Vanhaa kalaa!

Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
706
Äsken Ylen uutisissa Prisma Kaaren kalatiskin muija sanoi, että kun lohi tulee tukusta, niin sitä pitää muutama päivä LEPUUTTAA, että ruodot lähtevät irti! Aika sairasta, että kalaa mädätetään päiväkaupalla, jotta ruodot lähtevät helpommin irti! Jotain on kaupan asenteissa vialla, jos tarkoituksena ei edes ole myydä tuoretta kalaa... Sen kalan tuoreuden huomaa juuri siitä, että ruodot ovat tiukasti kiinni. Kun itse ostan esim. kirjolohen pyöreänä, niin ruotojen repiminen on todella työlästä.

Edellisen asuinkaupunkini marketista sai joskus saman päivän aikana aikaisin aamulla nostettua kirjolohta. Ei koskaan kahta päivää vanhempaa ollut tarjolla. Tällaisista kaloista sen tuoreuden kyllä huomasi verrattuna useita päiviä säilytettyihin tai muoveissa olleisiin kaloihin.
 
Enpä tiedä, onko se ruotojen repiminen ja kalan perkaaminen niin työlästä. En ollut taas vuosiin tehnyt, mutta sitten lähikauppias laittoi 3-4 kertaa "Lohi 6.99€/kg kokonaisena ja 9.99€/kg perattuna". Perkuuveitsi on maksanut itsensä takaisin ja ruodot poistan tylsillä saksilla... Eli niillä vaan kiinni ja sitten vetää..

Siinä kyllä on se, että tuoreiden ruotojen mukana tulee muutakin. Minun tekniikalla revittyjen ruotojen jäljiltä ei näytä täysin siistiltä, mutta kalan syöjille tällä ei ole väliä.
 
Ostin monenlaisia ruotopihtejä, ja kaikki tuntuivat olevan liukkaita ja muutenkin kehnoja. Vihdoin Amazonilta löysin sellaiset hyvät pihdit kuin niiden itsekin kuvittelin olevan. Pihtipuoliskojen päissä on uritukset, joilla ruodoista saa pitävän otteen. Näitä pihteijä olen tutuillekin vienyt lahjaksi.

 
Tälläisillä pihdeillä itse nypin ruodot pois,hyvin on irronnut. :kippis:

Näyttökuva 2025-12-22 181027.png
 
todellista bro. mulla tismalleen kuvan näköiset pihdit ruodoille (ja välillä rautalangalle tms.) :smoke:

:D
Noilla saa hyvin pois ongenkoukun tai uistimen koukut kalan kiduksista.
Käy hyvin myös ruotojen nyppimiseen.On noilla varmaankin jotain ohutta
rautalankaakin tullut katkottua,hyvät monitoimi pihdit. 🦈
 
Äsken Ylen uutisissa Prisma Kaaren kalatiskin muija sanoi, että kun lohi tulee tukusta, niin sitä pitää muutama päivä LEPUUTTAA, että ruodot lähtevät irti! Aika sairasta, että kalaa mädätetään päiväkaupalla, jotta ruodot lähtevät helpommin irti!

Ei hitto mitä touhua. :poop:

Kalabiologin kertoman mukaan;

"– Itselläni tuoreuden kohtuuden raja on kaksi päivää pyynnistä, Katajamäki linjaa.

Rasvaiset kalat, kuten lohi, menee nopeammin huonoksi ja vähärasvaisemmat, esimerkiksi kuha ja ahven, voivat hänen mukaansa kestää muutamia päiviä enemmän.

– Minun mielestäni viisi päivää on ehdoton takaraja, miten vanhaa kalaa pitäisi myydä, hän sanoo."
 
Mitens sitten toi norjalainen fisu.
Se ensin pyydystetään kasvatusaltaista,sitten esikäsitellään,
sen jälkeen kylmäkonttiin,kontti rekan lavetille ja matka suomeen.
Täällä lastin purku vastaanottajalle,jatkokäsittelyt,
jako tukkuliikkeisiin,sieltä eri jälleenmyyjille marketteihin,
jälleenmyyjiltä asiakkaalle.

Kauanko menee,pyynnistä matkoineen päivineen kun suojakaasupussiin pakattu norski fisu on kuluttajan pöydällä.Onko se enään kovin tuoretta,vai ei ole on jokaisen päätettävissä.


@Aikoinaan oli kuluttajaviraston Kuluttaja lehdessä,juttua kaloista ja kala jalosteista.
Suomessa syötävistä kaloista,jalosteista,säilykkeistä noin 80% tulee ulkomailta.
Siis 20% on suomalaista kalaa,mitä täällä syödään.
 
Eikös tuo käy välillä Thaimaassa fileoitavana ennenkuin päätyy suomalaiselle myyntitiskille.
 
Eikös tuo käy välillä Thaimaassa fileoitavana ennenkuin päätyy suomalaiselle myyntitiskille.
Taitaa käydä.Myös näitä pakastekaloja,niitä esikäsitellään norjassa,pistetään pakastekonttiin,kontti rahtikoneeseen ja kiinaan,siellä jatkokäsittelyt,sulatukset,ym,uudelleen pakastamiset,pakkaamiset,
ja takaisin lähtömaahan.Ompahan aikamoisia lentokaloja.Matkaa tulee noin 15 000 km.

Noita norjalaisia kalanjalostamoja on myös joissakin eteläamerikan valtioiden rannikoilla.
Tuleekohan niistäkin tuoretta suojakaasulla maustettua muovipussi fisua meidän ruokapöytiimme.
Herkkuja ruokapöytään.BonApetit.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa käydä.Myös näitä pakastekaloja,niitä esikäsitellään norjassa,pistetään pakastekonttiin,kontti rahtikoneeseen ja kiinaan,siellä jatkokäsittelyt,sulatukset,ym,uudelleen pakastamiset,pakkaamiset,
ja takaisin lähtömaahan.Ompahan aikamoisia lentokaloja.Matkaa tulee noin 15 000 km.

Kuulostaa melko uskomattomalta, olisiko jotain lähteitä tälle?
 
Ruotojen poistosta:
Kiinteäteräisellä kuorimaveitsellä saa ruodot poistettua kätevästi:
Terän hahlo ruodon läpi, kallistus 45-90 astetta noin ja veto. Pitäisi irrota kivuttomasti ainakin isommissa kaloista.
 
Äsken Ylen uutisissa
Ketkua olisi voinut alustaa "hieman" paremmin. Eli mistä siis haluat keskusteltavan? Ja otsikkokin voisi olla kuvaavampi?

Epämääräisen "näin televisiossa" sijaan itse jutunkin olisi voinut linkata. Puhut mitä ilmeisemmin tästä:
Ja mitä itse vielä lisäisin jutun antiin niin luvattoman monessa paikassa ne kalatiskien infotaulut ovat järjettömän pienellä fontilla. Jokainen voi sitten miettiä uutisen valossa, koitetaanko tällä piilottaa totuutta vai miksi noin yksinkertaista asiaa ei muuteta järkeväksi.
Ei koskaan kahta päivää vanhempaa ollut tarjolla
Tämän kaltainen ei ketkun alustuksessa oikein tuota mitään. Joku random-kaupunkin random-kauppa ja väite, jota ei edes oikein voi näyttää toteen.

Tälläisillä pihdeillä itse nypin ruodot pois,hyvin on irronnut. :kippis:

Näyttökuva 2025-12-22 181027.png
On niin tutun näköiset että voipi olla ihan sama mutta lattakärjillä. Vähän leveämmän kärjen olen kokenut mukavammaksi eikä oikeastaan tarvitse sen enempiä karhennuksia. Puristusvoima ihan eri luokkaa vs jonkut lelutason ruotopinsetit.

Mitens sitten toi norjalainen fisu.
Se ensin pyydystetään kasvatusaltaista,sitten esikäsitellään,
sen jälkeen kylmäkonttiin,kontti rekan lavetille ja matka suomeen.
Täällä lastin purku vastaanottajalle,jatkokäsittelyt,
jako tukkuliikkeisiin,sieltä eri jälleenmyyjille marketteihin,
jälleenmyyjiltä asiakkaalle.

Kauanko menee,pyynnistä matkoineen päivineen kun suojakaasupussiin pakattu norski fisu on kuluttajan pöydällä.Onko se enään kovin tuoretta,vai ei ole on jokaisen päätettävissä.
Lohi on 36 tunnissa merestä sushilautasella. Kykenemme viemään kalan Pohjois-Norjasta Japaniin nopeammin kuin jos se vietäisiin Osloon, tiivistää Finnair Cargon toimitusjohtaja Janne Tarvainen.
Määrällisesti kyse on isosta rahtituotteesta. Ennen koronaa yhtiö lennätti lähes 70 000 kiloa norjanlohta päivässä pääosin Aasiaan. Finnair lennättää lohirahtia noin 20 miljoonaa kiloa vuodessa. Se on arviolta 20 prosenttia Finnair Cargon rahdin vuotuisesta kokonaismäärästä ja suurin yksittäinen ryhmä.
Ei toki vastaa suoraan kysymykseesi mutta logistiikka siis Norjasta Helsinkiin on varsin loppuun asti viilattua. Tuosta lentorahdin aika kalan käsittelyyn ja eteenpäin niin ei sitä aikaa lopulta mahdottomasti mene optimitilanteessa. Parhaimmillaan kaksi päivää nostosta itse olen ostanut vakuumissa.

Omakohtaisesti luotan oikeastaan enemmän näihin vakuumipakattuihin olettaen toki, että kaupankin päässä se kylmäketju pysyy katkeamattomana. Tiedät pitkälti mitä saat kun pakkauksesta löytyy tarpeellinen tieto. Tiskiltä taas saa, kuten uutisessa on kerrottu, välillä mitä sattuu.

Mutta valitettavasti arpomista koko homma on. Varsinkaan suolausta / kylmäsavustusta ei voi aina tehdä kun tarjolla ei yksinkertaisesti ole tuoretta.

Thaimaassa norjalaista kalaa on käsitelty "aina".
Hyvin marginaalisen median juttu vuodelta 2011. Eli onko tälle "aina" jotain muutakin lähdettä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 667
Viestejä
5 047 740
Jäsenet
80 970
Uusin jäsen
Hippo_Plazamus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom