- Liittynyt
- 24.12.2016
- Viestejä
- 732
Mitä tulee keskusteluun helvetistä niin olen käsittänyt, ettei raamattu itsessään anna yksiselitteistä kuvaa helvetin olemuksesta vaan tuo käsitys ikuisesta kidutuksesta on päätetty joskus kirkon keskuudessa joskus ennen keskiaikaa ja tähän voi olla ihan maallisetkin motiivit. Kun saadaan ihmiset peloteltua helvetillä ja tarjottua keino välttää helvettiin joutuminen, on kirkon ollut helpompaa kasvattaa vaikutusvaltaansa.
Kirkko on kuitenkin ollut menneisyydessä merkittävä poliittinen elin ja välttämättä aina motiivit ja keinot ei ole olleet pelkästään hyväntahtoisia. Siinä mielessä kirkko ei ole poikkeus, sillä samalla tavalla monta muutakin systeemiä on pyritty aatteen varjolla levittämään, vaikka motiivit on olleet lähinnä vallanhimo ja oman edun tavoittelu.
Vaihtoehtoisia käsityksiä helvetistä on esimerkiksi se, että kuoleman jälkeen uskovat saavat iänkaikkisen elämän ja uskottomien sielut vain lakkaavat olemasta joka on jo vähän pienemmän kaliiberin pelote kuin uhka ikuisesta kärsimyksestä.
Kirkko on kuitenkin ollut menneisyydessä merkittävä poliittinen elin ja välttämättä aina motiivit ja keinot ei ole olleet pelkästään hyväntahtoisia. Siinä mielessä kirkko ei ole poikkeus, sillä samalla tavalla monta muutakin systeemiä on pyritty aatteen varjolla levittämään, vaikka motiivit on olleet lähinnä vallanhimo ja oman edun tavoittelu.
Vaihtoehtoisia käsityksiä helvetistä on esimerkiksi se, että kuoleman jälkeen uskovat saavat iänkaikkisen elämän ja uskottomien sielut vain lakkaavat olemasta joka on jo vähän pienemmän kaliiberin pelote kuin uhka ikuisesta kärsimyksestä.
Viimeksi muokattu:

