Windowsin uudelleenasennus mahdotonta kun kaatuilee kesken operaation

Hei, olen uusi käyttäjä täällä ja aloitan suoraan massiivisella ongelmalla.

Olen kasannut pöytäkoneeni alunperin Espanjassa tällä vuosikymmenellä. Ihan jees toiminut. Bsod-ongelmat alkoivat noin vuosi sitten kun vaihdoin näyttiksen ja näytön. Nyt olen Suomessa ja kaatuilu on ryöstäytynyt käsistä: kaatuu jopa useampaan kertaan päivässä. Win10 käytössä. Näitä yleisimpiä irql not less or equal -ongelmia olen kyllä koittanut Youtuben ohjeiden mukaan selvitellä ja välillä on jotain häikkää löytynytkin ja kone on sitten korjannut itsensä, mutta ei pitkäksi aikaa ja kun virheilmoituksia on lukematon määrä erilaisia.

Nyt kopioin tärkeät tiedostoni ulos ja ajattelin asentaa koko Windowsin uudelleen. Osoittautuu mahdottomaksi kun kesken uudelleenasennuksen kone kaatuu eri ilmoituksilla - yleisimpänä irql not less...

Mulla on siis espanjankielinen Windows, näppis espanjalainen. Nyt kun tuossa asennuksessa kysyi region, laitoin Finlandia. Ei kai tällä pitäisi olla mitään merkitystä? Ja entä se Microsoft tili? Mulla ...outlook.es. Pitääkö mun käyttää sitä samaa vai voinko luoda uuden vaikka loppupäätteellä .fi? Tosin kokeilin näitäkin kaikkia sen minkä ehdin kunnes kone taas kaatui ja aloitin alusta valitsemalla regionin...

Huhhuh. En ole itse mikään seppä näissä ja ennen olen saanut apuja parilta tyypiltä (N & M) eräällä toisella palstalla, mutta ei ole sinne enää tunnuksia.

Osaisiko joku auttaa? Viimeisenä vaihtoehtona pitänee viedä kone johonkin korjaamoon, mutten ihan vielä haluaisi.

Näppäimistöasettelutieto ei riitä ongelmasi ratkaisemiseen. Kerro nyt vähintään, mikä se uusi näyttis oli? Muutkin osat olisi hyvä tietää.

Kieliasetuksilla ei pitäisi olla mitään tekemistä kaatuilun kanssa, eikä sähköpostiosoitteella.

Näppäimistöasettelutieto ei riitä ongelmasi ratkaisemiseen. Kerro nyt vähintään, mikä se uusi näyttis oli? Muutkin osat olisi hyvä tietää.

Kieliasetuksilla ei pitäisi olla mitään tekemistä kaatuilun kanssa, eikä sähköpostiosoitteella.
Emo Asus Prime B550 M-K
Prossu Ryzen5 3600
Näyttis Asus PH-GT 1030-026 Nvidia Geforce 2GB 6DDR5

Auttaisiko nämä?

Emo Asus Prime B550 M-K
Prossu Ryzen5 3600
Näyttis Asus PH-GT 1030-026 Nvidia Geforce 2GB 6DDR5

Auttaisiko nämä?

Vähän auttaa eteenpäin, mutta vielä muistit olisi hyvä listata.

Emolevy on vähän perus, mutta myös aika tuore. Siinä ei pitäisi olla yhteensopivuusongelmia. BIOS:in voi aina päivittää ja se voi auttaa.
Prosessorissa harvemmin on vikaa, ja tuo ei tarvitse paljon jäähytehoa, niin sen riittämättömyys tuskin on ongelma.

Muistit voi olla toimimatta kovilla kelloilla, ja neljä kampaa voi aiheuttaa ongelmia.

Myös näytönohjain voi olla syyllinen, jos vaikka se kuumenee liikaa käytössä. Ei kyllä pitäisi , jos tuuletin pyörii, mutta noissa voi myös tahnat kuivua.

--

Kyllä seuraavaksi itse katsoisin muistien suuntaan.. Ja laittaisin BIOS:ista niiden kellot vaikka 2133MHz tai 2400MHz..

Bsod-ongelmat alkoivat noin vuosi sitten kun vaihdoin näyttiksen ja näytön.

Näyttis on viallinen tai yhteensopimaton koneesi muiden komponenttien kanssa. Sinun olisi pitänyt korjata ongelma jo vuosi sitten.

Jos prosessorissa on integroitu näyttis, kokeile toimiiko kone ilman erillistä näyttistä. Jos toimii, osta uusi näyttis.

@hsalonen Jotain tuollaista on voinut ehkä olla kun käytin konetta, tosin en ole paljoa pasianssia kovemmalle konettani laittanut. Ja nyt tuskin on koneen liiallisesta lämpenemisestä kyse kun yritän vain uudelleenasentaa Windowsia.

Muisteja on 2x8GB

Läppärillä tässä kirjoittelen ja samalla yritän ehtiä pöytäkoneen asennuksessa kirjoittaa regionit, tilit, salasanat, pin-koodit kunnes taas romahtaa irql not less...

Muita bsod tullut vastaan tässä asennusvaiheessa:
K-mode...
System service exception...
Kernel autoboost invalid lock release
APC index mismatch
Multiple IRP...

Ja vaikka en koske tuohon asennukseen ja annan sen vain odottaa niin minuutissa käynnistyy uudestaan. Miten pääsen edes tästä loopista pois? Uskaltaako koneen sammuttaa virtakytkimestä pakottamalla?

Kokeilisin kyllä DDUlla vanhat ajurit sileeksi ja uudet tilalle tuolta ja tietysti käyttiksen version mukaan.

Viimeksi muokattu:
Näyttis on viallinen tai yhteensopimaton koneesi muiden komponenttien kanssa. Sinun olisi pitänyt korjata ongelma jo vuosi sitten.

Jos prosessorissa on integroitu näyttis, kokeile toimiiko kone ilman erillistä näyttistä. Jos toimii, osta uusi näyttis.
Eipä tuossa taida mitään integroitua näyttistä olla, perus raisenifemma.

@hsalonen Jotain tuollaista on voinut ehkä olla kun käytin konetta, tosin en ole paljoa pasianssia kovemmalle konettani laittanut. Ja nyt tuskin on koneen liiallisesta lämpenemisestä kyse kun yritän vain uudelleenasentaa Windowsia.

Muisteja on 2x8GB

Läppärillä tässä kirjoittelen ja samalla yritän ehtiä pöytäkoneen asennuksessa kirjoittaa regionit, tilit, salasanat, pin-koodit kunnes taas romahtaa irql not less...

Muita bsod tullut vastaan tässä asennusvaiheessa:
K-mode...
System service exception...
Kernel autoboost invalid lock release
APC index mismatch
Multiple IRP...

Ja vaikka en koske tuohon asennukseen ja annan sen vain odottaa niin minuutissa käynnistyy uudestaan. Miten pääsen edes tästä loopista pois? Uskaltaako koneen sammuttaa virtakytkimestä pakottamalla?
Uskaltaa sammuttaa virtakytkimestä. Laittaisitko kuvan koneen sisuskaluista että näkyy kaikki komponentit?

Kokeilisin kyllä DDUlla vanhat ajurit sileeksi ja uudet tilalle tuolta ja tietysti käyttiksen version mukaan.
Siis selvennyksenä vielä kaikille, että en saa siis asennettua Windowsia uudelleen kun kaatuu kesken asennuksen. Siksi kysyin avausviestissä myös noista regioneista ja tilitiedoista, että vaatiiko tämä kone että laittaa ne samat tiedot mitkä laitoin silloin joskus viisi vuotta sitten Espanjassa kun ekan kerran asensin tämän, että herjaako jos laitan eri tiedot..?

No luultavasti näillä ei ole merkitystä eikä aiheuta ristiriitaa jos @hsalonen ensimmäiseen vastaukseen on luottaminen.

Satunnaisen kaatuilun kanssa pystyin elämään näyttiksen vaihdon jälkeen kyllä, mutta nyt kesällä Suomeen tultuani tilanne on/oli kestämätön. Liekö postikuljetuksessa vaurioitunut jotain fyysistä? Ainakin yksi ssd-levy meni paskaks, ikävää muttei kuulu nyt tähän nyky ongelmaan.

Siis selvennyksenä vielä kaikille, että en saa siis asennettua Windowsia uudelleen kun kaatuu kesken asennuksen. Siksi kysyin avausviestissä myös noista regioneista ja tilitiedoista, että vaatiiko tämä kone että laittaa ne samat tiedot mitkä laitoin silloin joskus viisi vuotta sitten Espanjassa kun ekan kerran asensin tämän, että herjaako jos laitan eri tiedot..?

No luultavasti näillä ei ole merkitystä eikä aiheuta ristiriitaa jos @hsalonen ensimmäiseen vastaukseen on luottaminen.

Satunnaisen kaatuilun kanssa pystyin elämään näyttiksen vaihdon jälkeen kyllä, mutta nyt kesällä Suomeen tultuani tilanne on/oli kestämätön. Liekö postikuljetuksessa vaurioitunut jotain fyysistä? Ainakin yksi ssd-levy meni paskaks, ikävää muttei kuulu nyt tähän nyky ongelmaan.
Laitapa se kuva nyt ensin koneen sisuskaluista, näkee heti jos jokin komponentti tai johto on huonosti paikallaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
287 816
Jäsenet
79 414
Uusin jäsen
Nikolas104

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom