• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vihreät - De Gröna

Niin hakisi. Joku viherpiiperö on varmaan sitä mieltä, että on ilmastoterroria tulla Harrikalla keskustaan töihin, joten on oikein langettaa täysimääräinen CO2-maksu Harrikka-kuskille.

Kun Harrikka-kuski maksaisi CO2-päästönsä huomaamatta mitään ja piiperö itkisi kovin kalliiksi käynyttä aamu-lattea, kävisikin ilmi, että viherpiiperön ongelma ei ollutkaan Harrikan CO2-päästöt vaan Harrikalla jytistely ihan sinällään. Päästöt oli vain tekosyy.

Niinpä niin, ongelma EI ole CO2-päästöt, vaan autoilu ja muu moottoriajoneuvoliikenne.

Ilmaston kannalta on yhdentekevää aiheutuuko CO2-päästö Harrikalla ajelusta vai aamu-latten tuotannosta. Ei pitäisi olla mitään väärää, että niiden kustannus määrittyisi yhdenmukaisesti.

Miksi siihen joku km-vero vielä tulisi? Autoilu on syntinsä kuitannut maksamalla CO2-päästöistä markkinahinnan. Kaikki muu verotus ja rajoittaminen jäisi tietenkin pois.
No lattea litkivä city vihreälle se laten hinta ei ehkä ongelma, vaan sille taloudellisesti tiukilla olevalla muuttotapio alueen rintsikassa asuvalle, se ruuanhinta, lämmityksen hinta ja sen saksantuonti auton polttoaineen hinta.

Mikä hätä oli kun polttoaineiden hinnat piikitti 2€ pintaan, jos normaali olisi 3€, kohta 4€ , niin ehkä se vanha tuonti mersu vaihtunut sähkikseen ja ehkä se juuri rempattu öljypoltin ilmalämpöpumppuun, jos siis kassa limiitii kestää.

Osa aika Espoolainen nyt ajaa sillä harlikalle keskustaan, makso se bensa sitten vitosen tai seitsemän euroa, välillä käy vaihtamassa 66 Mustangin, huomenna veneellä.

Kyllä ne aate sisaret löytyy ajatuksellesi Vihreistä, laajasti muissa puolueissa oltu hyvin varauksellisia päästökaupan tuomiseksi liikenteen polttoaineisiin.

Miksi siihen joku km-vero vielä tulisi? Autoilu on syntinsä kuitannut maksamalla CO2-päästöistä markkinahinnan. Kaikki muu verotus ja rajoittaminen jäisi tietenkin pois.
Siis autoilun verotuksen syitä on ihan muitakin kui hiilipäästöt, siinä vaiheessa kun autoilu on hiilineutraalia niin haitat siihen lopu, eikä sen aihettamat kustannukset, eikä valtion rajaton rahan tarve.

km verotus jos tekninen valmisu, niin se on käypä keino toteuttaa tehokas ja oikeuden mukainen verotus.

PK seudun väylillä niin autoilijan kannattaa maksaa ruuhkamaksua, jos se käytetään esim joukkoliikenteen lisäämiseen ko "väylällä", lokiikka on sama kuin siinä että fosiili polttiksella ajavat tukee sähkiksellä ajavaa. Eli molemmat voittaa.
 
Koko päästömarkkina on täysin keinotekoinen. Ei se perustu luontaiseen kysyntään ja tarjontaan vaan aina on kysymys siitä paljonko markkinoille tarjotaan päästöoikeuksia. Keskeinen kysymys on myös kuka saa päästöoikeuksien tuotot.

Näppituntumalla arvioisin, että kovat CO2-hinnat iskevät kovimmin perusteollisuuteen, alkutuotantoon ja kuljetuksiin. Autoilu on yleisesti ekosysteemissä korkeammalla eikä varmastikaan ole se, mikä ensimmäisenä leikkaantuu.

Miksi autoilun pitäisikään olla ensimmäinen, koska eihän koko CO2-politiikalla ole muuta oikeutusperustetta kuin vähentää CO2-päästöjä. Sieltä ne vähentyvät, missä niillä on vähiten merkitystä.

Perus ajatus päästöoikeuksilen myymisellä on markkinatalouden valjastaminen tehokkaaseen valintaan.
Toinen ajatus on se että on haitallisia asioita joita voi olla tiettyyn rajaan asti ilman ongelmia, ja sen jälkeen alkaa haitat.
Kapitallistinen ajatus on se että huutokapautaan esim päästöikeuksia sen verran millä ei ylitetä haitallista rajaa. Tuotoilla rahoitetaan julkisia palveluita. keventää verotusta. Markkina optimoi haitan sinne missä sitä eniten hyötyä.

Co2 päästöoikeuksien kohdalla mennään velan puolela, ei oikeastaan ole sellaista haitatonta määrää mitä voisi kaupata, eli markkinoilla pitäisi päästöoikeuta kohden olla nielu, niulun kustannus niin iso että ei löydy poliittista kannatusta selaliseen. ELi netto nolla päästö tavoitteet tuupatuttu kaukaisuuteen.

Joten yritetty päättää sellaista rajoista ja tavoitteissa joiden kanssa jotenkin selvitää. Markkinavoimia otettu käyttöön, mm niillä päästöoikeuksilla. sektoreilla missä pelätään vapaan markkinan toimivat huonosti, niin "päästöoikeuksia" jaettu sektorille tavoitteena ja suunnitelmallisemmin ohjattu markkinaa.
 
Koko päästömarkkina on täysin keinotekoinen. Ei se perustu luontaiseen kysyntään ja tarjontaan vaan aina on kysymys siitä paljonko markkinoille tarjotaan päästöoikeuksia. Keskeinen kysymys on myös kuka saa päästöoikeuksien tuotot.

Näppituntumalla arvioisin, että kovat CO2-hinnat iskevät kovimmin perusteollisuuteen, alkutuotantoon ja kuljetuksiin. Autoilu on yleisesti ekosysteemissä korkeammalla eikä varmastikaan ole se, mikä ensimmäisenä leikkaantuu.

Miksi autoilun pitäisikään olla ensimmäinen, koska eihän koko CO2-politiikalla ole muuta oikeutusperustetta kuin vähentää CO2-päästöjä. Sieltä ne vähentyvät, missä niillä on vähiten merkitystä.

Autoilusta ei välttämättä leikkaantuisi hirveän paljon, mutta siitä kyllä tulisi reippaasti kalliimpaa. Siis ainakin bensalla ja dieselillä ajaminen.

Tällä hetkellä hiilidioksidivero bensalle on sen 17 senttiä per litra. Litra bensaa aiheuttaa 2,3kg CO2 päästöjä, eli jos tuo korvattaisiin nykyisellä ETS hinnalla (about 70e), niin se olisi about 16 senttiä.
Viime talven huiput oli 83e, joten tuo olisikin jo 19 senttiä per litra, eli enemmän kuin nykyinen hiilidioksidivero.
Kaikkien aikojen huiput oli 103e, jolla saataisiin jo 24 senttiä per litra.

Eli ihan jo nykyisenkin järjestelmän piirissä, jonka tuo teollisuus jo maksaa, päästäisiin samaan verotasoon ja todella helposti sen yli.
 
Jos katsotaan kokonaisuutena Vihreiden kantoja yksityisautoiluun, niin siellä on kaksi motivaattoria.

Yksi on liikenteen päästöt. Tuossa yksityisautoilu ei ole mitenkään erikoisessa asemassa Vihreiden politiikassa. Autot ovat suuri päästölähde, päästöjä pitää vähentää, joten myös autoilun päästöjä pitää vähentää.
Jos kaikki maaseudulla ajaisivat sähköautoilla, niin olen aika varma, että Vihreät jättäisivät ne maaseudun autoilijat täysin rauhaan. Kemppaiset ja Romppaiset saisivat ajella vapaasti ympäri Hyrynsalmea ilman mitään häiriöitä Vihreiltä.

Toinen on kaupunkien viihtyvyys. Vihreiden kannattajat asuvat etenkin isoissa kaupungeissa. Kaupungeissakin ne tuppaavat keskittymään sinne kaupunkien keskustoihin.
Yksityisautot ovat myrkkyä niiden kaupunkien keskustojen asukkaiden viihtyvyydelle. Autot aiheuttavat meteliä, huonontavat ilmanlaatua ja vievät pirusti tilaa. Tilaa, joka voitaisiin käyttää johonkin asukkaiden kannalta parempaan. Etenkin kun niillä kaupunkien keskustojen asukkailla on itsellä usein vähemmän tarvetta niille yksityisautoille.
Tuo, yhdistettynä päästöihin, on syy, miksi Vihreät ajavat juurikin niitä ruuhkamaksuja ja parkkipaikkojen vähentämistä. Tuossa on kyse paikallispolitiikasta ja oman elinympäristön viihtyvyyden parantamisesta, ei mistään syrjäseutujen autoilijoiden kiusaamisesta.
No nämä nyt on tekosyy ajaa tuota politiikkaa, ilmanlaatu ja meteli maassa joka sijoittuu kaupunkien osalta ihan Euroopan huippuihin puhtaudeltaan verkoston sähköistyessä. Kun liikenne sähköistyy vihreät siirtyvät seuraavaksi sähköautojen kimppuun (ideologinen viha yksityisautoilua kohtaan), sitä väläytellään jo heidän suulta ja oliko puolueohjelmassakin kohta: "vielä ei ole aika". Kaupunki argumentti taas on vähän sellainen, että se näyttää häiritsevän enemmänkin cityvihreitä ja unohdetaan täysin, että kaupunki koostuu muistakin ihmisistä ja heidän tarpeistaan. Moni kaupunkilainen tarvitsee sitä autoa muuhunkin kuin keskustassa ajamiseen, ei kaikkien elämä ja työ pyöri lattekiskan ja mukavan aleksanterinkadun toimistotyön ympärillä. Maaseutulaisille taas pitäisi ensiksi rakentaa se latausinfraverkosto, eli koti- ja julkiset latauspisteet, että siirtyminen olisi realistisesti mahdollista. Se maksaa rahaa, siinä missä koslan vaihtaminen uudehkoon täyssähköautoon. Nyt vain juostaan pää kolmantena jalkana kohti unelmaa, miettimättä seurauksia ja vaikutuksia.

Lentoliikenne on erittäin suuri päästöjen lähde, niin Vihreät haluavat, että sitä kohdellaan niiltä osin samaan tapaan kuin muitakin päästöjen lähteitä. Lisäksi lentomatkustaminen on enemmänkin niiden varakkaiden juttu, joten tuohan osuu juurikin sinne rikkaisiin, ei niihin köyhiin.
En ymmärrä tuota logiikkaa. Ei sen varakkaan kerran vuodessa pitämä perheloma kaadu siihen (talouteen), että lippujen hinnat nousevat esimerkiksi joitakin kymppejä tai satasen per henkilö, se maksetaan vaikka hammasta purren ja vietetään ansaittu perheloma. Ei varakas lopeta yksityisautoiluakaan, vaikka ylläpitokustannukset jonkin verran nousevat ja pitäisi taas ajaa sen "tietullin" läpi.

Ihan sama muidenkin tuotteiden ja palveluiden kohdalla, ne joilla on varaa maksaa, todennäköisemmin maksavat siitä, muut tasapainottelevat sen suhteen onko varaa tai onko tuotteesta ja palvelusta saatu hyöty sen arvoista.

Mitä tulee tunneleihin ja vaihtoehtoisiin reitteihin, niin omat kokemukset Vihreistä on juurikin päinvastaiset sille, mitä sä väität. Tampereella Vihreät ovat olleet erittäin tärkeässä roolissa, kun kaupunkiin on rakennettu autoilijoiden infraa. Rantatunneli rakennettiin kiitos Kokoomuksen ja Vihreiden (ja parin SDP:n loikkarin). Persut, valtaosa SDP:stä ja Vasemmistoliitto äänestivät vastaan.
Ja nyt tuoreempana jos katson Hämpin parkin laajennusta, joka parantaa merkittävästi keskustan pysäköintiä etenkin kaupungin ulkopuolelta tuleville, niin sielläkin Vihreät ovat kannattamassa. Vastaan haraamassa näyttäisi olevan vain Persut.
No tässä voi olla tietysti aluekohtaisia eroja. Samalla kun ajavat aktiivisesti ja pitkäjänteisesti katuverkostoa alas, niin samalla torpataan näitä satama- ja keskustatunneleita ym. Aina löytyy jokin päästö-, ympäristö- tai kulttuuriveruke.
 
En ymmärrä tuota logiikkaa. Ei sen varakkaan kerran vuodessa pitämä perheloma kaadu siihen (talouteen), että lippujen hinnat nousevat esimerkiksi joitakin kymppejä tai satasen per henkilö, se maksetaan vaikka hammasta purren ja vietetään ansaittu perheloma. Ei varakas lopeta yksityisautoiluakaan, vaikka ylläpitokustannukset jonkin verran nousevat ja pitäisi taas ajaa sen "tietullin" läpi.
En myöskään ihan pysynyt kärryillä.
EU sisäinen lentolliikenne ymmärtääkseni on päästökaupan piirissä, kansaivälisen liikenteen osalta taitaa olla aika pitkissä puissa. Jos sieltä jää merkittäviä solmukohteita pois, niin ne pitäisi asettaa pakatotteiden piiriin.


Ja jos tästä nyt palataa siihen mistä juttu lähti, niin se vihreiden edustaja taisi sen lomamatkan tehdä maata pitkin, missä päästöt matkustajaa kohti vähäiset vs lentäen , vaikka lentoreissu olisi ollut supistettu versio toteutetusta.

Osa lentoyhtöistä markkinoi päästö komensaatioita, eli matkustaja voi tehdä omala osalta valintoja, lentääkö neutraalisti vai ei. Ehkä toteutuneet kompensaatio on esimerkki siitä että tarvitaan sitä pakottavaa ohjausta.
 
No nämä nyt on tekosyy ajaa tuota politiikkaa, ilmanlaatu ja meteli maassa joka sijoittuu kaupunkien osalta ihan Euroopan huippuihin puhtaudeltaan verkoston sähköistyessä. Kun liikenne sähköistyy vihreät siirtyvät seuraavaksi sähköautojen kimppuun (ideologinen viha yksityisautoilua kohtaan), sitä väläytellään jo heidän suulta ja oliko puolueohjelmassakin kohta: "vielä ei ole aika". Kaupunki argumentti taas on vähän sellainen, että se näyttää häiritsevän enemmänkin cityvihreitä ja unohdetaan täysin, että kaupunki koostuu muistakin ihmisistä ja heidän tarpeistaan. Moni kaupunkilainen tarvitsee sitä autoa muuhunkin kuin keskustassa ajamiseen, ei kaikkien elämä ja työ pyöri lattekiskan ja mukavan aleksanterinkadun toimistotyön ympärillä. Maaseutulaisille taas pitäisi ensiksi rakentaa se latausinfraverkosto, eli koti- ja julkiset latauspisteet, että siirtyminen olisi realistisesti mahdollista. Se maksaa rahaa, siinä missä koslan vaihtaminen uudehkoon täyssähköautoon. Nyt vain juostaan pää kolmantena jalkana kohti unelmaa, miettimättä seurauksia ja vaikutuksia.
Ei ne ole mikään tekosyy vaan ne erittäin konkreettiset syyt sille politiikan ajamiselle. Se, että niputtaa tuon kaiken jonkun periaatteellisen yksityisautoilun vastustamisen alle, on yksinkertaisesti väärä tulkinta Vihreiden motiiveista.
Sähköautojen lisääminen vähentää vähän sitä meteliä, mutta ilmanlaadun osalta on vähän fifty-fifty. Pakokaasujen määrä vähenee, mutta ainakin toistaiseksi massaltaan suuremmat sähköautot aiheuttavat sitten enemmän katupölyä, etenkin keväisin. Kuitenkin se tilantarve niille autoille pysyy samana. Eli vaikka ne kyllä kokonaisuutena parantavat tilannetta verrattuna, ne eivät ratkaise täysin noita yksityisautoilun tuomia ongelmia kaupunkien keskustoissa.

Kyllä kaupunki koostuu muistakin ihmisistä kuin niistä, jotka eivät tarvitse sitä autoa. Mutta se Vihreiden kannattajakunta tuppaa olemaan juurikin sellaista väkeä, joka ei tarvi niitä autoja. Joka sitten johtaa siihen, että Vihreät ajavat kaupunkipolitiikassa etenkin noiden autottomien haluamia asioita.
Muutenkin tässä pitää muistaa se, että ne kaupunkien keskustassa asuvat tarvitsevat keskimäärin sitä autoa paljon vähemmän kuin kaupunkien lähiöissä asuvat. Kaupunkien lähiöissä asuvat taaskin tarvitsevat sitä autoa keskimäärin paljon vähemmän kuin ympäryskunnissa asuvat.
Eli aina kun laitetaan rahaa kaupungin keskustan autoilun edistämiseen, niin ne kaupungin keskustan asukkaat ovat niitä, jotka hyötyvät siitä vähiten. Sillä palvellaan niitä lähiöiden ja etenkin niiden ympäryskuntien asukkaita, ei niitä keskustan asukkaita. Jonka takia ne kaupungin keskustan asukkaat ovat erittäin nihkeitä antamaan verorahojaan noita rakennusprojekteja varten.
Tässä voidaan taas palata siihen, että miksi Vihreät ovat olleet niin rakentavia Tampereella noissa autoilua parantavissa projekteissa. Ei siksi, että ne haluaisivat edistää sitä autoilua, vaan siksi, että nuo projektit olivat myös kaupungin keskustan viihtyvyyden kannalta hyviä.
Rantatunneli piilotti suuren määrän liikenteen melua maanalle ja vapautti pari kilsaa järven rantaa ihan keskustan kupeesta rakentamiselle ja ulkoilualueiksi. Hämpin parkki, niin alkuperäinen kuin laajennuskin, siirtää niin keskustan liikennettä kuin pysäköintipaikkojakin sinne maan alle. Rauhoittaen sitä keskustan liikennettä ja vapauttaen katuja muuhun käyttöön kuin autojen varastointiin.

En ymmärrä tuota logiikkaa. Ei sen varakkaan kerran vuodessa pitämä perheloma kaadu siihen (talouteen), että lippujen hinnat nousevat esimerkiksi joitakin kymppejä tai satasen per henkilö, se maksetaan vaikka hammasta purren ja vietetään ansaittu perheloma. Ei varakas lopeta yksityisautoiluakaan, vaikka ylläpitokustannukset jonkin verran nousevat ja pitäisi taas ajaa sen "tietullin" läpi.
Ihan sama muidenkin tuotteiden ja palveluiden kohdalla, ne joilla on varaa maksaa, todennäköisemmin maksavat siitä, muut tasapainottelevat sen suhteen onko varaa tai onko tuotteesta ja palvelusta saatu hyöty sen arvoista.
Tuo pätee kaikkeen verotukseen. Rikkaat voivat aina maksaa sen veron pienemmällä vaivalla kuin köyhät. Oli kyse sitten siitä bensaverosta tai vaikkapa alkoholiverosta.
Mun pointti oli se, että kerta rikkaat lentävät paljon enemmän kuin köyhät, niin jos verotetaan sitä lentämistä, niin nuo verorahat kerätään enemmän sieltä rikkailta kuin köyhiltä. Taaskin jos samat veromäärä kerättäisiin vaikkapa siitä tiepolttoaineesta, niin se verotaakka kohdistuisi paljon enemmän sinne köyhempiin.
 
Maaseutulaisille taas pitäisi ensiksi rakentaa se latausinfraverkosto, eli koti- ja julkiset latauspisteet, että siirtyminen olisi realistisesti mahdollista. Se maksaa rahaa, siinä missä koslan vaihtaminen uudehkoon täyssähköautoon. Nyt vain juostaan pää kolmantena jalkana kohti unelmaa, miettimättä seurauksia ja vaikutuksia.
Unohtui kommentoida tätä.

Maaseutulaisilla latausinfra on yleensä erittäin hyvässä kunnossa ilman mitään erillisiä toimia. Tuo johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että maaseudulla väki tuppaa asumaan omakotitaloissa (ainakin paljon enemmän kuin kaupungeissa). Eli maaseudulla yleensä se kotilataus mahdollisuus on jo olemassa ilman mitään lisätoimia.
Sitten kun niissä maaseudun omakotitaloissa tuppaa olemaan vielä ne voimavirtapistokkeet, yleensä vielä valmiiksi siinä autotallin kupeessa, niin tuossa ei edes puhuta siitä hitaasta kotilatauksesta, vaan 11kW kotilatauksesta. Pitää vain käydä ostaan se parin huntin latauslaite Biltemasta ja latausinfra on kunnossa.
Ei sinne paikallisen K-marketin pihaan tarvita mitään pikalaturia, kerta kunnan sähköautoiljoilla on ne 11kW latauspisteet kotona.

Tilanne on paljon huonompi kaupungeissa. Ensinnäkin tarvii olla se sähköistetty parkkipaikka, joita esim. kerrostaloasujilla ei läheskään aina ole. Sitten sen pitää olla modernisoitu, joko taloyhtiön toimesta tai omaan piikkiin, sellaiseksi, että sähköauton lataaminen on sallittua (yleensä mittaroitu, koska taloyhtiöt eivät halua maksaa asukkaiden autonlatauksia). Sitten kaiken tuon jälkeen se on todennäköisesti vain se parin kilowatin hidas lataus. Kaupungeissa mahdollisuus ladata töissä 11kW:lla tai kaupassa vielä nopeammin on paljon tärkeämpi sähköautoilijoille kuin maaseudulla.
 
Silloinko saadaan 2000€ niitä sähköautoja, niin silloin on vasta realistista että suurin osa maalaisista hankkisi sähköauton.
 
^^ Millä tavalla tämä sähköautojen lataus liittyy otsikon asiaan?
Ei liity.

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta ajaa pitkin Eurooppaa, polttaa dieseliä ja täyttää ylikansoitetut turistipaikat omalla matkaillullaan.
Samalla hänen puolueensa haluaa pakottaa ihmiset kasvissyöjiksi, koska ilmasto ja vihreä ideologinen paremmuus.

Sofia Virta on puoluejohtajista tekopyhin.
 
Silloinko saadaan 2000€ niitä sähköautoja, niin silloin on vasta realistista että suurin osa maalaisista hankkisi sähköauton.
Sähköautot muuttavat tuota matikkaa aika rajusti.
Jos ajaa vaikkapa 30000 kilsaa vuodessa bensa-autolla, niin viidessä vuodessa tuolla kahden tonnin autolla tulee auto + polttoaine kustannuksiksi luokkaa 18000 - 20000e
Taaskin jos ajat 30000 kilsaa sähköautolla ja pystyt hyödyntämään tehokkaasti sitä kotilatausta, niin sähkö tulee maksamaan ehkä about 3000e. Eli se sähköauto voi olla monta kertaa kalliimpi kuin se polttomoottoriauto ja silti kokonaiskulut ovat samat tai jopa useita tonneja pienemmät.

^^ Millä tavalla tämä sähköautojen lataus liittyy otsikon asiaan?
Puhe on ollut Vihreiden linjauksista yksityisautoilun osalta ja siinä yksityisautoilun sähköistyminen on aika merkittävässä roolissa. Joten siksi tämä keskustelu tässä ketjussa.
 
Puhe on ollut Vihreiden linjauksista yksityisautoilun osalta ja siinä yksityisautoilun sähköistyminen on aika merkittävässä roolissa. Joten siksi tämä keskustelu tässä ketjussa.
Siirrä keskustelusi jonnekin sähköautokeskusteluun. Ymmärrät varmaan, että tämä ei ole Vihreät-De Gröna -asia.
Tesloilla ajaa lähinnä kokoomuslaiset. Vihreä puolue vastustaa yksityisautoilua. Paitsi Sofia Virta.
 
Sähköautot muuttavat tuota matikkaa aika rajusti.
Jos ajaa vaikkapa 30000 kilsaa vuodessa bensa-autolla, niin viidessä vuodessa tuolla kahden tonnin autolla tulee auto + polttoaine kustannuksiksi luokkaa 18000 - 20000e
Taaskin jos ajat 30000 kilsaa sähköautolla ja pystyt hyödyntämään tehokkaasti sitä kotilatausta, niin sähkö tulee maksamaan ehkä about 3000e. Eli se sähköauto voi olla monta kertaa kalliimpi kuin se polttomoottoriauto ja silti kokonaiskulut ovat samat tai jopa useita tonneja pienemmät.


Puhe on ollut Vihreiden linjauksista yksityisautoilun osalta ja siinä yksityisautoilun sähköistyminen on aika merkittävässä roolissa. Joten siksi tämä keskustelu tässä ketjussa.
Jos ajaa 6000km vuodessa vanhalla bensa Nissan Micralla, niin matikka kaaviot muuttuvat aika rajusti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajaa 6000km vuodessa vanhalla bensa Nissan Micralla, niin matikka kaaviot muuttuvat aika rajusti.
Jos ajaa 6000km vuodessa vanhalla bensa Micralla, niin sitten nuo Vihreiden ajamat korotukset bensaan hintaan ei kirpaisi tuollaista autoilijaa hirveän paljon.
6000km vuodessa Micralla tarkoittaa vajaat 60e kuussa bensakuluja. Jos bensan hinta nousisi 50%, niin se tarkoittaisi 30e kuussa lisää. Joo, rahaahan sekin, mutta tuossa ei puhuta mistään ylitsepääsemättömästä esteestä. Ongelma tulee siitä, jos niitä kilometrejä kertyy reippaasti enemmän, jolloin taaskin siitä sähköautosta tulee nopeasti oikeasti edullisempi vaihtoehto.

Palaten siihen mitä sanoin aiemmin, että Vihreiden ajama liikenteen sähköistäminen todennäköisesti tekee siitä yksityisautoilusta halvempaa pitkällä juoksulla. Koska sähköautojen hinnat laskevat ja lähestyvät pariteettia bensa-autojen kanssa ja taaskin ne kulut per kilometri ovat sähköautolla niin paljon pienemmät kuin bensa-autoilla.
 
Siirrä keskustelusi jonnekin sähköautokeskusteluun. Ymmärrät varmaan, että tämä ei ole Vihreät-De Gröna -asia.
Tesloilla ajaa lähinnä kokoomuslaiset. Vihreä puolue vastustaa yksityisautoilua. Paitsi Sofia Virta.
Toi väite on taas ihan sun omaa keksintöä. Maakuntien vihreät yksityisautoilevat siinä missä muutkin pakon edessä, stadilaiset yllättäen sit harvemmin. Ero muihin puolueisiin tullee ennenkaikkea siinä että ne maakuntien vihreät kansanedustajat kulkee useammin junalla duuniin kuin muiden puolueiden naapurinsa.

Helsingissä yli puolet asuntokunnista ei omista autoa, kantskaupungissa vielä harvempi. Ja se ei mene yksiselitteisesti minkään puoluejaottelun mukaan, vaan tarpeen ja tottumuksen.
 
Toi väite on taas ihan sun omaa keksintöä. Maakuntien vihreät yksityisautoilevat siinä missä muutkin pakon edessä, stadilaiset yllättäen sit harvemmin. Ero muihin puolueisiin tullee ennenkaikkea siinä että ne maakuntien vihreät kansanedustajat kulkee useammin junalla duuniin kuin muiden puolueiden naapurinsa.

Helsingissä yli puolet asuntokunnista ei omista autoa, kantskaupungissa vielä harvempi. Ja se ei mene yksiselitteisesti minkään puoluejaottelun mukaan, vaan tarpeen ja tottumuksen.
Tämä keskustelu sähköautojen kulutuksesta ei kuulu tänne.
Olen kertonut oman mielipiteeni autoilusta vihreden asiayhteydessä perjantaina. Sinun kannattaa lukea näitä keskustelua ennen kuin huutelet sivusta ihan mitä sattuu.
Helsngin asuntokunnista en ole kirjoittanut muistaakseni koskaan yhtään mitään.
 
Jos ajaa 6000km vuodessa vanhalla bensa Micralla, niin sitten nuo Vihreiden ajamat korotukset bensaan hintaan ei kirpaisi tuollaista autoilijaa hirveän paljon.
6000km vuodessa Micralla tarkoittaa vajaat 60e kuussa bensakuluja. Jos bensan hinta nousisi 50%, niin se tarkoittaisi 30e kuussa lisää. Joo, rahaahan sekin, mutta tuossa ei puhuta mistään ylitsepääsemättömästä esteestä. Ongelma tulee siitä, jos niitä kilometrejä kertyy reippaasti enemmän, jolloin taaskin siitä sähköautosta tulee nopeasti oikeasti edullisempi vaihtoehto.

Palaten siihen mitä sanoin aiemmin, että Vihreiden ajama liikenteen sähköistäminen todennäköisesti tekee siitä yksityisautoilusta halvempaa pitkällä juoksulla. Koska sähköautojen hinnat laskevat ja lähestyvät pariteettia bensa-autojen kanssa ja taaskin ne kulut per kilometri ovat sähköautolla niin paljon pienemmät kuin bensa-autoilla.
Tuo matematiilla riippuu täysin siitä mikä sähkön ja siirron hinta tulee olemaan tulevaisuudessa. Siitä on ollut jo uutisointia, että nousupaineita on aika paljon ja jos se nousee tarpeeksi ylös, niin sähköauton käytön edullisuus katoaa siihen. Ellei strategiana ole yksinkertaisesti nostaa polttoaineen hintoja jatkuvasti niin kauan, kunnes vain pohatoilla ja erinäisistä verovapaista korvaushimmeleistä nauttiva poliittinen rälssi pystyy ajamaan niillä. Toinen sähköautoja hidastava ongelma on niiden todella nopea arvonalenema, jolloin mitään kovin tuoretta sähköauton hankintaa on aika hankala perustella taloudellisesti vaikka käyttökustannus olisikin pieni. Plus sitten se, että kun ne vikaantuvat niin ne hajonneet komponentit ovat yleensä ihan saakelin kalliita. Osa valmistajista vielä paketoi ne siten ettei tarvikeosia ole saatavana, vaan ainoa vaihtoehto on etsiä osa jostain purkuautosta, tai sitten maksaa käytetyn polttomoottoriauton hinta tehtaan osista + työstä. Ja kaiken muun kivan lisäksi se ajaa meidän liikennejärjestelmämme entistäkin riippuvaisemmaksi Kiinasta, mikä on strategisesti vaarallista.
 
Ja kaiken muun kivan lisäksi se ajaa meidän liikennejärjestelmämme entistäkin riippuvaisemmaksi Kiinasta, mikä on strategisesti vaarallista.
Ketjun aiheessa pysymisen kannalta skippaan noi muut kohdat, mutta tähän pitää kommentoida.
Polttomoottoriautot nojaavat käytännössä täysin jatkuvaan tuontienergiaan. Ei pelkästään Suomen tasolla vaan koko Euroopan osalta. Ja jos katsot mitkä maat sitä öljyä tuottavat, niin lista ei todellakaan ole sellainen, että haluan olla riippuvainen noista maista.
Tuo on paljon uhkaavampi riippuvuus, kuin se riippuvuus, mikä sähköautoilla on Kiinasta.
 
Tosiaan sähköautoilun vastustaminen ”mutta Kiina”-argumentilla unohtaen samalla ihan kaikki öljyntuotantoon ja käyttöön liittyvät massiiviset ongelmat on kyllä aika yksisilmäistä.
 
Ketjun aiheessa pysymisen kannalta skippaan noi muut kohdat, mutta tähän pitää kommentoida.
No se vastasi kyllä väittämiisi siitä, mitä vihreiden politiikka yksityisautoilun osalta tarkoittaa ja minkä takia se ei toimi siten kuin kuvailit. Sikäli se ei mennyt aiheen sivuun.
Polttomoottoriautot nojaavat käytännössä täysin jatkuvaan tuontienergiaan. Ei pelkästään Suomen tasolla vaan koko Euroopan osalta. Ja jos katsot mitkä maat sitä öljyä tuottavat, niin lista ei todellakaan ole sellainen, että haluan olla riippuvainen noista maista.
Polttonesteiden tuottajia on maailmalla todella monia, jolloin toimitusketjut eivät ole riippuvaisia vain yhdestä maasta, eikä yksi maa pysty sitä markkinaa sotkemaan tavalla mikä jättäisi esim. meidät kokonaan ilman polttoainetta. Lisäksi jos hommat menee todella tiukalle niin on mahdollista myös järjestellä vaihtoehtoisia polttonesteitä. Sähköautoja taas on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta rakentaa ja niiden varaosainfraa ylläpitää ilman Kiinaa, jolloin yhdellä paskavaltiolla on suhteettoman suuri valta koko läntisen maailman yhteen tärkeimpään kuljetusinfran osaan. Mielestäni sellainen on strategisesti todella vaarallista.
 
No se vastasi kyllä väittämiisi siitä, mitä vihreiden politiikka yksityisautoilun osalta tarkoittaa ja minkä takia se ei toimi siten kuin kuvailit. Sikäli se ei mennyt aiheen sivuun.
Okei. Jos modet näkee tämän viestin jo vähän liian OT:na, niin voivat varmaan siirtää sähköauto-ketjuun.
Sähkön hinnan osalta puhutaan kuitenkin todella suuresta etulyönnistä sähköautojen puolesta. Sähkön hinnan pitäisi nousta todella paljon, että tuo etu heikkenisi merkittävästi. Lisäksi sähköautoilla on erittäin helppo hyödyntää niitä pörssisähkön pohjia, joten jos ne ottaisi huomioon, niin tuosta saataisiin vielä halvempaa (laskin nuo luvut käyttäen yhteensä 10snt / kWh).
Sähköautojen arvonalenema taaskin on seurausta siitä, että uusien sähköautojen hinnat tippuvat nopeasti. Eli joo, jos nyt on ostamassa sähköautoa, niin ottaa riskin siitä hintojen tippumisesta. Mutta samalla tuo ilmiö on seurausta tuosta yleisestä uusien sähköautojen suht nopeasta hintojen laskusta, joka taaskin nopeuttaa sitä sähköautohin siirtymistä.
Huoltokulut taaskin menevät vähän molempiin suuntiin. Nyt ekojen sähköautojen huoltokustannukset ovat suurehkot, tai siis tarkemmin korjauskustannukset, koska autojen valmistajat vielä vähän hiovat tapojansa. Tuo tulee todennäköisesti muuttumaan tulevaisuudessa, esim. modulaaristen akkupakettien myötä. Periaatteessa sähköinen voimansiirtolinja on paljon kestävämpi ja huoltovapaampi kuin polttomoottori, joten ajan kanssa sähköautojen huollosta pitäisi tulla reippaasti polttomoottoreita halvempaa.

Polttonesteiden tuottajia on maailmalla todella monia, jolloin toimitusketjut eivät ole riippuvaisia vain yhdestä maasta, eikä yksi maa pysty sitä markkinaa sotkemaan tavalla mikä jättäisi esim. meidät kokonaan ilman polttoainetta. Lisäksi jos hommat menee todella tiukalle niin on mahdollista myös järjestellä vaihtoehtoisia polttonesteitä. Sähköautoja taas on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta rakentaa ja niiden varaosainfraa ylläpitää ilman Kiinaa, jolloin yhdellä paskavaltiolla on suhteettoman suuri valta koko läntisen maailman yhteen tärkeimpään kuljetusinfran osaan. Mielestäni sellainen on strategisesti todella vaarallista.
Laita bileet pystyyn Hormuzinsalmessa ja sotket kyllä öljymarkkinat aika hemmetin tehokkaasti.
Lisäksi historiasta löytyy yksi esimerkki ihan poliittisestakin riskistä öljyntuotannon suhteen. Siitä seurasi aika pahaa polttoainepulaa länsimaissa.
Sähköautoja pystyy kyllä rakentamaan ilman Kiinaa. Kuten myös niiden varaosia. Joo, Kiinalla on tällä hetkellä todella vahva markkina-asema akuissa, mutta jos Kiina lopettaa niiden akkujen myynnin ulkomaille, niin korvaavaa tuotantoa saadaan kuitenkin pystyyn suht vikkelään.
 
Sähkön hinnan osalta puhutaan kuitenkin todella suuresta etulyönnistä sähköautojen puolesta. Sähkön hinnan pitäisi nousta todella paljon, että tuo etu heikkenisi merkittävästi.
Tuostahan on vertailua, että pikalatausasemilla tehty n. 1000km matka Saksassa maksaa sähköllä enemmän kuin dieselillä. Siitä saanee suunnilleen sen hintatason, mihin sähkön hinnan pitää nousta jos oletetaan että muita vaikuttavia tekijöitä ei ole. T&T:n artikkelissa oli väläytelty lukua, että sähkön tukkuhinta nousisi 2030 mennessä luokkaa 46% viime vuoden lukuhin verrattuna.
Sähköautojen arvonalenema taaskin on seurausta siitä, että uusien sähköautojen hinnat tippuvat nopeasti. Eli joo, jos nyt on ostamassa sähköautoa, niin ottaa riskin siitä hintojen tippumisesta. Mutta samalla tuo ilmiö on seurausta tuosta yleisestä uusien sähköautojen suht nopeasta hintojen laskusta, joka taaskin nopeuttaa sitä sähköautohin siirtymistä.
Huoltokulut taaskin menevät vähän molempiin suuntiin. Nyt ekojen sähköautojen huoltokustannukset ovat suurehkot, tai siis tarkemmin korjauskustannukset, koska autojen valmistajat vielä vähän hiovat tapojansa. Tuo tulee todennäköisesti muuttumaan tulevaisuudessa, esim. modulaaristen akkupakettien myötä. Periaatteessa sähköinen voimansiirtolinja on paljon kestävämpi ja huoltovapaampi kuin polttomoottori, joten ajan kanssa sähköautojen huollosta pitäisi tulla reippaasti polttomoottoreita halvempaa.
Tuossa tullaan juuri siihen, että uutta autoa ostava maksaa todella kovan hinnan arvonpudotuksena, koska sähköautot ovat kalliita hankkia ja usein kalliiden mallien hinnat putoavat muutenkin aika kovaa. Paljon riippuu niiden haluttavuudesta markkinalla ja toki ostovoimasta, mikä meillä on tunnetusti koko läntisen maailman heikoimpia. Akkupaketit ovat jo nykään usein jossain määrin modulaarisia, mutta niiden kanssa operointi vaatii erikoisosaamista, erityiset tilat ja siihen menee paljon aikaa, jolloin niiden kanssa turaaminen on erittäin kallista. Samoin moni muu asia ja komponentti on kallista korjata. Se voi muuttua tulevaisuudessa mutta siitä ei ole mitään takeita ja yhdessä kalliin hankintahinnan + nopean arvonpudotuksen, sekä sen tosiasian kanssa että noihin tulee aikalailla väistämättä jonkinlainen kilometriveron kaltainen lisäkustannus ihan fiskaalisista syistä, niin pidän autoilun kustannusten laskemista sillä politiikalla aika epätodennäköisenä tulevaisuudessa.
Laita bileet pystyyn Hormuzinsalmessa ja sotket kyllä öljymarkkinat aika hemmetin tehokkaasti.
Lisäksi historiasta löytyy yksi esimerkki ihan poliittisestakin riskistä öljyntuotannon suhteen. Siitä seurasi aika pahaa polttoainepulaa länsimaissa.
Sähköautoja pystyy kyllä rakentamaan ilman Kiinaa. Kuten myös niiden varaosia. Joo, Kiinalla on tällä hetkellä todella vahva markkina-asema akuissa, mutta jos Kiina lopettaa niiden akkujen myynnin ulkomaille, niin korvaavaa tuotantoa saadaan kuitenkin pystyyn suht vikkelään.
Yleensä pörssit panikoivat kun jossain rasahtaa, mutta asettuvat sitten aika nopeasti. Nythän tuottajia on ympäri maailmaa monia, sen osalta esim. OPEC ei pysty yksinään ihan valtavasti enää perseilemään. Periaatteessa Euroopassakin olisi mahdollista lisätä tuotantoa, ellei sitä olisi erinäisillä rajoituksilla tehty kannattamattomaksi. Jos Kiina lopettaa akkujen myynnin ulkomaille, niin korvaavaa tuotanto ei todellakaan saada pystyyn vikkelään. Siihen on erinäisiä syitä: Kiina on hankkinut itselleen selvän kilpailuedun akkuteknologiassa ja valmistuksessa, minkä lisäksi se hallitsee suurelta osin siihen tarvittavien maametallien toimitusketjua, jalostusta yms. Moni noista asioista on itseasiassa menetetty lännestä sen seurauksena, että ympäristösääntelyllä tuotantoketjut ajettiin pois täältä kannattamattomina. Joten tuotannon polkaiseminen pystyyn täällä ei tule onnistumaan isossa mittakaavassa kovinkaan nopeasti. Meidän järjestelmät ovat yksinkertaisesti liian kankeita ja byrokraattisia pystyäkseen reagoimaan nopeasti. Eli sitä että vihreiden ajama politiikka tässä(kin) asiassa sataa nimenomaan Kiinan laariin on mielestäni aikalailla selviö.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Tuostahan on vertailua, että pikalatausasemilla tehty n. 1000km matka Saksassa maksaa sähköllä enemmän kuin dieselillä. Siitä saanee suunnilleen sen hintatason, mihin sähkön hinnan pitää nousta jos oletetaan että muita vaikuttavia tekijöitä ei ole. T&T:n artikkelissa oli väläytelty lukua, että sähkön tukkuhinta nousisi 2030 mennessä luokkaa 46% viime vuoden lukuhin verrattuna.
Tässä oli puhe Suomesta, ei Saksasta. Tarkalleen ottaen tässä oli puhe Suomen maaseudusta, jossa se kotilataus tulee olemaan se ylivoimaisesti yleisin tapa ladata niitä sähköautoja. Pikkasen eri tilanne kuin se, jos paahtaa täyttä häkää autobahnilla pelkästään pikalatauksia käyttäen.

Vaikka lisäät 50% siihen sähkön hintaan, niin silti puhutaan hullun halvoista kilometreistä. Tyyliin 2-2,5e / 100km, siinä missä bensa-autolla menee jotain 8-12e / 100km.
Tuossa tullaan juuri siihen, että uutta autoa ostava maksaa todella kovan hinnan arvonpudotuksena, koska sähköautot ovat kalliita hankkia ja usein kalliiden mallien hinnat putoavat muutenkin aika kovaa. Paljon riippuu niiden haluttavuudesta markkinalla ja toki ostovoimasta, mikä meillä on tunnetusti koko läntisen maailman heikoimpia. Akkupaketit ovat jo nykään usein jossain määrin modulaarisia, mutta niiden kanssa operointi vaatii erikoisosaamista, erityiset tilat ja siihen menee paljon aikaa, jolloin niiden kanssa turaaminen on erittäin kallista. Samoin moni muu asia ja komponentti on kallista korjata. Se voi muuttua tulevaisuudessa mutta siitä ei ole mitään takeita ja yhdessä kalliin hankintahinnan + nopean arvonpudotuksen, sekä sen tosiasian kanssa että noihin tulee aikalailla väistämättä jonkinlainen kilometriveron kaltainen lisäkustannus ihan fiskaalisista syistä, niin pidän autoilun kustannusten laskemista sillä politiikalla aika epätodennäköisenä tulevaisuudessa.
Tätä voi nyt jossitella suuntaan tai toiseen.
Yleensä pörssit panikoivat kun jossain rasahtaa, mutta asettuvat sitten aika nopeasti. Nythän tuottajia on ympäri maailmaa monia, sen osalta esim. OPEC ei pysty yksinään ihan valtavasti enää perseilemään. Periaatteessa Euroopassakin olisi mahdollista lisätä tuotantoa, ellei sitä olisi erinäisillä rajoituksilla tehty kannattamattomaksi. Jos Kiina lopettaa akkujen myynnin ulkomaille, niin korvaavaa tuotanto ei todellakaan saada pystyyn vikkelään. Siihen on erinäisiä syitä: Kiina on hankkinut itselleen selvän kilpailuedun akkuteknologiassa ja valmistuksessa, minkä lisäksi se hallitsee suurelta osin siihen tarvittavien maametallien toimitusketjua, jalostusta yms. Moni noista asioista on itseasiassa menetetty lännestä sen seurauksena, että ympäristösääntelyllä tuotantoketjut ajettiin pois täältä kannattamattomina. Joten tuotannon polkaiseminen pystyyn täällä ei tule onnistumaan isossa mittakaavassa kovinkaan nopeasti. Meidän järjestelmät ovat yksinkertaisesti liian kankeita ja byrokraattisia pystyäkseen reagoimaan nopeasti. Eli sitä että vihreiden ajama politiikka tässä(kin) asiassa sataa nimenomaan Kiinan laariin on mielestäni aikalailla selviö.
EU tuo about viidenneksen tarvitsemistaan sähköautojen akuista Kiinasta. Joo, merkittävä määrä, mutta valtaosa (reilut 55%) valmistetaan Euroopassa.
Akkujen metallit taaskin tulevat muualta kuin Kiinasta. Tai siis kyllä Kiinakin niitä tuottaa, mutta taitaa mennä omaan käyttöön. Lithium tulee pääasiassa Australiasta ja Chilestä, koboltti Kongosta (jonka takia siitä pyritään pääsemään eroon akuissa).
Kiinalla on kyllä merkittävä rooli siinä noiden mineraalien jalostamisessa ja markkinaosuus etenkin koboltin kohdalla on todella suuri (Suomi tulee muuten hyvänä kakkosena). Mutta tarvittaessa tuota jalostusta kyllä voidaan lisätä. Ja ollaankin lisäämässä.

*edit*
Lisäksi mitä tulee ”byrokratiaan ja Vihreiden ajamaan politiikkaan”, niin samassa asemassa se USA on. Ei sielläkään ole mitään kotimaista tuotantoa kattamaan noita tarpeita, vaan nojaavat noissa tuontitavaraan.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautot muuttavat tuota matikkaa aika rajusti.
Jos ajaa vaikkapa 30000 kilsaa vuodessa bensa-autolla, niin viidessä vuodessa tuolla kahden tonnin autolla tulee auto + polttoaine kustannuksiksi luokkaa 18000 - 20000e
Taaskin jos ajat 30000 kilsaa sähköautolla ja pystyt hyödyntämään tehokkaasti sitä kotilatausta, niin sähkö tulee maksamaan ehkä about 3000e. Eli se sähköauto voi olla monta kertaa kalliimpi kuin se polttomoottoriauto ja silti kokonaiskulut ovat samat tai jopa useita tonneja pienemmät.
Kyllähän ihmiset nytkin ostaisivat, tai ainakin monet ostaisivat sen auton mikä tulisi halvimmaksi auton elinkaaren ja omien ajojen suhteen,
mutta ongelma on se että jos tililtä löytyy se 4000€ ja enempää velkaa ei mahdollista ottaa, niin monelta jää se 15-20k€ sähköauto + kotilatausysteemit hankkimatta ja ostetaan se 3000€ diisseli tai bensakone koska kaliimpaan ei vain ole sillä hetkellä varaa.
 
Tuo pätee kaikkeen verotukseen. Rikkaat voivat aina maksaa sen veron pienemmällä vaivalla kuin köyhät. Oli kyse sitten siitä bensaverosta tai vaikkapa alkoholiverosta.
Mun pointti oli se, että kerta rikkaat lentävät paljon enemmän kuin köyhät, niin jos verotetaan sitä lentämistä, niin nuo verorahat kerätään enemmän sieltä rikkailta kuin köyhiltä. Taaskin jos samat veromäärä kerättäisiin vaikkapa siitä tiepolttoaineesta, niin se verotaakka kohdistuisi paljon enemmän sinne köyhempiin.
Ymmärrän sun pointin, mutta kyseenalaistan sen hyötyjä suhteutettuna vaikutuksiin. Vihreiden ajama politiikka nostaa näitä kustannuksia niin, että yhä useammalla ihmisellä ei ole varaa niihin tulevaisuudessa. Köyhällä tuskin on varaa enää paljoa lennellä, tuskin monella pienituloisellakaan ja varmaan moni keskituloinenkin erityisesti perheellinen vähän tasapainoilee asian kanssa. Mitä tulee yksityisautoiluun, niin julkinen liikenne on vähän huono argumentti harvaan asutussa maassa, missä julkinen liikenne toimii hyvin tai välttävästi lähinnä suurissa kasvukeskuksissa tai radanvarsi kaupungeissa. Alkoholi ei ole kenellekään välttämättömyys, mutta paikasta A paikkaan B pääseminen hyvin monelle on. Onko tämä se hinta mikä meidän 0,06% täytyy maksaa globaalin ilmastonmuutoksen edessä, johon vähän vastahakoisesti suhtautuvat monet maat? Elinkustannusten noustessa, ihmisten on yhä vaikeampi pysyä taloudellisesti mukana tämän liian nopean muutoksen kanssa. Ongelma vähän niinkuin on jo täällä ja ainoastaan pahenee, "pitkässä juoksussa" asiat voivat olla tai voi olla olematta paremmin on spekulointia.

Jos ajaa 6000km vuodessa vanhalla bensa Micralla, niin sitten nuo Vihreiden ajamat korotukset bensaan hintaan ei kirpaisi tuollaista autoilijaa hirveän paljon.
6000km vuodessa Micralla tarkoittaa vajaat 60e kuussa bensakuluja. Jos bensan hinta nousisi 50%, niin se tarkoittaisi 30e kuussa lisää. Joo, rahaahan sekin, mutta tuossa ei puhuta mistään ylitsepääsemättömästä esteestä. Ongelma tulee siitä, jos niitä kilometrejä kertyy reippaasti enemmän, jolloin taaskin siitä sähköautosta tulee nopeasti oikeasti edullisempi vaihtoehto.

Palaten siihen mitä sanoin aiemmin, että Vihreiden ajama liikenteen sähköistäminen todennäköisesti tekee siitä yksityisautoilusta halvempaa pitkällä juoksulla. Koska sähköautojen hinnat laskevat ja lähestyvät pariteettia bensa-autojen kanssa ja taaskin ne kulut per kilometri ovat sähköautolla niin paljon pienemmät kuin bensa-autoilla.
Tämä kommentti oikeastaan kuvastaa, kuinka irrallaan sinun kokemus tai ajattelutapa näyttää olevan esimerkiksi pienituloisten arjesta. Se on kädestä suuhun elämistä. Nyt jo tasapainoillaan onko laskujen maksamisen jälkeen varaa ruokaan ja lääkkeisiin. @Wolttis tuossa viestin ylempänä kirjoitti oikeastaan sen, minkä olisin itse lisännyt jo toistamiseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 616
Viestejä
4 877 404
Jäsenet
78 601
Uusin jäsen
Lederhosen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom