USA:n big tech palveluista irtaantuminen (eurooppalaiset ja muut vaihtoehtot)

Ei kai kukaan oikeasti kliksuttele? Toki väliaikaisia juttuja hyvä tehdä niin, mutta tuotantosoftat?
Ymmärsin, että "ongelma" tässä oli se, että Azuressa palvelimen pystytys tehdään "kliksuttelemalla" tietämättä kuinka itse rauta toimii fyysisesti. Siitä voi olla montaa mieltä kuinka suuri ongelma se on.

Itse aiheeseen välttämättä amerikkalainen julkipilvi ei ole ongelma kunhan se olisi HYOK, mutta silloin taas (ainakin nykyiseltään) menetetään julkipilven etuja, koska käytännössä kaikki tekemistä nopeuttavat ominaisuudet ei tue HYOK.

Ymmärsin, että "ongelma" tässä oli se, että Azuressa palvelimen pystytys tehdään "kliksuttelemalla" tietämättä kuinka itse rauta toimii fyysisesti. Siitä voi olla montaa mieltä kuinka suuri ongelma se on.
No ei jokaisen tarvitse tuollaisia ymmärtää. Dedikoidut tyypit keskittyy noihin rautatason asioihin.
Itse aiheeseen välttämättä amerikkalainen julkipilvi ei ole ongelma kunhan se olisi HYOK, mutta silloin taas (ainakin nykyiseltään) menetetään julkipilven etuja, koska käytännössä kaikki tekemistä nopeuttavat ominaisuudet ei tue HYOK.
Käsittääkseni kaikilta tämä mahdollisuus löytyy. Ja moniin asioihin vähän overkill. Ne mitkä tarvii, niin saatavilla.

Ei löydy läheskään kaikkiin PaaS-komponentteihin esimerkiksi, toki private cloudina joo mut maksaa helvetisti.
Sit pitää vähän laskee, kumpi on halvempaa. Monesti organisaatiot laskee tuon silti halvemmaksi, kuin oman infran pystyttämisen. Ja ihan kaikki ei tarvitse tuollaista secu tasoa. Toisaalta suuri osa suomen softista pyörisi 10€/kk VPS:ssä.

Kliksuttelu ei ole ongelma, mutta osaamisen rajoittuminen yhteen alustaan voi olla. Omalta raudalta tai pienemmältä palveluntarjoajalta on helppo siirtää palvelut Azureen, mutta toiseen suuntaan onkin sitten vaikeampaa, varsinkin jos se osaaminen on siinä välissä hukattu.

Kliksuttelu ei ole ongelma, mutta osaamisen rajoittuminen yhteen alustaan voi olla. Omalta raudalta tai pienemmältä palveluntarjoajalta on helppo siirtää palvelut Azureen, mutta toiseen suuntaan onkin sitten vaikeampaa, varsinkin jos se osaaminen on siinä välissä hukattu.
En nyt näe, että mikä tässä on ongelma? Pannut siirtyy 1:1, kuten myös kontit jne. Ainut minkä kanssa tulee ongelmia on jotkut PaaS-setit jotka voi tarvita hieman rukkausta eri tarjoajalle. Ei siinäkään alusta ole se ongelma vaan arkkitehtuuri ja sun viestistä päätellen arkkitehtuuri ei voisi olla sama omalla raudalla vs. Azure vaikka näin ei ole.

Statistiikka

Viestiketjuista
302 162
Jäsenet
82 116
Uusin jäsen
samppizz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom