Yleinen Nintendo ketju (Switch 2, julkaisu 05.06.25)

Tuossa oli Online-jäsenille tarjolla tuo SNES-ohjain. Osaako joku sanoa, voiko sitä käyttää myös muissa Switch-peleissä, vai toimiiko pelkästään noiden NES/SNES applikaatioiden kanssa?

Nopealla vilkaisulla katsoin, että normaaliin ohjaimeen verrattuna tuosta puuttuu kaksi nappia, eli normaalin ohjaimen +, -, home ja capture -nappien tilalla on vain select ja start.

Ja toki puuttuu myös analogitatit. Ja Start ja Select on luonnollisesti yhtä kuin + ja –.

Vastaavan NES-ohjaimen perusteella nuo toimii kyllä Switch-peleissä, mutta käytettävyys niissä on yleensä aika rajallinen puuttuvien ominaisuuksien takia. Kuvittelisin, että SNES-ohjain saattaa toimia ihan hyvin esim Mario Makerin pelaamiseen.

Mutta rahansa kannattaa kyllä ennemmin käyttää 8Bitdo SN30 Pro+ -ohjaimeen, joka on erinomainen SNES-ohjaimen ja modernin ohjaimen hybridi ja toimii kaikkiin peleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja toki puuttuu myös analogitatit. Ja Start ja Select on luonnollisesti yhtä kuin + ja –.

Vastaavan NES-ohjaimen perusteella nuo toimii kyllä Switch-peleissä, mutta käytettävyys niissä on yleensä aika rajallinen puuttuvien ominaisuuksien takia. Kuvittelisin, että SNES-ohjain saattaa toimia ihan hyvin esim Mario Makerin pelaamiseen.

Mutta rahansa kannattaa kyllä ennemmin käyttää 8Bitdo SN30 Pro+ -ohjaimeen, joka on erinomainen SNES-ohjaimen ja modernin ohjaimen hybridi ja toimii kaikkiin peleihin.

Lähinnä mietin, että jos siitä puuttuu home-nappi, niin ei saa ohjaimella Switchiä käyntiin sohvalta :)

Tuossa 8Bitdo:ssa on nuo käsikahvat mukana, mitä en halua. Onko tuosta olemassa jotain kahvatonta versiota?
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä mietin, että jos siitä puuttuu home-nappi, niin ei saa ohjaimella Switchiä käyntiin sohvalta :)

Tuossa 8Bitdo:ssa on nuo käsikahvat mukana, mitä en halua. Onko tuosta olemassa jotain kahvatonta versiota?

On, aiempi plussaton versio: 8Bitdo SN30 Pro USB -peliohjain, Switch / PC 24,90 (tuo on langallinen versio mutta langattomanakin on olemassa)

Ja näissä sitten SF30 on sama asia kuin SN30 mutta eurooppalaisille tutummalla värityksellä ja ilman koveraa muotoilua X ja Y-napeille.
 
Tuossa 8Bitdo:ssa on nuo käsikahvat mukana, mitä en halua. Onko tuosta olemassa jotain kahvatonta versiota?

Itsehän omistan pari noita kahvattomia 8bitdo:n SNES-ohjaimia ja uusimpana hankintana tuon kahvallisen. Suosittelisin tuota kahvallista kyllä esimerkiksi sen tähden, että siinä pitäisi olla merkittävästi parempi D-pad kuin noissa aiemmissa versioissa (redditissä oli jotain siitä, että ovat muuttaneet D-padin fyysistä rakennetta ohjaimen sisällä). Nuo kaksi aiempaa ohjainta, SFC30 ja SF30 Pro, ovat kelvollisia mutta kummassakin DIY-fiksauksenkin jälkeen D-pad, jolla tulee kyllä kuolemia esim. Celesten kaltaisissa peleissä, jolloin kuolo korjaa jos ohjain rekisteröi pelkän vasemman kun painoin vasenta ja ylös.

Itsekin epäilin noita kahvoja, mutta nyt kun tänään on A Link to the Pastia pelaillut ko. ohjaimella, niin kyllä niihin kahvoihin tottuu ja tokihan se on ergonomisempi tapa pelata. Ei siis tullut lopulta sitä fiilistä, etten saa aitoa Nintendo-tunnelmaa, kun SNES-peliä pelataan kahvallisella ohjaimella. Voisin jopa sanoa, että omaan käteeni tuo SN30 Pro+ on melkeinpä mukavin ohjain, mitä olen koskaan pidellyt, joskin Switch Pro-ohjain menee edelle jos pitää palata tateilla D-padin sijaan.
 
Itsehän omistan pari noita kahvattomia 8bitdo:n SNES-ohjaimia ja uusimpana hankintana tuon kahvallisen. Suosittelisin tuota kahvallista kyllä esimerkiksi sen tähden, että siinä pitäisi olla merkittävästi parempi D-pad kuin noissa aiemmissa versioissa (redditissä oli jotain siitä, että ovat muuttaneet D-padin fyysistä rakennetta ohjaimen sisällä). Nuo kaksi aiempaa ohjainta, SFC30 ja SF30 Pro, ovat kelvollisia mutta kummassakin DIY-fiksauksenkin jälkeen D-pad, jolla tulee kyllä kuolemia esim. Celesten kaltaisissa peleissä, jolloin kuolo korjaa jos ohjain rekisteröi pelkän vasemman kun painoin vasenta ja ylös.

Itsekin epäilin noita kahvoja, mutta nyt kun tänään on A Link to the Pastia pelaillut ko. ohjaimella, niin kyllä niihin kahvoihin tottuu ja tokihan se on ergonomisempi tapa pelata. Ei siis tullut lopulta sitä fiilistä, etten saa aitoa Nintendo-tunnelmaa, kun SNES-peliä pelataan kahvallisella ohjaimella. Voisin jopa sanoa, että omaan käteeni tuo SN30 Pro+ on melkeinpä mukavin ohjain, mitä olen koskaan pidellyt, joskin Switch Pro-ohjain menee edelle jos pitää palata tateilla D-padin sijaan.


Mites tuon ohjaimen normaalitatit? Onko ne hyvää tasoa? Lähinnä mietin, että onko ohjaimesta niin sanotuksi yleisohjaimeksi, jolla mielellään pelaa kaikkia pelejä?
 
Mites tuon ohjaimen normaalitatit? Onko ne hyvää tasoa? Lähinnä mietin, että onko ohjaimesta niin sanotuksi yleisohjaimeksi, jolla mielellään pelaa kaikkia pelejä?

Tatit ovat samankoiset kuin Switch Pro-ohjaimessakin, joskin 8bitdon tateissa on ainakin aiemmin ollut pientä herkkyyttä kulumiselle. Henkilökohtaisesti tykkään paitsi tuon takia niin yleisen tuntuman parantamiseksi pitää tattien päällä thumb grippejä. Täytyy sanoa, etten esim. SF30 Pro:ssa pitänyt tateilla pelaamisesta yhtään ja se johtunee siitä, että ilman kahvoja keskellä oleviin tatteihin on vaikea saada hyvää tuntumaa. Vaikka pidänkin Switch Pro -ohjaimen tattien sijoittelusta enemmän, niin nimenomaan nuo SN30 Pro+:n kahvat tekevät tateilla(kin) pelaamisesta nautittavampaa. Mainitaan nyt vielä sekin, että 8bitdo on kehittänyt ns. Ultimate Software -softan, jolla voi säätää SN30 Pro+:aa monellakin eri tavalla, alkaen vaikkapa tattien herkkyydestä/toimintasäteestä.

Ostaisin itse SN30 Pro+:n yleisohjaimeksi ainakin siinä tapauksessa, jos suurin osa peleistä vaatisi D-padia. Mikäli indiet/retropelit edustavat vähemmistöä, niin kyllä kehutussa Switch Pro -ohjaimessa on puolensa, eikä hintaero nyt niin iso ole (oman Switch Pro-ohjaimeni ostin runsaalla 50 eurolla). Se tietenkin kannattaa muistaa, ettei SN30 Pro+:n voi herättää Switchiä eli homman nimi on se, että aina pitää käydä joko konsolista tai Joy-coneista laittamassa ruutu päälle ennen 8bitdo-ohjaimen yhdistämistä.

Kai tässä vielä pitää mainita loppuun tuolla ylempänä jo puheenaiheena olleet Switch Pro-ohjaimen kopiot, joita tunnutaan kehuttavan (siis jos rahan säästö kiinnostaa). Kokemusta ei siis ole ja kopio on aina kopio, mut ihmeen kovaa hehkutusta ovat saaneet osakseen:

Halvempi malli ilman NFC:tä/herätystoimintoa
US $19.61 26% OFF|Switch Pro Bluetooth Wireless Controller For NS Splatoon2 Remote Gamepad For Nintend Switch Console Joystick-in Gamepads from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Kalliimpi malli joko NFC:lle tai NFC+herätystoiminto
US $28.65 29% OFF|NS Switch Pro NFC Wireless Bluetooth Controller Remote Gamepad For Nintendo switch with amiibo support-in Gamepads from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Tatit ovat samankoiset kuin Switch Pro-ohjaimessakin, joskin 8bitdon tateissa on ainakin aiemmin ollut pientä herkkyyttä kulumiselle. Henkilökohtaisesti tykkään paitsi tuon takia niin yleisen tuntuman parantamiseksi pitää tattien päällä thumb grippejä. Täytyy sanoa, etten esim. SF30 Pro:ssa pitänyt tateilla pelaamisesta yhtään ja se johtunee siitä, että ilman kahvoja keskellä oleviin tatteihin on vaikea saada hyvää tuntumaa. Vaikka pidänkin Switch Pro -ohjaimen tattien sijoittelusta enemmän, niin nimenomaan nuo SN30 Pro+:n kahvat tekevät tateilla(kin) pelaamisesta nautittavampaa. Mainitaan nyt vielä sekin, että 8bitdo on kehittänyt ns. Ultimate Software -softan, jolla voi säätää SN30 Pro+:aa monellakin eri tavalla, alkaen vaikkapa tattien herkkyydestä/toimintasäteestä.

Ostaisin itse SN30 Pro+:n yleisohjaimeksi ainakin siinä tapauksessa, jos suurin osa peleistä vaatisi D-padia. Mikäli indiet/retropelit edustavat vähemmistöä, niin kyllä kehutussa Switch Pro -ohjaimessa on puolensa, eikä hintaero nyt niin iso ole (oman Switch Pro-ohjaimeni ostin runsaalla 50 eurolla). Se tietenkin kannattaa muistaa, ettei SN30 Pro+:n voi herättää Switchiä eli homman nimi on se, että aina pitää käydä joko konsolista tai Joy-coneista laittamassa ruutu päälle ennen 8bitdo-ohjaimen yhdistämistä.

Kai tässä vielä pitää mainita loppuun tuolla ylempänä jo puheenaiheena olleet Switch Pro-ohjaimen kopiot, joita tunnutaan kehuttavan (siis jos rahan säästö kiinnostaa). Kokemusta ei siis ole ja kopio on aina kopio, mut ihmeen kovaa hehkutusta ovat saaneet osakseen:

Halvempi malli ilman NFC:tä/herätystoimintoa
US $19.61 26% OFF|Switch Pro Bluetooth Wireless Controller For NS Splatoon2 Remote Gamepad For Nintend Switch Console Joystick-in Gamepads from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Kalliimpi malli joko NFC:lle tai NFC+herätystoiminto
US $28.65 29% OFF|NS Switch Pro NFC Wireless Bluetooth Controller Remote Gamepad For Nintendo switch with amiibo support-in Gamepads from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group


Ite olen pelannut pleikkarilla, niin pitäisin tuosta tattiasettelusta enemmän kun se on samanlainen. Voisin vaikka hankkia tuon näillä perusteilla.
 
Vähän laiskasti lueskelin tätä ketjua, joten voi olla jo moneen kertaan puitu asia. Kyse on siis Switchin joyconien "drifting"-ongelmasta, missä pelihahmo liikkuu tai kuvakulma kääntyy, vaikkei tatteihin koske lainkaan.

Yritin kalibrointeja ja paineilmaa. Ehkä pieni apu tuosta putsaamisesta tuli, mutta ei mitään kunnon korjausta. Päädyin sitten tilaamaan ebaysta uudet "tatit". Tai tarkemmin semmoinen repair kit, missä tuli mukana itse analoginen sauvaohjain sekä tarvittavat meisselit (kolmio- ja ristipää).

Pikaiset ohjeet netistä ja sitten purkamaan. Tarkkaa hommaa ja pieniä osia, mutta ei mikään mahdoton tehtävä (jokunen ruuvi, varovaisuutta ja pari pientä johtoliitintä auki). Ja kumpikin ohjain tuli ihan uuden veroisiksi, eikä mitään ongelmaa nyt ensimmäisten parin viikon aikana ole ollut. Tuo korjaussarja euroopasta ostettuna, lyhyine toimitusaikoineen, maksoi postikuluineen kympin verran. Tilasin ensimmäisen tatin hajottua hölmönä vain yhden. Ja muutaman viikon jälkeen toisen (tai tällä kertaa varmuuden vuoksi samoilla posteilla muutaman varakappaleen...). Varmaan vähän kauempaa idästä saisi vielä halvemmalla. Joten jos mietit korjausvaihtoehtoa, niin suosittelen vahvasti.
 
Tarkistavatko nuo NES ja SNES online-applikaatiot online-jäsenyyden voimassaolon vain silloin, kun applikaation käynnistää? Kun oma jäsenyys (7 päivän ilmainen) meni umpeen, niin olen silti pystynyt vielä pelaamaan SNES-pelejä, kun en ole kertaakaan sammuttanut applikaatiota, vaan olen aina vain laittanut Switchin sleep-tilaan.
 
Menet vain Switchin eshopissa online-valikkoon, niin siellä on tarjolla 7 päivän Free trial.

Innostuin tosiaan pelaamaan Super Metroidia, kun en ole aikaisemmin pelannut, niin piti sitten pitää tuo applikaatio päällä niin kauan että sain läpäistyä sen :) Nyt sitten heräsi mielenkiinto pelata myös alkuperäinen Metroid, mutta sitä varten pitäisi avata NES-sovellus, joten pitänee jatkaa tuota online-jäsenyyttä. Ihmettelen kyllä kovasti, miten onnistuin nämä Metroidit skippaamaan silloin NES/SNES aikana.
 
Innostuin tosiaan pelaamaan Super Metroidia, kun en ole aikaisemmin pelannut, niin piti sitten pitää tuo applikaatio päällä niin kauan että sain läpäistyä sen :) Nyt sitten heräsi mielenkiinto pelata myös alkuperäinen Metroid, mutta sitä varten pitäisi avata NES-sovellus, joten pitänee jatkaa tuota online-jäsenyyttä. Ihmettelen kyllä kovasti, miten onnistuin nämä Metroidit skippaamaan silloin NES/SNES aikana.

Voi pojat. Kateeksi käy, vieläkin muistan sen ekan kerran kun Super Metroid tuli tahkottua läpi.

Omasta mielestä tuo alkuperäinen Metroid ei ole vanhentunut läheskään yhtä hyvin, ja suosittelisin sen pelaamiseen esim. emulaattorilla Metroid: Zero Missionia, joka on siis remake GBA:lle tuosta alkuperäisestä.
 
Lapsena eka Metroid oli melkeinpä ylitsepääsemättömän hankala kun ei tiennyt mitä pitäisi tehdä ja minne pitäisi mennä. Muistan varmaan vielä eläkkeelläkin kuinka hankala oli päästä sen yhden esteen yli pommeja räjäyttelemällä. Justin Baileyllä tietty menin sen läpi, mutta muuten on kaikki muut Metroidit pelaamatta.

Oon miettiny Metroid: Samus Returns hommaamista 3DS:lle. Mikä ero siinä on epäviralliseen AM2R-remakeen? Ovatko pelit identtisiä, onko kartta sama, jos pelaa toisen läpi saako toisesta enää mitään irti? Kumpi on parempi?
 
Omasta mielestä tuo alkuperäinen Metroid ei ole vanhentunut läheskään yhtä hyvin, ja suosittelisin sen pelaamiseen esim. emulaattorilla Metroid: Zero Missionia, joka on siis remake GBA:lle tuosta alkuperäisestä.

Vartin jaksoin Metroidia pelata. Eikö siinä tosiaan ole karttaa?

Mitä tuossa Zero Missionissa on eroa alkuperäiseen? Huomasin, että sen saisi ladattua Wii U:n eshopista, joten voisin mahdollisesti hankkia sen, jos se olisi parempi kuin tuo NES-versio.
 
Vartin jaksoin Metroidia pelata. Eikö siinä tosiaan ole karttaa?

Mitä tuossa Zero Missionissa on eroa alkuperäiseen? Huomasin, että sen saisi ladattua Wii U:n eshopista, joten voisin mahdollisesti hankkia sen, jos se olisi parempi kuin tuo NES-versio.

Siitä on vuosia ja vuosia kun olen alkuperäistä pelannut, mutta ei muistaakseni. ZM:ssa on kartta, ja se on muutenkin helpompi (mikä on tässä tapauksessa enimmäkseen ihan hyvä juttu), lisäksi siinä taisi olla lopussa joku pätkä jota ei ollut alkuperäisessä? Visuaalinen puoli nyt tietysti täysin uudelleen tehty, samoin äänet.
 
Harmi kun tuntuu, että meidät 2D-peleistä pitävät ihmiset on unohdettu kokonaan uusien pelien kehityksessä. Tuntuu, että kaikki pitää olla nykyään 3D:tä, ihan vain koska "se on nykyaikaa". Esim. tuo parin vuoden takainen Metroid 3DS:lle oli erittäin hyvä veto. Se oli ensimmäinen Metroid jota pelasin. Nyt kun tekisivät Switchille uuden 2D Metroidin nykyiaikaisilla grafiikoilla, niin ostaisin heti, maksoi mitä maksoi :) 3D Metroidit taas eivät kiinnosta edes sen vertaa, että ostaisin alelaaristakaan.
 
Tuostahan oli jotain huhuja, että Samus Returnsin tekijöiltä olisi tulossa myös täysin uusi 2D Metroid Switchille. Tiedä sitten kuinka luotettava huhu on.
 
Harmi kun tuntuu, että meidät 2D-peleistä pitävät ihmiset on unohdettu kokonaan uusien pelien kehityksessä. Tuntuu, että kaikki pitää olla nykyään 3D:tä, ihan vain koska "se on nykyaikaa". Esim. tuo parin vuoden takainen Metroid 3DS:lle oli erittäin hyvä veto. Se oli ensimmäinen Metroid jota pelasin. Nyt kun tekisivät Switchille uuden 2D Metroidin nykyiaikaisilla grafiikoilla, niin ostaisin heti, maksoi mitä maksoi :) 3D Metroidit taas eivät kiinnosta edes sen vertaa, että ostaisin alelaaristakaan.

Onko Hollow Knight pelattu? Varsin hyvä 2D "metroidvania" peli joka löytyy Switchillekin. Täytyy kyllä samalla todeta että Metroid Prime oli mulle Gamecuben kovin peli ja jossain kohtaa kaikkien pelien top 10 listaa :D
 
Onko Hollow Knight pelattu? Varsin hyvä 2D "metroidvania" peli joka löytyy Switchillekin. Täytyy kyllä samalla todeta että Metroid Prime oli mulle Gamecuben kovin peli ja jossain kohtaa kaikkien pelien top 10 listaa :D

Hyvä kun muistutit. Olin Hollow Knightin ostanut jo Switchille, ei vaan ollut enää tuossa päänäytöllä niin oli päässyt unohtumaan, että ostin sen joskus kun oli eshopissa alessa :) No mutta juuri ostin Wii U:lle tuon Zero Missionin, niin jatketaan nyt sillä.
 
Huomasin uutta Zeldaa pelatessa, että Nintendon Pro ohjaimen r-nappi ei reagoi, ellei sitä paina oikeasta kohdasta (oikea reuna) ja tarpeeksi kovaa. Ohjain on muutama kuukausi sitten ostettu Amazonista, mutta onko täällä kokemusta Bergsalan huollosta? Suostuvatko edes huoltamaan jos ei ole Suomesta hankittu?
 
Itse huomasin Zeldasta, että kirjastossa kun luki niitä kirjoja, niin yhdessä tekstissä oli kirjoitusvirhe: "to and fro", pitäisi olla "to and from". Onko jollakin tuo alkuperäinen Link's Awakening, onkohan siellä sama virhe?
 
Itse huomasin Zeldasta, että kirjastossa kun luki niitä kirjoja, niin yhdessä tekstissä oli kirjoitusvirhe: "to and fro", pitäisi olla "to and from". Onko jollakin tuo alkuperäinen Link's Awakening, onkohan siellä sama virhe?

Missä kontekstissa? To and fro on nimittäin myös ihan oikea sanonta, tarkoittaa edestakaista liikettä.
 
  • Tykkää
Reactions: Zat
Missä kontekstissa? To and fro on nimittäin myös ihan oikea sanonta, tarkoittaa edestakaista liikettä.

"There are some Warp Holes on Koholint Island. You can warp to and fro using these holes"

Eli eipä tässä ollut sitten mitään, minun huono englannintaito vaan :)
 
Miksihän Link's Awakeningia ei voi pelata D-padilla? En kuitenkaan alustavasti ole huomannut, että Link liikkuisi useampaan kuin kahdeksaan eri suuntaan, mihin D-pad kykenee. Olisi ollut kiva pelailla tätä 8bitdo SN30 Pro+ -ohjaimella, mutta PS-tyyppinen tattien sijoittelu ei tuntunut kivalta tällaiseen peliin. Tokihan minulta Pro-ohjain löytyy, mutta se taas tuntuu tällaiseen retropelailuun ikävän massiiviselta käsissä.
 
En vaan ymmärrä, että vaikka graafinen tyyli ei vaikuta kovin resursseja vievältä, niin siltikään Nintendo ei saa peleistään stabiileja. Palkkaisivat päteviä koodareita sinne.
 
En vaan ymmärrä, että vaikka graafinen tyyli ei vaikuta kovin resursseja vievältä, niin siltikään Nintendo ei saa peleistään stabiileja. Palkkaisivat päteviä koodareita sinne.

Itse kyllä nimenomaan koen, että Link's Awakening on poikkeus 1st party Nintendo-pelien joukossa, joilla on tavallisesti hyvin vakaa framerate, pois lukien teknisesti kunnianhimoinen Zelda:BotW. Siis kritiikkisi on minusta aiheellinen mutta liian yleistävä.

Etenkin on outoa, että käyttävät double buffering Vsynciä pelissä joka ei pysy 60 fps:ssä, koska se korostaa vaihtelevaa frameratea tarpeettoman paljon (hyppelee 60:stä 30 fps:ään ja takaisin, mitä ei voi olla huomaamatta)
 
Itse kyllä nimenomaan koen, että Link's Awakening on poikkeus 1st party Nintendo-pelien joukossa, joilla on tavallisesti hyvin vakaa framerate, pois lukien teknisesti kunnianhimoinen Zelda:BotW. Siis kritiikkisi on minusta aiheellinen mutta liian yleistävä.

Etenkin on outoa, että käyttävät double buffering Vsynciä pelissä joka ei pysy 60 fps:ssä, koska se korostaa vaihtelevaa frameratea tarpeettoman paljon (hyppelee 60:stä 30 fps:ään ja takaisin, mitä ei voi olla huomaamatta)

Ei siinä mitenkään karmea se framerate ole, mutta sen frameraten hyppelyn huomaa helposti. Ja kun grafiikat eivät ole vaativan näköisiä, plus että peli on remasterointi käsikonsolipelistä, eikä edes mikään kolmannen persoonan peli, niin minusta on vähän naurettavaa ettei edes tämmöselle saada täysin vakaata ruudunpäivitystä. :facepalm:

Tässä vielä DigitalFoundryn mietteitä pelistä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Nintendo mokailee vieläkin. :geek:
 
No juuh. JoyCon driftailua saattaa olla Lite mallissa myös. :) Samoja osia käyttävät tossa Litessäkin.
 
Harmi kun tuntuu, että meidät 2D-peleistä pitävät ihmiset on unohdettu kokonaan uusien pelien kehityksessä. Tuntuu, että kaikki pitää olla nykyään 3D:tä, ihan vain koska "se on nykyaikaa". Esim. tuo parin vuoden takainen Metroid 3DS:lle oli erittäin hyvä veto. Se oli ensimmäinen Metroid jota pelasin. Nyt kun tekisivät Switchille uuden 2D Metroidin nykyiaikaisilla grafiikoilla, niin ostaisin heti, maksoi mitä maksoi :) 3D Metroidit taas eivät kiinnosta edes sen vertaa, että ostaisin alelaaristakaan.
Minusta kun tuntuu että näitä 2d sivuscrollerivanioita ymv on nykyää vaik kui helvetisti. Ei tietysti ehkä 1:1 Metroidvaniaa tietysti. Tosin antaa se uus 3D vaniakin odottaa itseään..
 
No juuh. JoyCon driftailua saattaa olla Lite mallissa myös. :) Samoja osia käyttävät tossa Litessäkin.

Joo ja videoa katsomattakin se ilmeinen ongelmahan on siis siinä, että toisin kuin perus-Switchissä, Liten sisäänrakennetut joy-conit eivät ole kätevästi vaihdettavissa sitten kun ne tatit alkavat driftaamaan.

Ja teardownien perusteella ihan samat tatit on käytössä edelleen eikä ole syytä olettaa, ettei sama vika koskisi Liteäkin.
 
On tuo Link's Awakening mahtava peli ja ymmärrän kyllä siinä mielessä hintalapun, vaikka nyt sitten maksoinkin huomattavasti vähemmän (Gamestopin supervaihtaritarjous). Grafiikkaan tottui heti, eikä sitä haluaisikaan muunlaiseksi. En ollut ko. peliä koskaan pelannut enkä itse asiassa kunnolla edes A Link to the Pastia... Se huono puoli LA:ssa on että ALttP tuntuu etenkin sen jälkeen todella pökkelöltä, kun Link ei osaa jälkimmäisessä liikkua viistoon ja grafiikka (luonnollisestikin) kalpenee rinnalla.

Suosittelen muuten ehdottomasti sitä, että Hero Mode kannattaa olla samantien päällä, sillä vaikka kuolemia tulee niin ilman sitä peli olisi läpijuostu suhteellisen äkkiä. Eniten ko. "sydämetön" pelitila vaikuttaa tavallisten vihollisten kanssa tappelemiseen, sillä seitsemän "vankityrmän" jälkeen yksikään pomotaistelu ei ollut sellainen, että siinä olisi kauheasti ottanut osumaa kunhan ymmärsi pomon heikon kohdan ja oikean aseen siihen iskemiseen.

Onko pelissä sitten huonoja puolia? Meno ei ole ihan niin eeppistä kuin yleensä, kun pelin tarina eroaa kuitenkin aika paljon muista Zeldoista ja tuntuu juuri enemmän unen- ja lapsenomaiselta -- kaukana esim. Twilight Princessin kaltaisesta kerronnasta. Zeldojen parhaita puolia on aina ollut tutkimusmatkailu, mutta LA:n kartta/luonto on ajoittain niin ahdasta, että jatkuvasti joutuu juoksemaan edestakaisin, kun erehtyi menemään reittiä, jossa on puita sun muita edessä. Myös "vankityrmiä" pelatessa (ellei sitten ole sitä tyyppiä, joka jatkuvasti katsoo karttaa ja luo siihen reittistrategioita) tulee speedrunner-fiilis, mikä tekee sitten pienistä ja nostalgisista 2D side scroller -osioista sinänsä turhia, kun ne tuppaa hyppimään tai uimaan muutamassa sekunnissa läpi.
 
Saisivat tehdä näitä lisääkin. Link to the Pastin pelaisi mieluusti uudelleen läpi tällaisena parannettuna versiona. Ja miksipä ei samoin tein Link Between Worldsinkin, senkin saisi pelata isolta näytöltä :)
 
Wind wakerin voisin ottaa uudelleen peluuseen. Skyward swordin HD remake on ollut huhuissa mutta tiedä sitten miten hyvin se toimisi joyconilla tai switch litellä.
 
Se huono puoli LA:ssa on että ALttP tuntuu etenkin sen jälkeen todella pökkelöltä, kun Link ei osaa jälkimmäisessä liikkua viistoon ja grafiikka (luonnollisestikin) kalpenee rinnalla.

Kyllähän ALttP:ssä pystyy liikkumaan vinottain. Dashaamaan ei taida pystyä vinottain, mutta ei pystynyt alkuperäisessä LA:ssakaan.

Joka tapauksessa LA (alkuperäinenkin) voittaa ALttP:n mekaniikat ainakin siinä, miten hyvältä taistelu tuntuu. Viholliset on harkitumman kokoisia ja selkeillä hitboxeilla, ja Linkin miekka on hiton pitkä ja hauska käyttää LttP:n nysämiekkaan verrattuna.
 
Wiillä oli IR auttamassa kapulan seurannassa. Joyconeissa ei ole sitä.

Ei se tehnyt mitään skyward swordissa. Esim jouskarin tähtäin täytyi välillä keskittää uudestaan nappia painamalla, koska se käytti gyroa.
Silloin kun tuon läpi pelasin niin testasin myös peittää wiimoten ir sensorin kädellä ja hyvin toimi tähtäys edelleen.

Äsken koitin tuota vielä googlettaa ja ilmeisesti peli käyttää sensor baria miekan keskittämiseen, mutta tosiaan kaikki muu toimii ihan gyrolla.
 
Moi! Tietääkö joku miten toi 8bitdo sn30 pro+ ohjain toimii tietokoneessa? Ja pitääkö takana palaa vihreä valo jos akku on täynnä? Ja voiko pc:llä ladata ylipäätänsä 8bitdo sn30 pro+ akkua?
 
Ei se tehnyt mitään skyward swordissa. Esim jouskarin tähtäin täytyi välillä keskittää uudestaan nappia painamalla, koska se käytti gyroa.
Silloin kun tuon läpi pelasin niin testasin myös peittää wiimoten ir sensorin kädellä ja hyvin toimi tähtäys edelleen.

Äsken koitin tuota vielä googlettaa ja ilmeisesti peli käyttää sensor baria miekan keskittämiseen, mutta tosiaan kaikki muu toimii ihan gyrolla.

Juu, esim itse tietoisesti kalibroin tuon aina ihan eri suuntaan enkä tähdännyt TV:seen päinkään, koska oli rennompi ja parempi peliasento niin. Ei juurikaan haitannut, että usein sensor bar ei ollut WiiMoten näköpiirissä. Käytännössä kaikki oleellinen on siinä gyro-pohjaista.

Ja kyllä sen varmasti voisi toteuttaa sellaisenaan joy-coneilla, mutta en usko Nintendon koskaan niin tekevän ainakaan ainoana kontrollivaihtoehtona. Jos SS remasteroitaisiin, liikeohjauksesta tehtäneisiin vähintään valinnaista ja/tai uusittaisiin täysin tunnistamattomaksi, mitkä toki vaatisi merkittäviä muutoksia etenkin taisteluun. Näin uskon siksi, että Switch Lite kiinteine joy-coneineen on nyt todellisuutta, mutta osasyinä myös liikekontrollien epämuodikkuus ja erityisesti SS:n kontrollien huonohko maine + toki tänä päivänä myös accessibility, eli vaihtoehtoja saisi olla myös fyysisesti rajoittuneille.

Hieno peli se kyllä on ja sietäisi julkaista uudelleen, olipa sitten miten raiskattuna tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän ALttP:ssä pystyy liikkumaan vinottain. Dashaamaan ei taida pystyä vinottain, mutta ei pystynyt alkuperäisessä LA:ssakaan.

No niinpä pystyikin. :darra: Tänä vuonna tosiaan ensimmäistä kertaa ko. peliä pelailin. Kaipa se kun en ole noita 2D-Zeldoja yleensäkään pelannut (vaikka NES-sukupolvea edustankin), niin liikkuminen tuntuu vähän kömpelön yksitoikkoiselta. Pakko silti yrittää ALttP pelata läpi, kun sen verran suuri sarjan fani olen, että tällainen klassikko ei parane jättää väliin... Ei vähiten siksi, että pelisarjan tekijät muistavat usein käsittääkseni viitata aiempiin peleihin uudemmissa peleissä.
 
Dragon Quest XI S on tälleen neljän tunnin testausrundin jälkeen loistavaa kamaa. Uudistuksista paha oikeestaan sanoa mitään alkuperäistä versiota pelaamatta, paitsi se et toi soundtrack oikean orkesterin vetämänä on huomattavasti parempi mitä PS4 ja PC versioiden vastaavat on. Itehän en siis alkuperäistä versiota koskaan oo pelannu, mutta mitä youtubesta nopeasti kuuntelin niin kyllähän noi varmasti tunnelmaan vaikuttais. Varsinkin kun pelin soundtrack on kuitenkin kovaa kamaa, ainakin suurimmaks osaks. Ellen myöskään ihan väärässä oo, niin PC ja PS4 versioissa ei tiimikaverit näy missään muualla kun keskusteluissa, combatissa ja cutsceneissä, kun taas switchillä ne näkyy ihan overworldissakin. Ei nyt mikään must have-ominaisuus, mutta varsin kiva lisä. Suurin osa "uudistuksista" tuntuu muutenkin olevan vähän sellasia et korjataan niitä ensimmäisen julkasun rimanalituksia sellaseen kondikseen missä ne ois pitäny olla jo sillon. Pääasiassa siis pieniä quality of life-parannuksia, mut kun kaikki summaa yhteen niin voihan tätä ihan hyvällä omatunnolla kutsua parhaaks versioks pelistä.

Englannin kielinen ääninäyttely on tosin paikotellen aika korvia raastavaa. Omaan korvaan osan hahmojen aksentti särähtää sen verta pahasti et on tullu pohdittua josko sen vaihtais japaninkieliseen ääniraitaan, mikä on onneks suoraan tässä mahdollista. Graafisesti switch versio ei tietenkään pärjää PS4 tai PC versioille, mutta yllättävän hyvältä se omaan silmään silti näyttää 55" 4K ruudullakin, handheldissä en oo vielä kokeillu, mutta yleisesti ottaen pelit tuppaa näyttämään siinä paremmalta kuin isolle ruudulle venytettynä. Frameratessa en oo huomannu putoilua, eli varsin onnistuneesti saatu portattua tehottomammalle vehkeelle.

Pelillisesti hyvin perinteinen JRPG, ei sinällänsä mitään maatamullistavaa siltä osin, mutta perinteinen kaava on toteutettu tässä sen verran hyvin et mulle ainakin lähti maistumaan tosi hyvin. Hahmot on omasta mielestä mielenkiintosia ja näin lyhyellä otannalla vaikuttaa hyvin kirjoitetulta ja tarinakin lähti sen verran nopeasti rullaamaan et tätä on ilo pelata. Helppo suositella jos tän genren pelit maistuu ja on jostain syystä vielä kokematta.

Mut jos on jo kerinny pelaamaan PS4/PC version niin sit voi jäädä aika laihaks tän tarjoamat uudistukset, varsinkin kun tätä myydään perinteiseen Nintendo-tyyliin täyshintasena pelinä.
 
Moi! Tietääkö joku miten toi 8bitdo sn30 pro+ ohjain toimii tietokoneessa? Ja pitääkö takana palaa vihreä valo jos akku on täynnä? Ja voiko pc:llä ladata ylipäätänsä 8bitdo sn30 pro+ akkua?

PC:llä toimi niin että käynnistät pitämällä X+Start pohjassa, jolloin menee Xinput-tilaan. Sitten sitä pyöreää paritusnappia toimit kunnes lähtee ne 4 vihreää valoa kahvojen välissä rullaamaan ympyrää. Sen jälkeen pitäis löytää tietokoneen Lisää laite -toiminnolla Bluetooth-laitteiden alta.

En ole varma mitä tarkoitat akku-kysymyksellä, mutta ainakin ladatessa on täynnä kun punainen valo sammuu. Uskoisin että tietokone kyllä lataa ohjainta, jos on sopivan tehokas usb-portti masiinassa.

8bitdo:n kotisivuilla on hyvää FAQ ohjaimesta SN30 Pro+ faq | 8BitDo
 
Nyt kun taas noita zeldoja pelaillu switchillä niin välillä ehkä vähän harmittaa nuo FPS-ongelmat tuossa laitteessa.
Katselin että osittain noista pääsisi eroon kellottamalla tuota tegraa.

Onko täällä ihmiset kellotelleet switchejään ja onko kaikki toiminut ok pidemmässä käytössä myös?
 
Voisitteko suositella Switchille edullista sd-korttia, varmaan 128GB olisi hyvä koko? Aikaisemmin taisi olla puhe Pro-ohjaimen kopiosta. Olisko sellainen hyvä ostos?
 
Voisitteko suositella Switchille edullista sd-korttia, varmaan 128GB olisi hyvä koko? Aikaisemmin taisi olla puhe Pro-ohjaimen kopiosta. Olisko sellainen hyvä ostos?

Suosittelisin kyllä ehdottomasti mielummin 256GB:n kokoa, sillä mitä olen käyttäjäkokemuksia lukenut, niin aika moni sellaisenkin on päivittänyt esim. siihen Switchin kohdalla suosittuun Sandisk Ultraan 400GB:n koossa (on usein Saksan Amazonissa tarjouksessa). Yleensähän suosin itse muistikorteissa Samsungia, mutta Switchin kohdalla lienee selkein suositus juuri Sandiskin Ultra-sarjalainen (suurin osa taitaa sitä käyttää ja ongelmitta). Itselläni on juuri 256GB:n muistikortti ja onhan se jo kohta täynnä, vaikka olen ostellut digitaalisia pelejäkin suhteellisen rajatusti (muutama retropeli, Doom, Splatoon 2, Smash Ultimate ja Resident Evil Rev 2). Suosittelen kyllä muistikortin ostopaikaksi Saksan Amazonia, kun sieltä sen saa ilmaisella toimituksellakin (mikäli hinta on 39 euroa tai enemmän).

Mitä tulee siihen Pro-ohjaimen kopioon (oletan että ajattelet asiaa nimenomaan sillä, ettet raaski ostaa noita 45-70 euron versioita SN30 Pro+:sta viralliseen Pro-ohjaimeen), niin ainakin AliExpressin arviot ovat todella lupaavia. Tässä kohtaa pitänee ehkä vaan kysyä itseltään, millä pelaa enemmän, tateilla vai D-Padillä. Jos ensimmäisellä, niin tuo Pro-ohjaimen kopio voisi olla kokeilemisen arvoinen (huomaa siis ettei sillä halvemmalla saa Switchiä auki), mutta jos yhtään tarvit D-Pädiä niin antaisin suoran suosituksen tuohon SN30 Pro+:aan (jonka senkin saa AliExpressistä, josta sen itsekin ostin).
 
Suosittelisin kyllä ehdottomasti mielummin 256GB:n kokoa, sillä mitä olen käyttäjäkokemuksia lukenut, niin aika moni sellaisenkin on päivittänyt esim. siihen Switchin kohdalla suosittuun Sandisk Ultraan 400GB:n koossa (on usein Saksan Amazonissa tarjouksessa). Yleensähän suosin itse muistikorteissa Samsungia, mutta Switchin kohdalla lienee selkein suositus juuri Sandiskin Ultra-sarjalainen (suurin osa taitaa sitä käyttää ja ongelmitta). Itselläni on juuri 256GB:n muistikortti ja onhan se jo kohta täynnä, vaikka olen ostellut digitaalisia pelejäkin suhteellisen rajatusti (muutama retropeli, Doom, Splatoon 2, Smash Ultimate ja Resident Evil Rev 2). Suosittelen kyllä muistikortin ostopaikaksi Saksan Amazonia, kun sieltä sen saa ilmaisella toimituksellakin (mikäli hinta on 39 euroa tai enemmän).

Mitä tulee siihen Pro-ohjaimen kopioon (oletan että ajattelet asiaa nimenomaan sillä, ettet raaski ostaa noita 45-70 euron versioita SN30 Pro+:sta viralliseen Pro-ohjaimeen), niin ainakin AliExpressin arviot ovat todella lupaavia. Tässä kohtaa pitänee ehkä vaan kysyä itseltään, millä pelaa enemmän, tateilla vai D-Padillä. Jos ensimmäisellä, niin tuo Pro-ohjaimen kopio voisi olla kokeilemisen arvoinen (huomaa siis ettei sillä halvemmalla saa Switchiä auki), mutta jos yhtään tarvit D-Pädiä niin antaisin suoran suosituksen tuohon SN30 Pro+:aan (jonka senkin saa AliExpressistä, josta sen itsekin ostin).
Kiitos kattavasta vastauksesta. Ostan suosituksestasi isomman muistikortin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 812
Viestejä
5 052 491
Jäsenet
80 986
Uusin jäsen
pekham69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom