Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköautojen 12V akkuongelmien osalta kyseessä ei ole paska erä tai paskat akut, vaan ajatusvirhe. Virhe tulee siinä, että sähköauton kylmään etuboksiin laitetaan moottoripyörän akku ja sitä lataa DC/DC konvertteri, jonka on ohjelmoinut AI tai insinööri, jolla ei ole mitään kosketuspintaa Suomen ja Skandinavian talvisiin olosuhteisiin.

Ero sähköauton kylmän etuboksin ja polttomoottoriauton latausolosuhteiden välillä on raju. Polttomoottoriautossa moottori lämmittää yleensä tilaa jossa akku sijaitsee. Lisäksi perinteinen pyörivä laturi on kehittynyt säädön osalta 120 vuoden aikana semmoiseksi, että se osaa boostata latausta kylmien olosuhteiden vaatimalla tavalla hyvinkin lyhyiden ajojen vaatimalla tavalla. Sähköautossa lataus- ja latausolosuhteet eivät toteudu samalla tavalla ja siitä aiheutuu se ongelma että se 12V akku on yleensä vaajaalla latauksella koko talven. Ennemmin tai myöhemmin se hyytyy. Takuuseen kun laitetaan uusi 12V akku, niin sillä taas pärjää 1-2 vuotta.
Se on ihan sama annatko kylmälle akulle 100A vai 1000A virtaa. Se ei yksinkertaisesti ota virtaa vastaan kylmänä ennenkuin lämpenee. Jännitteen kanssa voi vähän pelata, mutta ei silläkään saa fysiikkaa uusiksi kirjoitettua.
 
Se on ihan sama annatko kylmälle akulle 100A vai 1000A virtaa. Se ei yksinkertaisesti ota virtaa vastaan kylmänä ennenkuin lämpenee. Jännitteen kanssa voi vähän pelata, mutta ei silläkään saa fysiikkaa uusiksi kirjoitettua.
Siis lyijyakun tapauksessa tarvitaan korkeampi latausjännite jotta se latautuu kylmässä. Akku kyllä latautuu ihan normaalisti niin pitkään kun ei ei jäässä.

Töpseliin laitettavissa paremmissä alylatureissa on jossain siellä kaapelikengän luona lämpötila anturi tuota varten, ja vissiin iso osa nykyautoistakin tekee tuon lämpötilakompensaation.
 
Se on ihan sama annatko kylmälle akulle 100A vai 1000A virtaa. Se ei yksinkertaisesti ota virtaa vastaan kylmänä ennenkuin lämpenee. Jännitteen kanssa voi vähän pelata, mutta ei silläkään saa fysiikkaa uusiksi kirjoitettua.
Na-ion akut sopii hyvin tähän käyttöön. Ovat vielä hintavia pienen volyymin tuotteita. mutta kunhan iso pyörä lähtee tuotannossa käyntiin, näistä tulee elinkaareltaan halvempia kuin lyijy-akuista.
 
Ehkä tuo on enemmän perässäpysyjän toivekuvitelmaa kuin aitoa kanssaliikkujien hämästelyä.
Tai sitten ei kun virobemukka ajaa valoihin vasemmalle kaistalle ja kovin hätäisesti on lähdössä valoista, selvänä tarkoituksena kurvata edelleni.

Mutta se oli niitä alkuaikoja milloin saatoin vastata ilmiselviin haasteisiin, nykyisin annan virobemarien mennä ohi jos on niin kovin kiire.
 
Miten Polestar 2 sopii perheautoksi? Onko takana jalkatila hyvä - mahtuuko selkä menosuuntaan -turvaistuin? Näissä ei näytä takuuta olevan sen koommin jäljellä, mutta olis mielenkiintoinen peli.
Ei nyt täysin oikea vastaus, mutta ihan ok tilat tuolla takana on ainakin naama menosuuntaan istuinkorokkeilla. Etupenkit säädetty niin, että reilu 180cm istuu mukavasti. Edellinen Model Y oli jalkatiloiltaa noin 5cm tilavampi takaa, mutta kyllä tuokin passaa.

1000030574.jpg
 
Ei voi korealaisia haukkua latauksen osalta, kun imee laturin lupaamat maksimit eli 200kW heti alusta lähtien aina latauksen loppuun asti koko 7 minuutin ajan. Tuossa ajassa ei olisi ehditty edes sisällä kusella käymään ja lapsetkin sai käydä puskapissalla. No eipä tosin olisi sisävessaa ollutkaan kun liike oli jo kiinni.

Screenshot 2025-06-05 144718.png


K-lataus on toiminut Ioniq 5:llä omien kokemuksien perusteella paljon paremmin ja luotettavammin kuin esim. ABC:n pöntöt, joilla latausteho on aina mysteeri, vaikka yksin olisi lataamassa.
 
Halpa hinta ei poista sitä huolta rangesta ja latauspaikoista. Turha tästä venkoilla pois.
Kerran on ollut polttisasema kiinni kun pumput ei toiminu, meinas tulla haastava tilanne mutta selvittiin. Tästä huolimatta en kehittänyt itselle mitään bensa-ahdistusta vaikka ois varmaan pitäny.
 
K-lataus on toiminut Ioniq 5:llä omien kokemuksien perusteella paljon paremmin ja luotettavammin kuin esim. ABC:n pöntöt, joilla latausteho on aina mysteeri, vaikka yksin olisi lataamassa.
Abc:llä käytössä kempowerin pöntöt joista 400v versioissa i5 lataa vain reilu 100kw maksimissaan kun muuttaa sen moottoreillaan 800v jännitteelle ja siinä oli joku ampeeri raja tjsp
 
Abc:llä käytössä kempowerin pöntöt joista 400v versioissa i5 lataa vain reilu 100kw maksimissaan kun muuttaa sen moottoreillaan 800v jännitteelle ja siinä oli joku ampeeri raja tjsp
Puhutko nyt BMW i5:sesta vai hyundai ioniq 5:sesta? Neljän kirjaimen säästäminen on vähän kyseenalaista kun koko viestin merkitys ja totuudenmukaisuus muuttuu ihan täysin lukijan näkökulmasta jos ei ole skarppina…
 
Puhutko nyt BMW i5:sesta vai hyundai ioniq 5:sesta? Neljän kirjaimen säästäminen on vähän kyseenalaista kun koko viestin merkitys ja totuudenmukaisuus muuttuu ihan täysin lukijan näkökulmasta jos ei ole skarppina…
No lukemalla viestin lainauksineen tämäkin olisi selvinnyt. Ioniq5 puhuttiin
 
Na-ion akut sopii hyvin tähän käyttöön. Ovat vielä hintavia pienen volyymin tuotteita. mutta kunhan iso pyörä lähtee tuotannossa käyntiin, näistä tulee elinkaareltaan halvempia kuin lyijy-akuista.
Teknologia korvaamaan lyijyakut olisi taysin valmis mutta jostain syysta autoteollisuudella on kovin valtaa

Sahkoautoissa se pikkuakku voisi olla ihan yhtahyvin Lifepo4 akku mutta polttiksissa taytyisi saada ainakin 5C 30 asteen pakkasessa ulos.
 
Mielenkiintoista nähdä miten nopeasti perinnevalmistajat lopettavat autojen päivittämisen ja ilmeneekö tällöin enää bugeja.

Perinteinen sähköarkkitehtuuri kun on todella vaikea päivittää, koska eri ecuja on kymmeniä ja monet eri toimittajilta. Autovalmistajalla ei ole omaa koodauskykyä muuttaa asioita autossa tai korjata etänä.

Tesloihin, jotka 10 v. vanhoja ei taida tulla enää kuin yksittäisiä bugipäivityksiä.

Ottaisin huomioon pitkäaikaista autoa valittaessa sähkö- ja softa-arkkitehtuuri, että valmistaja itse valmistaa ja koodaa systeemin alhaalta ylös, näin varmistuu laajat ja nopeat OTA-päivitykset ja softan pysyminen tuoreena vuosi vuodelta. Esim. BMW idrive muutokset ovat hyvin näkyviä, 2019 auto vanhentunut huomattavasti 2025 vr. Tesla.

BMW saa uuden arkkitehtuurin neue klassessa. Volkswagen osti Rivianilta. Teslaa käytän esimerkkinä, koska se nyt vaan on ensimmäinen modernin sähköarkkitehtuurin ja softan omaava automerkki.
 
Mielenkiintoista nähdä miten nopeasti perinnevalmistajat lopettavat autojen päivittämisen ja ilmeneekö tällöin enää bugeja.

Perinteinen sähköarkkitehtuuri kun on todella vaikea päivittää, koska eri ecuja on kymmeniä ja monet eri toimittajilta. Autovalmistajalla ei ole omaa koodauskykyä muuttaa asioita autossa tai korjata etänä.

Tesloihin, jotka 10 v. vanhoja ei taida tulla enää kuin yksittäisiä bugipäivityksiä.

Ottaisin huomioon pitkäaikaista autoa valittaessa sähkö- ja softa-arkkitehtuuri, että valmistaja itse valmistaa ja koodaa systeemin alhaalta ylös, näin varmistuu laajat ja nopeat OTA-päivitykset ja softan pysyminen tuoreena vuosi vuodelta. Esim. BMW idrive muutokset ovat hyvin näkyviä, 2019 auto vanhentunut huomattavasti 2025 vr. Tesla.

BMW saa uuden arkkitehtuurin neue klassessa. Volkswagen osti Rivianilta. Teslaa käytän esimerkkinä, koska se nyt vaan on ensimmäinen modernin sähköarkkitehtuurin ja softan omaava automerkki.

Näen taas ihan hyvänä asiana, että kymmeniin eri ecuihin / ohjaimiin ei tarvitse edes päivityksiä työntää, kun tekevät sen mitä pitää kunnolla koko elinkaarensa ajan. Esim sadetunnistin tai ACC mitkä ei välttämättä tänäkään päivänä jollain toisella merkillä toimi, kun on pitänyt virkata alusta lähtien itse.
 
Ainakin latauskartan mukaan noita on kyllä ihan riittävästi:
1748707773104.png


Niin ja jos Leafin hankintaa miettii Chademon latausverkon kautta, oletan siis että autoa tarvitsisi sitten vähintään useita kertoja viikossa pitkän matkan takia, niin silloin Leaf voi olla väärä vaihtoehto autoksi. Mutta suurin osa Leafin omistajista ajaa kotona ladatulla sähköllä 90% kaikista ajoista. Ja ne pidemmät reissut hoidetaan sitten ihan normaalisti chademolla. Jos päivittäin pitää ajaa +250 km, niin sitten kannattaa ostaa joku isompi akkuinen auto. Meillä edelleen vuoden 2012 Leaf käytössä alkuperäisellä akulla, eikä ole mitään ongelmia. Töihin pääsee ja takaisin yms kauppareissut hoitaen. Seuraavana aamuna auto on jälleen kerran valmis päivän koitoksen toisin kuin sen kuljettaja :lol:
 
Valmistajan omissa viritelmisså on aina omat riskinsä. Ihan kiva tietty, että valmistajalla on kaikki osaaminen kunnes se menee Fiskerin tapaan konkkaan.

Mikään yksittäinen asia siis ei ole suoraan joko positiivinen tai negatiivinen vaan näissä on aina puolensa.
 
Valmistajan omissa viritelmisså on aina omat riskinsä. Ihan kiva tietty, että valmistajalla on kaikki osaaminen kunnes se menee Fiskerin tapaan konkkaan.

Mikään yksittäinen asia siis ei ole suoraan joko positiivinen tai negatiivinen vaan näissä on aina puolensa.
Niin no, menihän General Motors ja Chryslerkin konkkaan tässä muutama vuosi sitten. En ole erityisesti kuullut että siitä olisi tullut autonomistajille ylivoimaisia ongelmia. Toki eihän se ideaalitilanne ole. Tesla on muuten Yhdysvaltain toiseksi vanhin autonvalmistaja nykyään.
 
Niin ja jos Leafin hankintaa miettii Chademon latausverkon kautta, oletan siis että autoa tarvitsisi sitten vähintään useita kertoja viikossa pitkän matkan takia, niin silloin Leaf voi olla väärä vaihtoehto autoksi. Mutta suurin osa Leafin omistajista ajaa kotona ladatulla sähköllä 90% kaikista ajoista. Ja ne pidemmät reissut hoidetaan sitten ihan normaalisti chademolla. Jos päivittäin pitää ajaa +250 km, niin sitten kannattaa ostaa joku isompi akkuinen auto. Meillä edelleen vuoden 2012 Leaf käytössä alkuperäisellä akulla, eikä ole mitään ongelmia. Töihin pääsee ja takaisin yms kauppareissut hoitaen. Seuraavana aamuna auto on jälleen kerran valmis päivän koitoksen toisin kuin sen kuljettaja :lol:
Siihen chademoon saa nykyään myös sen adapterin.

Toki jossain tapauksessa siitä chademosta voi olla etuakin, ne ovat yleensä vapaana.
 
Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.

Onko teillä kokemusta tämmöisestä?

Renkaiden vaihto vanteisiin ei tosiaan kovin hintavalta vaikuttanut (~100€ luokkaa), joten siinä mielessä ei ehkä vaikuttanutkaan niin oudolta järjestelyltä, mitä aluksi ajattelin. Itse olen vaan niin tottunut, että autossa on kahdet renkaat ja molemmissa omat vanteet.
 
Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.

Onko teillä kokemusta tämmöisestä?

Renkaiden vaihto vanteisiin ei tosiaan kovin hintavalta vaikuttanut (~100€ luokkaa), joten siinä mielessä ei ehkä vaikuttanutkaan niin oudolta järjestelyltä, mitä aluksi ajattelin. Itse olen vaan niin tottunut, että autossa on kahdet renkaat ja molemmissa omat vanteet.
auton eka omistaja vaan tainnu tinkiä kaupassa hinnan mah ales ja ilman toista kierrosta ostanu auton ja si hommaanu/ollu renkaat valmiina ja meinannu et näin halvempi, luultavasti ole itse koskaan renkaita vaihtanukkaan ja aina jossain puljussa kesä/talvi renkaat alle..
ite kyllä hommaisin vaikka si toiset vanteet (itse en ole mikään vannefriikki, ni mulle aivan sama millaset vanteet o alla)
 
Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.

Onko teillä kokemusta tämmöisestä?

Renkaiden vaihto vanteisiin ei tosiaan kovin hintavalta vaikuttanut (~100€ luokkaa), joten siinä mielessä ei ehkä vaikuttanutkaan niin oudolta järjestelyltä, mitä aluksi ajattelin. Itse olen vaan niin tottunut, että autossa on kahdet renkaat ja molemmissa omat vanteet.

Itse en tuollaiseen lähtisi. Toisaalta tykkään vaihtaa renkaat muutenkin itse joka ei olisi mahdollista. Kannattaa myös huomioida että usein liikkeet veloittavat extraa isommista vannekoosta jos sattuu olemaan jotkin 20" kyseessä.
 
Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.

Onko teillä kokemusta tämmöisestä?

Renkaiden vaihto vanteisiin ei tosiaan kovin hintavalta vaikuttanut (~100€ luokkaa), joten siinä mielessä ei ehkä vaikuttanutkaan niin oudolta järjestelyltä, mitä aluksi ajattelin. Itse olen vaan niin tottunut, että autossa on kahdet renkaat ja molemmissa omat vanteet.
No onhan tuo 200€/vuosi, riippuu vähän vanteista, mutta parissa vuodessa olet maksanut vanteiden hinnan. Tai en tiedä mitä pelkkä renkaiden vaihto maksaa kun teen sen aina itse, mutta jos siis senkin teettäisit niin toki sitten lisämaksu on noiden erotus.

No itse ostaisin vaan toiset vanteet.
 
Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.

Onko teillä kokemusta tämmöisestä?

Renkaiden vaihto vanteisiin ei tosiaan kovin hintavalta vaikuttanut (~100€ luokkaa), joten siinä mielessä ei ehkä vaikuttanutkaan niin oudolta järjestelyltä, mitä aluksi ajattelin. Itse olen vaan niin tottunut, että autossa on kahdet renkaat ja molemmissa omat vanteet.
Tällä hinnoittelulla perusvanteet ovat maksaneet itsensä takaisin 2-3 vuodessa
 
Siintomaa taisi ostaa oman käytetyn Polestar kakkosensa Ruotsista eikä siinäkään tullut kuin yhdet vanteet. En tiedä onko tämä enemmän tapa siellä päin, vai jonkun tietyn merkin dumppaushinnoittelun tulos. Tuossa tapauksessa osti käytettynä ko. automallin orkkisvanteet kotisuomesta, joten tiettyihin merkkeihin noita todennäköisesti löytää paremmin kuin toisiin (siis alkuperäisillä vanteillakin, toki kaikkea muutakin saa jos tarkotus on vain saada toiset vanteet).
 
Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.

Onko teillä kokemusta tämmöisestä?

Renkaiden vaihto vanteisiin ei tosiaan kovin hintavalta vaikuttanut (~100€ luokkaa), joten siinä mielessä ei ehkä vaikuttanutkaan niin oudolta järjestelyltä, mitä aluksi ajattelin. Itse olen vaan niin tottunut, että autossa on kahdet renkaat ja molemmissa omat vanteet.
Ex-työkaverilla oli Tesla 3;ssaan tällainen systeemi. Ilmeisesti syynä vain se että toiset vanteet olisivat olleet liian kalliita hänen mielestään? En tiedä kuinka kalliit aluvanteet hänen Teslassaan sitten oli.

Aikamoiselta ruljanssilta se vanteisiin vaiihdattaminen kaksi kertaa vuodessa vaikutti, ja jos oikein muistan ja ymmärsin, myös niiden renkaiden elinikä lyhenee huomattavasti jatkuvasta vanteisiin ja niistä irti pakottamisista.

En itse lähtisi millään tuollaiseen. Joko kahdet renkaat kaksilla vanteilla, tai sitten jonkinlaiset jokakelin renkaat läpi vuoden yksillä vanteilla, mikäli vaan mahdollista.
 
Melkeen autoon ku autoon löytyy todella hyvään hintaan orkkisvanteet tyyliin torista kun joku vaihtanut hienommat/paremmat alle ja jäänyt yli. En todellakaan jaksaisi itse alkaa tuohon rumbaan.
Kyllähän ne uuteen varusteena on hyvinkin 3-4k mikä kieltämättä aika suolainen hinta.
 
Melkeen autoon ku autoon löytyy todella hyvään hintaan orkkisvanteet tyyliin torista kun joku vaihtanut hienommat/paremmat alle ja jäänyt yli. En todellakaan jaksaisi itse alkaa tuohon rumbaan.
Kyllähän ne uuteen varusteena on hyvinkin 3-4k mikä kieltämättä aika suolainen hinta.

Noissa sähkisten vanteissa hyvä huomioida, että ihan perus-perus-halpisvanteet ei kantavuuksien osalta välttämättä riitä. Varsinkin vähääkään raskaampi peli on monesti 19-20"lla ja ne tuppaa maksamaan. Varmasti sitten torista yms löytyy käytettynä orggista yms.

Itsellä vähän sama fiilis kaivaa laarin pohjalta jämävannetta kuin vetää linglongikumit alle. Hommataan monen kympin kallis auto, mutta rahat loppui sitten rengassetin kohdalla eikä löydy esim +500e panostusta saada edes jonkinlaista laatua ja näköä alle.
 
Varsinkin vähääkään raskaampi peli on monesti 19-20"lla ja ne tuppaa maksamaan. Varmasti sitten torista yms löytyy käytettynä orggista yms.

Itsellä vähän sama fiilis kaivaa laarin pohjalta jämävannetta kuin vetää linglongikumit alle. Hommataan monen kympin kallis auto, mutta rahat loppui sitten rengassetin kohdalla eikä löydy esim +500e panostusta saada edes jonkinlaista laatua ja näköä alle.
Ostin Tesla Model S:n niin siinä tuli vaan yksi rengassarja uusilla kitkarenkailla. Tai tuli siinä myös 2kpl melkein uusia kesärenkaita, mutta niille ei ollut vanteita ollenkaan. Nuo siis kaikki 19".

Omaan silmään paremmat 20" vanteet löytyi juuri Torista, 500€. Vieläkin on käytössä rengassarjan 245/35R20 eturenkaat. Takarenkaat oli aivan slick malliset jo.

Eli siis talven aikana selaamaan taas Toria. "Kaksi kappaletta OK-kuntoisia huippurenkaita, joissa n. 4mm pintaa jäljellä."

Michelin Pilot Sport 4S. Vielä oikeaa 275/35R20 kokoa ja pienen ajomatkan päässä, 40€. Hyvin pienellä tasapainotuksella meni, eli senkin puolesta hyvät renkaat ja ainakin nuo takavanteet myös suorat.

Toki nuo Michelinit on suht pehmeää kumiseosta, eli tuskin kestävät hirmu kauaa kumminkaan käyttöä.

Uudet "pingpong" renkaat olisi olleet jotain 110€/kpl (nuo Sailun merkkiset).


Jonkinlainen harrastushan tuo esim vanhojen/käytettyjen vanteiden etsiminen voi myös olla? Hieman kierrätystä mukana?

Tai esim sitten uusi ilmastoinnin kompressorin ostaminen vaikka Motonetistä 1300€ vs 103tkm ajettu purkuauton kompressori posteineen 180€ (nyt autolla on ajettu 236 500km ja kompressori oli rikki).

Ja tuokin Motonetin ilmastoinnin kompressori on vain peruslaatuinen, eli ei mikään Teslan alkuperäisosa, jonka hinta olisi ollut jotain muuta (en ole kysynyt hintaa).
 
Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.

Onko teillä kokemusta tämmöisestä?

Renkaiden vaihto vanteisiin ei tosiaan kovin hintavalta vaikuttanut (~100€ luokkaa), joten siinä mielessä ei ehkä vaikuttanutkaan niin oudolta järjestelyltä, mitä aluksi ajattelin. Itse olen vaan niin tottunut, että autossa on kahdet renkaat ja molemmissa omat vanteet.
Tämä on Keski-Euroopassa täysin normaali toimintatapa. En kyllä suoraansanottuna oikein ymmärrä että miksi.

Mullakin on nyt tuo, hassua kuskata pelkkiä kumeja vaihtoon, mutta kuuluu huoltosopparin hintaan, niin menköön.

Katson sitten omia toisia vanteita kun 4v on täynnä jos pidän auton vielä. Todennäköisesti himottaisi vaihtaa id7/a6/q6 tjsp, niin en nyt vielä stressaile.
 
Minä ainakin olen monesti talvirenkaisiin valinnut sellaiset vanteet, jotka mahdollisimman vähän keräävät loskaa ja jos kerää, niin helppo puhdistaa.
Omassa sähköautossani peltivanteilla kesät talvet, joskus jopa syksyt ja keväätkin. Ei kukaan ehdi niitä vanteita ihastella kun pöristän tai pikemminkin ujellan motarilla tuhatta ja sataa.

Muistin silloin jonkun jopa väittäneen että umpinaiset peltivanteet tuovat lisää rangea ainakin pari metriä pienemmän ilmanvastuksen tms. takia. En ole itse mitannut, kuvittelin että aluvanteilla pääsisi pidemmälle kun ovat kai kevyemmät, mutta en minä voi kaikkea tietää.
 
En tiedä menenkö miinaan mutta en kyllä keksi miksi talvella pitäisi olla erinäköiset vanteet tai miksi vanteita jaksaisi vaihdella ihan vaan vaihtelun vuoksi.

Kengät vaihdetaan siksi että kesäkengillä ei pysy pystyssä talvella ja tulee vilu/märkä, ei ulkonäön takia.
Tavallaan tuo kesäkenkä vertaus osuu sähköautoiluunkin.

Esim mulla Model S 90D fl 19" kitkarenkailla. Koko ei ole ihan vakio. Muistaakseni 235/50R19. Eli yhtenä syynä mukavampi talviajettavuus ja kitkarenkaiden hieman halvempi hintakin tuossa 19" koossa.

Kesärenkaiksi ostin 20" koon. En ole varmistanut, mutta takavanteet pitäisi olla 10" ja etuvanteet 8.5". Eli takarenkaat on 275mm leveät ja eturenkaat 245mm leveät.

Toki kitkarenkaatkin voisi olla 20" kokoa, mutta ei ehkä ainakaan rahallisesti olisi kovin järkevää?
 
Toki sellainenkin pikkuseikka on olemassa, että kaikki vanteet eivät edes sovi ympärivuotiseen käyttöön. Ja monesti nämä ovat juuri niitä kalliita vanteita , joiden päälle vedetään kesä ja talvikumia vuorotellen. Voi saada hienotkin vanteet pilalle yhdessä talvessa siinä säästämisen lomassa.
 
Tuossa kun juuri vertailin renkaita, niin useimmiten rengastyöt oli luokkaa 12e rengas.. Toki jos tuo tarkoittaa vain yhteen suuntaan, niin 100e tulee tuplatöistä, mutta jossain 3v vaihtovälissä tuo on silti edullisempi kuin hankkia se 2. vannesetti, ellei sitten jostain torista haali valmiiksi ruosteisia.
Itse vertailin myös( ja eilen asennettiin) niin tuo 12,5 euroa per rengas on vanhan poisotosta ja uuden tilallelaitosta sekä tasapainoituksesta. Auton alta otettaessa ja alle laitettaessa tulee 50 euroa lisämaksua, eli kokonaissumma oli 100 euroa lähes poikkeuksetta joka paikassa. Yhdessä paikassa olisi saanut halvemmalla jos olisi ollut nakit valmiina( olimme ostamassa uusia, joita ei edes aa-luokassa tahtonut olla muilla kuin yhdellä liikkeellä sadan kilometrin säteellä tarjolla).
 
Koeajoin muutama päivä sitten Toyota Priuksen vm. 2024. Oikein hyvä auto, todella miellyttävä ajaa- kaikki toimi kuin ihmisen ajatus.
Hinta oli vain sen verran kova, en saanut sovittua sopivaa välirahaa ja parin päivän kuluttua sekin oli mennyt. Jäi kaduttamaan kun en ostanut sitä. Muiden hinnat ovat paljon korkeampia. Harvoin olen nauttinut ajamisesta niin kuin tuolla Priuksella. Harmi että tuonti suomeen on lopetettu. Kyttään sopivaa yksilöä, jos löytyisi. Auto on tajuttoman kauniskin-tosin kaikki eivät pidä sen ulkonäöstä.
 
Koeajoin muutama päivä sitten Toyota Priuksen vm. 2024. Oikein hyvä auto, todella miellyttävä ajaa- kaikki toimi kuin ihmisen ajatus.
Hinta oli vain sen verran kova, en saanut sovittua sopivaa välirahaa ja parin päivän kuluttua sekin oli mennyt. Jäi kaduttamaan kun en ostanut sitä. Muiden hinnat ovat paljon korkeampia. Harvoin olen nauttinut ajamisesta niin kuin tuolla Priuksella. Harmi että tuonti suomeen on lopetettu. Kyttään sopivaa yksilöä, jos löytyisi. Auto on tajuttoman kauniskin-tosin kaikki eivät pidä sen ulkonäöstä.

Priukset on hybridejä, koeajamasi ilmeisesti lataus hybridi.

Ulkonäkö kommenttisi sai tarkistaa että minkänäköisiä ne viimeiset oikein olikaan, moottori.fi testi artikkelli vuodelta 2023, kertoo tosiaan ihan toisenlaista tarinaa kuin mielikuvat niistä alkupään malleista

kuva_2025-06-10_182341222.png
Kuvan lähde Toytota.fi vaihtoauto mainos.

Llinkki keskustelua-hybridiautoista.4286 ketjuun , johon varmaan jatkot.

Joo ei tämän ketjun aloituksessa olet hybridejä rajattu pois, mutta noille erikseen oma ketju.
 
Priukset on hybridejä, koeajamasi ilmeisesti lataus hybridi.

Ulkonäkö kommenttisi sai tarkistaa että minkänäköisiä ne viimeiset oikein olikaan, moottori.fi testi artikkelli vuodelta 2023, kertoo tosiaan ihan toisenlaista tarinaa kuin mielikuvat niistä alkupään malleista

kuva_2025-06-10_182341222.png
Kuvan lähde Toytota.fi vaihtoauto mainos.

Llinkki keskustelua-hybridiautoista.4286 ketjuun , johon varmaan jatkot.

Joo ei tämän ketjun aloituksessa olet hybridejä rajattu pois, mutta noille erikseen oma ketju.
OK. En minäkään pitänyt niistä aiemmista malleista, olivat vielä nuhapumppuja. Tämä -23 julkaistu malli on aivan toista maata.
Tämä on urheilullinen malliltaan.
 
Rinta-juippi esim, mutta hintapuoli... No sen näkee ja eihän pakko ole tehdä mitään?

 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 546
Viestejä
4 809 119
Jäsenet
77 944
Uusin jäsen
viilu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom