En oikein ymmärtänyt, mikä tuossa minun kommentissa oli ihmeellistä. En ole millään perinteisellä tavalla tai muutenkaan uskovainen. Mutta pyrin olemaan avoimella mielellä, enkä poissulje mahdollisuutta, että ihmisen tietoisuudella on joku muukin olemassaolon muoto kuin neuronien aivosähköinen toiminta. Mutta ajatusmaailmaani ei sovi, että joku valkokaapuinen tyyppi päättää kuka pääsee taivaan enkelikuoroon ja kuka menee helvetin haitarisakkiin.
en.wikipedia.org
Ei minunkaan ajatusmaailmaani sovi ihan perinteiset uskonnolliset opit enkelikuorosta ja konkreettisista helvetin lieskoista, en sitä sano.
Minä ihmettelin lähinnä kuvaustasi uskonnollisten ihmisten jonkinlaisesta kyvyttömyydestä ottaa vastuu elämästään. Tuntemani uskovat ihmiset ovat olleet hyvin maallisia käytännön ihmisiä ja olen silti kuullut osalta hyvin hämmentäviä tarinoita ja kokemuksia.
Kuulosti siltä, että kuvailit amisheja tai 1700-luvun suomalaisia kirkossa peloteltuja tietämättömiä ihmisiä. Heille voisi jumala selittää kaikki vastoinkäymiset elämässä jne. Onneksi en tunne niin hurahtaneita uskovaisia.
Uskon johonkin, mistä uskon tietäväni mitättömän vähän. En usko sen tietoni lisääntyvän ainakaan eläessäni, joten annan asian olla ja hyväksyn sen näkemykseni että tiedän hyvin vähän mistään. Vähiten kaipaan asialle fyysisiä todisteita, tai sitä että joku uskoo minua.
Minua jaksavat ihmetyttää varaukseton sokea usko siihen mitä on kerrottu ja loputon skeptisyys kaikkeen mitä ei ole todistettu.
Olen jonkin verran skeptinen kuullessani kummallisia juttuja, mutta en aina sulje pois niiden paikkansapitävyyttä suoralta kädeltä heti kuullessa. Minulle tärkeintä eivät ole fyysiset todisteet, vaan pohdinta asiasta asenteella mitä jos.
Niin, hankala tuosta nyt on sanoa, kun et kerro mitään siitä, mikä se tulkinta tässä tapauksessa oli. Kun puhutaan yleisen todellisuuskäsityksen vastaisesta aistihavainnosta, yleissivistys ei oikein päde.
Kysyit kuinka he voivat olla varmoja ettei kyseessä ole mikään muu kuin tulkitsevat sen olevan. Yritin kuvailla sinulle eroa epävarman havainnon ja vuorenvarman havainnon välillä. Se sinulle varmaankin aukeni helposti.
Nyt jos se tulkinta on tällaisesta selvästä havainnosta kaikilla paikalla olleilla yhtenevä esim. että se oli siivekäs henkiolento ”enkeli”, tai jumalolento on näyttäytynyt ja puhunut heille, tai he ovat nähneet lentävän aluksen joka liikkuu tunnettujen fysiikan lakien vastaisesti, tai he näkevät ihmismäisen olennon, jollaista eivät ole koskaan ennen missään nähneet, niin he ovat silloin varmoja siitä etteivät ole sekoittaneet havaintoaan johonkin ”luonnolliseen” kuten ihmiseen tai eläimeen vaan he voivat olla varmoja ”yliluonnollisesta” havainnostaan silloin.
Monestihan noiden yliluonnollisten kokemusten tulkintahan muistuttaa aiemmin tunnettuja tarinoita yliluonnollisesta (lentävä alus, enkeli yms). Jos otetaan huomioon se mahdollisuus että tässä todellisuudessa voi olla rajaton määrä ihmiselle tuntemattomia asioita, niin onhan sekin mahdollisuus olemassa, että he ovat kohdanneet jotain/jonkin, mikä/joka näyttää heille siltä kuin he haluavat, esim. valmis kristillinen mielikuva enkelistä. Mene ja tiedä.