Yleistä keskustelua sähköautoista

2. Jos hankkii bensiiniauton, joka kuluttaa oikeasti vähän se on kyllä hyvin pitkälle optimoitu pieni moottori. Niissä on kyllä sitten tämän takia ihan omat ongelmansa.
3. Kulutuslukemaan 4l/100 km ei pääse mitenkään kuin jollain plug-in hybridillä. Tavallinen bensiiniauto ei siihen pääse. Esimerkiki Hyundai i10, siis kirpun kokoinen auto, kuluttaa 4,9l/100 km. Ei se kyllä paljoa maksakaan, mutta sehän on kauppakassi.
Harva bensa-auto tuohon pystyy, mutta minulla oli edellisenä autona Seat Leon ST 1.0TSI jolla pääsi kyllä kesällä selvästi alle neljän litran ja talvellakin helposti alle viiden. Eikä tuolla edes jäänyt jalkoihin, kiihtyi nollasta sataan alle kymmenen sekunnin. En kyllä kuitenkaan olisi ostamassa bensa-autoa enää ainakaan uutena, niin paljon parempia täyssähkö- ja pistokehybridejä löytyy markkinoilta. Muista pointeista olen samaa mieltä.
 
Tuossa tein 10tkm yhteenvetoa ja vertailua vanhaan bensa-autooni. Laskelmat siis perustuvat todelliseen kulutukseen.

Sähkiksen kulut 367 EUR ( 22,9 kWh/100 km)
Bensiksen kulut 1220 EUR ( 7 l /100km)

Säästö : 853 EUR

Latausinfraan kotona kuitenkin laitoin n.1200 EUR
Vakuutukset taisivat olla 400 EUR/vuosi kalliimmat kuin bensiksessä.

Esimmäinen vuosi menee aika lailla +- 0 EUR
Toisena vuonna sitten päästään vihdoin plussan puolelle 1300 EUR käyttövoimakuluissa. Lisäksi toisena vuonna sitten muutaman satanen lisää säästöä huoltojen kautta. (sähkis 1 huolto, bensis 2 huoltoa ).

Eiköhän sähkiksen suurempi arvonlasku sitten kompensoi tuonkin auton käyttöajan ajalta , joten ei sinne lompakkoon taida jäädä yhtään enempää kuin ennenkään. Onnneksi tätä en odottanutkaan, kun tätä hankintaa aikoinaan selvittelin.
 
Tuossa tein 10tkm yhteenvetoa ja vertailua vanhaan bensa-autooni. Laskelmat siis perustuvat todelliseen kulutukseen.

Sähkiksen kulut 367 EUR ( 22,9 kWh/100 km)
Bensiksen kulut 1220 EUR ( 7 l /100km)

Säästö : 853 EUR

Latausinfraan kotona kuitenkin laitoin n.1200 EUR
Vakuutukset taisivat olla 400 EUR/vuosi kalliimmat kuin bensiksessä.

Esimmäinen vuosi menee aika lailla +- 0 EUR
Toisena vuonna sitten päästään vihdoin plussan puolelle 1300 EUR käyttövoimakuluissa. Lisäksi toisena vuonna sitten muutaman satanen lisää säästöä huoltojen kautta. (sähkis 1 huolto, bensis 2 huoltoa ).

Eiköhän sähkiksen suurempi arvonlasku sitten kompensoi tuonkin auton käyttöajan ajalta , joten ei sinne lompakkoon taida jäädä yhtään enempää kuin ennenkään. Onnneksi tätä en odottanutkaan, kun tätä hankintaa aikoinaan selvittelin.
Onko tästä sähkisten suuremmasta arvonlaskusta jotain oikeata dataa, jos ei oteta huomioon laskelmia alentuneista uuden hinnoista, mitä sähkäreissä on nyt ollut paljo.

Esim. 50ke varusteltu 3-sarjan BMW ja ID4 verrattuna tämän hetken uuden ID4 hintaan.
 
Onko tästä sähkisten suuremmasta arvonlaskusta jotain oikeata dataa, jos ei oteta huomioon laskelmia alentuneista uuden hinnoista, mitä sähkäreissä on nyt ollut paljo.
EI kai ole.

Oma viittaus arvonalenemaan olikin juuri se, että uusien hinnat omalla käyttöaikaoletuksella todennäköisesti tulevat laskemaan joka vaikutta sitten aikanaan myös omani hyvityshintaan.
Ikuisuudenhan on ollut puheissa, että sähkis maksasi saman verran kuin polttis (ennen hybridiakaa ). Kai se päivä joskus tulee.
 
EI kai ole.

Oma viittaus arvonalenemaan olikin juuri se, että uusien hinnat omalla käyttöaikaoletuksella todennäköisesti tulevat laskemaan joka vaikutta sitten aikanaan myös omani hyvityshintaan.
Ikuisuudenhan on ollut puheissa, että sähkis maksasi saman verran kuin polttis (ennen hybridiakaa ). Kai se päivä joskus tulee.
Toki uuden alempi hinta poistaa tuon hinnan alenemisen vaikutuksen, jos vaihtaa uuteen sähköautoon, joka on laskenut hintaansa.
 
Tämä ketju on väärä paikka tälle käyttövoimakeskustelulle ja polttisvertailuille. Sitä voi jatkaa sille tarkoitetussa paikassa, tämä ketju on sähköautoista keskusteluun.
 
Onko kukaan muu huomannut sellaista ilmiötä, että sähköautolla ajaminen tuntuu vähemmän kiireiseltä? Sitä vain niin kuin valuu sitä tietä pitkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain määrin. Vaikka akkua riittääkin niin aina ei tule ajettua +100km/h, mutta alitajuisesti saattaa myös vaikuttaa rengasmelu, joka ärsyttää. BMW:llä tulee ohiteltua herkemmin kuin Teslalla, jolla ajo on yleensä jonossa rauhassa ellei nopeusero rajoitukseen (alle) ole isompi kuin ~8km/h
 
Nyt kun sähköauton myötä on elämässä ensimmäistä kertaa tuollainen yli 400 hv auto, joka kiihtyy 0-100 noin 4 sekunnissa, niin jotenkin ei osaa ajella säästellen. Ehkä tuo fiilis sitten ajan myötä tasoittuu, mutta en usko että alkaisin sähköautolla koskaan himmailemaan, vaan ajelen ihan kuten ajelisin polttomoottoriautollakin.
 
Ite ajelen pääosin ku polttiksella, mutta toki motarin rampeissa tulee joskus otettua vähä gvoimaa enemmän mitä sen hintasella polttiksella voisi ottaa. Ja valoista lähdöt on paljon kovempia ku polttiksella, se vaan lähtee niin keveästi.
 
Sähköautoilu on muuttanut vain polttomoottoriautolla ajamista. Jos sellaisella joutuu ajamaan niin tulee kyllä tuijotettua kulutusmittaria ja koittaa minimoida tankkauksen tarpeen, kun sitä ei voi tehdä kotona.
 
Nyt kun sähköauton myötä on elämässä ensimmäistä kertaa tuollainen yli 400 hv auto, joka kiihtyy 0-100 noin 4 sekunnissa, niin jotenkin ei osaa ajella säästellen. Ehkä tuo fiilis sitten ajan myötä tasoittuu, mutta en usko että alkaisin sähköautolla koskaan himmailemaan, vaan ajelen ihan kuten ajelisin polttomoottoriautollakin.
Pikkusähköautoni kiihtyy sekin tosi kivasti ja valoista lähtiessä virolaiset polttomoottobemarit yms. ihmettelevät kun en jääkään jälkeen valoissa jne...

...mutta kyllä se valoista kiihdyttely jäi alkuaikoihin pitkälti. Menen nykyisin yleensä aina eco-moodissa joka selvästi rajoittaa kiihdyttelyä, lähinnä perustelu että se on sekä renkaille, akulle ja varmaan sähkömoottorille parempi kuin yletön kiihdyttely. Joskus harvoin saatan kiihdytellä jos on tarve, tietty jos on maantiellä ohittamassa traktoria, tai valoissa oikealla kaistalla on joku ihme tapaus joka välillä ajelee 50 ja välillä 80, ehkä räplää puhelintaan tai kaasujalassa on jotain vikaa eikä osaa käyttää vakkaria. Sellaiset häiriötekijät haluan ohittaa valoissa pikimmiten, päättäkööt sitten minun takanani miten kovaa haluavat ajaa vai jatkavatko nopeuden pumppaamista edestakaisin.

Vähän samanlainen tapaus oli motarilla kuukausi sitten kun 120 alueella lähdin ohittelemaan 90 tasaisesti ajavaa pakettiautoa. Se saikin sitten päähänsä kaasuttaa 125 km/h vauhtiin juuri kun olin ohittamassa (en tiennyt että pakettiautot edes pääsevät niin kovaa). Kaasutin sitten ylinopeutta ohi jotta pääsin eteen, ja jatkoin mittarin mukaan 126 nopeudella vakkari päällä, saa puolestani ohittaa jos olisi katsonut tarpeelliseksi (ei ohittanut). Sähköautoni nopeus on rajoitettu max 140km/h mutta ei tullut ihan tuossa raja vastaan.
 
Nyt kun sähköauton myötä on elämässä ensimmäistä kertaa tuollainen yli 400 hv auto, joka kiihtyy 0-100 noin 4 sekunnissa, niin jotenkin ei osaa ajella säästellen. Ehkä tuo fiilis sitten ajan myötä tasoittuu, mutta en usko että alkaisin sähköautolla koskaan himmailemaan, vaan ajelen ihan kuten ajelisin polttomoottoriautollakin.
Ei se mihinkään ole tasoittunut. Ainoa ero viiden vuoden takaiseen on, että enää ei ole pakko mutta voi. Lisäksi muutamalla rampilla tulee joka kerta ajettua 20 km/h kovempaa ( 80 km/h vs 60 km/h) kuin muut autoilijat jos on tilaa, tosin sillä ei ole mitään tekemistä niiden 400+ hevosvoiman kanssa.
Seuraavassa autossa niin on vain hieman alle 300 hevosvoimaa, saa nähdä kuinka niin tehottomalla autolla pystyy ajamaan.
 
Onko kukaan muu huomannut sellaista ilmiötä, että sähköautolla ajaminen tuntuu vähemmän kiireiseltä? Sitä vain niin kuin valuu sitä tietä pitkin.
Itsellä ehkä vaikuttanut ohituksien vähentymisenä, mutta tuohonkin syynä lähinnä adaptiivinen vakkari jota ei ole ollut aiemmissa autoissa. Jos olisi ollut edellisessä polttisautossa vastaava niin olisi välttänyt ohituksia tilanteissa joissa edessä ajava jumppaa nopeuttaan ylös ja alas jatkuvasti.
 
Sähköautoilu on muuttanut vain polttomoottoriautolla ajamista. Jos sellaisella joutuu ajamaan niin tulee kyllä tuijotettua kulutusmittaria ja koittaa minimoida tankkauksen tarpeen, kun sitä ei voi tehdä kotona.
Eiköhän se ole toisinpäin. Kyllä se polttiksella ajelu on huolettomampaa, ei siitä mihinkään pääse. Menovettä saa hetkessä liki mistä tahansa lisää ja rangea ei tarvii tuijotella tuon takia. Ei tarvitse naveja käyttää ja suunnitella matkaa. Ei tarvi pelätä vastatuulta, sadetta tai lämpötilaa. Senkun vaan ajaa.

Näin lomakautena vielä tulee rangeahdistuksen lisäksi tämä latausahdistus latauspaikoilla (onko tilaa).

Jos olisin yhtään lähdössä pidemmälle matkalle, niin polttiksen valitsisin pihasta matkanteon huolettomuuden takia. Näin se vaan on.....
 
Eiköhän se ole toisinpäin. Kyllä se polttiksella ajelu on huolettomampaa, ei siitä mihinkään pääse. Menovettä saa hetkessä liki mistä tahansa lisää ja rangea ei tarvii tuijotella tuon takia. Ei tarvitse naveja käyttää ja suunnitella matkaa. Ei tarvi pelätä vastatuulta, sadetta tai lämpötilaa. Senkun vaan ajaa.

Näin lomakautena vielä tulee rangeahdistuksen lisäksi tämä latausahdistus latauspaikoilla (onko tilaa).

Jos olisin yhtään lähdössä pidemmälle matkalle, niin polttiksen valitsisin pihasta matkanteon huolettomuuden takia. Näin se vaan on.....
Näin sähköautoilun alkutaipaleella olen ajatellut että stressaan noista vasta sitten kun tulee se ensimmäinen tilanne kohdalle että range loppuu ja missään ei ole vapaita toimivia latureita. Ennen kuin sellainen tulee eteen, ajelen rauhallisesti näistä sen kummemmin stressaamatta.
 
Eiköhän se ole toisinpäin. Kyllä se polttiksella ajelu on huolettomampaa, ei siitä mihinkään pääse. Menovettä saa hetkessä liki mistä tahansa lisää ja rangea ei tarvii tuijotella tuon takia. Ei tarvitse naveja käyttää ja suunnitella matkaa. Ei tarvi pelätä vastatuulta, sadetta tai lämpötilaa. Senkun vaan ajaa.

Näin lomakautena vielä tulee rangeahdistuksen lisäksi tämä latausahdistus latauspaikoilla (onko tilaa).

Jos olisin yhtään lähdössä pidemmälle matkalle, niin polttiksen valitsisin pihasta matkanteon huolettomuuden takia. Näin se vaan on.....

Niin no riippuu puhutaanko siitä alle 50km säteellä kotoa tehtävästä päivittäisajosta (työmatkat, harrastukset, kauppa…) vai viikonloppureissusta toiselle puolelle Suomea tai kesäloman roadtripistä. Monella valtaosa ajosta taitaa kuitenkin olla tuota kodin lähellä pyörimistä, jossa ei sähköautolla tarvitse koskaan miettiä rangea/kulutusta mikäli voi yöksi nakata kotona auton laturin päähän. Kyllä tuollainen ainakin on sähköautolla huolettomampaa.
 
Eiköhän se ole toisinpäin. Kyllä se polttiksella ajelu on huolettomampaa, ei siitä mihinkään pääse. Menovettä saa hetkessä liki mistä tahansa lisää ja rangea ei tarvii tuijotella tuon takia. Ei tarvitse naveja käyttää ja suunnitella matkaa. Ei tarvi pelätä vastatuulta, sadetta tai lämpötilaa. Senkun vaan ajaa.

Näin lomakautena vielä tulee rangeahdistuksen lisäksi tämä latausahdistus latauspaikoilla (onko tilaa).

Jos olisin yhtään lähdössä pidemmälle matkalle, niin polttiksen valitsisin pihasta matkanteon huolettomuuden takia. Näin se vaan on.....
Bensalla "lataaminen" alkaa olla vaan sellaista premiumia hintojen puolesta, ettei perse kestä enää kotimaanmatkailua :) nimimerkillä 11e/100km polttoainekustannuksia
 
Näissä pitää muistaa, että suurimmalla osalla ihmisiä ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Tietty sähköauton ostaneilla varmaan useimmilla tämä mahdollisuus on.
 
Näissä pitää muistaa, että suurimmalla osalla ihmisiä ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Tietty sähköauton ostaneilla varmaan useimmilla tämä mahdollisuus on.
Keskustelun yksinkertaistamiseksi voidaan ehkä olettaa kotilatausmahdollisuuden löytyvän, jos on se sähköauto. Sähköauton mielekkyys vähenee muutenkin merkittävästi, jos ei ole näppärää latauspaikkaa (yleensä koti mutta toki joku oman ruokakaupan pikalaturikin toimii, joskin ei ole kustannustehokas). Lisäksi toisaalta todennäköisemmin sieltä kaupasta/työpaikalta/harrastuspaikalta löytyy latauspiste, johon auton voi jättää, kuin tankkauspiste. Infra latureille myös kehittyy jatkuvasti, bensa-asemien tuskin enää niin vahvasti, ja tulevaisuudessa on vielä herkemmin laturit parkkipaikoilla.
 
Eiköhän se ole toisinpäin.

Mites tämän sanoisi muutenkuin että ei ole 😂

Tänäänkin ajoin työmaalle 250km pysäämättä, päivän aikana akku latautuu. Iltapäiväksi kotiin ilman välistoppeja. Voin jatkaa tätä loputtomiin ilman että käyn ”tankkaamassa”

Polttiksella ei onnistu

Näissä pitää muistaa, että suurimmalla osalla ihmisiä ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Tietty sähköauton ostaneilla varmaan useimmilla tämä mahdollisuus on.
Niin no eiköhän täällä enemmän koitettu jutella palstalaisten kokemuksista. Väittäisin että useimmilla täällä on se mahdollisuus.

Otsikossa ei ollut miten ratkaista koko maan infra.
 
Viimeksi muokattu:
Tänäänkin ajoin työmaalle 250km pysäämättä, päivän aikana akku latautuu. Iltapäiväksi kotiin ilman välistoppeja.
Hyvä sulle, mutta harvalla on näin. Viime viikolla tein vastaavan pituisen meno-paluumatkan ja perillä ei ollut mitään tietoa miten ladataan. Hieman huolestutti että miten reissu sujuu ja missä latailla. Bensalla ei olisi huolestuttanut yhtään eikä asiaa olisi edes ajatellut.

Kotilataus löytyy, mutta ei siitä mitään iloa ole jos on tien päällä.

Bensalla "lataaminen" alkaa olla vaan sellaista premiumia hintojen puolesta, ettei perse kestä enää kotimaanmatkailua :) nimimerkillä 11e/100km polttoainekustannuksia
Halpa hinta ei poista sitä huolta rangesta ja latauspaikoista. Turha tästä venkoilla pois.
 
Lapsiperheelle sähköauto on helpompi ku polttis. Saman verran pysähdyksiä mutta ei tartte pysähtyä ikinä siihe bensajohdon vieree vaa voi ajaa laturille ja tyhjentää perheen suoraa siihen. :)
 
Mitä ? Ettekö te kouluta lapsianne että lappiin pitää päästä kusematta ? Näin se maailma ja virtsarakot muuttuu....

Sponsored by Tena and Pampers
 
Näissä pitää muistaa, että suurimmalla osalla ihmisiä ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Tietty sähköauton ostaneilla varmaan useimmilla tämä mahdollisuus on.
Kun noin puolet asuu omakotitaloissa ja kerrostalo- ja rivitaloyhtiöissäkin on latausmahdollisuuksia, niin selvästi suurimmalla osalla se mahdollisuus on.
 
Ja kuten mainittu, eiköhän valtaosa jotka vaihtanut sähköautoon ole niitä joilla on mahikset ladata joko töissä/kotona tai si pätäkkää ladata missä vaan.. ei kerrostalolähiöiden parkkiksilla paljon ole viellä sähkiksiä
 
Johtuu aika pitkälti tuosta päätäntätavan vaikeudesta taloyhtiöissä, vaaditaan yksimielisyys. Mutta tulee muuttumaan ensi vuonna EU:n kepillä, porkkanapussit on käytetty loppuun.

Vaaditaan vaan taloyhtiöiltä järkeä hankkia skaalautuvia laitteita, jotka ei ole missään tietyn tahon pilvessä kiinni, ettei mahdollinen taustayhtiön konkka vie laiteinvestointia hukkaan.
 
Johtuu aika pitkälti tuosta päätäntätavan vaikeudesta taloyhtiöissä, vaaditaan yksimielisyys.
Jostain syystä meidän taloyhtiössä (varmaan lähemmäs 90 asuntoa, en muista tarkasti) ei ollut vaikea löytää tuota yksimielisyyttä, siitä huolimatta että tietääkseni minä olen tähän mennessä taloyhtiön ainoa sähköautolatailija.

Osakkaita kiinnosti vain yksi asia: tuleeko siitä heille mitään lisäkuluja? Ai ei vai, sähkö- ja hybridilatailijat maksavat sekä muutostyöt että lataussähkönsä? Ok, miksipäs ei?

Kannatusta avitti myös muistutus että mahdollisuus sähköautonlataukseen voi lisätä myös taloyhtiön vetovoimaa kämppäänsä myydessä, eli nostaa asunnon arvoa edes pikkiriikkisen tai ainakin nopeuttaa hieman myyntiä.

Olen myös toisen paljon pienemmän kerrostaloyhtiön (24 asuntoa) hallituksessa. Hallituksen puheenjohtaja ja isännöitsijä kuuntelivat kiinnostuneina naamat vehnäsellä kertomustani miten tuo sähköautonlataus hoidettiin yllämainitussa taloyhtiössä, ja varmaan samaa meinataan tässäkin jossain vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautoilussa eniten pohdintaa aiheuttaa koko töpselirumban opettelu. Mukavuudenhaluisena olen tykännyt siitä, että parhaimmillaan muutaman minuutin pysähdyksellä mennäänkin sit seuraavat 800 kilsaa ja bensiksiähän riittää. Ahdistusta ei helpota lukea uutisjuttuja pohjoiseen matkanneesta, joka oli suunnitellut reitin valmiiksi, mutta useampi latausasema olikin poissa käytöstä. Toki työajalla en häviä oikeastaan mitään, mutta turhauttavaa se olisi silti.

Olen aivan varma, että kun siihen latausmaailmaan tutustuu ja tottuu, niin se sujuu kyllä ihan helposti. Ei se yhtä vaivatonta ole, mutta säästöt huomioiden riittävän lähellä sitä mihin on nyt tottunut.
 
Tuossakin voi auton valinnalla vähän omaa käyttötapaa pohtia. Jos latauskäyrä on suht laakea esim. 60% asti niin voi pysähtyä siinä 20-30% -kohdalla eikä tarvitse yrittää päästä sinne 10% paikkeille. Tällöin puskuria on sen verran että muutamakaan viallinen/täyai laturi ei ole ongelma.
 
Itse olen päässytkokonaan eroon range ahdiatuksesta kahdessa vuodessa, ja pystyn optimoimaanlatauksen halvoille tunnelle/ omille paneeleille, pienin ollu 3% jälellä, ei aiheuttanut ahdistusta, alle 20% on usein. No problmem, ja niistäkin si ladattu riittävästi seuraavaan ajokertaan joko paneeleilla tai optimoimalla halvimmat tunnit. Eikä vältis ees yritetty 80pinnaan tms vaan et huominen taas riittää
Edit, toki myös lämmään täydet 11kw meneen kotona jos koen pakottavaksi tarpeeksi.. mutta ei ole paljon ollu käyttöä, yhdellä vaiheella noin 90% on kahdessa vuodessa sujunu, ja siitä 10% osastakin vaan on si ajettu iso osa täysiä ko sähkö ollu todella miinuksella ja paljon,ja akussa tilaa
Edit 2. Ja sen kahenvuoden aikana kaks kertaa noin 10-15min piipahtanu isolla laturilla. Molemmilla kerroilla kävin kaupassa samalla ja kassan kautta ja laturi irti
 
Viimeksi muokattu:
Tuossakin voi auton valinnalla vähän omaa käyttötapaa pohtia. Jos latauskäyrä on suht laakea esim. 60% asti niin voi pysähtyä siinä 20-30% -kohdalla eikä tarvitse yrittää päästä sinne 10% paikkeille. Tällöin puskuria on sen verran että muutamakaan viallinen/täyai laturi ei ole ongelma.
Täähän olis juuri sitä uusien toimintatapojen opettelua. Nykyinen tapa, jossa ajan tankin melkein liiankin tyhjäksi, voisi tuottaa haasteita varsinkin kun aletaan liikkumaan Oulun yläpuolella.
Itse olen päässytkokonaan eroon range ahdiatuksesta kahdessa vuodessa, ja pystyn optimoimaanlatauksen halvoille tunnelle/ omille paneeleille, pienin ollu 3% jälellä, ei aiheuttanut ahdistusta, alle 20% on usein. No problmem, ja niistäkin si ladattu riittävästi seuraavaan ajokertaan joko paneeleilla tai optimoimalla halvimmat tunnit. Eikä vältis ees yritetty 80pinnaan tms vaan et huominen taas riittää
Lähiympäristössä tutuilla reiteillä uskon, että itsekin pääsen aika nopeasti. Varsinkin kun oppii tunnistamaan miten eri keliolosuhteet vaikuttaa toimintamatkaan.

Mites reissutyöläiset olette kokeneet hotellien latausinfran? Pitääkö lähtökohtaisesti olettaa, ettei latauspaikoille pääse kuin tuurilla, vai onko toistaiseksi saanut suurimman osan ajasta piuhaan. Vai jotain siltä väliltä? Kenties muita huomioita, joista en osaa kysyä?
 
Täähän olis juuri sitä uusien toimintatapojen opettelua. Nykyinen tapa, jossa ajan tankin melkein liiankin tyhjäksi, voisi tuottaa haasteita varsinkin kun aletaan liikkumaan Oulun yläpuolella.

Lähiympäristössä tutuilla reiteillä uskon, että itsekin pääsen aika nopeasti. Varsinkin kun oppii tunnistamaan miten eri keliolosuhteet vaikuttaa toimintamatkaan.

Mites reissutyöläiset olette kokeneet hotellien latausinfran? Pitääkö lähtökohtaisesti olettaa, ettei latauspaikoille pääse kuin tuurilla, vai onko toistaiseksi saanut suurimman osan ajasta piuhaan. Vai jotain siltä väliltä? Kenties muita huomioita, joista en osaa kysyä?
Ei ole mitään haasteita Oulun yläpuolellakaan. Auton navit on sen verta fiksuja kyllä että opastaa lataamaan jos ei sitä itse tajua tehdä. Itä-lapissa kun tuli ajeltua ja ei ollut navi päällä niin auto osasi sanoa että nyt ajat tuonne tai tuonne koska mitään muuta ei enää ole rangella. Osaavat kertoa myös onko laturilla tilaa ja muutenki käytössä.
Autot on erittäin hysteerisiä tuon suhteen ja jos onnistuu ajamaan akun tyhjäksi niin se täytyy melkeenpä tehdä tarkoituksella tai täysin välittämättä auton ehdotuksista.

Hotellien latausinfra vaihtelee loistavasta surkeaan. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmaa ja tilaa on riittänyt mutta osassa 1.8kw lataus mikä nyt on varsin hidas mutta kyllä sillä yön aikana saa rangea missä vaan päin suomea riittävästi että pääsee pikalaturille.
 
Mites reissutyöläiset olette kokeneet hotellien latausinfran? Pitääkö lähtökohtaisesti olettaa, ettei latauspaikoille pääse kuin tuurilla, vai onko toistaiseksi saanut suurimman osan ajasta piuhaan. Vai jotain siltä väliltä? Kenties muita huomioita, joista en osaa kysyä?
Ei hotelliesimerkki mutta pieni hankalampi esimerkki minulta.
Mulla tulee lähipäivinä "työmatka", kohteeseen yli 200km ja lähinnä 120km/h motaria joten aika tyhjäksi 52kWh akun saanen päästessäni perille.

Kohteessa olen ehkä 6 tuntia joten luulottelin että eiköhän siinä lähellä tai jopa paikanpäällä ole joku 11-22kW peruslatauspaikka johon voin jättää autoni pariksi tunniksi ja hakea välillä pois niin ei tarvitse kotimatkallakaan sitten latailla, kun paikka on kuitenkin aika liki isoa kaupunkia. Pakostakin siinä on joku K-Lataus tai Lidl tai Prisman S-lataus jota voin hyödyntää.

No ei ole. N 3 km päässä paikasta on kymmenisen verran peruslatauspisteitä mutta ne on merkattu jollekin lounasravintolalle, enkä tiedä saako niissä ladata jos ei ole ravintolan asiakas. Lisäksi hinta on mielestäni todella suolainen, 40c/kWh peruslatauksesta.

Suunnilleen yhtä lähellä on myös jonkun golf-klubin neljä latauspaikkaa mutta jälleen en ole varma ovatko ne vain asiakkaille, ja niissä hinta 5c/minuutti joka ei niin pahalta kuulosta (3€/tunti). Ja sitten on kolmas paikka kolmannella suunnalla mutta siinä luultavasti joutuisi maksamaan latauksen lisäksi pysäköinnistä.

Tuo 3km on liian pitkä matka varsinkin jos aikoisin välillä hakea auton pois lähemmäs käyntipaikkaani, ellen sitten jotain taitettavaa pyörääni tai sähköpotkulautaa ota takakonttiin mukaan, pöh... Harmittavaa sikäli että n. 5km päässä sitten olisi todellinen rykelmä latauspaikkoja, myös niitä halvempia K-Lataus/Lidl/ABC-latauksia. Jostain syystä juuri siellä minne menen on useamman kilometrin säteinen alue missä ei latauspaikkoja ole, vaikka ei mitään maaseutua olekaan.

En jaksa alkaa säätää, kai sitten parkkeeraan melko tyhjällä akulla kohteeseen ja latailen kotimatkalla, joka lisää matka-aikaa. Myönnän että juuri tässä tapauksessa polttis olisi ollut kätevämpi (mutta kilometrihinnaltaan kalliimpi) vaihtoehto, mutta kyllä mä pärjään, pitää vain varata kotimatkaan selvästi enemmän aikaa. Nyt kävi näin.
 
Viimeksi muokattu:
Ioniq 5 awd ei ollut range ahdistusta kertaakaan, mutta sitäkin enemmän ahdisti jos joutuu jättämään auton seisomaan <20% latingissa että päästääkö taas 12v akun hengiltä. Muutamat kampanjat sitä koskien tehtiin ja silti kk vajaa 2v iässä se sitten laukesi eka 12v akku vuosi sitten ihan kotipihassa ja piuha kiinni autossa lataus ajastettuna yötunneille. Muuten oli kyllä mukava auto ajaa ja nopea lataamaan tienpäällä. Olisi varmaan tullut nyt uusi ostettua, mutta Hyundain menossa oleva supercharged +0% korot kamppis ei koskenut i5 awd malleja. Kai noissa -25 malleissa jo tämäkin 12V ongelma taklattu kun saivat takapyyhkijänkin laitettua
 
Mites reissutyöläiset olette kokeneet hotellien latausinfran? Pitääkö lähtökohtaisesti olettaa, ettei latauspaikoille pääse kuin tuurilla, vai onko toistaiseksi saanut suurimman osan ajasta piuhaan. Vai jotain siltä väliltä? Kenties muita huomioita, joista en osaa kysyä?
Kerrankin ei harmittanut, että ei ole sähköautoa vaan pelkkä hybridi. Kokkolan Sokos hotellilla yllättävän monta latauspaikkaa. Ehkä 18 kpl 22kW nimellisellä teholla. Keskellä viikkoa joka paikka varattu tullessa 18 aikoihin. Kylille syömään ja tsekkaus parin tunnin päästä, sama juttu. Aamulla ennen aamupalaa sama juttu. Joskus klo 8 aikaan alkoi tyhjentyä. ABC Appilla katsoessa näytti toki yhtä tai useampaa tyhjää paikkaa kun ne v.... r..... ei s..... saanu ajettua sitä v.... p.... r..... v..... siitä s...... latauspaikasta. Täyssäköllä olis ilkivalta ollut melko lähellä. Respassa tunnistivat tilanteen. (Lähellä olis ollut pari pistettä mistä olis saanut jos olis ollut pakko.)
 
mutta alitajuisesti saattaa myös vaikuttaa rengasmelu, joka ärsyttää.
Tullee joillekin ensimäisen sähköäautonsa puikoissa/kyydissä oleville yllätyksenä. Mutta kaikkeen tottuu. Kuten rengaskuluihinkin.
Pikkusähköautoni kiihtyy sekin tosi kivasti ja valoista lähtiessä virolaiset polttomoottobemarit yms. ihmettelevät kun en jääkään jälkeen valoissa jne...
Ehkä tuo on enemmän perässäpysyjän toivekuvitelmaa kuin aitoa kanssaliikkujien hämästelyä.
Ja kuten mainittu, eiköhän valtaosa jotka vaihtanut sähköautoon ole niitä joilla on mahikset ladata joko töissä/kotona tai si pätäkkää ladata missä vaan.. ei kerrostalolähiöiden parkkiksilla paljon ole viellä sähkiksiä
Helsingissä ainakin on kerrostalovaltaisia arvoalueita, jossa on aika paljon sähköautoja kadunvarsiparkissakin eikä vielä kovin kummoista latausinfraa. 50k€ halliosakkeiden omistajilla taitaa olla paremmin latausmahdollisuuksia siellä maan allakin eikä ainoastaan työpaikalla.
 
Kerrankin ei harmittanut, että ei ole sähköautoa vaan pelkkä hybridi. Kokkolan Sokos hotellilla yllättävän monta latauspaikkaa. Ehkä 18 kpl 22kW nimellisellä teholla. Keskellä viikkoa joka paikka varattu tullessa 18 aikoihin. Kylille syömään ja tsekkaus parin tunnin päästä, sama juttu. Aamulla ennen aamupalaa sama juttu. Joskus klo 8 aikaan alkoi tyhjentyä. ABC Appilla katsoessa näytti toki yhtä tai useampaa tyhjää paikkaa kun ne v.... r..... ei s..... saanu ajettua sitä v.... p.... r..... v..... siitä s...... latauspaikasta. Täyssäköllä olis ilkivalta ollut melko lähellä. Respassa tunnistivat tilanteen. (Lähellä olis ollut pari pistettä mistä olis saanut jos olis ollut pakko.)
Ymmärsinkö nyt oikein, että noi sovelluksen näyttämät tyhjät paikat johtu siitä, että ovat saaneet akut täyteen, mutta eivät ole tehneet tilaa muille, jolloin sovellus näyttää ettei niillä paikoilla ole latausta meneillään?
 
Ymmärsinkö nyt oikein, että noi sovelluksen näyttämät tyhjät paikat johtu siitä, että ovat saaneet akut täyteen, mutta eivät ole tehneet tilaa muille, jolloin sovellus näyttää ettei niillä paikoilla ole latausta meneillään?

Huonosti toteutettu jos noin on. Paikka pitäisi näyttää vapaana vasta kun kaapeli irrotetaan.
 
Tullee joillekin ensimäisen sähköäautonsa puikoissa/kyydissä oleville yllätyksenä. Mutta kaikkeen tottuu. Kuten rengaskuluihinkin.

Ehkä tuo on enemmän perässäpysyjän toivekuvitelmaa kuin aitoa kanssaliikkujien hämästelyä.

Helsingissä ainakin on kerrostalovaltaisia arvoalueita, jossa on aika paljon sähköautoja kadunvarsiparkissakin eikä vielä kovin kummoista latausinfraa. 50k€ halliosakkeiden omistajilla taitaa olla paremmin latausmahdollisuuksia siellä maan allakin eikä ainoastaan työpaikalla.
Mut nä vaan menee si siihen kastiiin et pätäkkä kunnossa.. jal adataan supereilla..
 
Minulla oli ahdistus, mutta ei toimintamatkaa tai töpselin tökkimistä koskien.

Ahdistus koski seuraavia asioita:
- olikohan auto lämmityksessä
- mitenköhän kuuma auton sisällä on
- käyntiääni kuulostaa oudolle
- riittääkö autossa puhti liittyä tuohon väliin
- mitähän öljyä koneeseen
- pirullinen dieselkäry pakkasella
- kytkin

Joo, mulle sähkis on oikein hyvä peli, kun elämä on helpompaa.

Ajattelin pitkästä aikaa käydä koeajamassa uusia sähkäreitä. Ainakin smart, rellu ja mersun tuleva cla voisivat olla listalla.
 
Ioniq 5 awd ei ollut range ahdistusta kertaakaan, mutta sitäkin enemmän ahdisti jos joutuu jättämään auton seisomaan <20% latingissa että päästääkö taas 12v akun hengiltä. Muutamat kampanjat sitä koskien tehtiin ja silti kk vajaa 2v iässä se sitten laukesi eka 12v akku vuosi sitten ihan kotipihassa ja piuha kiinni autossa lataus ajastettuna yötunneille. Muuten oli kyllä mukava auto ajaa ja nopea lataamaan tienpäällä. Olisi varmaan tullut nyt uusi ostettua, mutta Hyundain menossa oleva supercharged +0% korot kamppis ei koskenut i5 awd malleja. Kai noissa -25 malleissa jo tämäkin 12V ongelma taklattu kun saivat takapyyhkijänkin laitettua
Uusimmilla päivityksillä 12 V ongelma näyttää tulleen kuntoon, en ole saanut pimenemään vaikka säännöllisesti rääkkään yksinumeroisiin prosentteihin. 2023 softalla auto pimeni liki varmasti, jos erehtyi ajamaan 170 km lentokentälle ja akkuun jäi se 30%.

e: Uuden version alusta on ihan perseestä, tarkempi mutta hyvin epämukava. Infotainment tuntuu lähinnä vanhan kuorrutukselta, käytettävä toki kun on tottunut, mutta ikä alkaa näkyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 131
Viestejä
4 801 657
Jäsenet
77 886
Uusin jäsen
MeVa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom