Windows 11 keskustelu

Kannattaako kympistä päivitää tähän? Kuullut paljon erilaisia kokemuksia.
Itellä ainakin ok ollu muutaman viikon käytössä. Kaikkee turhaa saa poistaa alussa tietysti.

Asiat jotka ärsyttää: prosessit taustalla kuten Gamebar/widgetit (saa poistettua), File Explorerissa on oletuksena GroupBy päällä (saa yhdellä erillisohjelmalla pois) ja Taskbarissa ei ole valintaa näyttää kaikkia pikkukuvakkeita oikealla, vaan pitää aina käydä yksitellen laittaa näkyviin. Jos joku ohjelma päivittyy, niin pitää tehdä uusiksi. En tajua miksi tähän ei ole valintaa, kun on ollut kaikissa aiemmissa versioissa, ihan hemmetin typerää.

Niin kuulet nytkin. Mutta, voithan a) ottaa käyttisosiostasi varmuskopion, tai kloonin talteen b) vaan päivittää ja kokeilla ja jos ei iske, niin palata kymppiin. Se on vielä mahdolistettuna yhdessätoista, se paluu vanhaan.

Kymppi saa päivityksiä ilman toimenpiteitä vielä lokakuuhun asti, sen jälkeen ilmaiseksi vuoden 2026 lokakuuhun toimenpiteillä (taisi olla linkattu Windows 10 -threadissa, kumminkin, edellyttää vain MS-tilin ja asetusten backuppauksen käyttöä), ja tämän jälkeen vuoteen 2028 asti maksullisesti. Nämä tämän hetken tietoja, ei vahvistettu MS:n toimesta. "Kannattaako" on vähän huono kysymys vastata, kun on pitkälti mielipidekysymys, mutta kyllähän Windows 11 sinällään käyttökelpoinen ja toimiva käyttis on. Näitä useita uudistuksia, joista ollaan montaa mieltä, pitää ehkä itse käytännössä testata. Itse en pidä monestakaan uudistuksesta 11:ssä, mutta kyllä sitä työkoneessa päivittäin sujuvasti käytän. Siviili-/pelikoneessa pyörii kymppi, ja näillä näkymin tulee pyörimään ainakin siihen lokakuuhun 2026 asti.

Kymppi saa päivityksiä ilman toimenpiteitä vielä lokakuuhun asti, sen jälkeen ilmaiseksi vuoden 2026 lokakuuhun toimenpiteillä (taisi olla linkattu Windows 10 -threadissa, kumminkin, edellyttää vain MS-tilin ja asetusten backuppauksen käyttöä), ja tämän jälkeen vuoteen 2028 asti maksullisesti. Nämä tämän hetken tietoja, ei vahvistettu MS:n toimesta. "Kannattaako" on vähän huono kysymys vastata, kun on pitkälti mielipidekysymys, mutta kyllähän Windows 11 sinällään käyttökelpoinen ja toimiva käyttis on. Näitä useita uudistuksia, joista ollaan montaa mieltä, pitää ehkä itse käytännössä testata. Itse en pidä monestakaan uudistuksesta 11:ssä, mutta kyllä sitä työkoneessa päivittäin sujuvasti käytän. Siviili-/pelikoneessa pyörii kymppi, ja näillä näkymin tulee pyörimään ainakin siihen lokakuuhun 2026 asti.
Sitten en itsekkään kiirehdi kyllä kun toimii hyvin nytkin

ilmeisesti myös yksi keino on "ostaa" kympille lisätuki vuodeksi noilla Microsoft rewards pisteillä.
kuulemma 1000 pistettä vaatisi ja ainakin pikaisella vilkaisulla tuosta saa helpoilla tyyliin "minkälainen oli Prinsesa Diana" ja klikkaa linkistä bing haku auki ja sulje välilehti samantien.
tuon tason tehtäviä noin 5-6 päivässä ja ketjuttamalla tehtäväputkea niin alle kuukaudessa ainakin itsellä taitaa tulla tuo 1000 pistettä 2 minuutin päivittäisellä työllä täyteen.

itsekin vasta tuosta kuulin samassa uutisessa kuin mistä kuulin tuosta 10 jatketusta tuesta, mutta oli siellä jo pohjalla jotain 500 pistettä. mutta jo kolmen päivän sisään tuolla on jo yli 600 pistettä.

kyseessä ei ole mikään affiliate linkki tai mitään, kunhan ajattelin jakaa tuon keinon jos MS-tili löytyy.

Niin on. Ne toki on erikseen ostettavia koska ovat enterprise versioita (koneissa tulee home tai pro versiot) ja viimeinen 10 LTSC on tuettu vain tammikuuhun 2027.

Lisäksi se on pysyvästi ominaisuuksiltan 2021 versio mikä on ltsc versioiden koko idea

Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 löytyisi tukea 2032 vuodelle asti.

Eikö toi pisteillä kikkailu nyt ole vähän sama asia kuin housuihin kuseminen pakkasella? Hetken se lämmittää mutta sen jälkeen entistä karumpaa.

Jos nyt vaan ihan suosiolla unohtaisitte sen 10 ja siirrytte 11. Äkkiää siihen tottuu kun jättää tuon turhan vastustus mentaliteetin pois. Se siirtyminen tarttee joka tapauksessa tehdä jossain vaiheessa.

itse taas koen tuon pienenä hintana vuoden mielenrauhasta, kun ei tarvitse ladata kaikenkarvaisia kolmannen osapuolen työkaluja jotta tuosta Windows 11 saisi käytettävän.
puhumattakaan kaikista ihme bugeista mitä tuntuu nousevan esiin jokaisen Windows 11 vuosipäivityksen yhteydessä.
olihan Windows 10 myös omat kasvukipunsa, mutta kyllä siirtymä Windows 8 kymppiin oli huomattavasti parempi kuin nyt kympistä yhteentoista.

olihan Windows 10 myös omat kasvukipunsa, mutta kyllä siirtymä Windows 8 kymppiin oli huomattavasti parempi kuin nyt kympistä yhteentoista.

En itse koe kyllä asiaa noin. 11 kanssa ei ole ollut mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia. Ei niitä kympissäkään paljoa ollut mutta aina siellä jotain oli. Jossain vaiheessa oli hirvee kriisi kun näyttikset lakkasi toimimasta jne.
Itse olen vielä etukenossa asentanut kaikki päivitykset. Itse windows 11 päivitys asennuksen tein myös ennen kuin update sitä tarjosi, eli asennus median kautta. Silti en koe että olisi ollut mitään isoja synnytysvaikeuksia.

Se vaan tahtoo olla että aika kultaa muistot ja liikaa sitten toisaalta uskotaan kaikenlaisiin huhuihin ja käytännössä jos muutamalla ongelmia niin oletetaan että kaikilla on vailla omaa kokemusta aiheesta. Eli luullaan asioita.

Eikö toi pisteillä kikkailu nyt ole vähän sama asia kuin housuihin kuseminen pakkasella? Hetken se lämmittää mutta sen jälkeen entistä karumpaa.

Jos nyt vaan ihan suosiolla unohtaisitte sen 10 ja siirrytte 11. Äkkiää siihen tottuu kun jättää tuon turhan vastustus mentaliteetin pois. Se siirtyminen tarttee joka tapauksessa tehdä jossain vaiheessa.
Mielelläni päivittäisin uuteen, mutta viime vuosina jäänyt vähän tekniikka omalta osalta jälkeen ja käytössä on ollut Ivy Bridge ja Haswell-pohjaiset koneet, joita Win11 ei tue. Kokeilin huvikseni yhden läppärin päivitellä tuen puutteesta huolimatta ja siitä tulikin sitten verkonpaino sen seurauksena. Sen verran monta muuta rahareikää tällä hetkellä, ettei huvita lähteä ihan saman tien koneita päivittelemään. Joten pakko jatkaa kympillä tai en ainakaan jaksa nyt tapella noita ei tuettuja koneita uudempaan Windowsiin.

translucentTB temppuillut parin päivityksen kanssa, bsod heitellyt yhden päivityksen kanssa.
kansioita avatessa jos on paljon sarakkeita niin hyytyy kokonaan.
chromium pohjaisessa selaimessa ajoittain ilmenevä musta shakki ruutu kuvio.
realtekin ajurit aiheuttaa räksymistä ja poksumista emolevyn äänilähdössä
fancontrollia haukutaan HackTool:Win32 defenderin toimesta
WD ssd heittelee bsod 24H2 pävityksellä

muuten ollut ihan ok windows kokemus.

Windows asensi 28.6.2025 päivityksen KB5060829 (2025-06 Cumulative Update Preview for Windows 11 Version 24H2 for x64-based Systems). Tästä alkoi mystiset ongelmat CS2 pelissä, noh eilen sitten aloin ratkomaan asiaa ja redditistä syyksi löytyi kyseinen päivitys. Uninstallasin kyseisen päivityksen ja ongelmat korjaantuivat. Nyt kuitenkin Windows asensi uudestaan automaattisesti kyseisen päivityksen, miten saan tämän estettyä?

Linkki reddittiin

Windows asensi 28.6.2025 päivityksen KB5060829 (2025-06 Cumulative Update Preview for Windows 11 Version 24H2 for x64-based Systems). Tästä alkoi mystiset ongelmat CS2 pelissä, noh eilen sitten aloin ratkomaan asiaa ja redditistä syyksi löytyi kyseinen päivitys. Uninstallasin kyseisen päivityksen ja ongelmat korjaantuivat. Nyt kuitenkin Windows asensi uudestaan automaattisesti kyseisen päivityksen, miten saan tämän estettyä?

Linkki reddittiin
Katso, että tämä asetus on pois päältä. Muuten asentaa automaattisesti nuo Preview -päivitykset.
1751442933644.png

Iskin Logitechin USB-vastaanottimella olevan langattoman hiiren kiinni koneeseen eilen. Nyt Windows-update näyttää tältä:

Näyttökuva 2025-07-09 105612.png

Asennusvirhe 0x80070103 viittaa internetin mukaan siihen, että kyseinen päivitys olisi jo mahdollisesti asennettu. Uudelleenyritys ei tee mitään, ja tuo ei häviä tuolta koneen uudelleenkäynnistyksellä.

Mutta samaan aikaan päivitysten historia näyttää tältä:

Näyttökuva 2025-07-09 105606.png

...eli tuon mukaan tuo asennus olisi tehty eilen jo kerran, ja tänään vielä kolmesti.

Miten saan ton pois roikkumasta tarjolla olevissa päivityksissä?

Kokeileppa ottaa pois. Hanki muiden Microsoft-tuotteiden päivitykset

Näköjään itselläkin tuo sama

1752048543543.png

Mulla se on pois päältä jo suoraan.

...mutta nyt se yhtäkkiä hävisi itsestään taustalla, kun ihmettelin toisen sovelluksen asetuksia. :rolleyes:

Tuli tuossa pari tuntia taisteltua Copilotin kanssa, kun tänään eivät selaimet enää toimineet Sandboxattuna. Oli turhaa taistelua, kun lopulta syyksi paljastui tuorein Win11-päivitys. Kun sen poisti, poistui ongelmakin.

Harmittaa lähinnä ajanhukka turhan takia sekä se, etten hoksannut heti epäillä päivitystä vaan enemmän omia toimiani, kun päivitin myös Firewall Controllin vitosta kutoseen. Win-päivitys oli (muistaakseni) 660-loppuinen, vaikka tuo näkyy vieläkin tuoreimpana päivityksenä poistettunakin.

Yllättävän hyvä toi uusi käynnistä valikko Windows 11’s big Start menu revamp is real – Microsoft has shared a first look at the redesign, and I’m very glad to see it ei tule vanhaa käynnisyä valikkoa ikävä. Yllättävän näppärä ja nopeakäyttöinen vanhaan verrattuna.
1753684066259.webp

Onko se tuossa kuvassa näkyvä entistä leveämpi ja jossa on höysteenä vielä puhelimen tiedot lisättynä?
Jos on, niin ainakin itsellä tulee kovastikin ikävä. Omaan mieleen Win98 valikko oli paras ja siitä asti on kokoajan vaan huonontunut.

Laitetaan vielä verrokkikuva 98:sta, jos joku ei vaikka tiedä/muista miltä se näytti

1753684254581.png

Onko se tuossa kuvassa näkyvä entistä leveämpi ja jossa on höysteenä vielä puhelimen tiedot lisättynä?
Jos on, niin ainakin itsellä tulee kovastikin ikävä. Omaan mieleen Win98 valikko oli paras ja siitä asti on kokoajan vaan huonontunut.

Laitetaan vielä verrokkikuva 98:sta, jos joku ei vaikka tiedä/muista miltä se näytti
Toki se puhelin tulee käynnistä valikon viereen, JOS puhelimen linkittää toimimaan Wintoosan kanssa.

Mutta muuten se on juuri tollainen minkä kuvan laitoit: tutut kiinnitetyt sovellukset, ehdotetut jutut (täysin turha) sekä alimpana kategoriat ohjelmille. Tämän voi valita joko luokka (kuvassa), verkko (suomennos päin vattua mutta aakkosjärjestys) sekä viimeisenä luettelo.
Eli vihdoin päästy eroon tosta Win98 kaltaisesta selaa valikosta. :)

Yleisesti ottaen kyllä, ainakin jos sinua ei kyrsi online outlook-tilin käyttö Windowsissa, mutta tuntuu että Windows 10:kin pusketaan koko ajan enemmän siihen suuntaan. Minä en ole koskaan kokenut sitä kovin suureksi ongelmaksi edes Windows 10:llä, eli tehdä asennus Outlook-online tilillä, ei maksa mitään ja voit käyttää jotain olemassaolevaa vanhaa hotmail tai live tunnustakin jos sellainen jo on.
Voit sitten sen rinnalle kyllä Windows 11:ssä perustaa lokaalitunnuksia, esim. itsellesi normikäyttöön, tai lapsillesi ja muille koneen käyttäjille. Eli kaikkien ei ole pakko perustaa ja käyttää Microsoft online-tunnuksia.

Yhtä suuri "ongelma" kuin että Android-puhelimellasikin joudut perustamaan ja käyttämään online gmail-tiliä, voi hitsiläinen. Ei sllä etteikö lokaalitilienkin käyttö ole ihan kiva juttu, Linuxissakin käytän vain lokaalitilejä.

Minulla on parissa läppärissä vielä Windows 10 (lähinnä koska niihin ei Windows 11 normisti asennu) ja ainoat miinukset mitkä itseäni ovat vähän kyrsineet Windows 11 siirtymisessä ovat:
1. Windows 11 vaatii ehkä hieman enemmän raudalta, mutta tämä näkyy vain vanhoilla koneilla joissa on vähemmän muistia. Peruskoneella tuskin huomaa erityistä eroa.
2. Jotkut (harvat) pelit lakkasivat toimimasta tai kokivat ongelmia Windows 11 24H2 päivityksen myötä. Minun ratkaisuni näille ongelmatapauksille on pelata niitä Linuxissa WINE:llä missä ne toimivat edelleen ok.

Joku kolmaskin juttu ehkä oli mutta enpä nyt edes muista. Joo käyttöliittymä on hieman erilainen ja Start-nappula on nyt oletusarvoisesti keskemmällä jne., mutta nuo menevät minulla "ei juurikaan väliä"-kategoriaan, ja nykyisin Windows 10 käyttäessäni reunassa oleva start-valikko vaikuttaa puolestaan oudolta. :) Kaikkeen tottuu ja sitten muut tavat tuntuvatkin taas oudoilta.

Hyviäkin puolia Windows 11:ssä on, vaikkapa heti se että Start-valikko on paljon siistimpi ja pelkistetympi kun siellä ei ole niitä ärsyttäviä Live Tiles joka on aina ärsyttänyt minua suuresti Windows 10:ssä. Tosin on Windows 11:ssäkin paljon Microsoftin mainoksia yms. sinun suuntaasi missä yrittävät saada sinua maksullisten palveluidensa käyttäjäksi, siihen ainoa ratkaisu taitaa olla Linuxin käyttö niin ei ole mainospommitusten kohteena.

Lisäksi pääseepähän eroon jatkuvista MS:n muistutuksista että nyt siirryt Windows 11:seen tai muuten ei hyvä heilu.

Viimeksi muokattu:
WTF, LTSC on olemassa.
NSS (No Shit Sherlock).
Jos Windows 11 tukee virallisesti konettasi, itse en keksi kovin hyviä sytä olla päivittämättä Windows 11:seen.
Tosin vastaavasti jos Windows 10 saa vielä yli vuoden ilmaisia päivityksiä, en välttämättä keksi kovin hyviä syitä kiirehtiäkään siirtymistä Windows 11:seen, onhan se toki hieman lisätyötä. Ehkä "paras" syy siirtyä etunojassa Windows 11:seen on että pääsee eroon muistutuksista tehdä ko. päivitys, ja että tulee jo nyt hyvissä ajoin testattua onnistuuko päivitys ok, ja vaihtoehtona on edelleen myös palata Windows 10:seen toistaiseksi.

itse taas koen tuon pienenä hintana vuoden mielenrauhasta, kun ei tarvitse ladata kaikenkarvaisia kolmannen osapuolen työkaluja jotta tuosta Windows 11 saisi käytettävän.
Hmm, koska käytän eri koneilla edelleens sekä Windows 10 että 11, en itse ole havainnut erityisiä huononnuksiä käyttöliittymässä Windows 11:ssä, joita olisi tarvinnut fiksailla erikseen.

Näkyvimpänä parannuksena näin heti että ne ärsyttävät vilkkuvat Live Tiles olivat onneksi lähteneet hittoon W11 Start-valikosta, mikä oli erinomainen asia. Kuinka monta kertaa minun tarvitsee nähdä jotain Candy Crush-mainoksia start-valikossa?
Varsinaisia käyttöliittymän huononnuksia W10=>W11 ei heti tule edes mieleen, toisaalta olen yleisestikin aika vähään tyytyväinen, graafinen käyttöliittymä on minulle lähinnä siinä vain jotta voin käynnistellä selaimia ja erinäisiä applikaatioita.

Eniten Windowsin käyttöliittymässä ärsyttävät "Windows tietää sinua paremmin mitä haluat"-ominaisuudet ja pakotteet, mutta mielestäni nuo samat ongelmat ovat jo Windows 10:ssä:

1. Kaikenlaiset ikkunoiden uudelleenmitoitukset ja -järjestelyt jos satut viemään ikkunan hiirellä johonkin ruudun laitaan tms. Pitänee taas jostain googlettaa miten nuo ärsyttävyydet saa pois ja Windows vihdoinkin uskoo että haluan itse päättää miten mitoitan ja asettelen ikkunoita työpöydälle.

2. Fast Startup, aiheuttaa enemmän harmia kuin positiivisia asioita, varsinkin jos koneessa on myös esim. Linux rinnalle asennettuna, ja muutenkin kun päällä olevat ongelmat eivät menekään pois shutdownilla ja käynnistämällä taas kone, pitää erikseen ajaa "restart".

3. Tiedostopäätteiden piilottaminen käyttäjiltä, aina pitää muistaa käydä muuttamassa tuokin asetus.

4. Pakotetut päivitykset Home-versiossa, et saa itse vapaasti päättää milloin päivität vai päivitätkö ollenkaan. Voi se automaattipäivitys olla oletusarvoisesti päällä uusia käyttäjiä varten, mutta ainoastaan Pro-versiossa sen saa kokonaan pois päältä virallisesti.

5. Windows Defenderiä ei saa pois päältä hallitusti. Joskus se vaan on tiellä ja saa pelätä että se poistaa tai "piilottaa" jonkun tiedostosi sen enempää sinulle selkeästi raportoimatta, voi olla false positive (esim. Defender haluaa aina tuhota erään ikivanhan MS-DOS aikaisen pelin joka pyörii DOSBoxissa, sori jos en suostu uskomaan että se aiheuttaa Windowsille jotain suurtaa vaaraa että ajan sitä DOSBoxissa).
Minulle riittäisi että Defenderin saisi pois päältä esim. seuraavaan buuttiin asti, mutta edes sellaista mahdollisuutta ei ole vaan se saattaa varoittamatta tulla taas takaisin päälle kesken kaiken.
Tämän vuoksi olen alkanut yhä enemmän käsitellä vanhoja tiedostoarkistoja mieluummin Linuxin puolella, eipähän tarvitse pelätä Defenderin väliintuloa.

6. Molemmat mainostavat ja puskevat mainoksia ja Microsoftin maksullisia palveluita eri yhteyksissä. W10 tietty puskee myös kehoituksia päivittää Windows 11:seen.

1753684066259.webp

1753684254581.png
Windows XP tai vanhempi Windows-käyttöliittymä riittäisi minulle ehkä muuten, mutte eräs perustavanlaatuinen nykyominaisuus niistä puuttuu: applikaation haku.

Eli sen sijaan että joutuisit esim. etsimään valikoista hiirellä Notepadin tai mitä oletkaan etsimässä, riittää että valikossa kirjoitat "no" tms. ja Notepad ponnahtaa esiin klikattavaksi. Nopeuttaa huomattavasti eri applikaatioiden käynnistämistä kunhan on joku haju nimestä.

Suurin heikennys Windowsin käyttöliittymässä minulle Windows 8:sta eteenpäin on ollut alihakemistojen poistuminen Start-valikosta. Sitä jäin todella kaipaamaan Windows 7:stä, kun lopulta siirryin Windows 10:seen (8 ja 8.1 jäivät minulta väliin, olivat kyllä käyttöliittymältään täyttä paskaa joita ongelmia Windows 10 onneksi korjasi ja vei hieman takaisin Windows 7 kohti, että oli käytettävä taas myös hiiritietokoneessa eikä joku ihme tabletti- tai puhelinkäyttöliittymä).

6. Molemmat mainostavat ja puskevat mainoksia ja Microsoftin maksullisia palveluita eri yhteyksissä. W10 tietty puskee myös kehoituksia päivittää Windows 11:seen.
Tätä on ymmärrä. Missä niitä mainoksia näkyy ja puskee?
Kuullut asiasta ennenkin, mutta ei hajuakaan mitä sillä tarkoitetaan. Kun ei niitä mainoksia tule Windowsissa ollenkaan..

Tätä on ymmärrä. Missä niitä mainoksia näkyy ja puskee?
Kuullut asiasta ennenkin, mutta ei hajuakaan mitä sillä tarkoitetaan. Kun ei niitä mainoksia tule Windowsissa ollenkaan..
Sori olen juuri nyt Linuxissa (OpenSUSE Tumbleweed) joten en pääse tarkistamaan, mutta muistikuvani mukaan:

Windows 10 puskee niitä ainakin niiden Live Tiles kautta, saattoi olla muuallakin.

Windows 11 minulla vähän väliä ponnahtaa kokonainen ikkuna esiin jossa on jotain MS-uutisia ja mainoksia, en ole ihan varma edes mistä hemmetistä se tulee, hiiri osuu ilmeisesti johonkin väärään kohtaan työpöydällä tms. Lisähaasteena vielä että välillä en saa kyseistä kaikenpeittävää "uutisikkunaa" edes kiinni.

Tuo tuli mieleeni kun minulla oli Teams-sessio työkaverini kanssa (Windows 11), ja tuo hemmetin ikkuna hyppäsi ruudulle jota olin juuri sharettamassa työkaverille. Aloin sadatella sitä ja työkaveri väitti "no sehän lähtee pois kunhan klikkaat hiirellä jonnekin muualle työpöydällä"... paitsi että ainakaan juuri sillä kerralla ei suostunut lähtemään vaan jäi siihen kaikkien muiden ikkunoiden eteen häiritsemään. En muista miten lopulta sain sen katoamaan, kokeilin kaikkia Esc painalluksia jne. Se ikkuna hyppäsi eteeni kyllä ihan pyytämättä.

Lisäksi muistelisin myös nähneeni kuinka Windows vähän väliä valittaa minulle "hei huomasin ettei sinulla ole OneDrive synkkaus nyt käytössä? Oletko nyt hei ihan varma, laitettaisiko kuitenkin päälle ja siihen saat lisärahalla lisätilaakin? Hei etsä viitsisitsätsä? Loggaudu nyt sisään siihen onedriveen ja ota käyttöön.".

Lisäksi muistelen jossain Windowsissa sen jatkuvasti mainostavan minulle Windows Live-pelipalvelua tai vastaavaa, ehdottaen että eiköhän olisi jo aika liittyä. No tänks.

Viimeksi muokattu:
1753692888914.png

Hmm. Tuossahan on alivalikko.
Tuo ainakin muuttui tai "litistyi" jossain vaiheessa, oliko ettei tule enää alivalikon alivalikkoja tms.

Esim. aiemmin kun asensin GOG-pelejä Windows 7:ssä, kyseiset pelit menivät "GOG.com" alihakemiston alle start-valikossa, jokainen omaan alialihakemistoonsa sen alle,, jonka alla oli sitten erilliset shortcutit jokaiselle pelille erikseen pelin manuaaliin, konfiguraatio-ohjelmaan jne.

Erehdyin koittamaan Windows 8:aa, ja siinä tuo "hakemistorakenne" meni täysin sekaisin, eli yhtäkkiä en löytänytkään erikseen eri pelien manuaali-shortcutteja, vaan start-valikossa oli M:n kohdalla kymmenen "Manual"-linkkiä jotka johtivat eri pelien manuaaleihin. Aika kiva.

Windows 10 tuntui hieman siirtyvän tuossa takaisin Windows 7 suuntaan, mutta ainakaan esim. GOG-pelit eivät edelleenkään asennu GOG.com alihakemiston alle, vaan erikseen start-valikkoon peli kerrallaan. Pidin enemmän siitä että ko. pelit olivat eroteltuina omassa alihakemistossaan, pystyin myös helpommin luomaan shortcutin työpöydälle joka johti suoraan tuohon GOG.com alihakemistoon josta löytyi helposti kaikkien eri pelien shortcutit.

Hmm, 11 kehuvat kertovat aina liudan huonoja puolia siitä, mainoksena? ;-)
En tiedä kehen viittaat, mutta Windows 10:seen verrattuna en keksi merkittäviä huonoja puolia Windows 11:ssä. Tosin en kovin merkittäviä parannuksiakaan käytettävyyden suhteen; minua ei kovin paljoa kiinnosta missä tarkalleen Start-nappula sijaitsee tai ovatko seni konit pyöristettyjä vai neliskulmaisia, kunhan selvän saa.

Windowsissa yleisesti koen olevan nykyisin monia ärsyttävyyksiä, mutta ne löytyvät sekä Windows 10 että 11. Eli niillä ei voi perustella Windows 10:ssä pysymistä.

Mainokset saa asetuksista pois päältä. Eli se on "syynä" miksen ole Win11 mainoksia nähnyt.

Ainoa miinus 11 on tehtäväpalkki, kun ei voi siirtää sitä oikeaan reunaan kuten kympissä ja aiemmissa.

Mainokset saa asetuksista pois päältä. Eli se on "syynä" miksen ole Win11 mainoksia nähnyt.
Aivan mahdollista. Toivottavasti löytyy jostain helposti eikä tarvitse esim. alkaa puukottaa rekisteriä jotta saa mainokset kokonaan pois.
Voisi kysyä vaikka asennuksessa että haluatko mainoksia, ja menisi pois jo siinä vaiheessa. Asennusvaiheessa mielestäni tarkasti ruksin kaikki "ei"-vaihtoehdot kun Windows tarjoutui räätälöimään minulle mainoksia ja tarkkailemaan mitä ja missä teen ja kenen kanssa ja "ilmaiset" Office720 trialit ja 5GB maksullista lisätilaa OneDriveen ja mitä vielä.

Toinen joka vielä pitää googlettaa miten saan kaikki ikkunansiirtelyautomaatiot swidduun. Ei, en halua että Windows asettelee ikkunoita rinnakkain jos satun vahingossa koskettamaan siirtämäni ikkunan reunalla toisen ikkunan reunaa tms. Haluan ihan itse päättää miten ikkunat ovat työpöydällä, kiitos.

Toki on myönnettävä että tässä Linuxin KDE:ssa on vähän samanlaisia taipumuksia, ikkuna meinaa suurentua isoksi jos sitä siirtäessäni kosketan työpöydänm reunaa, mutta jotenkin se tuntuu vähemmän päällekäyvältä ja tuntuu "varoittavan" noista ennalta paremmin. Pitää katsoa kyllä tässäkin tuollaiset invalidiavustimet pois päältä. Jotenkin se vain on vielä paljon päällekäyvempää Windowsissa., siinä tuntuu herkemmin tapahtuvan ohilaukauksia jos on useampia ikkunoita ruudulla joita siirtelen ja muuttelen kokoja.

Ainoa miinus 11 on tehtäväpalkki, kun ei voi siirtää sitä oikeaan reunaan kuten kympissä ja aiemmissa.
Just se varsin usein kuulemani valituksen aihe jolle taas ei minulle ollut juuri mitään merkitystä. Päinvastoin nykyisin tykkään keskellä olevasta start-valikosta enemmän, osittain senkin takia koska pari virtajohtoa tuossa hieman peittää monitorini vasenta alanurkkaa, just sen start-nappulan päällä.

Keskustelusta puuttuu kokonaan Windows 11:n tarjoamat parhaat uudistukset, kun ollaan fiksauduttu käyttöjärjestelmän ulkonäkökeskusteluun.

1) Tuki uusille prosessoriytimille, eli töiden älykäs ohjaaminen P- (Performance) ja E- (Efficiency) ytimien välillä.
2) Virransäästön parantuminen (WiFi-yhteyden lepotila ja CABC sisällön mukautuva kirkkauden hallinta).
3) Copilot+ -ominaisuudet jotka hyödyntävät NPU-tekoälykiihdytystä tekoälytoimintojen tehostamiseksi. Esimerkiksi dokumenttien kääntäminen 44 eri kielen välillä.
4) Parannettu etätyöyhteys, joka mm. mukautuu tekstin skaalausasetuksien mukaan.
5) Windowsin tapahtumanäyttö voi esittää haluttuja talousuutisia, liikennetietoja ja urheilutuloksia suoraan PC:n lukitusnäytöllä.
6) Windows 11 sisältää kehittyneet äänikomennot, joiden avulla voit sanella sähköposteja, käynnistää sovelluksia ja tehdä verkkohakuja Englannin kielellä.
7) Kehittynyt varmuuskopiointi, joka tallentaa käyttäjän asetukset, WiFi-salasanat ja tiedostot henkilökohtaiseen OneDrive-pilvipalveluun.

Järjestys on oma prioriteettilista parannuksille. Monet ulkonäköparannukset ovat toisijaisia itselleni.

Listassa 1-6 on asioita, joilla ei ole mitään merkitystä itselle. Tehokone kuluttaa virtaa sen minkä vaatii, ai-juttuihin ei mitään kiinnostusta, etätyöpöytä ehdottomasti pois päältä, Onedrive menee kaikki automaattisesti mitä muualla voi tarvita. Tapahtumanäyttö on kaikkea muuta kuin hyvä asia. Puhekomennot pois päältä kaikissa laitteissa, ei nappaa antaa ääntä saati biometrisiä tunnisteita Microsoftille (eikä muillekaan).

Jne.

Silmän liikkeillä kirjoitus (vain eng) vaikuttaa erinomaiselta asialta, ei tosin ole tullut vielä kokeiltua sitä kameran puutteen vuoksi.

Statistiikka

Viestiketjuista
282 988
Jäsenet
78 512
Uusin jäsen
-Jape-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom