Onko tämä miehittäjävaltio nyt tässä huoneessa?
Ei, sillä huoneeni on itsenäisessä Suomessa mitä on toki historiansa aikana miehittänyt niin Venäjä kuin Ruotsikin. Tällä hetkellä ei onneksi kumpikaan. Suomalaisten asennoituminen tähän grönlantilaisten tilanteeseen on siten verrattain omituinen omaan historiaamme peilaten, sillä en mitenkään kykene näkemään Venäjää tai Ruotsia jonain ikuisena hallitsijana täällä, ja Suomenkin tilanteessa oli hyvä että joku alkoi kyseenalaistamaan vallitsevaa asiaintilaa. En minä siten ainakaan puolustele Tanskan vuossatoja kestänyttä grönlannin miehitystä sen ihmeemmin kuin Trumpin hypoteettista sotilaallistakaan miehitystä. No nythän sinne Grönlantiin on ymmärtääkseni jo Ruotsi ja Britikin ilmoittaneet lähettävänsä joukkoja, onkohan tästäkään kysytty grönlantilaisilta yhtään mitään?
Tanskakin on asettanut Grönlannille esim. ulkopoliittisen pakkopaidan siten, ettei Grönlantilaiset saa hoitaa ulkopoliittisia asioitaan esim. olla yhteydessä Yhdysvaltoihin, ilman Tanskan ulkoministeriön lupaa.
Yhdysvaltoihin liittyminen verrattuna itsenäisyyteen tai Tanskan osana olemista tarjoaisi tiettyjä etuja, kuten myös haittojakin. Mun mielestäni kysymys ei ole niin selkeä kuin se tunnutaan yleisesti esitettävän, että Tanskan hallinto alueella olisi jokin ikuinen ja jumalallinen oikeus.
Todetaan tähän väliin, että Tanskassa vallitsee aika laaja konsensus siitä, että Grönlanti on osa Tanskan kuningaskuntaa niin kauan kun grönlantilaiset itse niin haluavat. Jos Grönlanti päättää järjestää kansanäänestyksen itsenäistymisestä, niin Tanska käytännössä varmasti tulee kunnioittamaan äänestyksen lopputulosta, oli se mikä hyvänsä. Mutta niin kauan kun Grönlanti on osa Tanskaa, Tanska ei voi myydä Grönlantia kenellekään (koska se loukkaisi grönlantilaisten itsemäärämisoikeutta), ja on tarvittaessa valmis puolustamaan saarta sotilaallisesti.
Että sellainen "miehittäjä".
Tässä nyt on olettamuksia aika paljon, veikkaan että Trump tulee tämänkin ponnistamaan jossain vaiheessa ja vaatimaan äänestyksen asiasta kunhan tanska sun muut tarpeeksi sekoilee asian kanssa. Siinä kohtaa nähdään paljonko Tanska panee hanttiin, mun silmiini heille status quon ylläpitäminen grönlanti- asiassa on nyt kaikki kaikessa. Grönlanti kun on heillä lähinnä historiallisista syistä eikä siitä syystä, että Tanskalla olisi nykyisin jokin todellinen suurvalta-asema esimerkiksi sotilaallisesti.
Kyseinen käyttäjä esim nato asiassa epäili kyselyjä ja vaati kansanäänestystä.
Joten tässä valossa kannattaa tarkastella kyseisen käyttäjän sanomisia gallupeista.
Tossa esim yksi viesti:
Kiitos tämän nostamisesta. Tuossa on mielestäni kiteytettynä nyt sama ongelma mikä tässäkin omasta mielestäni on. Kansalaisten mielipiteen kysymiseen tarvitaan mun mielestäni aina käytännössä kansanäänestys, missä jokainen kuka haluaa kertoa mielipiteensä, saa sen antaa. Gallupit ja kyselytutkimukset ovat toki joillekkin tahoille arvokkaita välineitä, esim. markkinointitutkimus ja puolueiden kannatustutkimukset antavat osviittaa siitä, mihin suuntaan äänestys- tai kulutuskäyttäytyminen on menossa. Niitä ei kuitenkaan sovi pitää minään "kansan tahtona" tai edes kovinkaan vahvana kansan mielipiteen mittarina, sillä melko suuret manipulointimahdollisuudet noissakin on. Esim. juuri kerätään useita erillisiä aineistoja, joista raportoidaan sen perusteella saadut tulokset, mikä sopii tilaajan haluun.
Toki myös kyselyjä voi tehdä vilpittömin mielin, mutta niissä on se ongelma, että jokainen kuka haluaisi antaa mielipiteensä ei sitä pääse antamaan kuten nyt demokraattisessa päätöksenteossa olisi oleellista päästä. Jos siis todella jotain asiaa halutaan kansalta kysyä.