemmän tiestöä tuollainen 25kg polkypyörä vs auto kuluttaa?

Mistä te keksitte näitä juttuja? Ihmiset ei ymmärrä että pyörä vie vähemmän tilaa? Pyöräilijöitä vihaavat ihmiset? Se ettei kaikki täysin varauksetta kannata työsuhdepyöräedun verovähennystä ei tarkoita että heihin pätee mikä tahansa mielikuvitusjuttu mitä keksitte.
 
Näyttäisi tutkitun datan perusteella siltä, että työmatkapyöräilystä olisikin jotain marginaalista hyötyä.






Itse tutkimuksen voi lukea kokonaan täällä:
Pieniki hyöty sairaspoissaoloissa on oikeasti aika iso vaikutus monelle firmalle. Tuossa viikko sitten kun itse kävin töissä vapaapäivällä niin laskin että se maksoi työnantajalle reilu 900€ kokonaisuudessa. Se että jos vuodessa edes muutamat sairauspoissaolot vähenisi niin se olisi aika iso säästö etenki kun yleensä se on useampi päivä kun porukka soittaa "en pääse töihin kun olen kipeänä" ja sitten soitellaan kukas haluaisi isolla palkalla töihin
 
Eikös se ole todettu aika kattavasti tutkimuksissa, että säännöllinen liikunta parantaa vastustuskykyä merkittävästi. Tällä taas on oletettavasti jonkinlainen vaikutus sairauspoissaoloihin.

Sairauksien ehkäisyn hintaa on tietysti vaikea arvioida, mutta puhdas mutu sanoo että tässä pyöräedussa on saatu varsin pienellä rahallisella panostuksella ihan kohtuulliset hyödyt.

Toki olen itsekin sitä mieltä että operaattorit olisi voinut skipata välistävetäjinä, mutta toisaalta monen firman kannalta on myös ihan järkevää ulkoistaa se työsuhdepyöräasia jonnekin, eikä itse alkaa säätämään.

Paras ratkaisuhan toki olisi vaihtoehto, missä työsuhdepyörään ei tarvittaisi edes työsuhdetta, vaan se olisi enemmänkin kaikille suunnattu ja saatavilla, sillä tämä kansa läskiintyy todella huolestuttavaa vauhtia ja kaikki keinot tuon estämisessä kannattaa hyödyntää.
 
Ahaa. Tutkimuksessa ei kuitenkaan tutkittu työmatkapyöräilyä, vaan työmatkoja ylipäätään. Mistä tutkimuksen tuloksista tai menetelmistä olet eri mieltä?
Minkälaista pyöräilyä puolustava agendaa väität Työterveyslaitoksella olevan?

No jo lähtökohtaisesti tuon tutkimuksen johtopäätös "Työmatkapyöräilijä sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" on ihan pöhkö. :rolleyes:

Jos tuon "pyöräily" tilalle laitetaan mikä tahansa liikuntaharrastus tai urheilulaji, niin tutkimuksen lopputulos on tietenkin han sama. "Jalkapalloa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" tai "hiihtoa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton". :rolleyes:
 
No jo lähtökohtaisesti tuon tutkimuksen johtopäätös "Työmatkapyöräilijä sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" on ihan pöhkö. :rolleyes:

Jos tuon "pyöräily" tilalle laitetaan mikä tahansa liikuntaharrastus tai urheilulaji, niin tutkimuksen lopputulos on tietenkin han sama. "Jalkapalloa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" tai "hiihtoa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton". :rolleyes:

Mutta jalkapalloa harva harrastaa työmatkalla.
Pöhköä olisi ajatella, ettei metrossa istumisen vaihtamisella pyöräilyyn olisi terveydellisiä vaikutuksia.
 
No jo lähtökohtaisesti tuon tutkimuksen johtopäätös "Työmatkapyöräilijä sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" on ihan pöhkö. :rolleyes:

Jos tuon "pyöräily" tilalle laitetaan mikä tahansa liikuntaharrastus tai urheilulaji, niin tutkimuksen lopputulos on tietenkin han sama. "Jalkapalloa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton" tai "hiihtoa harrastava sairastaa vähemmän kuin liikkumaton". :rolleyes:
Eli et lukenut tutkimuksesta tasan mitään?
 
Paras ratkaisuhan toki olisi vaihtoehto, missä työsuhdepyörään ei tarvittaisi edes työsuhdetta, vaan se olisi enemmänkin kaikille suunnattu ja saatavilla, sillä tämä kansa läskiintyy todella huolestuttavaa vauhtia ja kaikki keinot tuon estämisessä kannattaa hyödyntää.
Tuo ratkaisu ei vaan olisi oikein toimiva ihan käytännön tasolla. Tuo kuitenki vähennetään palkasta ja sen takia on yksinkertainen toteuttaa. Jos taas kyseessä olisi kaikille tarjolla oleva asia niin tekisi vähän mielenkiintoisen esim tukien varassa elävän kohdalla
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 121
Viestejä
4 789 509
Jäsenet
77 709
Uusin jäsen
immu62

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom