- Liittynyt
- 13.12.2016
- Viestejä
- 2 294
En keksi yhtäkään "opetusta" mitä ateisti ei voisi toteuttaa ilman uskoa.
Nämä hyvät opetukset eivät liittyneet miteenkään uskoon vaan humanistisiin ajatuksiin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
En keksi yhtäkään "opetusta" mitä ateisti ei voisi toteuttaa ilman uskoa.
Eihän jeesus ole edes alkuperäinen myytti vaan amalgamaatio varhaisemmista tarinoista, henkilöistä ja myyteistä.
Me tiedämme tämän, mutta parin tuhannen vuoden päästä sitä ei ehkä tiedetä. Se ei tosin muuttaisi skientologian vääjäämätöntä romahdusta miksikään.Ron Hubbard oli sentään originaali huijari.![]()
Mihin se romahtaisi ja miksi?Osaksi kyllä. Tarpeeksi syvälle alkuperää kaivaessa huomataan, että toimivat ajattelut/uskonnot/filosofiat piirtyvät samoihin kuvioihin. Tarkoittaa siten myös myyttejä ja henkilöitä. Totuus on siellä rivien välissä.
Me tiedämme tämän, mutta parin tuhannen vuoden päästä sitä ei ehkä tiedetä. Se ei tosin muuttaisi skientologian vääjäämätöntä romahdusta miksikään.
Sisäiseen romahtamiseen. Koska Hubbardin ajattelun sisin oli egoismi ja kontrolli. Joko skientologia romahtaisi uskontojen pyramidissa sitä kontrolloivampaan, egoistisempaan ja viekkaampaan uskontoon tai se pääsisi kiistattomaan valta-asemaan ja mätänisi sisältä. Elleivät skientologit keksi jonkinlaista sirua, joka estää skientologeja tarpeeksi asiaa pohdittuaan saapumaan tähän lopputulokseen, skientologit kapuavat ennen pitkää oman pyramidinsa huipulle. Ja vaikka keksisivät, jossain vaiheessa jonkun siru ei toimisi ja siitä se alamäki alkaisi.Mihin se romahtaisi ja miksi?
Eikös kristinuskon keskeiset opit juurikin herkuttele maailmanlopulla?Sisäiseen romahtamiseen. Koska Hubbardin ajattelun sisin oli egoismi ja kontrolli. Joko skientologia romahtaisi uskontojen pyramidissa sitä kontrolloivampaan, egoistisempaan ja viekkaampaan uskontoon tai se pääsisi kiistattomaan valta-asemaan ja mätänisi sisältä. Elleivät skientologit keksi jonkinlaista sirua, joka estää skientologeja tarpeeksi asiaa pohdittuaan saapumaan tähän lopputulokseen, skientologit kapuavat ennen pitkää oman pyramidinsa huipulle. Ja vaikka keksisivät, jossain vaiheessa jonkun siru ei toimisi ja siitä se alamäki alkaisi.
Internetin ja sekulaarisen läntisen maailmankuvan takia näkisin, että skientologia tarvitsisi maailmanlaajuisen katastrofin, jotta Hubbardin messiasmyytti saataisiin aikaiseksi. Mutta olen melko varma, että pyramidissa on skientologiaa vahvempi uskonto ja skientologia häviää/hävitetään sitten kun sitä viekkaampi ja ahneempi uskonto niin päättää. Toisin sanoen: moinen maailmanloppu voidaan oikein hyvin saada aikaiseksi, mutta se ei vielä takaisi edes skientologian "kulta-aikaan" astumista (ja vääjäämättömään romahtamiseen)
Toisin sanoen: kun alkuperä on mätä, pakottaa itsensä pudotuspeliin.
..jotka eivät kaipaa uskoa mihinkään.Nämä hyvät opetukset eivät liittyneet miteenkään uskoon vaan humanistisiin ajatuksiin.
Eikös me kaikki joskus?Eikös kristinuskon keskeiset opit juurikin herkuttele maailmanlopulla?![]()
Sinä ainakin, hurskas uskovainen kun olet.Eikös me kaikki joskus?
En tiedä mitä tarkoittaa hurskas uskovainen.Sinä ainakin, hurskas uskovainen kun olet.![]()
Sinulla on siis aukko sivistyksessä.En tiedä mitä tarkoittaa hurskas uskovainen.
Äläs nyt. Lääkitystä vaativan psykoosin ja uskonnollisuuden erona on vain harhan muoto, ja heti aletaan pilkata.Alkaa tulemaan mieleen 64 Kalle Kotipsykiatri – Wikipedia tästä keskustelusta.
Joskin taitaa nykyään länsimaisessa asenneilmapiirissä vaatia enemmän kanttia ja vastavirtaan kulkemista olla avoimesti uskovainen kuin ei-uskovainen.Vapaa tahto antaa älykkäälle ihmiselle mahdollisuuden olla olematta uskovainen, kärsästä johdatettava teuraseläin.
Uskovaiselle on ainoa palkinto olla uskovainen, jos ei uskalla ympäristön kuvitellun paineen alla olla uskovainen niin silloin ei kertakaikkiaan vaan ole kajah... siis uskovanen.Joskin taitaa nykyään länsimaisessa asenneilmapiirissä vaatia enemmän kanttia ja vastavirtaan kulkemista olla avoimesti uskovainen kuin ei-uskovainen.
Joskin taitaa nykyään länsimaisessa asenneilmapiirissä vaatia enemmän kanttia ja vastavirtaan kulkemista olla avoimesti uskovainen kuin ei-uskovainen.
Tätähän ei ole koestettu vielä, taasen pääsisikö ateisti edes minkään puolueen presidenttiehdokkaaksi edes?No en tiedä. Jos Suomessa esimerkiksi pressan vaaleissa sanot olevasi ateisti niin tappio aivan varma.
Halonen oli ateisti ennen vaaleja. Valittiin ressaks ni mmeni naimissin ja liitty kirkkoon.Tätähän ei ole koestettu vielä, taasen pääsisikö ateisti edes minkään puolueen presidenttiehdokkaaksi edes?
Ehkä Vihreitten?
Asia vilpitön!Halonen oli ateisti ennen vaaleja. Valittiin ressaks ni mmeni naimissin ja liitty kirkkoon.
Halonen oli ateisti ennen vaaleja. Valittiin ressaks ni mmeni naimissin ja liitty kirkkoon.
Uskoisin, että Suomessakin on vallitsevan asenneilmapiirin vuoksi paljonkin uskovaisia, jotka eivät juuri tuo uskoaan esiin esim koulussa tai työpaikalla tai muissa vastaavissa yhteyksissä joissa sillä ei ole merkitystä koska tiedostavat, että moni liittää uskovaisuuteen melko voimakkaita stereotypioita. Tuo sun viesti esimerkiksi on melko hyvä esimerkki siitä.Uskovaiselle on ainoa palkinto olla uskovainen, jos ei uskalla ympäristön kuvitellun paineen alla olla uskovainen niin silloin ei kertakaikkiaan vaan ole kajah... siis uskovanen.![]()
Minä voin kutsua uskovaisia keskustelupalstalla kahjoiksi mutta koska olen korkeamoraalinen ihminen niin en todellakaan heitä ivaa livenä, ehkä saatan keskustella kriittisesti uskonkappaleista jos he sitä minulta vaativat / alkavat esittämään jotain parempaa ihmistä.Uskoisin, että Suomessakin on vallitsevan asenneilmapiirin vuoksi paljonkin uskovaisia, jotka eivät juuri tuo uskoaan esiin esim koulussa tai työpaikalla tai muissa vastaavissa yhteyksissä joissa sillä ei ole merkitystä koska tiedostavat, että moni liittää uskovaisuuteen melko voimakkaita stereotypioita. Tuo sun viesti esimerkiksi on melko hyvä esimerkki siitä.
Uskoisin, että Suomessakin on vallitsevan asenneilmapiirin vuoksi paljonkin uskovaisia, jotka eivät juuri tuo uskoaan esiin esim koulussa tai työpaikalla tai muissa vastaavissa yhteyksissä joissa sillä ei ole merkitystä koska tiedostavat, että moni liittää uskovaisuuteen melko voimakkaita stereotypioita. Tuo sun viesti esimerkiksi on melko hyvä esimerkki siitä.
Itse oon jotenkin ymmärtänyt tuon uskovaisuuden pohjimmiltaan niin, että uskoo jumalaan. Lisäks on kaks eri asiaa uskaltaa olla avoimesti uskovainen ja tuoda sitä aktiivisesti ilmi.Mutta jos uskovainen ei siis uskalla olla ulkona tosimaailmassa uskovainen niin hän ei ole uskovainen.
Tuleeko muuten roomalaiset ja vie kolosseumille leijonien syötäväksi?Itse oon jotenkin ymmärtänyt tuon uskovaisuuden pohjimmiltaan niin, että uskoo jumalaan. Lisäks on kaks eri asiaa uskaltaa olla avoimesti uskovainen ja tuoda sitä aktiivisesti ilmi.
Roomalaisten ja kolosseumin nykytila huomioiden en usko tämän olevan pääsyy sille jos joku ei tuo uskoaan aktiivisesti esiin työpaikalla tai koulussa... Syitä lähtisin hakemaan ennemmin siitä, että useimmat varmaan ymmärtävät, ettei vakaumukselliset asiat välttämättä kuulu työpaikalle ja siitä, että uskovat sen vaikuttavan siihen, miten muut heihin suhtautuvat jos he uskoansa joka välissä esiin tuovat.Tuleeko muuten roomalaiset ja vie kolosseumille leijonien syötäväksi?
Siis että itse ymmärtävät tämän etteivät satukirjan asiat kuulu työpaikalle?Roomalaisten ja kolosseumin nykytila huomioiden en usko tämän olevan pääsyy sille jos joku ei tuo uskoaan aktiivisesti esiin työpaikalla tai koulussa... Syitä lähtisin hakemaan ennemmin siitä, että useimmat varmaan ymmärtävät, ettei vakaumukselliset asiat välttämättä kuulu työpaikalle ja siitä, että uskovat sen vaikuttavan siihen, miten muut heihin suhtautuvat jos he uskoansa joka välissä esiin tuovat.
Uskoisin, että Suomessakin on vallitsevan asenneilmapiirin vuoksi paljonkin uskovaisia, jotka eivät juuri tuo uskoaan esiin esim koulussa tai työpaikalla tai muissa vastaavissa yhteyksissä joissa sillä ei ole merkitystä koska tiedostavat, että moni liittää uskovaisuuteen melko voimakkaita stereotypioita. Tuo sun viesti esimerkiksi on melko hyvä esimerkki siitä.
Se että pistän anonyymeja hörhöjä ruotuun palstalla ei heijastu mitenkään siihen miten käyttäydyn ammattimaisesti työpaikallani.Syitähän voi olla monia ja tuskin uskovaisetkaan on mikään homogeeninen joukko ovat, nuo kaksi syytä nostin noissa molemmissa sun siteeraamissa viesteissä esiin siitä syystä, että uskoisin niiden olevan yleisimmät. Toki voi olla muitakin syitä.
Varmaan itsekin tiedät, että yhteiskunta ei aseta uskoville mitään sanktioita, mutta kun esimerkiksi tuota sinun kommentointia aiheeseen liittyen katsoo niin voisi hyvin uskoa, ettei joku haluaisi erikseen uskoaan kuuluttaa jos olisi samalla työpaikalla ja joutuisi kanssasi töitä tekemään. Vaikka sanoit, ettet suhtautumistasi tuo esiin kasvotusten, niin voi olla, että se tulee rivien välistä esiin muissa keskusteluissa tai jo pelkkä tieto siitä, että tuolla tavoin uskoviin suhtautuvia ihmisiä on voi riittää siihen, että mieluummin pitää asian omana tietonaan ja keskittyy vain työasioiden hoitamiseen.
Valista minua.Sinulla on siis aukko sivistyksessä.![]()
Hurskas tarkoittaa oikeaa väärän vastakohtana. Hurskas on sellainen ihminen, joka elää Jumalalle kuuliaista ja pyhää elämää noudattaen hänen käskyjään.Valista minua.
Hurskas tarkoittaa oikeaa väärän vastakohtana. Hurskas on sellainen ihminen, joka elää Jumalalle kuuliaista ja pyhää elämää noudattaen hänen käskyjään.
Riippuu minkälaista voimaa tarkoitat.Toki olisit voinut rukoilla ymmärrystä, vai etkö usko rukouksen voimaan?
Siinä tapauksessa minä en ole hurskas uskovainen.
Riippuu minkälaista voimaa tarkoitat.
Tai sitten en vain oikeasti voi vastata kysymykseesi, ennen kuin tiedän minkälaisesta voimasta puhut.Sinä taidat peilata kaiken toimintasi ja ajatusmaailmasi muiden kautta, tämä kertoo pelkuruudesta omata omia mielipiteitä.
Story of your life.Tai sitten en vain oikeasti voi vastata kysymykseesi, ennen kuin tiedän minkälaisesta voimasta puhut.
Miksi kysyit koko asiaa jos et kerran halua vastausta?Story of your life.![]()
Luulin että keskustelen ihmisen kanssa, enkä chat-botin.Miksi kysyit koko asiaa jos et kerran halua vastausta?
Eli tarkoitat, että en lue tarpeeksi rivien välistä? No, yritän välttää sitä, koska se saattaa johtaa väärinkäsityksiin.Luulin että keskustelen ihmisen kanssa, enkä chat-botin.
Eli et ole siis uskovainen.Eli tarkoitat, että en lue tarpeeksi rivien välistä? No, yritän välttää sitä, koska se saattaa johtaa väärinkäsityksiin.
Jos tarkoitat uskonko, että on joku minusta erillinen ylempi tietoisuus, jolle voin esittää toivomuksia laittamalla käteni ristiin ja ajattelemalla tiettyjä asioita, jotka se sitten tekee, niin en.
Kuten sanoin:Eli et ole siis uskovainen.
Siinä tapauksessa minä en ole hurskas uskovainen.
Et vastannut kysymykseeni.Kuten sanoin:
En edes vittuile: mikä se kysymys on? Luulin jo vastanneeni molempiin.Et vastannut kysymykseeni.
En edes vittuile: mikä se kysymys on? Luulin jo vastanneeni molempiin.
Olenko hurskas uskovainen? En.
Uskonko rukoukseen (olettaen, että tarkoitat sitä kuten sen esitin)? En.
Edellenkään en vittuile: mistä saivartelen? Mikä se kysymys on? Vastasin jo molempiin. Mitä kysymystä en huomannut?Saivartelet, mutta se onkin uskovaisille toinen luonto.![]()
Edellenkään en vittuile: mistä saivartelen? Mikä se kysymys on? Vastasin jo molempiin. Mitä kysymystä en huomannut?
Oletko uskovainen oli kysymys, tähän määritelmään päätit lisätä omiasi.
Oletko. Uskovainen. Piste.
Alkuperäinen kysymys oli jo käsiteltySe ei itse asiassa ollut alkuperäinen kysymys vaan että olenko "hurskas uskovainen".
En kuulu mihinkään rekisteröityyn uskontokuntaan enkä usko personoituneeseen jumaluuteen, jolla on minusta erillinen tahto.
Alkuperäinen kysymys oli jo käsitelty
Tahallinen väärinymmärtäminen jälkimmäisen kysymyksen kontekstista viittaa siihen että et halua vastata kysymykseen rehellisesti, mikä kävi ilmi myös tästä viimeisimmästä, omiin käsitteisiisi ”uskosta” ja siihen liittyvistä negaatioista käsittelevään vastaukseesi.
Olennaisuuksiin.Parempi kysymys olisi kaiketi sitten, mihin sinä uskot?
En halunnut vastata siihen suoraan, koska käsittääkseni "hurskaus" lukitsisi vastauksen yksinomaan kristinuskoon. Plus että et oikeasti alunperin esittänyt kysymystä, vaan oletuksen. "Olet hurskas uskovainen". Tästä oli sitten pakko päätellä varsinainen kysymys. Mutta myönnän, että halusin että kysymys on selkeä, koska oletin hurskauden viittaavaan kristinuskoon.
Olennaisuuksiin.
Ainakin noihin.Eli siis perustavanlaatuisiin totuuksiin, niihin asioihin jotka ovat olemassa maailmassa luontaisesti kaikkien havaittavissa ja määritettävissä
Arvoihin joiden määrä, suuruus, kvsliteetti ja ominaisuudet pystytään määrittämään tarkasti.
Mitattaviin lukemiin maailmankaikkeudessa joihin ymmärryksemme maailmankaikkeudesta perustuu.
Ainakin noihin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.