Sain AK24.fi Viron nettikaupasta niin huonolaatuisen polttoaineen täyttöputken, ettei se sopinut paikalleen. Osa oli autoon tarkoitettu, osanumerot täsmäsivät ja muoto oli oikea, mutta mittaerot olivat pielessä, ettei osa sopinut. Putki oli mm. 5 cm liian lyhyt ja täyttöaukon halkaisija liian pieni, ettei alkuperäinen korkki mahtunut. Selvä valmistajan virhe mielestäni.
Kirjoitin kauppaan reklamaation ja he vetosivat omiin sopimusehtoihin:
"AK24 ei ole vastuussa varaosan soveltuvuudesta tai sopivuudesta teidän autoon. Asiakkaan vastuulla on varmistaa tuotteiden soveltuvuus ja sopivuus aiottuun tarkoitukseen kyseisessä ajoneuvossa. Pyydämme varaosatilausten yhteydessä varmistamaan, että tämä varaosa on teidän autolle varmasti sopiva!"
Osa varmistettiin numeroiden perusteella sopivaksi, mutta silti vänkäävät vastaan. Voiko kauppa laittaa palautuskulut asiakkaan piikkiin, kun tuote on ollut virheellinen?
AK24.fi ehtojen mukaan kauppa irtisanoutuu kaikista vastuista, ja asiakkaan pitää itse selvittää, että 1. osa on sopiva ja 2. osa on virheettömästi tehty? Toinen kohta on mahdoton selvittää ilman käyntiä Virossa kivijalkaliikkeessä.
Ymmärrän, jos virhe on asiakkaan itse tekemä, mutta nyt virhe on valmistajan syytä.