- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 22 709
No lattea litkivä city vihreälle se laten hinta ei ehkä ongelma, vaan sille taloudellisesti tiukilla olevalla muuttotapio alueen rintsikassa asuvalle, se ruuanhinta, lämmityksen hinta ja sen saksantuonti auton polttoaineen hinta.Niin hakisi. Joku viherpiiperö on varmaan sitä mieltä, että on ilmastoterroria tulla Harrikalla keskustaan töihin, joten on oikein langettaa täysimääräinen CO2-maksu Harrikka-kuskille.
Kun Harrikka-kuski maksaisi CO2-päästönsä huomaamatta mitään ja piiperö itkisi kovin kalliiksi käynyttä aamu-lattea, kävisikin ilmi, että viherpiiperön ongelma ei ollutkaan Harrikan CO2-päästöt vaan Harrikalla jytistely ihan sinällään. Päästöt oli vain tekosyy.
Niinpä niin, ongelma EI ole CO2-päästöt, vaan autoilu ja muu moottoriajoneuvoliikenne.
Ilmaston kannalta on yhdentekevää aiheutuuko CO2-päästö Harrikalla ajelusta vai aamu-latten tuotannosta. Ei pitäisi olla mitään väärää, että niiden kustannus määrittyisi yhdenmukaisesti.
Miksi siihen joku km-vero vielä tulisi? Autoilu on syntinsä kuitannut maksamalla CO2-päästöistä markkinahinnan. Kaikki muu verotus ja rajoittaminen jäisi tietenkin pois.
Mikä hätä oli kun polttoaineiden hinnat piikitti 2€ pintaan, jos normaali olisi 3€, kohta 4€ , niin ehkä se vanha tuonti mersu vaihtunut sähkikseen ja ehkä se juuri rempattu öljypoltin ilmalämpöpumppuun, jos siis kassa limiitii kestää.
Osa aika Espoolainen nyt ajaa sillä harlikalle keskustaan, makso se bensa sitten vitosen tai seitsemän euroa, välillä käy vaihtamassa 66 Mustangin, huomenna veneellä.
Kyllä ne aate sisaret löytyy ajatuksellesi Vihreistä, laajasti muissa puolueissa oltu hyvin varauksellisia päästökaupan tuomiseksi liikenteen polttoaineisiin.
Siis autoilun verotuksen syitä on ihan muitakin kui hiilipäästöt, siinä vaiheessa kun autoilu on hiilineutraalia niin haitat siihen lopu, eikä sen aihettamat kustannukset, eikä valtion rajaton rahan tarve.Miksi siihen joku km-vero vielä tulisi? Autoilu on syntinsä kuitannut maksamalla CO2-päästöistä markkinahinnan. Kaikki muu verotus ja rajoittaminen jäisi tietenkin pois.
km verotus jos tekninen valmisu, niin se on käypä keino toteuttaa tehokas ja oikeuden mukainen verotus.
PK seudun väylillä niin autoilijan kannattaa maksaa ruuhkamaksua, jos se käytetään esim joukkoliikenteen lisäämiseen ko "väylällä", lokiikka on sama kuin siinä että fosiili polttiksella ajavat tukee sähkiksellä ajavaa. Eli molemmat voittaa.