Verotuksesta

Epäilen että noita veronkorotuksia / muita sanktioita jaettaisiin ihan pienistä keisseistä.
Asia erikseen jos puhutaan kymmenistä tai sadoista tuhansista euroista.
Kyllä niitä määrätään pienemmistäkin, nm. kokemusta on (määrääjänä). Verohallintohan on julkisesti määritellyt, että vähäisenä laiminlyöntinä pidetään mm. enintään 2 000 euron aiheettomia menoja, eli sitä pienemmistä jutuista veronkorotusta ei lähtökohtaisesti määrätä, ellei kyse ole toistuvasta tai ilmeisen tietoisesta toiminnasta.

Valitettavasti luottamuksensuoja verotuksessa ei ihan toimi noin yksioikoisesti. Asian täytyy noiden lisäksi olla tulkinnanvarainen, jotta luottamuksensuojaan voi vedota. Toisin sanoen, jos verohallinnosta ohjeistetaan pitkin helvettiä asiassa joka esim. lakien tai oikeuskäytännön mukaan on yksiselitteinen (eikä siten tulkinnanvarainen), ei verovelvollisella ole asiassa luottamuksensuojaa. Mielestäni tämä on niin upeaa suhmurointia ja pelleilyä verottajan puolelta, että siihen pitäisi oikeusasiamiehen puuttua, mutta ei.
Jos haluaa pelata varman päälle, niin ei veroilmoituksessa hae vähennystä.

Kun saa lopullisen verotuspäätöksen, niin hakee verotukseen oikaisua verotukseen.

Tällöin verottaja joutuu pohtimaan asiaa erikseen, eikä tule annettua vahingossa virheellistä veroilmoitusta.

Työmatka olisi pidentymässä huomattavasti ja nykyisessä työpaikassa kodin ja työpaikan väliset matkakulut eivät täytä edes omavastuuosuutta. Uudessa paikassa olen käytännössä oikeutettu täysiin vähennyksiin. Tähän liittyen mietinkin, että onko sillä väliä vähennänkö matkakulut jo siinä vaiheessa kun alkuvuodesta teen verokorttia, vai vasta sitten myöhemmin kesken vuotta kun esitäytetty veroilmoitus tulee täytettäväksi?

Pohjustuksena siis, että oma mieltymys olisi maksimoida joka kuukautinen rahan kertyminen tilille tasaisesti, eli toisin sanoen painaa veroprosentti mahdollisimman alas jo heti kättelyssä. Kuinka itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Työmatka olisi pidentymässä huomattavasti ja nykyisessä työpaikassa kodin ja työpaikan väliset matkakulut eivät täytä edes omavastuuosuutta. Uudessa paikassa olen käytännössä oikeutettu täysiin vähennyksiin. Tähän liittyen mietinkin, että onko sillä väliä vähennänkö matkakulut jo siinä vaiheessa kun alkuvuodesta teen verokorttia, vai vasta sitten myöhemmin kesken vuotta kun esitäytetty veroilmoitus tulee täytettäväksi?

Pohjustuksena siis, että oma mieltymys olisi maksimoida joka kuukautinen rahan kertyminen tilille tasaisesti, eli toisin sanoen painaa veroprosentti mahdollisimman alas jo heti kättelyssä. Kuinka itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Voithan vähentää suoraan alkuvuodesta, tosin sitten jos työpaikka/matka muuttuu vuoden aikana niin joudut fiksailemaan tarkemmin joten kannattaa pitää kirjaa kuluista suhtkoht kuukausittain.

Itse ainakin laitoin heti alkuvuodesta, jolloin nettona jää enemmän rahaa maksaa juurikin noita matkakuluja.

tosin sitten jos työpaikka/matka muuttuu vuoden aikana niin joudut fiksailemaan tarkemmin joten kannattaa pitää kirjaa kuluista suhtkoht kuukausittain.
Tosin tässäkin se, että jos työpaikka ja matka ei muutu, mutta vaikka kuukautena X käynkin vain 6 kertaa työpaikalla merkatun 10 päivän sijaan, niin verottaja tuskin tuohon tietoon käsiksi pääsee mitenkään?

Tosin tässäkin se, että jos työpaikka ja matka ei muutu, mutta vaikka kuukautena X käynkin vain 6 kertaa työpaikalla merkatun 10 päivän sijaan, niin verottaja tuskin tuohon tietoon käsiksi pääsee mitenkään?
Vaikka sut joku siitä ilmiantaisi niin ihan fifty sixty ottavatko työnalle koska ohjaus on likimäärin että alle 5t€ kupruihin ei ruveta käyttämään aikaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 376
Jäsenet
78 577
Uusin jäsen
JuhoLindfors

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom