Jos töitä olisi biopolttoaineiden eteen tehty, ne kilpailisivat fossiilisten kanssa. Sen sijaan on laitettu kaikki munat sähköautokoriin koska se on ollut fantsu uusi juttu ja joku on siitä lobbauksesta maksanut hyvin. Ei sähköautokehitys olisi harpponut niin paljon ilman mittavaa lobbaamista ympäri maailman.
Biopolttoainetta hehkutin siksi, että siinä olisi ollut potentiaalia tehdä jotain oikeasti järkevää eli sekä ympäristöystävällistä, taloudellisesti kannattavaa että kuluttajaystävällisellä kustannustasolla.
Onko sinulla nyt joka biopolttoaineisiin liittyvä mullistava innovaatioa mielessä, vai mihin perustat ajatuksen biopolttoaineiden menetys potenttiaalista.
Jos fosiiliset polttoaineet pitäisi myydä hiilineutraalina, niin biopolttoaineet voisi kilpailla niille hinnassa, mutta tuotanto ei skaalautuisi sillaisiin määriin, niin hinta määräytisi ostajien kipurajan mukaan. Synteettiset polttoaineet kilpailijoita, eli kun se puoi skaalautuu kysyntää vastaavaksi niin biopolttoaineiden määrät, kannattavuus määräytyisi sen mukaan.
Nyt hylättiin tämä tavoite sähköautoilun tieltä ja tyydyttiin jakeluvelvoitteeseen joka onnistui nostamaan fossiilisten hintoja muttei tekemään biovaihtoehdoista kilpailukykyisiä.
Jakelvelvoite tekee kuluttajalle sen biopolttoaineen kilpailukykyiseksi.
(sähköautojen valmistuksen päästöt on jo osoitettu valtavan suuriksi niin että päästöjen eron kuolettuminen tapahtuu vasta auton elinkaaren loppupäässä fossiilisilla kulkeviin polttiksiin verraten) vaan siltä että sähköautotuotannosta hyötyvät ovat voidelleet poliittisia tahoja oikein hyvin. Herää epäilys että tässä on myös taustalla pitkän aikavälin strategia sähkön siirtohintojen nostamisista / edullisen vuorokaudenajan poissulkeminen tms.
No huhu, sähköautoja on toki erilaisilla hiilirepuilla, aina hiilineutraaliin asti. Mutta se totta että tehokkainta kohdistaa sähköajoon siirtyminen siellä missä kilometrjä kiertyy paljon, ja kun saatavuus ei ole ongelma, niin uusien autojen osalta yleensä.
Ilmasto mielessä käytettyjäkin käytettyjen poistumista kannattaa vauhdittaa, sieltä paljon päästävistä.
Ja jos Suomessa auton elinkaari kilometreissä on helposti sen 200 000km tai enemmän, ja se 100 000km tulee monella autolla täyteen reilusti alle viidessä vuodessa, niin se sähkis on ilmasto teko polttikseen verrattuna.
Jos haluaa olla vielä nopeampi niin hankkii sähkiksen joka mahdollsimman hiilineutraali ja loput kompensoitu.
Sähköauto on minustakin järkevä valinta kuluttajan kannalta niin kauan kuin kotona voi ladata halpaa pörssisähköä ja varaosia ei joudu hirveästi ostelemaan ja korjaamotyötunteja makselemaan, tai vaihtoehtoisesti oma pinkka on niin kunnossa ettei mitään väliä mitä autoilu maksaa.
Nyt kun vertailee keskituloiselle realistista autovaihtoehtoa ja sähköautoa niin hankintakustannukset, korjaukset ja varaosat hullun hintaiset sähköautossa, sillä se on niin uutta tekniikkaa että varaosasaatavuus on valovuosia jäljessä. Realistisena autovalintana keskituloiselle (henkilökohtainen mielipideasia) pidän siis tällä hetkellä max 5-10 tonnin bensa-autoa tällä hetkellä kun ottaa huomioon polttoaine-, huolto- ja rengaskustannukset sekä investoinnin.
Näinä halpone polttoaineiden aikaan polttiksella ajo on nyt halpaa, mutta sitten kun polttoaineet taasen maksavat vähän enemmän, niin se sähkis alkaa oleen erittäinkilpailukykyinen ihan kustannuksiltaan heille jokta vuodessa ajavat sen 15 000km- 20 000km tai enemmän. Sitten jos ne vuotuiset ajot ovat kovin vähäisiä, niin kilpailijoina on julkinen liikenne, takseineen, vuokra autot jne.
Autoilu ei minun kokemukseni mukaan ole halventunut, tai riippuu ainakin millä aikajänteellä tarkkaillaan. Minun henkilökohtainen kokemus on 17 vuotta tästä hetkestä taaksepäin ja sinä aikana kustannukset on nousseet hirvittävästi ainakin minulla ihan kautta linjan polttoaineesta varaosiin, korjaamolla laskutettavan työn hintaan ja halvemman pään vaihtoautojen hankintahintoihin.
Kaikki ei todellakaan ole vihreiden vika, mutta vaikea nähdä miten he olisivat tähän kehitykseen vaikuttaneet positiivisesti. Tähän vihreään politiikkaan on lähteneet parissa vuosikymmenessä suurimmatkin puolueet ja seuraamukset on joka käänteessä tulleet kalliiksi kansalaisille. Ympäristöystävällisempää autoilua edistävä työ on tähän saakka tuntunut tuottavan ainoastaan vähemmän ympäristöystävällisempää ja jopa kaikkea autoilua taannuttavaa jälkeä.
Autojen kustannukset, mukaan lukien polttoaine taloudellisuus, niin nyky rahassa erilaisia indexejä katsoen.
Toki joskus litrpa polttoainetta maksoi euron, joskus yli kaksi euroa nyt reilu puolitoista.