Veneet ja veneily

Veneen 12V sähköt uusiksi?

Victron olisi selkeä, mutta hinta on sen vajaan tonnin, niin jos jotain muuta tilalle. En tiedä saanko mitään hyötyä BT/WiFi osastolta.

Lyijy(startti tai mikseipä tuokaan olisi LFP) ja kavereiksi LFP+LFP (Luokkaa 200Ah molemmat) hupiakut. Volvo Penta (Olisiko siinä 50A laturi) + Aurinkopaneelit (XXX wattia) ja maasähkö.

Alkuun tähän suuntaan, mutta halvemmalla..

Ensimmäinen stiplu olisi siis ollut tuossa. Saa ehdottaa. En nyt näe niin kriittisenä sitä, että kaikki ovat samasta pajasta, kunhan homma toimii järkevästi, tai siis varsinkin huolettomasti.

Joo ei siis itselläkään ole tietoa eri venesähköjärjestelmien valmistajista. Tsekkasin vaan mielenkiinnosta noiden speksejä ja huomasin ulostulo ja sisääntulo jännitteessä erot.

Mulla kokemuksia Victron tuotteista heittokalastusveneessä. Kytkennät olleet yksinkertaiset, valikot ja säätömahdollisuudet hyvät. Itse näen bt olevan hyötyä, näkee esim. jännitteet, säädöt helppo tehdä eri käyttöihin, historiatiedot/reaaliaikatieto, akun kapasiteettia, latureiden ohjelmia, latausjännitteitä yms.

Mulla on 12v litiumstarttiakku, jossa perämoottori, veneen perussähköt, kalastuselektroniikka. 12v victron maasähkölaturi tälle akulle, lisäksi victron 12v/24v välilaturi (perämoottorilla ajaessa ylimääräiselle tuotannolle) 24v litium-akulle jossa keulamoottori, keulamoottorille myös olemassa victron 24v maasähkölaturi.

Täytyy koputtaa puuta, että nämä kun kerran asennettu, asetettu säädöt/arvot niin ei niihin ole tarvinnut enään koskea.

Kaikki paitsi 12v maasähkölaturi on kiinteästi asennettu, koska tätä samaa laturia käytän talvella pilkkikäytössä sekä esim. venetrailerin sähkövinssin akun lataukseen.

Statistiikka

Viestiketjuista
304 757
Jäsenet
82 524
Uusin jäsen
AleksiP98

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom