Ainakin vanhemmissa windowseissa oli, että jos vaihtoi oem windows version, uuteen settiin jossa oli eri emolevy, ei se oem key enään toiminut, en tiedä nyt. Olen kerran aidon winukan ostanu ja muutaman kerran jollain ei niin laillisella ohjelmalla aktivoinut keyn, ei kyllä enää.Minulla on SSD kovalevyllä Windows 11 Home Premium Pro. Jos siirrän irrotan SSD levyn ja siirrän sen uudempaan kokoonpanoon (parempi emolevy tehokkaammilla komponenteillä), tuleeko ongelmia? Joutuuko Wintoosan aktivoimaan tai peräti asentamaan uusiksi? Vai meneekö aivan totaalisen tilttiin?
Ton oman keyn ostin ebaysta joku 6e ja pitäs olla retail. Ja siis mulla win10 key, joka kaiketi pitäs käydä suoraan win11, olen jotain ohjeita etsinyt googlella, mutta eipä juuri missään painoteta backuppien tärkeyttä.
Tekisi mieli itekkin pistää vanha levy, mutta niin monessa paikassa suositellaan AM5 ja varsinkin x3d prossut, että uudelleen asennus, on iso homma ja ei jaksais, mutta kaippa se tässä pian. Vielä teen varmuuskopioita. On vaan tavaraa ihan hitosti joka paikassa, tärkeimmät documentit pistäny aina eri levylle kuin OS levy, mutta kun ei oo verkkoserveriä itellä niin säilytän kaikki kovoilla.
Tee kuitenkin tärkiemmistä varmuuskopiot, ite pistän tonne mun varasto 2,5ssd kaikki tuikitärkeät noista nvme ja os levyistä.
Ja ehkä tonne ulkoiseen levyasemaan vois jotain laittaa, tuli just mieleen.
Edit, eikun kerran taisin just tän ostamani OEM keyn aktivoida jossain microsoftin automaattisessa puhelinvastaaja hommassa, ja oli tuskanen operaatio.. Eli voi vaatia uudelleenaktivoinnin, kannattaa tehdä microsoft tili jos ei ole ollut ennen, sen kautta voisi onnistua vaihto helpommin.
Vai oliko se kuitenkin retail key, en muista enää, mutta ainakin yhden keyn vaihtanu uuteen koneeseen tehny aikanaan tollasella puhelinpalvelulla.
Viimeksi muokattu:

Voithan vetää powershellissä gpresult /h gp.html niin saat tiedon mitä policyjä koneellesi ajetaan. Ja sieltä jos löytyy jotain Bingiin liittyvää, niin bingo. Mutta: Pakitetaas askel, mikä selain käytössä? Onko asetuksissa päällä että tyhjentää kaikki tiedot selaimen sulkemisen yhteydessä? Tuo voi resetoida myös hakukoneasetuksen.