Kun selvittelin lvi-asentajia ja sähköasentajia, eri toimijoilla oli eri käytäntöjä, mutta käytännössä:
- Kaikki eivät halua tehdä tuntitöitä, ainoastaan urakoita
- Urakoiden reunaehdot pitää miettiä tarkkaan, lisätyöt ovat aika tyypillinen lisälaskutusperuste ja niitä mielellään laskutetaan
- Kysymällä sai useimmilta toimijoilta heidän kateprosenttinsa selville, mutta se ei tarvikkeissa sinänsä suoraan mitään kerro, koska kuluttaja-asiakas ei näe heidän hinnastojaan ja näin ollen on vähän triviaalia, tiedätkö sen prosentin vai et, kun et voi tietää, mistä hinnasta se lasketaan
- Tuntitöihin suostuvilla oli erilaisia laskutusperusteita: osa lähtökohtaisesti laskuttaa vain kohteessa tehdyn työajan perusteella + tarvikkeet, osalla oli edellisen lisäksi myös matka-aikaan ja kilometreihin perustuvia lisälaskutuksia
- Matkakustannukset on aika tärkeää saada selville, koska veloitus alkaa kun lähtevät ns. toimistolta ja palaavat sinne työpäivän jälkeen ja lisäksi se kilometriveloitus yleensä sisältää katetta aivan kuin muutkin laskurivit. Pienten hanttihommien vuoksi ei siis kannata kuin välttämättömyyden vuoksi pyytää tällaista laskuttajaa paikalle, laskussa nuo kulkemiset ovat silloin todennäköisesti suurin kuluerä
En sinänsä kritisoi yrittäjien laskutusta, mutta nämä seikat on mielestäni vältämätöntä olla rakennuttajalla tiedossa. Tai ainakin budjetoiminen on pirun hankalaa, jos kaikki taustatiedot eivät ole kunnossa. Se on sitten oma seikkansa, kuinka totuudenmukaisesti laskutetaan ja itsekin olen toistuvasti joutunut reklamoimaan laskuista kun ne on selvästi tehty tilaajan vahingoksi. Esimerkiksi maalämpöasennuksissa oli putkarin osalta sovittu yksi kokonaishinta, vaikka muuten tehtiinkin hommia tuntitöinä ja tuo aluksi meinasi toteutua niin, että laskuttivat minulta tuon "urakkahinnan", mutta kaikki työt laskutettiin sen päälle erikseen tuntihinnalla, jolloin olisin työstä maksanut moninkertaisesti. Onni oli, että olin itse niinä päivinä paikalla ja tiesin, että tehdyt työt olisi kuulunut sisällyttää tuohon urakkaan, eikä laskuttaa erikseen. Se kyllä korjattiin, mutta olen oppinut kantapään kautta, että jos tilanne on yhtään epäselvä, niin lähes poikkeuksetta laskutus tehdään kuitenkin aina niin, että artisti maksaa, vaikka ei olisi maksuperustettakaan.