Tämä on varmaan lievää off-topiccia, mutta luulen, että yksi tällainen viesti mahtuu tähän ketjuun.
Kyllä tää maailma vaan tuntuu olevan sekaisin ja kokonaisuudessaan omituinen. Heti selvennökseksi sanon, että en ole mikään trolli, tuomitsen Venäjän hyökkäyksen ja ihmisten teurastamisen Ukrainassa.
En tiedä, johtuuko se oikeasti kaikinpuolin propagandasta vai mistä, mutta on kyllä helvetin vaikeaa hahmottaa totuutta ja juurisyitä tilanteessa, jos yrittää katsoa ja miettiä tätä kaikkea objektiivisesti. Tällaiselle tavalliselle tallaajalle, on vain helvetin vaikea hahmottaa koko ajan, mitä tapahtuu, kuka on oikeassa, kuka on väärässä.
Tulkitsen tosiaan niin, että Venäjä "oikeuttaa" itselleen toimet Ukrainassa, Naton ja länsimaiden takia. Niiden uhka, varsinkin Naton. Vaikka ei minkäänlaista uhkausta ole Naton suunnalta tullut, niin silti jenkit/nato on suurin sotilaallinen uhka Venäjän olemassaololle.
Kun katsoo Naton/jenkkien historiaa vähän pidemmälle, niin siinä näkee, ettei tämäkään puoli ole aivan puhdas pulmunen. On myös huomioitava, että Venäjä ja varsinkin Putin on nähnyt ja elänyt niitä aikoja maailmassa, kun näitä "kömmähdyksiä" on tapahtunut ja siellä varmaankin perustetaan näkemystä "meistä" myös niihin.
Disclaimer: Venäjän historiasta löytyy kyllä vielä enemmän ja selkeää "paskaa", jos ihmisoikeuksien ja maailmanrauhan kannalta tilannetta katsotaan.
Ja nyt viimeaikaiset jenkkien touhut, ne jopa varmaan vähän satavat Venäjän laariin, jos ollaan rehellisiä. Se huolestuttaa todella paljon. Tai ainakaan se ei sada meidän, demokratian ja ihmisoikeuksien laariin. Koen, että Trumpin sekoilut jollain tasolla vahvistavat Venäjän omaa näkemystä siitä, että täytyy olla valmiina mihin tahansa. Ja heillä on valitettavasti ollut voimankäyttö osana toimintatapoja.
Ajattelen myös niin, että länsimaiden kapitalismi ja demokratia (ihmisoikeudet) eivät taida kulkea todellisuudessa käsikädessä. Niiden tavoitteet, lopputulemat eroavat täysin toisistaan. Ja taas disclaimer, en todellakaan haluaisi tänne kyllä venäläisten yhteiskunta mallia.
Jotenkin epäilen/pelkään/luulen, että siksi meidän puolella on niin vaikeaa. Tuntuu että raha ratkaisee, määrää ja ohjaa. Ihmisoikeudet, ihmisarvoinen elämä, yhteiskuntarauha, miksi sitä nyt haluaa sanoa, on toissijaista.
Aikaisemmin se on tainnut merkitä enemmän, Amerikan ja Euroopankin politiikassa. Jenkkien osalta tuntuu, että siellä on enenevissä määrin politiikan keinoina valta, voima, raha.
Ja sanon ääneen sen kritiikin, että tuntuu aivan absurdilta ajatella, että jenkit painostavat eurooppaa niin monessa asiassa, vaikka heidän pitäisi olla demokratian ja ihmisoikeuksien keulakuva nykypäivänä. Ei se tunnu, eikä oikein näytä siltä. Politiikan valtakoneisto, no se yskii tai poliittisissa keinoissa on tullut järkyttävä muutos.
MInä oikeasti pelkään sitä, niinkuin Zelensky jossain taisi sanoa, että kolmas maailmansota on jo alkanut.
Toivon, että hän olisi väärässä.
Kun miettii nykytilannetta ja hieman lähihistoriaa, niin tämä tuntuu jotenkin absurdilta. Ja edelleenkään, en puolusta Venäjää, en ihannoi, enkä hyväksy heidän toimintaansa. Yritän vain jotenkin ymmärtää asiaa syvemmältä.
Nato on toisen maailmansodan jälkeen luvannut/antanut ymmärtää, ettei leviä itään päin (ja nyt saa todellakin korjata, jos olen aivan väärässä, lukenut vääränlaista tietoa tai jotain) Venäjä on ollut jopa liittolainen sodassa. No sitä kun miettii rehellisesti, niin se ei ole kyllä pitänyt paikkaansa. Politiikka on pettänyt. Nato on jo aika lähellä Venäjää.
Se, mikä hämmentää myös paljon, niin Putin on ilmeisesti 2000-luvun alkuvaiheessa yrittänyt oikeasti ajaa demokratiaa sisälle Venäjälle (voi myös olla, että tässä on väärinymmärrystä/propagandaa) ja tuoda Venäjää lähemmäksi Natoa. On suunniteltu yhteisiä joukkoja, neuvoteltu jopa jollain tasolla Venäjän liittymisestä Natoon.
Niin miten helvetissä on päästy siihen, että Venäjä ylipäätänsä pitää meitä vihollisena? Miten on päästy siihen, että Venäjä hyökkää Eurooppaan? Johtuuko se kuitenkin loppujen lopuksi rahasta? Luonnonvaroista? Monesti kuulee sanottavan, että "vallanhimoinen sotahullu" Putinista. Mutta kun katsotaan sen taakse, niin mitä se on, mitä Venäjä hakee takaa? Mitä Venäjä tarvitsee tästä sodasta ja tilanteesta? Mitä se valta on?
Olen ajatellut, että me eurooppalaiset olemme oikeasti demokratian, rauhan ja ihmisoikeuksien asialla. Emme me ole sotilaallinen uhka, mihinkään suuntaan (nykyaikana on kai vielä sanottava, valitettavasti). Olen myös halunnut uskoa sitä, että raha ei ole meille se merkitsevin ja ohjaavin asia. Mikä on se juurisyy, miksi kukaan haluaa sotia sitä vastaan?
Oma epäilykseni on, että Venäjä on ollut "rehellinen" heidän kannastaan, sotilaallisesta uhasta ja Natosta. Samalla uskon, että Venäjää ei yhtään olisi haitannut ihan yhteiskunnallisellakaan tasolla, että käyttöön saadaan Ukrainan luonnonvarat.
Luulen myös, että heidän näkemyksensä meidän politiikasta (jenkkien) on ollut heidän kannaltaan rehellinen. Aikaisemmin ajattelin, että sen täytyy olla jotenkin vääristynyt, mutta nyt kun ihmettelee maailman ja Trumpin menoa, niin ei se ehkä aivan posketon näkemys ole silläkään saralla.
Mutta miten sodan saa loppumaan? Tietysti, jos Venäläisiltä alkaa käymään resurssit vähiin. Mutta tästä ei kyllä saa mediasta minkäänlaista todellista mielikuvaa, tilannekuvaa, että mikä käytännössä on tilanne. Ja ehkä länsimailla ei olekkaan siitä niin tarkkoja arvioita. Jotenkin luulen, että Ukrainalaisilta loppuu kuitenkin jerkku ennemmin, kuin Venäjältä, varsinkin, kun muun maailman tuki on aika "hajanaista".
Minkälainen tästä maailmasta on tulossa, on tullut, jos valtiot eivät oikeasti taistele ja puolusta ihmisoikeuksia, ihmisarvoa, moraalia? En nimittäin enää luota jenkkeihinkään tässä asiassa. Ja valitettavasti heidän pitäisi olla jonkinlainen keulakuva kuitenkin.
Kyllä maailma alkaa olla kummallinen paikka.
Anreeksi offtopic ja turhan päiväinen jaarittelu. Halusin vain pukea johonkin sanoiksi ajatuksia, enkä välttämättä jaksa kavereiden kanssa käydä tätä keskustelua.