Yleistä keskustelua autoista

Onko joku täällä koeistunut/-ajanut näitä aivan uusimpia E-sarjalaisia? Tuli tässä hetki vietettyä 212:n ratissa (pre-facelift) ja mietin aikamoisella kaiholla, miten se laatuvaikutelma on vähän yleistäen monessa tyyriimmässä autossa lopahtanut. Muutaman kerran olen ajanut 213:a ja ollut sellaisen taksin kyydissäkin, ja vaikkei siinä rattia pyöritellessä kärsi, niin jotenkin omaan käteen tuo aiempi sukupolvi on vaan ylellisempi.

Siitä jäin pohtimaan, että mikähän tänä päivänä kuvien ja raporttien perusteella pääsisi jokseenkin lähelle, niin tuli mieleen joku Mazda 3, mutta sellaisen ratissa en ole itse ollut. Kuulostaa varmaan joltain näyttövastaiselta vanhan miehen horinalta, mutta minkäs teet. Toivottavasti uusimman E-Mersun ostajat saavat laatuvaikutelmaa rahojensa vastineeksi.

Onko joku täällä koeistunut/-ajanut näitä aivan uusimpia E-sarjalaisia? Tuli tässä hetki vietettyä 212:n ratissa (pre-facelift) ja mietin aikamoisella kaiholla, miten se laatuvaikutelma on vähän yleistäen monessa tyyriimmässä autossa lopahtanut. Muutaman kerran olen ajanut 213:a ja ollut sellaisen taksin kyydissäkin, ja vaikkei siinä rattia pyöritellessä kärsi, niin jotenkin omaan käteen tuo aiempi sukupolvi on vaan ylellisempi.

Siitä jäin pohtimaan, että mikähän tänä päivänä kuvien ja raporttien perusteella pääsisi jokseenkin lähelle, niin tuli mieleen joku Mazda 3, mutta sellaisen ratissa en ole itse ollut. Kuulostaa varmaan joltain näyttövastaiselta vanhan miehen horinalta, mutta minkäs teet. Toivottavasti uusimman E-Mersun ostajat saavat laatuvaikutelmaa rahojensa vastineeksi.
Isäukolla on E-mersu ja onhan se laadukkaamman tuntuinen/materiaalit parempia kuin perus Corollan tai jonkun Superbin, mutta ei se kyllä NIIN paljoa eroa. Ei itselle ainakaan jäänyt mikään muu mieleen kuin ahtaus ja todella antiikkinen mediapuoli. Kuskin paikalta hiukan parempi, mutta en pystyisi mitenkään perustelemaan auton hintaa uutena, ainakaan laadulla.

Isäukolla on E-mersu ja onhan se laadukkaamman tuntuinen/materiaalit parempia kuin perus Corollan tai jonkun Superbin, mutta ei se kyllä NIIN paljoa eroa. Ei itselle ainakaan jäänyt mikään muu mieleen kuin ahtaus ja todella antiikkinen mediapuoli. Kuskin paikalta hiukan parempi, mutta en pystyisi mitenkään perustelemaan auton hintaa uutena, ainakaan laadulla.
Siis sellainen uudempi E? Ahdasta kyllä E-Mersusta on mielestäni vaikea saada, paitsi sisään ahtautuessa. Ja olen muutamilla senteillä 190 cm päälle.

Superbin takana olen joskus istunut ja se oli kyllä tilava. Siellä tuli muistaakseni vähän sellainen olo kuin varmaan tulee joissain pidennettyinä 7-sarjalaisissa yms.

Siis sellainen uudempi E? Ahdasta kyllä E-Mersusta on mielestäni vaikea saada, paitsi sisään ahtautuessa. Ja olen muutamilla senteillä 190 cm päälle.

Superbin takana olen joskus istunut ja se oli kyllä tilava. Siellä tuli muistaakseni vähän sellainen olo kuin varmaan tulee joissain pidennettyinä 7-sarjalaisissa yms.
Ei siis todellakaan uusin. Mikä lienee kun oli viimeinen vuosi missä oli se ei kosketusnäytöllinen medianäyttö. Ja itse olen sen 180cm ja kyllä takana ainakin on ahdistavan pientä. Eikä se edessäkään mikään tilaihme ole. Kyllä siellä mahtuu olemaan, mutta yritäpä liikutella jalkoja esim sivusuunnassa niin onnea vaan. Polvet ovat tiukasti niissä etupenkkien jaloille tarkoitetuissa syvennyksissä.

Mitä noihin jatkettuihin tulee, ei tarvitse olla edes mikään kovin iso malli että tuntuu löysemmälle. Saati sitten nuo jatketut itsessään. Kaveri on reilu 2m ja joutuu kurottamaan Lexus LS600hL:ssä että yltää koskemaan apparin penkkiin jos etupenkki on ajettu eteen. Ja joku edessä istuessakin saa jalat täysin suoraksi.

Huomiosi on ihan täysin oikea.

Sama esiintyy monella muullakin merkillä.

BMW:llä F10 on selvästi laadukkaamman ja yleellisemmän oloinen kuin G30.
Mersulla W212 on selvästi enemmän "Mersu" kuin W213.
Näissä em. autoissa en oikein ymmärrä mistä niissä maksetaan. Ovet sulkeutuu kuin vanhassa Accordissa, ajomelu on selvästi epämiellyttävämpää kun vanhemmissa edeltäjissään. Voi olla että db mittauksissa autot eivät ole meluisampia, mutta ainakin melun tyyppi on erilaista, häiritsevämpää kuin vanhojen autojen tasaisempi humina. Oman soppansa tekevät voimalinjat kun kutoskoneita on vähemmän ja vähemmän, joten saat kuunnella sitä vaimennetun 4-mukisen rääkynää jota pääsee sillä Seat Ibizallakin kuuntelemaan.

Jostain syystä nykypäivänä enenevissä määrin autonvalmistajat ja suunnittelijat keskittävät katseet täysin eri asioihin, kuin mihin tällainen perinteinen bensalenkkari on tottunut. Muotoilu alkaa olla melko järkyttävää esim BMW i5 ja i7 tai iX yms. kohdalla. Tämä on ilmeisesti joidenkin mielestä "modernia". Samaa ilmeisesti ajattelevat tuhannet muutkin, sillä kovin paljon kehuja ei nykyautojen muotokieli saa. Kansanautoista ei kovin montaa kaunista autoa enää löydy. Tuntuu että markkinaa ei oikein kuunnella, vaan autot syljetään tuotantoon kuvitellen että nyt tällä hetkellä vain pitää olla tietynlainen. Itse en halua autolta enää tippaakaan lisää holhoamista minkään muotoisten piippausten ja aktiivisten ohjausten muodossa.

Uskon että jos joku toisi vaikka W124 tai E39 tapaan muotoillun auton markkinoille, olisi sille ostajia jonoksi asti. Enkä tarkoita tällä sitä että samat vanhat mallit täytyisi elvyttää. Hyvä esimerkki on vaikkapa uusi Renault 5. Oivaltava ja hauska, hiukan massasta poikkeava muotoilu.

Jännä että otit esille Mazda3:n sillä olen itse huomannut että uusikoppainen Mazda3 kunnon varusteilla on yllättävän järeän tuntuinen laite ollakseen halpa japanilainen pikkukippo.

Ihan uusimmissa ei ole tullut istuttua mutta kaverin w213 kyydissä on tullut oltua. Itselle oli hieman pettymys kun ensikertaa tuota pääsi hipeloimaan. Kojetaulu yms näytti hyvälle mutta sitten jotenkin se oli kuitenkin melko muovisen oloinen, "nahka"penkit ratki istuinosastaan vaikka kilsoja oli todistettavasti vain vähän päälle 170tkm. Myös mersun perisynti eli nelipyttyisen dieselin korina kuului kaupunkiajossa selvästi sisälle eikä muutenkaan tuntunut mitenkään erikoisen hiljaiselta autolta.

Tiloista kun oli puhetta niin totta tosiaan, melko ahdasta siellä oli 1+3 hengen matkustaa, vanhempi on mielestäni tilavampi.

Jotenkin tuollaiset muistikuvat itselle on jäänyt päähän...podin silloin kovaa mersukuumetta ja tuon kyydissä oleminen oli kuin märkä rätti kasvoille, ilmeisesti oli liian kovat odotukset.

Statistiikka

Viestiketjuista
298 935
Jäsenet
81 563
Uusin jäsen
RivaDel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom