USA:n big tech palveluista irtaantuminen (eurooppalaiset ja muut vaihtoehtot)

Ei kai kukaan oikeasti kliksuttele? Toki väliaikaisia juttuja hyvä tehdä niin, mutta tuotantosoftat?
Ymmärsin, että "ongelma" tässä oli se, että Azuressa palvelimen pystytys tehdään "kliksuttelemalla" tietämättä kuinka itse rauta toimii fyysisesti. Siitä voi olla montaa mieltä kuinka suuri ongelma se on.

Itse aiheeseen välttämättä amerikkalainen julkipilvi ei ole ongelma kunhan se olisi HYOK, mutta silloin taas (ainakin nykyiseltään) menetetään julkipilven etuja, koska käytännössä kaikki tekemistä nopeuttavat ominaisuudet ei tue HYOK.

Ymmärsin, että "ongelma" tässä oli se, että Azuressa palvelimen pystytys tehdään "kliksuttelemalla" tietämättä kuinka itse rauta toimii fyysisesti. Siitä voi olla montaa mieltä kuinka suuri ongelma se on.
No ei jokaisen tarvitse tuollaisia ymmärtää. Dedikoidut tyypit keskittyy noihin rautatason asioihin.
Itse aiheeseen välttämättä amerikkalainen julkipilvi ei ole ongelma kunhan se olisi HYOK, mutta silloin taas (ainakin nykyiseltään) menetetään julkipilven etuja, koska käytännössä kaikki tekemistä nopeuttavat ominaisuudet ei tue HYOK.
Käsittääkseni kaikilta tämä mahdollisuus löytyy. Ja moniin asioihin vähän overkill. Ne mitkä tarvii, niin saatavilla.

Ei löydy läheskään kaikkiin PaaS-komponentteihin esimerkiksi, toki private cloudina joo mut maksaa helvetisti.
Sit pitää vähän laskee, kumpi on halvempaa. Monesti organisaatiot laskee tuon silti halvemmaksi, kuin oman infran pystyttämisen. Ja ihan kaikki ei tarvitse tuollaista secu tasoa. Toisaalta suuri osa suomen softista pyörisi 10€/kk VPS:ssä.

Kliksuttelu ei ole ongelma, mutta osaamisen rajoittuminen yhteen alustaan voi olla. Omalta raudalta tai pienemmältä palveluntarjoajalta on helppo siirtää palvelut Azureen, mutta toiseen suuntaan onkin sitten vaikeampaa, varsinkin jos se osaaminen on siinä välissä hukattu.

Kliksuttelu ei ole ongelma, mutta osaamisen rajoittuminen yhteen alustaan voi olla. Omalta raudalta tai pienemmältä palveluntarjoajalta on helppo siirtää palvelut Azureen, mutta toiseen suuntaan onkin sitten vaikeampaa, varsinkin jos se osaaminen on siinä välissä hukattu.
En nyt näe, että mikä tässä on ongelma? Pannut siirtyy 1:1, kuten myös kontit jne. Ainut minkä kanssa tulee ongelmia on jotkut PaaS-setit jotka voi tarvita hieman rukkausta eri tarjoajalle. Ei siinäkään alusta ole se ongelma vaan arkkitehtuuri ja sun viestistä päätellen arkkitehtuuri ei voisi olla sama omalla raudalla vs. Azure vaikka näin ei ole.

Mites lähimaksun kanssa? Ei taida toimia google pay? Sen käyttö ei tietenkään ole tämän ketjun hengen mukaistakaan. Nimim "mukavuudenhaluinen"
Google Pay:ta ei taida saada toimimaan microG:n kanssa.

Onhan tuohon vaihtoehtoja esim. Curve pay, mikä toimi ihan kohtalaisesti, kun hetken aikaa testasin.
Saa nähdä milloin Mobilepayn lähimaksutuki laajenee kaikkien pankkien korteille.

Noniin, pieni järjen hiven päättäjilläkin vähän punnita asioita uudelleen ja olla laittamatta vaalidataa jenkeille.

Jos jostain sitä oranssia ääliötä veden toisella puolella pitää kiittää niin ainakin se on herättäny monet maat omavaraisuuteen monessakin asiassa.

Mites lähimaksun kanssa? Ei taida toimia google pay? Sen käyttö ei tietenkään ole tämän ketjun hengen mukaistakaan. Nimim "mukavuudenhaluinen"
Minulla tällä hetkellä toimii Huawein kellossa Curve Payn lähimaksu ja myös esim Plussakortti kellossa. (tosin minulla on länsimainen puhelin, en silti näe estettä, kun ne saa ladattua AppGallerystä.)

Jos halutaan vähentää jenkkien teknoloogiasta riippuvaisuutta niin googlen/applen maksupalveluiden käyttö lopetetaan aivan ensimmäiseksi.

Samoin muiden puhelinmaksujen käyttö kannattaa lopettaa varsinkin jos ne eivät toimi puhelimessa josta on poistettu googlen/applen vakoilu-etäsulkemispalvelut.

Missä eurooppalaisessa email palvelussa yhtä hyvä käyttäliittymä kuin outlookissa?

Enpäs osaa vastata tähän kysymykseen mutta jos sähköpostin käyttöliittymä on kynnyskysymys niin silloin ei taida olla hirveästi tahtoa vaihtamiseen muutenkaan.

Mulla on kokemusta näistä vaan protonmailista ja tutasta ja niiden käyttöliittymä on ihan riittävän hyvä. Proton ehkä vähän parempi.

Jos kirjoittaa työkseen 30postia/h 8h/päivä niin sitten käyttöliittymällä rupee olemaan ehkä enemmän merkitystä. Mutta silloinhan käyttää varmaan sitä postia jonka työnantaja osoittaa.

Hakukoneista suosikkini on Qwant, se on ollut pääasiassa mulla käytössä viimeisen parin vuoden aikana.

Kyseessä on ranskalainen firma, joka kertomansa mukaan panostaa yksityisyyteen.

Tähän ilmeisesti tyytyväinen? Törmäsin Afterdawnin arvosteluun ja ajattelin antaa Qwantille seuraavaksi mahdollisuuden. Toki tuon voi nähdä miinuspuolena, ettei hakukone muista yhtäkään hakemaasi asiaa esim. äskeistä hakuasi jos vahingossa palaat takaisin hakutuloksista Qwantin etusivulle. Ei tämä minusta niin haitallista ole ja innolla odotan sitä ettei hakukoneeni muista kaikkea hakemaani ja jaa sitä kaikille saiteille joille seuraavaksi suuntaan.

Protonmail on kanssa harkinnassa.

Olipa lepo silmälle tuo qwant, ei ainuttakaan ai-höttövastausta, mainosta tai luotuja lisäkysymyksiä kun tein testihaun. Täytyypä tutkia illalla lisää.

Olen siis oletuksena käyttänyt aina googlea, en ole juuri tutkinut vaihtoehtoja.

Tähän ilmeisesti tyytyväinen? Törmäsin Afterdawnin arvosteluun ja ajattelin antaa Qwantille seuraavaksi mahdollisuuden. Toki tuon voi nähdä miinuspuolena, ettei hakukone muista yhtäkään hakemaasi asiaa esim. äskeistä hakuasi jos vahingossa palaat takaisin hakutuloksista Qwantin etusivulle. Ei tämä minusta niin haitallista ole ja innolla odotan sitä ettei hakukoneeni muista kaikkea hakemaani ja jaa sitä kaikille saiteille joille seuraavaksi suuntaan.

Olen ollut tyytyväinen. Välillä olen kokeillut muita hakukoneita, mutta muutaman hakukerran jälkeen olen nöyrästi palannut takaisin.

Äkkiähän tuohon tekee selain lisärin, joka tallentaa nuo paikallisesti sun koneelle ja tekee sieltä kevyitä ehdotuksia.

Puhelimessa Qwant vaan nalkuttaa tota "Use the app now!" mainosta lähes päivittäin. Suljet ruksista niin kohta se on taas siinä.

Olen käyttänyt Duckduckgota jo useamman vuoden, mutta se taitaa olla amerikkalainen, joten pistetään testiin tuo Qwant. Ei sillä tosin paljon ole merkitystä kun toistaiseksi vielä käytän Googlen palveluita noin muuten ja puhelinkin on Android (Oneplus) mutta ainakin tietokoneella käytettynä vaikuttaa hieman. Googlen hakukonetta en ole käyttänyt pitkään aikaan ja taitaa nykyään olla niin sekavaa sillisalaattia ettei jatkossakaan tarvitse. Duckduckgo on ollut hyvä, mutta siihenkin tuli joku AI höttö joka piti kytkeä erikseen pois päältä.

Edit: Ja heti kun sain viestin kirjoitettua tuli uusi viesti käyttäjältä @Petroizki jossa käytännössä kuvataan Qwantin puhelinkäytön estävä typerä pakote paske.

Äkkiähän tuohon tekee selain lisärin, joka tallentaa nuo paikallisesti sun koneelle ja tekee sieltä kevyitä ehdotuksia.
Ei huono ajatus tuokaan. Se on jo hyvä alku että pääsee omalla uudella koneella aloittamaan puhtaalta pöydältä niin voi ottaa huomioon noita yksityisyyskäytäntöjä.
Olen käyttänyt Duckduckgota jo useamman vuoden, mutta se taitaa olla amerikkalainen, joten pistetään testiin tuo Qwant. Ei sillä tosin paljon ole merkitystä kun toistaiseksi vielä käytän Googlen palveluita noin muuten ja puhelinkin on Android (Oneplus) mutta ainakin tietokoneella käytettynä vaikuttaa hieman. Googlen hakukonetta en ole käyttänyt pitkään aikaan ja taitaa nykyään olla niin sekavaa sillisalaattia ettei jatkossakaan tarvitse. Duckduckgo on ollut hyvä, mutta siihenkin tuli joku AI höttö joka piti kytkeä erikseen pois päältä.

Edit: Ja heti kun sain viestin kirjoitettua tuli uusi viesti käyttäjältä @Petroizki jossa käytännössä kuvataan Qwantin puhelinkäytön estävä typerä pakote paske.
Googlen palveluita on mullakin, mutta jos yksitellen pyrkis jollain aikavälillä ottamaan käyttöön parempia vaihtoehtoja. Esim. Gmail mulla on työnantajan puhelimessa, mutta omaan käyttöön omilla laitteilla vois alkaa harkita esim. Proton Mailia.

Onko Protonin työpöytäsovelluksesta kokemuksia vai käyttääkö porukka vain selaimessa? Työkoneella Outlookin sovelluksen surkeus yllättää aina välillä ja ainut vertailukohta on Mozilla Thunderbird jostain yli viiden vuoden takaa. Jostain syystä alkoi taas tehdä mieli laittaa henk.koht. meilille omalle koneelle sovellus.

Ei huono ajatus tuokaan. Se on jo hyvä alku että pääsee omalla uudella koneella aloittamaan puhtaalta pöydältä niin voi ottaa huomioon noita yksityisyyskäytäntöjä.

Googlen palveluita on mullakin, mutta jos yksitellen pyrkis jollain aikavälillä ottamaan käyttöön parempia vaihtoehtoja. Esim. Gmail mulla on työnantajan puhelimessa, mutta omaan käyttöön omilla laitteilla vois alkaa harkita esim. Proton Mailia.

Onko Protonin työpöytäsovelluksesta kokemuksia vai käyttääkö porukka vain selaimessa? Työkoneella Outlookin sovelluksen surkeus yllättää aina välillä ja ainut vertailukohta on Mozilla Thunderbird jostain yli viiden vuoden takaa. Jostain syystä alkoi taas tehdä mieli laittaa henk.koht. meilille omalle koneelle sovellus.
Itse aloitin vuosia sitten Gmailin korvaamisen Tutamaililla, mutta se oli silloin turhan kankea ja rajoittunut joten palasin Gmailiin vaikka on minulla Tutamail vielä hengissä. Kohta voisi taas etsiä uutta korvaajaa (esim Protonia) joka oli silloinkin toinen vaihtoehto. Itse jättäisin tuon salauksen/anonyymiyden arvon hieman matalammalle jos sillä saa muuten joustavuutta ja käytettävyyttä. Tutamail kahlitsi itsensä juuri tuohon joka tietysti on heille tärkeä argumentti, mutta ei niinkään itselleni.

Ja koska lisäri on sinun hallinnassa, niin aika helposti siihen tekee tyhjennys ja export nappulan, jos haluaa viedä uudelle koneelle.

Statistiikka

Viestiketjuista
304 069
Jäsenet
82 450
Uusin jäsen
kellojo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom