Lisäisin listalle TCL C8K, joka taitaa olla uudempi versio C855 mallista. Verkkiksessä kohtalaiseen hintaan 65" ja 75": TCL 75" C8K – 4K QD Mini-LED Google TV 1 999,00Vanha telkkari (2014 Samsung) lähti lapselle, ihme kyllä se toimi vielä saapuessaan perille. Pitäisi saada uusi ja 65 ” on optimi koko. 77” on mahdollinen, jos saan kaiuttimet (Triangle Esprit Antal Ex myytyä sopuhintaan, halukkaita?). Tulee huoneeseen, missä ikkunat etelään ja TV vastakkaisella seinällä, katseluetäisyys n. 3,5 m. Tarpeet katsella urheilua, vaimolle draamaa, Xbox X, streampalvelut ja satunnainen Blu-Ray/UHD-katselu. Budjetti alustavasti 1500 €. Aikataulu ASAP.
Mitä olen ihmetellyt näitä, niin OLED saattaa käydä himmeäksi keväällä ja kesällä.OLED on myös himpun kalliimpi kuin mini-ledit, joskaan ei paljoa. OLEDeista olen katsellut Samsung S90D ja LG C4 65” koossa ja miniledeistä TCL C855 ja Samsung QN80F Verkkiksestä.
Budjetti taitaa rajata 77” pois, en osta ulkomailta kuin hyvin perustellusta syystä. Ja budjetin kasvatus vain erittäin hyvästä syystä (vaimon pelko päällimmäisenä ja juu, olen tossun alla, aika ison sellaisen).
Epäselvät asiat:
- Onko kuvaamani tila sellainen, että se sulkee automaattisesti OLEDin pois? Paksuja verhoja ei tule, sanoo vaimo, normaalit kaihtimet löytyy. Pahiten aurinko häiritsee hiihdon seuraamista keväällä, hiihtoa katselen paljon. Kaiken, mitä lineaarista löytyy. Ja mahdollisesti otan stream-palvelusta tämän sopivan tarjouksen tullessa.
- Millainen käsitys palstan guruilla on siihen, mikä olisi hyväksyttävä hintaero OLED vs miniled?
- Onko tähdättävä katseluetäisyyden takia 77”, vaikka se kirpaiseekin?
- Löytyykö mainitsemilleni malleille kilpailua hintaluokka huomioiden?
- Olen siinä määrin pihalla, että vapaat kommentit ovat toivottavia. Tämän voi päätellä edellisen TVn iästä.
Euroopasta näyttäisi saavan 75" mallia jo 1500-1600€ hintaan, esim Viron Euronics. Toivottavasti hinnat laskisivat täälläkin viimeistään Black Fridayssa edes alle 1700€, niin lähtee ostoon.