• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Yhdysvaltain 45. ja 47. presidentti Donald J. Trump

"Älkää enää kyselkö Epsteinistä, katsokaa kuinka paha Obama on!"

Ahaa joo. Video ei iltiksen linkistä enää löydy, no tuskin menetin mitään. Toki jos joku jostain löytää nin antaa palaa.
 
Kaikkea mahdollista, jotta kysymykset Epsteinista loppuisivat
Eikös tässä ollut oikeitakin asioita tapahtumassa? 90 diiliä/90vrk? Ukrainan tukitauko 50 päivän sisään (oliko elokuun ensimmäisen viikon aikana?) kananmunat, bensa, inflaatio, pörssit. RFK lupasi muistaakseni todistaa että rokotteet autisoi, oliko syyskuun loppuun mennessä?

Hassu ajatus että kannatus menisi jostain pienestä lapsirakkaudesta

Samaan aikaan Thiel ja Vance miettii että odottaako kauden puoliväliin vai loppuun ennenkuin 1400 pinnan alennukset lopettaa lääketeollisuuden
Ahaa joo. Video ei iltiksen linkistä enää löydy, no tuskin menetin mitään. Toki jos joku jostain löytää nin antaa palaa.
Tuossa nyt hevosen suusta: Donald J. Trump (@realDonaldTrump)
 
Koskeeko tää slogani myös oranssia apinaa?
Ettei ole lain yläpuolella? Ei koske. Loppiainen yksinään on niin kiistämätön että vastaväitteet ovat luokkaa:
- ei ollut aseita. Tällä argumentilla ilmeisesti tarvitaan joku uusi termi aseettomalle vallankaappaukselle tai sen yritykselle. Keksikää vaan, tavoite oli yksiselitteinen ja mielestäni aika kiistämätön
- juuri tuolla nimikkeellä ei ole nostettu syytettä. Tällä argumentilla Palmea ei murhattu
 
Kauppasopimuksia tulee solkenaan:

Indonesia:
“This Deal is a HUGE WIN for our Automakers, Tech Companies, Workers, Farmers, Ranchers, and Manufacturers,” Trump posted on Truth Social.
Filippiinit:
The Philippines is going OPEN MARKET with the United States, and ZERO Tariffs. The Philippines will pay a 19% Tariff. In addition, we will work together Militarily,” Trump said on Truth Social.
Japani:
President Donald Trump on Tuesday stateside announced a “massive” deal with Japan that includes “reciprocal” tariffs of 15% on the country’s exports to the U.S., with auto duties reportedly being lowered to that level as well.
Trump said that Japan will “open their Country to Trade including Cars and Trucks, Rice and certain other Agricultural Products, and other things.”
Trump myy riisiä Japanille, seuraavaksi varmaankin lunta "eskimoille" kun Kanadan sopimus saadaan valmiiksi.

Sopu EU:n kanssa on FT:n lähteiden mukaan lähellä:
EU ja Yhdysvallat ovat lähestymässä kauppasopimusta, joka asettaisi 15 prosentin tullit eurooppalaisille tuontituotteille
 
Oikeastikko filippiinit tulee maksamaan 19% tariffin? Mitenköhän tuo on järjestelty?
edit. väärä maa. Poistetussa tekstissä kirjoitin Indonesiasta.
Aiemmin liitetystä artikkelista:
The deal only reduces the U.S. tariffs on Philippine imports from 20 to 19 percent. Trump had announced a 17 percent duty on imports from the Philippines in the spring on his “Liberation Day” before warning that figure would rise to 20 percent last month.

Ja jos tarkoitat, että tuoja ei tätä maksa, niin se on sitten erillinen keskustelu.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeastikko filippiinit tulee maksamaan 19% tariffin? Mitenköhän tuo on järjestelty?

Muistetaan nyt että tariffin maksavat maasta Yhdysvaltoihin tuovat yritykset, käytännössä loppuviimein amerikkalaiset kuluttajat. Tietenkin tariffien seurauksena tuonnin määrää yritetään pienentää ja tällä tavoin protektionistisesti suojella amerikkalaista tuotantoa. Joillakin aloilla homma on fiksua, toisilla ei. Ns. mattotariffit ovat aina osoittautuneet kehnoiksi 1930-luvulta voi katsoa mallia miten niiden kanssa kävi. Mutta siis filippiinien valtio ei mitään varsinaisesti maksa eivätkä muutkaan maat kun puhutaan tariffeista. Se on sitten eri asia jos kauppaneuvotteluiden yhteydessä puhutaan muunlaisista korvauksista tai esimerkiksi investoinneista Yhdysvaltoihin.
 
. Ja jos tarkoitat, että tuoja ei tätä maksa, niin se on sitten erillinen keskustelu.
No ainakin ketju on oikea jos Trump edelleen jatkaa tuota retoriikkaa edelleen. (ilmeisesti lainauksesi oli hänen omasta alustasta, hänen nimissään julkaistu.). kyllä se siellä AI tekeleiden seassa menee, kenenkää tarkoitus suoraan uskoa, mutta sen takia kai se sitten tehoaa. sama kuin meillä Suomessa tuossa idässä. onneksi meillä raja välissä.
 
No ainakin ketju on oikea jos Trump edelleen jatkaa tuota retoriikkaa edelleen. (ilmeisesti lainauksesi oli hänen omasta alustasta, hänen nimissään julkaistu.). kyllä se siellä AI tekeleiden seassa menee, kenenkää tarkoitus suoraan uskoa, mutta sen takia kai se sitten tehoaa. sama kuin meillä Suomessa tuossa idässä. onneksi meillä raja välissä.
Vastaavasti mitä luulet "deal with Japan that includes “reciprocal” tariffs of 15% on the country’s exports to the U.S" tarkoittavan, samalla kun japanilaisten autovalmistajien pössikurssit hyppäsivät ylös uutisoinnin jälkeen?
Shares in Japan’s Honda rose over 8%, while Toyota climbed above 11%. Nissan jumped more than 8%, and Mazda Motor surged 17%. Mitsubishi Motors popped 13%.
 
Vastaavasti mitä luulet "deal with Japan that includes “reciprocal” tariffs of 15% on the country’s exports to the U.S" tarkoittavan, samalla kun japanilaisten autovalmistajien pössikurssit hyppäsivät ylös uutisoinnin jälkeen?
Toyotan kurssi nousi joo 8%, toisaalta kun Toyotan maahantuonnista täytyy maahantuojan (ei Toyotan vaan sen USA:n maahantuojan) maksaa 15% tariffi niin täytyy kaikkien ulkomaista terästä ja kuparia käyttävien kotimaisten valmistajien maksaa 50% tariffi siitä, 25 % kaikesta Kanadasta ja Meksikosta tuodusta ja 55% kaikesta Kiinasta tuodusta. Ihmekös tuo jos kurssi nousee kun autojen maahantuonti on noin paljon halvempaa kuin kotimainen valmistus.
 
Vastaavasti mitä luulet "deal with Japan that includes “reciprocal” tariffs of 15% on the country’s exports to the U.S" tarkoittavan, samalla kun japanilaisten autovalmistajien pössikurssit hyppäsivät ylös uutisoinnin jälkeen?
Eikös tuossa jutussa lue että tulli laskee 25->15% eli joko kate paranee tai hintoja voi laskea mikä yleensä nostaa myyntimääriä. Oletus lienee että tämä on omistajille hyvä asia
 
Muistetaan nyt että tariffin maksavat maasta Yhdysvaltoihin tuovat yritykset, käytännössä loppuviimein amerikkalaiset kuluttajat. Tietenkin tariffien seurauksena tuonnin määrää yritetään pienentää ja tällä tavoin protektionistisesti suojella amerikkalaista tuotantoa. Joillakin aloilla homma on fiksua, toisilla ei. Ns. mattotariffit ovat aina osoittautuneet kehnoiksi 1930-luvulta voi katsoa mallia miten niiden kanssa kävi. Mutta siis filippiinien valtio ei mitään varsinaisesti maksa eivätkä muutkaan maat kun puhutaan tariffeista. Se on sitten eri asia jos kauppaneuvotteluiden yhteydessä puhutaan muunlaisista korvauksista tai esimerkiksi investoinneista Yhdysvaltoihin.
Tariffeilla on kiva maksattaa veroalet suuryrityksille ja superrikkaille. Ihmiset USA:ssa ovat oikeasti niin tyhmiä etteivät ymmärrä yhteyttä. Vähän pakkorako, kun tariffien kanssakin joutuu ottamaan velkaa aivan älyttömästi.
 
Toyotan kurssi nousi joo 8%, toisaalta kun Toyotan maahantuonnista täytyy maahantuojan (ei Toyotan vaan sen USA:n maahantuojan) maksaa 15% tariffi niin täytyy kaikkien ulkomaista terästä ja kuparia käyttävien kotimaisten valmistajien maksaa 50% tariffi siitä, 25 % kaikesta Kanadasta ja Meksikosta tuodusta ja 55% kaikesta Kiinasta tuodusta. Ihmekös tuo jos kurssi nousee kun autojen maahantuonti on noin paljon halvempaa kuin kotimainen valmistus.
Autojen tulli oli muistaakseni aiemmin 2,5% Japanista. Arvoltaan n. 40 miljardia dollaria vuodessa. Nyt se nousee 15%:iin. Markkinareaktiosta päätellen kyse oli helpotuksesta, etteivät tullit olleet tätä korkeampia, kun uhkana oli 25%. Toyota esim. on vuosikymmeniä valmistanut autoja USA:ssa.

Tulleilla hyvää tilkettä valtion budjettiin rahoittamaan yleishyödyllisiä hankkeita.
 
Autojen tulli oli muistaakseni aiemmin 2,5% Japanista. Arvoltaan n. 40 miljardia dollaria vuodessa. Nyt se nousee 15%:iin. Markkinareaktiosta päätellen kyse oli helpotuksesta, etteivät tullit olleet tätä korkeampia, kun uhkana oli 25%. Toyota esim. on vuosikymmeniä valmistanut autoja USA:ssa.

Tulleilla hyvää tilkettä valtion budjettiin rahoittamaan yleishyödyllisiä hankkeita.
Nyt Toyotan on halvempaa valmistaa autot muualla ja tuoda ne maahan kuin kilpailijoiden jenkeissä :confused:
 
Toki jos Toyotan omistajat ajattelee boksin ulkopuolelta niin on tietty hybridikulma. Ja se että legendan mukaan niitä ajaa aavikkotaistelijat ja piraattikauppiaat. Näiden määräähän voi lisätä politiikalla
 
Nyt Toyotan on halvempaa valmistaa autot muualla ja tuoda ne maahan kuin kilpailijoiden jenkeissä :confused:
Paljonko terästä, kuparia ja alumiinia on nykyautojen hinnasta? Ja mikä näiden hinta tulee tulevaisuudessa olemaan jos kotimaista (USA:n sisäistä) tuotantoa mm. Nippon Steel (US Steel) tulee jatkossa tuottamaan? Palapelissä on varmaan muutama pala enemmän kuin voisi äkkiseltään luulla.
 
Eikös tuossa jutussa lue että tulli laskee 25->15% eli joko kate paranee tai hintoja voi laskea mikä yleensä nostaa myyntimääriä. Oletus lienee että tämä on omistajille hyvä asia
Silppu uutisista ja totuuden torven ilmoituksista ei saa kunnon kuvaa.

Tänä vuonna prosentit hyppii, perutaan, tilapäisiä, huomenna, diili EU kanssa, eikun UK jne. Pörssikursseihin leivottu odotuksia, oli se kuina surkea sopimus tahansa niin jos se nostaa kursseja niin jotain epävarmuutta poistunut.

Trumpi diileissä ja meuhkaamisessa perus idea, ensin umpisurkea päätös, sitten vähän korjaillaan vain surkeaksi, niin onhan se parannus umpisurkeasta. Ei aina, välillä sitten näitä surkea päätös, hups, korjataan umpisurkeaksi.


Mutta Drinkkerin kommentti, Trumppi viritellyt kotimaan olemassaolevalla tuotanolle sellaiset tulit että autoteollisuus astelmista vaikea pysyä mukana miten mikäkin päätös vaikuttaa mihinkäkin. Japanilaisilla yhtiöillä paljon tuotanto jenkeissä, jotka kärsineet Trumpin tulleissa jenkki yhtiöiden mukana. En ylläty jos diili tarkoittaa jollekkin japanilais yhtiölle parantunutta kilpailuasetelmaa esim viemällä Japanista, prosenteista huolimatta.

Senkin jo pitäisi nostaa kursseja jos joku ennustettavuus siksi aikaa että sinne muutama rahtailaiva kerkiää perille.

Trumpi tulli sekoilut sellaisenaan syö ostovoimaa, eli kysyntää, tosin siellä masiivinen velkaelvytyspaketti, tosin lähinnä "rikkaille" joten sekin voi vaikuttaa mihin yhtiöön kolahtaa enemmän.

Inflaatio paineet kasvaa kun duunarit heitetty pihalle ja työvoimapula, velka vipu, ja mailmanmahdin aseman rapautuminen, niin venäjän tie, ostovoima koetuksella, tullit verottaa sitten isolla kädellä.
 
Paljonko terästä, kuparia ja alumiinia on nykyautojen hinnasta? Ja mikä näiden hinta tulee tulevaisuudessa olemaan jos kotimaista (USA:n sisäistä) tuotantoa mm. Nippon Steel (US Steel) tulee jatkossa tuottamaan? Palapelissä on varmaan muutama pala enemmän kuin voisi äkkiseltään luulla.
Näyttäisi, että kotimainen tuotanto täytyisi tuplata. Epäilen, ettei raakamateriaalia riitä likellekään tähän määrään ilman tuntuvas hinnan nostoa.

Canada and Mexico alone accounted for nearly 40% of all U.S. steel mill products and over half of flat steel imports, which are crucial for the automotive sector.

The US produces just over 50% of the refined copper it needs annually, while the other half is imported

Roughly half of the aluminum used in the U.S. is imported, with Canada being the dominant supplier.

The cost of manufacturing a modern car is significantly driven by
raw materials (around 47-57%) and electronics (around 40%), while other factors like labor, research and development, and production volume also play a crucial role in the final component costs.

 
Canada and Mexico alone accounted for nearly 40% of all U.S. steel mill products and over half of flat steel imports, which are crucial for the automotive sector.

The US produces just over 50% of the refined copper it needs annually, while the other half is imported

Roughly half of the aluminum used in the U.S. is imported, with Canada being the dominant supplier.

The cost of manufacturing a modern car is significantly driven by
raw materials (around 47-57%) and electronics (around 40%), while other factors like labor, research and development, and production volume also play a crucial role in the final component costs.

Lainaat jotain Japanin lähteitä vuodelta 2012, mutta vaikuttasi siltä, että teräs, kupari ja alumiini, etenkin niiden kotimaisen (USA) tuotannon kasvaessa, eivät nouse samalle tasolle kuin mitä Japanille asetetut uudet tullit vaikuttavat. Voit toki esittää tarkemman laskelman tästä. Tällöin tuoja maksaa tullit 15% (vs aiempi 2,5%) jos se on edullisempaa kuin kotimainen (USA) tuotanto?
 
Lainaat jotain Japanin lähteitä vuodelta 2012, mutta vaikuttasi siltä, että teräs, kupari ja alumiini, etenkin niiden kotimaisen (USA) tuotannon kasvaessa, eivät nouse samalle tasolle kuin mitä Japanille asetetut uudet tullit vaikuttavat. Voit toki esittää tarkemman laskelman tästä. Tällöin tuoja maksaa tullit 15% (vs aiempi 2,5%) jos se on edullisempaa kuin kotimainen (USA) tuotanto?
Varmaan sitten osakekurssi olisi ollut Toyotan lailla positiivinen

For instance, General Motors (GM) plunged over 8% yesterday, July 22, despite beating Q2 earnings estimates. The company disclosed a $1.1 billion hit from President Donald Trump’s auto tariffs in Q2 and reiterated that it expects the annual impact to be between $4 billion and $5 billion.
 
Varmaan sitten osakekurssi olisi ollut Toyotan lailla positiivinen

For instance, General Motors (GM) plunged over 8% yesterday, July 22, despite beating Q2 earnings estimates. The company disclosed a $1.1 billion hit from President Donald Trump’s auto tariffs in Q2 and reiterated that it expects the annual impact to be between $4 billion and $5 billion.
sama kuvana 5 päivän kurssi kehitys:

gm.png

Kysessä toisen kvartaalin tulosilmoitus, mutta ei sen anneta vaikuttaa, eikö?
General Motors’ profit declined 35% in its second-quarter, including a $1.1 billion hit from tariffs, but the automaker easily topped expectations and stuck by its full-year financial outlook that it lowered in May.
GM CEO Mary Barra also said in a letter to shareholders on Tuesday that the automaker is attempting to “greatly reduce our tariff exposure,” citing $4 billion of new investment in its U.S. assembly plants.
Investoinnit USA:han lisääntyvät.

Kerro toki lisää, kun maksumuurin takaa ei näy.
 
sama kuvana 5 päivän kurssi kehitys:

gm.png

Kysessä toisen kvartaalin tulosilmoitus, mutta ei sen anneta vaikuttaa, eikö?


Investoinnit USA:han lisääntyvät.


Kerro toki lisää, kun maksumuurin takaa ei näy.
Kolmas kvartaali alkoi kaksi viikkoa sitten, joten hankala sen tuloksia on antaa. Fakta on, että nykytilanteessa Toyotan kurssi nousi ja GM:n notkahti samaan aikaan.

Minkään DEI hire -toimitusjohtajan lupauksiin en usko. Varsinkaan kun saa DEI:n loppumisen seurauksena potkut varmaankin pikapuoliin.
 
Kolmas kvartaali alkoi kaksi viikkoa sitten, joten hankala sen tuloksia on antaa. Fakta on, että nykytilanteessa Toyotan kurssi nousi ja GM:n notkahti samaan aikaan.

Minkään DEI hire -toimitusjohtajan lupauksiin en usko.
Viittasit 22. päivän kurssimuutokseen, joka on nyt palautunut ennalleen reaaliajassa.
 
Kyllä, Toyotan kurssi kuitenkin pysyy ylhäällä joten vaikutus on positiivinen USA:n ulkopuoliselle valmistajalle.
Eli molemmat voittaa? Trump art of the deal win-win. Mielestäni erittäin positiivista kehitystä USA-Japani akselilla (Shinzo Abe winks from the clouds). Tätä lisää. Indonesia ja Filippiinit samaan sarjaan, toivottavasti jatkossa myös Australia ja muut sivistyneet maat tuolla maailmankolkalla.
 
Eli molemmat voittaa? Trump art of the deal win-win. Mielestäni erittäin positiivista kehitystä USA-Japani akselilla (Shinzo Abe winks from the clouds). Tätä lisää. Indonesia ja Filippiinit samaan sarjaan, toivottavasti jatkossa myös Australia ja muut sivistyneet maat tuolla maailmankolkalla.
GM:n osake ei ole noussut, Toyotan on.
 
Eikös tässä ollut oikeitakin asioita tapahtumassa? 90 diiliä/90vrk? Ukrainan tukitauko 50 päivän sisään (oliko elokuun ensimmäisen viikon aikana?) kananmunat, bensa, inflaatio, pörssit. RFK lupasi muistaakseni todistaa että rokotteet autisoi, oliko syyskuun loppuun mennessä?

Hassu ajatus että kannatus menisi jostain pienestä lapsirakkaudesta

Samaan aikaan Thiel ja Vance miettii että odottaako kauden puoliväliin vai loppuun ennenkuin 1400 pinnan alennukset lopettaa lääketeollisuuden

Tuossa nyt hevosen suusta: Donald J. Trump (@realDonaldTrump)

No ristusvittuo_O Että se kehtaakin. Toisaalta hyvin tehty AI.

Ei kyllä aikuisella ihmisellä, tai vähän yli-ikäisellä, no vanhuksella, sekopäällä voisikin tulla mieleen tuottaa jotain tuollaista.
 
Johonkin tuonne toukokuullehan se Trumpin asennemuutos Epsteinin listojen tietojen vapauttamisesta osui. Aikaisemmin siis halusi listat julkisiksi, mutta nykyisin haluaa vain vältellä koko asiaa. Ja tietenkin haukkuu jokaisen joka siitä puhuu.

Löytyi, kuitenkin selitys sille miksi Trump muutti mielensä. Ja niin, Elon Musk oli oikeassa twiitatessaan että Trump löytyy myös Epsteinin kansioista.
 
Kauppasopimuksia tulee solkenaan:

Indonesia:

Filippiinit:

Japani:


Trump myy riisiä Japanille, seuraavaksi varmaankin lunta "eskimoille" kun Kanadan sopimus saadaan valmiiksi.

Sopu EU:n kanssa on FT:n lähteiden mukaan lähellä:
Japanissa on itseasiassa pula riisistä. Riisin hinta on noussut, koska riisitiloja on lopettanut. Täten ymmärrettävää, että haluavat ostaa riisiä.

 
Viimeksi muokattu:
Amerikkalaiset autojätit eivät tykkää trumpin uudesta diilistä Japanin kanssa, koska jatkossa japanilaiset autot olisivat halvempia tuoda maahan kuin jenkkimerkkien Meksikossa tai Kanadassa kasaamat.
Tällä hetkellä Kanadassa ja Meksikossa koottuja tuontiautoja odottaa Yhdysvaltain rajalla 25 prosentin tullimuuri. Japanilaisten tuontiautojen tullit olisivat siis kymmenen prosenttiyksikköä pienemmät kuin rajan Yhdysvaltojen rajan ylittävien amerikkalaismerkkien vastaavat.
"Siirtäkää tuotanto takaisin Yhdysvaltoihin" ei oikeasti ole mikään ratkaisu tähän.
 
Amerikkalaiset autojätit eivät tykkää trumpin uudesta diilistä Japanin kanssa, koska jatkossa japanilaiset autot olisivat halvempia tuoda maahan kuin jenkkimerkkien Meksikossa tai Kanadassa kasaamat.

"Siirtäkää tuotanto takaisin Yhdysvaltoihin" ei oikeasti ole mikään ratkaisu tähän.
Kuluttaja voittaa. Autojen laadukkuus tulee nousemaan samassa suhteessa kun tuonti lisääntyy. Voittoputki jatkuu.
 
Jenkkien oikeistokonservatiivien Project 2025, josta trumppi ei tietenkään tiedä yhtikäs mitään, on saanut jo liki puolet tavoitteestaan läpi.
Yksi projektin päätavoitteista on kaiken vallan keskittäminen presidentille, josta donald tietenkin tykkää.
Siinä sivussa on abortien kieltämistä, seksuaalivähemmistöjen sortamista, ulkomaan kehitysavun poistoa, ilmastonmuutoksen kieltämistä jne.
1753331347700.png

 
Autojen tulli oli muistaakseni aiemmin 2,5% Japanista. Arvoltaan n. 40 miljardia dollaria vuodessa. Nyt se nousee 15%:iin. Markkinareaktiosta päätellen kyse oli helpotuksesta, etteivät tullit olleet tätä korkeampia, kun uhkana oli 25%. Toyota esim. on vuosikymmeniä valmistanut autoja USA:ssa.
Trumpin epävarmuuden luominen on vaikuttanut esim. Suomalaisiin vientiyrityksiin negatiivisesti, kun jo sovittuja kauppoja on peruttu. Heti kun saadaan näkymiä ja varmuutta pidemmälle, niin se on positiivinen signaali markkinoille.

Jos Yhdysvalloissa olisi aikuinen pressana, ei yhden miehen sekoilua ja epävarmuuden luontia olisi ikinä nähty ja kasvu olisi ollut tasaisesti ylös.
Ilman Trumppia tilanne markkinoilla ja yrityksissä olisi ollut vain paremmin niin Yhdysvalloissa kuin maailmalla.
 
Autojen tulli oli muistaakseni aiemmin 2,5% Japanista. Arvoltaan n. 40 miljardia dollaria vuodessa. Nyt se nousee 15%:iin. Markkinareaktiosta päätellen kyse oli helpotuksesta, etteivät tullit olleet tätä korkeampia, kun uhkana oli 25%. Toyota esim. on vuosikymmeniä valmistanut autoja USA:ssa.

Tulleilla hyvää tilkettä valtion budjettiin rahoittamaan yleishyödyllisiä hankkeita.
Mites toi tulli vaikuttaa japanista tai muualta tuotuihin Toyotan osiin? Vaikka se kokoonpano olisikin Usassa, niin valtaosa (kaikki) komponenteistahan tuodaan ulkomailta.
 
Valitusoikeus ylläpiti alemman oikeuden eston trumpin määräykselle lopettaa syntyperäinen kansalaisuus peruslain vastaisena.
The district court correctly concluded that the Executive Order’s proposed interpretation, denying citizenship to many persons born in the United States, is unconstitutional. We fully agree.
Eiköhän tuokin mene lopulta korkeimpaan oikeuteen ja sieltä voi nykyisellä kokoonpanolla tulla ihan mitä vain päätöksiä.
 
Mites toi tulli vaikuttaa japanista tai muualta tuotuihin Toyotan osiin? Vaikka se kokoonpano olisikin Usassa, niin valtaosa (kaikki) komponenteistahan tuodaan ulkomailta.
Perinteisen kaavan mukaan kai olisi ihan normaalia, alkuperämaat, tulli nimikkeet

Mutta näistä ei tosiaan taida pysyä kärryillä edes alan toimijat, eikä tulli viranomaisetkaan (päätellen yritysten haastatteluista)
Viikottain uutta uutista, uutta päivämäärää, uusia prosentteja, uusia määräyksiä. ja sitten se mitä uutisoidaan vs se mitä tulee koneiston läpi rajoille ja miten niitä tulkataan.

Pohjustus siihen että välillä vilisee mainintoja tullien "kiertämisestä" ja rangaistustulleista jos toimitusketju kiertää jonkin tietyn maan kautta.

Mutta jos tuolla nyt on ne terästullit, ja amerikan sisäiset kovat tullit, ja vähän sinne sun tänne enemmän tai vähemmän isoja tulleja, niin jos Japanista voi tuoda kovalla 15% tullilla autoja, ja markkina katsoo sen hyvänä japanilasille yhtiöille, niin ilmeisesti uskotaan siihen että japanilainen vienti on kilpailukykyistä tuollaisilla tulleilla.

Tässä nyt varmaan katseet EU soppareihin, EU jenkeille tärkeä kauppakumppani, ja EUlle autovienti tärkeää. Nyt EU sopparin jumittaminen sataa japanilaisen autoteollisuuden laariin.

Mutta nämä diilit ja reaktiot kertoo sitä että Trumppi onnistu romuttaa amerikkalaisen autoteollisuuden kilpailukyvyn muutamassa kuukaudessa. Ei sillä että se olisi kummoinen ollut.
 
Mutta nämä diilit ja reaktiot kertoo sitä että Trumppi onnistu romuttaa amerikkalaisen autoteollisuuden kilpailukyvyn muutamassa kuukaudessa. Ei sillä että se olisi kummoinen ollut.
Ei niiden tarvitse tehdä muuta kuin sopia diili että niitä autoja voi jatkossa ostaa myös trump coineilla, niin saavat ostettua itselleen parempia päätöksiä. Luultavasti samalla poistetaan minimipalkka autoalan työntekijöiltä ja kaikenlaiset haittaavat turvallisuusmääräykset. Turvavyötkin on vain ylimääräinen kustannus jotka pois jättämällä voisi saada maga veronalennuksia...
 
Viimeksi muokattu:
Eli molemmat voittaa? Trump art of the deal win-win. Mielestäni erittäin positiivista kehitystä USA-Japani akselilla (Shinzo Abe winks from the clouds). Tätä lisää. Indonesia ja Filippiinit samaan sarjaan, toivottavasti jatkossa myös Australia ja muut sivistyneet maat tuolla maailmankolkalla.
Meillä Suomessa, euroopassa vaikea nähdä positiivista, enkä nyt tiedä mistä suunnasta homma näyttää positiiviselta.


Tietenkin jos riman laittaa riittävän alas, vapaassa pudotuksessa alkaa pohja erottuun, niin kai siitäkin voi iloita.

Yksittäisille maille, alueille ei kuitenkaan ole siitä iloa että Trump sarja sählää. se että jotain sopimuksia syntyy ei ole parempi kuin aiempi, hyvää vain se että vähän rahoittuu, sitten vain jännitetään mitä seuraavaksi.


Ei niiden tarvitse tehdä muuta kuin sopia diili että niitä autoja voi jatkossa ostaa myös trump coineilla, niin saavat ostettua itselleen parempia päätöksiä. Luultavasti samalla poistetaan minipalkka autoalan työntekijöiltä ja kaikenlaiset haittaavat turvallisuusmääräykset. Turvavyötkin on vain ylimääräinen kustannus jotka pois jättämällä saa veronalennuksia...

Maassa on työvoimapula ennestään, sen jälkeen työvoima potkittu maasta pihalle.

Jos autotehtaalla maksetaan huonosti, niin paremmin tienaavilla pulaa nurmikon leikkaajista, jne. niin ahneemmat siirtyy niihin hommiin.
 
Mites toi tulli vaikuttaa japanista tai muualta tuotuihin Toyotan osiin? Vaikka se kokoonpano olisikin Usassa, niin valtaosa (kaikki) komponenteistahan tuodaan ulkomailta.

Koska Trump on heilunut teräs, alumiini, kanada/meksiko tullien kanssa, niin tuo 15% taitaa olla pienempi tullirasitus, mitä USA:ssa tehdyille autoille tulee..
 
Koska Trump on heilunut teräs, alumiini, kanada/meksiko tullien kanssa, niin tuo 15% taitaa olla pienempi tullirasitus, mitä USA:ssa tehdyille autoille tulee..
Jep. Muutenhan jenkkivalmistajat olis noussu pörssissä suhteessa japanilaisiin. Ei siis kannata jenkeissä valmistaminen enempää kuin ennenkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 859
Viestejä
4 859 875
Jäsenet
78 470
Uusin jäsen
nka88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom