Keväällä siis tavoite oli nimenomaan poistaa kaavamainen ja jättää vain todellisten kustannusten mukaan vähentäminen. Mutta tuossa lukee nyt aika selvästi että kaikki työhuonevähennys poistuu:
Tämä oli kyllä mennyt itseltäni kokonaan ohi. Luulin, että todellisten kulujen mukaan vähentäminen olisi säilynyt. Mutta ei näytä säilyvän.
Joo, minustakin tämä on nyt muuttunut siitä kun asiasta viimeksi uutisoitiin. En tiedä onko virheellisesti uutisoitu vai muuttunut matkalla. Näyttäisi jälkimmäiseltä.
Onhan tuo kevyesti keinotekoinen vähennys, ei töiden tekemiseen yhteiskunnan apuja tarvita kun työnantajalla tod näk toimisto, jos ei ole niin vuokrakuluilla subventoi työntekijöiden omia työtiloja.
Tämä on toisaalta ihan totta palkkatuloja käsitellessä. Yrittäjä jolla kotikonttori on sitten jo eri asia. Tästä tosin on tullut vähän maan tapa, että näillä vähennyksillä, kilometrirahoilla ja päivärahoilla yms kompensoidaan sitä paikoin kilpailutasoa alhaisempaa palkkaa.
Suomessa on mm. sairaanhoitajilla (amk) ja insinööreillä (amk) koulutukseen ja monesti myös vaatimuksiin sekä ammattitaitoon nähden keskimäärin aika matala palkkataso. Insinöörejäkin on asiantuntijatason hommissa sillä vähän reilun kolmen tonnin bruttopalkalla minkä saa lähihoitajakin tekemällä vuorotyötä.
Nyt kun näitä "maan tapa" -vähennyksiä puretaan (periaatteellisesti ihan oikein), niin pitäisi joko palkkojen nousta tai verotuksen laskea. Minun mielestäni oikea periaate keventää työntekijän ja yrittäjän verotusta.
Kuitenkin, tämä vaikuttaa siltä, että tässä puretaan palkansaajien ja yrittäjien rahallisia etuja, verokevennykset ja/tai palkkakehitys eivät kompensoi riittävästi menetyksiä yhdessä inflaation kanssa. Seuraava hallitus vielä kiristää verotusta joten seuraa kaksi isoa ongelmaa.
Verotuksen prosentuaalisen suhteen bruttopalkkoihin kasvaessa, verotettavan työn määrä vähenee ja veroeuroja kertyy entistä vähemmän (palkitseminen, kannattavuus). Toisena työn kannattavuus työntekijälle /päivä laskee, joten 4-päiväinen työviikko tulee aiempaa kannattavammaksi verrattuna 5-päiväiseen. Tämä vähentää verotettavan työn määrää lisää.
Ennestään on jo kannustinongelma pienten työmäärien esim. pari päivää viikossa osa-aikainen työsuhde ei kannata koska täystyöttömyys on riittävän/liian kannattavaa rahallisesti pariin työpäivään verrattuna.
Vähän erityyppinen vähennys kuitenkin kuin esim. työmatkavähennys (joka sekin melko minimiin vedetty), mutta vähän tasapäistää skutsissa 100km matkaa ajavaa vs hipsteriä joka pääsee pyörällä 5km tai sateella bussilla.
Kilometrikorvauksiin on sentään tullut kymmenessä vuodessa 10snt/km nousua ja jos muistan lähellekään oikein niin 15 vuodessa yli 30snt/km. Nyt se on 59snt/km, 2015 se oli 44snt/km (tämän sain varmistettua googlaamalla) ja muistelisin että 2010 paikkeilla se oli 22snt/km, tässä voin muistaa väärinkin.
Eli km-korvaus on noussut ihan hyvää tahtia. Toisaalta sitä käytetään myös julkisen liikenteen kulujen kattamiseen ja toisaalta myös autojen vakiovarustelutaso on noussut hurjasti mikä on nostanut käytettyjen autojen hintoja 15 vuodessa merkittävästi.
Eikö se onnistu vielä tänä vuonna, tuo ehdotus on 2026. Kaikesta vaan leikataan, ei hyvältä näytä..
Kaikesta leikataan että saadaan kaikki maksettua mikä pitää. Tuntuu taas hitusen siltä että keskiluokalta otetaan taas kaikkeen tarvittava raha.