Eikös tuossa jutussa lue että tulli laskee 25->15% eli joko kate paranee tai hintoja voi laskea mikä yleensä nostaa myyntimääriä. Oletus lienee että tämä on omistajille hyvä asia
Silppu uutisista ja totuuden torven ilmoituksista ei saa kunnon kuvaa.
Tänä vuonna prosentit hyppii, perutaan, tilapäisiä, huomenna, diili EU kanssa, eikun UK jne. Pörssikursseihin leivottu odotuksia, oli se kuina surkea sopimus tahansa niin jos se nostaa kursseja niin jotain epävarmuutta poistunut.
Trumpi diileissä ja meuhkaamisessa perus idea, ensin umpisurkea päätös, sitten vähän korjaillaan vain surkeaksi, niin onhan se parannus umpisurkeasta. Ei aina, välillä sitten näitä surkea päätös, hups, korjataan umpisurkeaksi.
Mutta Drinkkerin kommentti, Trumppi viritellyt kotimaan olemassaolevalla tuotanolle sellaiset tulit että autoteollisuus astelmista vaikea pysyä mukana miten mikäkin päätös vaikuttaa mihinkäkin. Japanilaisilla yhtiöillä paljon tuotanto jenkeissä, jotka kärsineet Trumpin tulleissa jenkki yhtiöiden mukana. En ylläty jos diili tarkoittaa jollekkin japanilais yhtiölle parantunutta kilpailuasetelmaa esim viemällä Japanista, prosenteista huolimatta.
Senkin jo pitäisi nostaa kursseja jos joku ennustettavuus siksi aikaa että sinne muutama rahtailaiva kerkiää perille.
Trumpi tulli sekoilut sellaisenaan syö ostovoimaa, eli kysyntää, tosin siellä masiivinen velkaelvytyspaketti, tosin lähinnä "rikkaille" joten sekin voi vaikuttaa mihin yhtiöön kolahtaa enemmän.
Inflaatio paineet kasvaa kun duunarit heitetty pihalle ja työvoimapula, velka vipu, ja mailmanmahdin aseman rapautuminen, niin venäjän tie, ostovoima koetuksella, tullit verottaa sitten isolla kädellä.