Yleismittarin syvempi olemus

Piti oikein googlettaa minkä näköisiä
Fluke ilmeisesti tämän näköinen,
kuva_2025-06-03_125847172.png
Meille hommattiin duuniin tuolainen joskus 80 luvulla (syytä en muista) toisena digimittarina oli tää fluken sininen LED näytöllä oleva (sano_nyt_se_tyyppi).
Muut mittarit oli viisarimittareita, mulla tais olla käytössä joku neukku, sinänsä hyvä mutta käyttö vaati hieman totuttelua kun näytön asteikko ja valitsin oli eri skaalalla.

Muuten mun mielestä analogiamittarin tarkkuudella pärjää pitkälle ja opettaa harkitsemaan minkä alueen valitsee ja mihin ne piikit tökkää. Digimittareissa on turhan korkea impedanssi perusmittaukseen, jos ei ole tarkkana tulee mitanneeksi kissansähköä.

Mun ensimmäinen mittari oli -69 YE:stä ostettu TMK, 12V alue ehkä hankala varsinkin autosähköissä muuten ok. Digiaikaan siirryin 80 luvulla radio-mikrosta ostetulla bekmannilla.
Nykyään pääasiassa käytössä tuoreempi BI (bekman) tarkkuutta en ole viitsinyt tarkistaa.
Tarkkuutta en tarvitse mutta tarvittaessa löytyy myös Fluke 867B.
Sekä sekalaisia viisari mittareita jopa heatkit putkivolttimittari.

Näin siitä syvemmästä olemuksesta.

Tuo vanha Fluke 8060A on vaan jotenkin kovin nätin näköinen. Ja jotain kovin kaunista retroa on 8050A:ssakin (kuva ei ole omasta mutta samanlaisesta):
1748959886982.png

Minulla on 1990 luvulta oleva Fluke 8060A yleismittari. Vertasin sitä 10 vuotta vanhaan Gossen Metrawatt Metrahit Ultra M248B yleismittariin. Fluke näyttää hyvin lähellä samoja lukemia. Toki Fluke on kalibrointi säännöllisesti edellisen omistajan toimesta, mutta silti se jaksaa hämmästyttää.
Ei se oikeastaan ole kovin yllättävää. Jos mittari on kerrankin kalibroitu jonkun vuoden käytön jälkeen ja sitä säilytetään asiallisissa oloissa, niin se voi olla hyvinkin vakaa. Komponenttien arvot elävät eniten uutena.

Joku halpismittari auton takakontissa kesät talvet taas voi heittää merkittävästi enemmän.
Näistä halpis yleismittareista. Jos oikeasti haluaa, että yleismittarilla jotain tekee, on siihen laitettava rahaa enemmän kuin ~30€. ~100€ saa jo sellaisen mittarin, jonka mittaustulokseen voi jo luottaa.
Halpismittareillakin on paikkansa. Kyllä niillä näkee tuleeko jännitettä vai ei ja onko akku tai patteri tyhjä vai täysi. Varaustilan arviointi ja latausjännitteen säätäminen on taas jo arveluttavampaa ellei mittaria pääse vertaamaan johonkin referenssiin.

Yksi halpismittareiden etu on, että niitä harvemmin varastetaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 041
Jäsenet
77 870
Uusin jäsen
Jarppii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom