Valokuvaus, kameroiden käyttö, valokuvien editointi ja muu yleisthreadi valokuvaukseen

Kysympä samalla. Onko mieluisia kehitteitä, mitä olette tykänneet käyttää? ID-11, LC29? Entä muita. Itse olen käyttänyt XT-3 ja Rodinal ainoastaan. Molemmat ovat hyviä. XT-3 pitää sekoittaa valmiiksi, mutta se on siten käsitelty, että se ei pölyä. Se on hyvä turvallisuuden kannalta.

Mielestäni filmihommissa on kivaa, että voi kokeilla kaikenlaista. Yksi tavoite olis testata Rodinal 1+500 mutta ei riitä kehitystankissa tila. Kaipa siihen jotain tilalle keksisi. Sitten haluaisin testata uusia filmejä ja kehitteitä. Alkaa olla vaan niin älytön valikoima, että ei tiedä mistä aloittaa. Ehkä olisi helpompaa ostaa vaan Fomapan ja kehitys Rodinal 1+100 @ 60 minuuttia.
ID-11 ja LC29 rullanegalle, Pyro-510 lasilevyille.

Rodinalia on vielä puolet vuonna 2011 ostetussa pullossa, joten kovin innostunut en siitä näemmä ole viime vuosina ollut. Muistan kuitenkin, että ostin tuota tiettyä projektia varten niin helppo ajoittaa. Miksikäänhän liemi ei ole todennäköiseksi mennyt kun ei ole vielä kristallisoitunutkaan.

Itse koittanut lähestyä filmin, kehittimeen ja kehitystavan valintaa halutun lookin mukaan. Alustavaa infoa lähtökohtiin löytyy hyvin netistä ja loppu sitten itse kokeilemalla.

Clean: TMax 100/400, Delta 100/400 ja HP5+ kehitettynä Rodinalilla tai XT-3:lla, yhdistettynä isompaan formaattiin. TMax 100, TMax 400 ja Delta 100 myös 135 formaatissa XT-3:lla.
Klassinen filmi: Tri-X, Delta400, HP5+, kehitettynä XT-3 1+3 suhteella 135 formaatissa.
Gritty: HP5+ tai Fomapan 400 + Rodinal ja kehityksessä rajumpaa käsittelyä lämmön ja sekoituksen osalta.

Viikonloppuna kuvaili TMax 400:lla ja Mamiya RZ67:llä portrait tyyppistä kuvaa kaupungilla. Kehitys Massive Dev Chartin mukaan 1+50 Rodinalilla. Cleaniin lookkiin oma suosikki yhdistelmä, tosin Delta 100 ja 400 toimii myös hyvin. Seuraavaksi pitäisi kokeilla miten yhdistelmä printtautuu paperille.

_DSC3169.jpeg

Itse koittanut lähestyä filmin, kehittimeen ja kehitystavan valintaa halutun lookin mukaan. Alustavaa infoa lähtökohtiin löytyy hyvin netistä ja loppu sitten itse kokeilemalla.

Clean: TMax 100/400, Delta 100/400 ja HP5+ kehitettynä Rodinalilla tai XT-3:lla, yhdistettynä isompaan formaattiin. TMax 100, TMax 400 ja Delta 100 myös 135 formaatissa XT-3:lla.
Klassinen filmi: Tri-X, Delta400, HP5+, kehitettynä XT-3 1+3 suhteella 135 formaatissa.
Gritty: HP5+ tai Fomapan 400 + Rodinal ja kehityksessä rajumpaa käsittelyä lämmön ja sekoituksen osalta.

Viikonloppuna kuvaili TMax 400:lla ja Mamiya RZ67:llä portrait tyyppistä kuvaa kaupungilla. Kehitys Massive Dev Chartin mukaan 1+50 Rodinalilla. Cleaniin lookkiin oma suosikki yhdistelmä, tosin Delta 100 ja 400 toimii myös hyvin. Seuraavaksi pitäisi kokeilla miten yhdistelmä printtautuu paperille.

_DSC3169.jpeg
Jos nega on oikeasti noin löysä eikä kontrastittomuus johdu skannauksesta niin tuostahan tekee jos ja mitä

Jos nega on oikeasti noin löysä eikä kontrastittomuus johdu skannauksesta niin tuostahan tekee jos ja mitä

Skannautui melko kontrastittomina moneen muuhun yhdistelmään nähden ja negatiivit näytti silmään hyvältä. Omien kokemuksien mukaan tuon tyyppinen negatiivi pitäisi olla helppo pimiössä.

Luin läpi noita manuaaleja kehitteiden osalta ja melkein kaikki nestemäiset kehitteet säilyvät avattuina 4kk. Sitten Rodinal. No sellaiset 30-40 vuotta (!). Aikamoinen keksintö. Kaikki mitä kävin läpi, niin Xt-3 on aika hyvä, sitten Rodinal ja Ilfordilla oli kolmikko ID-11, Perceptol ja Microphen. Kaikki kolme vaikuttivat mielenkiintoisilta ja kaikki nämä mainitut ovat alle 15e.

Statistiikka

Viestiketjuista
287 858
Jäsenet
79 425
Uusin jäsen
ilmastointiaktivisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom