Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
1) palkan päälle pelkkä verotusarvo huomioiden( 5k€ tuloilla 1 k€ verotusarvo pienentää tuloja noin 350 euro)

Ei näin.

Verotusarvo kun lisätään palkan päälle, niin siitä menee verot marginaaliveroprosentin mukaan + TyEL ja työttömyysvak. maksu, eli 5000 € kuukausituloilla reilu 50 %, joten se 1k€ verotusarvo pienentää nettotuloja yli 500 euroa.
 
Verotusarvo on aivan eri kuin leasingvuokra. Mulla oli verotusarvo 1005€ ja auton leasingvuokra oli yli 1300€/kk.

Edit. Leasingvuokrahan nousee myös kilometrien mukaan. Verotusarvoon ei kilsat vaikuta.
Äh, voisin poistaa oman hölynpölyn tuosta välistä, jos vain pystyisi. Vähennys palkasta on tosiaan yleensä ihan eri kuin se aivan todellinen auton leasingvuokra, jonka työnantaja maksaa ja aivan niin kuin siinä alkuperäisessä viestissä luki, en tiedä mitä sekoilin.
 
Ei näin.

Verotusarvo kun lisätään palkan päälle, niin siitä menee verot marginaaliveroprosentin mukaan + TyEL ja työttömyysvak. maksu, eli 5000 € kuukausituloilla reilu 50 %, joten se 1k€ verotusarvo pienentää nettotuloja yli 500 euroa.
Luin huonosti, oikeassa olet ja korjasin taulukkoon
 
Viimeksi muokattu:
Ei 5 000 tuloilla mitään 50 % veroprosenttia saa. Se on noin 28 % täällä päin kun vuoden alussa laskin verottajan sivuilta veroprosenttia eri tuloilla( uusi verokortti mitoitetaan kokonaisansioiden mukaan ml. Bonarit, eli voimme käyttää sen pohjalla olevaa lukua kustannuksia arvioitaessa. Itsellä tonnin auto nosti vuoden veroprosettia 0,5 %, jonka laskin auton kustannuksiin mukaan laskiessaninja vertaillessani eri autonhallintamuotojen kokonaiskustannuksia). Päälle tulevat sitten tietenkin tellit ja lellit( TyEl ja Tvm), eli 8,xx- 9,25 %.

Marginaaliveroprosentti, ei veroprosentti. Sinulla on nyt ilmeisesti ihan perusasiat hukassa siitä miten ansiotuloverotus Suomessa toimii.

5000 €:n kuukausituloilla marginaaliveroprosentti huitelee jossain 45 % lähellä ja kun siihen lisätään tellit ja lellit niin menee yli 50 %:n. Se tarkoittaa sitä, että kaikesta tuon 5000 €/kk yli menevästä tulosta menee veroa yli 50 %, joten siitä tonnin autosta menee veroa yli 500 €.

Ja jos välttämättä haluat käyttää tuota kokonaisveroprosenttia, niin mikäli olet laskurilla laskenut, että tonnin auto nostaa veroprosenttia vain 0,5 %-yksikköä, niin olet senkin onnistunut laskemaan väärin. Tonnin auto nostaa veroprosenttia 3,5 %-yksikköä. Tämän voit todeta veroprosenttilaskurilla ihan itsekin: Laske ensin veroprosentti laittamalla vuosituloksi 60000 € (5000 €/kk). Sen jälkeen laske uusi veroprosentti laittamalla vuosituloksi 72000 € (eli lisätään 1000 €/kk autosta). Ja kas, laskuri antaa uuden veroprosentin, joka on 3,5 %-yks. suurempi kuin ilman tuota 1000 €:n autoa.

Ja kun otat huomioon, että joudut nyt maksamaan sitä korotettua veroa kaikista tuloistasi, niin tuosta 5000 €:n kuukausipalkasta 3,5 % tekee 175 €. Eli sen verran joudut maksamaan ylimääräistä veroa vielä sen laskemasi 350 €:n päälle, joten mennään juurikin yli 500 €:n.

Tämä on juuri se virhe, minkä moni tekee kun tuijottaa vain sitä kokonaisveroprosenttia. Ei muisteta ottaa huomioon että sen auton verotusarvon lisäksi sitä kohonnutta veroprosenttia pitää maksaa myös siitä rahapalkasta, eli tässä tapauksessa siitä 5000 €:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Marginaaliveroprosentti, ei veroprosentti. Sinulla on nyt ilmeisesti ihan perusasiat hukassa siitä miten ansiotuloverotus Suomessa toimii.

5000 €:n kuukausituloilla marginaaliveroprosentti huitelee jossain 45 % lähellä ja kun siihen lisätään tellit ja lellit niin menee yli 50 %:n. Se tarkoittaa sitä, että kaikesta tuon 5000 €/kk yli menevästä tulosta menee veroa yli 50 %, joten siitä tonnin autosta menee veroa yli 500 €.
Juuri näin. Sama homma sitten toistepäin ollut tässä työsuhdepyörän kanssa. 5t€ kk-palkalla on säästänyt sen 50%
 
Marginaaliveroprosentti, ei veroprosentti. Sinulla on nyt ilmeisesti ihan perusasiat hukassa siitä miten ansiotuloverotus Suomessa toimii.

5000 €:n kuukausituloilla marginaaliveroprosentti huitelee jossain 45 % lähellä ja kun siihen lisätään tellit ja lellit niin menee yli 50 %:n. Se tarkoittaa sitä, että kaikesta tuon 5000 €/kk yli menevästä tulosta menee veroa yli 50 %, joten siitä tonnin autosta menee veroa yli 500 €.
Myönnän, luin huonolla ajatuksella mitä kirjoitit, marginaaliprosentti olisi tosiaan 52,2 %, ja kirjoitin asiaa hieman ristiin. Itse maksan siis leasingvuokraa autostani ja siksi veroprosenttini nousee vain 0,5 %, ja sen takia myös tuon ensimmäisen vaihtoehdon vaikutus on väärin.
 
No väitän, että olet väärässä. Esimerkiksi Secton selvityksen mukaan lähes 80 prosentilla autoedun hyödyntäjistä on työsopimuksessaan kokonaispalkkamalli, jossa autoetu on osa kokonaispalkkaa eikä näin vaikuta lainkaan työntekijän verotettaviin kokonaistuloihin. Eli mikäli otat auton, niin se vähentää suoraan verotusarvon verran nettoa.

Niin missä olen väärässä?

Leasinghinta ja verotusarvo on eri ja yleensä se autoetu nimenomaan arvostetaan sillä verotusarvollaan eikä leasinghinnallaan, kuten itsekin tuossa sanot. Se työsuhdepyörä sen sijaan arvostetaan leasinghinnallaan eli työntekijä maksaa koko pyörän eikä vain osaa siitä niinkuin autoedussa.
 
Niin missä olen väärässä?

Leasinghinta ja verotusarvo on eri ja yleensä se autoetu nimenomaan arvostetaan sillä verotusarvollaan eikä leasinghinnallaan, kuten itsekin tuossa sanot. Se työsuhdepyörä sen sijaan arvostetaan leasinghinnallaan eli työntekijä maksaa koko pyörän eikä vain osaa siitä niinkuin autoedussa.
Totesinkin jo tuossa ylempänä, että olet ihan oikeassa tässä ja en ymmärrä miten luin sen jotenkin ihan väärin alunperin ja vastasin vielä puhuen ihan eri asiasta.
 
Ja pitäö muistaa, että joissain firmoissa pyöräedun saa myös palkan päälle, eli bruttopalkka on noussut pyöräedun verran. Tuollaisilla henkilöillä on tuskin kovin isoa vaikutusta tällä muutoksella
Tässä tapauksessa on kuitenkin myös se mahdollisuus, että ko. henkilön veroprosentti nousee tulotason noustessa.
 
Tässä tapauksessa on kuitenkin myös se mahdollisuus, että ko. henkilön veroprosentti nousee tulotason noustessa.

Tietysti se nousee, koska marginaalivero. Aina jos vuositulot kasvavat, niin myös veroprosentti nousee. Siksi todelliset kulut on helpompi selvittää aina laskemalla se suoraan marginaaliveroprosentilla, koska sillä tavalla suomalainen verotus toimii. Eli sinulla on tietty vuositulo, jonka perusteella määräytyy paljonko joudut maksamaan veroa. Tällöin kaikki tulot, jotka tulevat tuon päälle, menevät marginaaliverolla.
 

Näillä näkymin vanhoihin sopimuksiin olisi tulossa siirtymäaika.
Nykyisessä laissa ei ole leasingsopimuksia tarkemmin säännelty, vaan Verohallinto on tehnyt tulkinnan. Siirtymäajan takia sopimusjärjestely joudutaankin kirjaamaan lakiin. Samanlainen tilanne on kaavamainen työhuonevähennys, joka ei ollut lakiin kirjattu vaan viranomaistyönä muotoiltu mutta halutaan silti poistaa.
 
Nykyisessä laissa ei ole leasingsopimuksia tarkemmin säännelty, vaan Verohallinto on tehnyt tulkinnan. Siirtymäajan takia sopimusjärjestely joudutaankin kirjaamaan lakiin. Samanlainen tilanne on kaavamainen työhuonevähennys, joka ei ollut lakiin kirjattu vaan viranomaistyönä muotoiltu mutta halutaan silti poistaa.

Kyllä tuo ihan laissa on: https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1992/1535#part_3__chp_4__sec_64__heading

1751006140479.png


Luulisi että siirtymäaika on helppo tuohon lakiinkin päivittää vain jatkamalla lausetta tyyliin "...verovapaata tuloa 1200 euroon asti, mikäli pyörä on hankittu ennen x.x.2025"
 
Kyllä tuo ihan laissa on: https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1992/1535#part_3__chp_4__sec_64__heading

1751006140479.png


Luulisi että siirtymäaika on helppo tuohon lakiinkin päivittää vain jatkamalla lausetta tyyliin "...verovapaata tuloa 1200 euroon asti, mikäli pyörä on hankittu ennen x.x.2025"
Laissa on vain maininta, että etu on olemassa. Kaikki tarkemmat säännöt ovat Verohallinnon laatimia. Laissa ei ole sääntelyä omistetuista tai leasingillä hankituista pyöristä.

Nyt jos katsoo lakiesitystä, siirtymäsäännöksessä nämä on eritelty:

 
Laissa on vain maininta, että etu on olemassa. Kaikki tarkemmat säännöt ovat Verohallinnon laatimia. Laissa ei ole sääntelyä omistetuista tai leasingillä hankituista pyöristä.

Nyt jos katsoo lakiesitystä, siirtymäsäännöksessä nämä on eritelty:


En kyllä tuosta linkistäsi löytänyt mitään erittelyjä koskien työsuhdepyörää. Vaan siinä oli ainoastaan mainittu tuo päivämäärä, minkä jälkeen hankitusta pyörästä ei enää verovapautta saa. Eli juuri kuten aiemmassa viestissäni totesin.
 
En kyllä tuosta linkistäsi löytänyt mitään erittelyjä koskien työsuhdepyörää. Vaan siinä oli ainoastaan mainittu tuo päivämäärä, minkä jälkeen hankitusta pyörästä ei enää verovapautta saa. Eli juuri kuten aiemmassa viestissäni totesin.
Siinä on kohta "Luonnos hallituksen esitykseksi". Sieltä löytyy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 580
Viestejä
4 822 264
Jäsenet
78 125
Uusin jäsen
t87

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom