Yleistä keskustelua sähköautoista

Apilla korvataan takasivulasien käyttöä :-? Tai siis perustellaan että kuljettaja ei tarvi niitä varten fyysisiä omia nappeja.
No jos luit sen edeltävän viestin niin juuri appilla avattiin ikkunoita tuuletusta varten, eikö silloin ole ihan sama tässä Mersussa laittaa vain se tuuletus päälle ennen lähtöä sillä apilla? Ehkä turha jatkaa tästä, napit tai ei niin auton myyntiin tai käyttöön tämä ei vaikuta mitenkään.
 
No jos luit sen edeltävän viestin niin juuri appilla avattiin ikkunoita tuuletusta varten, eikö silloin ole ihan sama tässä Mersussa laittaa vain se tuuletus päälle ennen lähtöä sillä apilla? Ehkä turha jatkaa tästä, napit tai ei niin auton myyntiin tai käyttöön tämä ei vaikuta mitenkään.
Varmaan pointti on se, että Appiin siirto on ihan yhtä paha ellei pahempi kuin keskinäyttöön, varsinkin kun on paljon mahdollista että jossain vaiheessa joko se App tai sen vaatima netti lopettaa toimintansa kun auto ikääntyy. Toki harvoin ensimmäisen omistajan huoli, ja toki koskee myös polttiksia joissa näin tehdään.

Ja mitä tulee tuohon kytkimissä sääntelyyn ja halpuutukseen, niin tuskin kukaan väitäkään että se yksin mitään autoa pilaa tai toisaalta tekee täydelliseksi, mutta kyllä se kytkinhalpuutus huono asia on. Ikkunapit on toki vain yksi pieni osa sitä, ja ei toki läheskään niin paha kuin joku pyyhkijöiden siirtäminen näyttöön tai muu vastaava.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_8121.png


Ihan mielenkiintoinen malli tuo CLA, täytyy käydä aikanaan koeajolla.
Tommy Goldfish kyseli, kuinka paljon on 400 V-latureita ilman 800 V vaihtoehtoa. Tuo Latauskartta.fi jostain syystä antaa täsmälleen samat pallurat valitsi sitten "400 V" tai "400 V ja 800 V". Siten suurin osa tuon kuvasi asemista antaa virtaa myös 800 voltin CLA:lle.

Jos valitsee "800 V", niin Ahvenanmaalle jää kolmen sijaan vain yksi, sinisistä jää jäljelle vain 3/25, Kajaanin koillispuolelta poistuu yksi, Viipurin läheltäkin poistuu yksi ja pari muutakin yksittäistä poistui, mutta ylivoimaisesti suurin osa latausasemista jäi koko Suomen kartalle, vaikka valitsi 800-only.

Katsoin vielä tarkemmin Tiiriön ABC:n, joka löytyy zoomaamalla 400 V-karttaa. Kyllähän siellä onnistuu CLA:n lataus. Pallura säilyykin ennallaan, vaikka valitsisi 800 V-only. Joku bugi tuolla on, koska 400 V ja 400 V + 800 V välillä ei ole eroa. Sieltä ei nyt pysty suodattamaan 400 V-only.

Ensimmäinen kuva on 800 V ja jälkimmäinen 400 V. Ei niissä sinisten lisäksi ole kovin suurta eroa.

Screenshot_2025-07-20-23-54-59-48_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-07-20-23-55-15-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
800V kempowerit antavat toki myös 400V jännitettä. Turhaan tiirailet kartasta bugeja. Usein ABC:lla voi olla vanhoja 400V tolppia myös uuden isomman 800V kentän vieressä.
 
800V kempowerit antavat toki myös 400V jännitettä. Turhaan tiirailet kartasta bugeja. Usein ABC:lla voi olla vanhoja 400V tolppia myös uuden isomman 800V kentän vieressä.
Miten niin turhaan tiirailen? Alkuperäinen kysyjäkin laittoi peukun.

Tommy Goldfish oli esittänyt kysymyksen: "Näyttäkääs joku jostain latauskartasta, kuinka paljon siellä on 400v latureita ilman 800v vaihtoehtoa?". Paino sanalla ilman, koska kysymys ilmiselvästi liittyi uuteen Mersuun.

Kokkola vastasi tuohon kartalla, jonka palluroista leijonanosassa voi ladata 800 V-CLA:n. Se ei siis ollut oikea vastaus mesekysymykseen. Tarkemmin tiirailemalla Tiiriön ABC:n pallurakin kykeni 800 volttiin. Siellä on täysillä zoomaamallakin vain yksi ainoa pallura, joka näkyy valitsi latauskartta.fi :stä sitten "400 V", 400 V ja 800 V" tai "800 V".


Ymmärrän sen, että 800-valinnalla näkee asemat, joista saa 800 V. Mihin tarkoitukseen ovat kaksi muuta valintaa, "400" ja "400 ja 800", kun ne kerran näyttävät täsmälleen saman määrän palluroita koko Suomen kartalla? Nyt taisin hoksata. Avainsana on määrä, sillä samasta määrästä huolimatta noiden kahden valinnan pallurat eivät kaikki ole samaa väriä keskenään. Väri kertoo suurimman tuetun lataustehon.

Katsoin tarkemmin volttivalintoja. Niiden yläpuolella lukee "Autoni tukema latausjännite". Alapuolella lukee, että näyttää kuvakkeet suurimman lataustehon mukaan.

400 V:
-näyttää kaikki asemat
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 400 V-autolla

400 V ja 800 V:
-näyttää kaikki asemat
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 800 V-autolla, joka tukee myös 400 V (korealaiset, Audi, Porsche jne)

800 V:
-näyttää vain ne asemat, joista saa 800 V
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 800 V-autolla, joka ei osaa ladata 400 voltilla (M-B CLA)


Tuota volttivalintaa ei siis voi sellaisenaan käyttää Tommyn kysymykseen vastaamiseen, koska suurin osa 400-valinnan asemista on sellaisia, joissa voi ladata myös 800 voltin CLA:n. Toki voi tehdä niin kuin minä tiirailin, eli 400-kartasta vähentää 800-kartan kuvakkeet, niin saa selvitettyä 400 V-only. Karttaa siitä olisi vaikeampi tehdä. Ehkä photarin layereillä voisi onnistua, mutta eri värit hankaloittavat. Osaako joku noheva tehdä 400 V-only -kartan Suomesta, niin näkisi mitä CLA-kuski menettää?

Screenshot_2025-07-21-09-23-42-36_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Miten niin turhaan tiirailen? Alkuperäinen kysyjäkin laittoi peukun.

Tommy Goldfish oli esittänyt kysymyksen: "Näyttäkääs joku jostain latauskartasta, kuinka paljon siellä on 400v latureita ilman 800v vaihtoehtoa?". Paino sanalla ilman, koska kysymys ilmiselvästi liittyi uuteen Mersuun.

Kokkola vastasi tuohon kartalla, jonka palluroista leijonanosassa voi ladata 800 V-CLA:n. Se ei siis ollut oikea vastaus mesekysymykseen. Tarkemmin tiirailemalla Tiiriön ABC:n pallurakin kykeni 800 volttiin. Siellä on täysillä zoomaamallakin vain yksi ainoa pallura, joka näkyy valitsi latauskartta.fi :stä sitten "400 V", 400 V ja 800 V" tai "800 V".


Ymmärrän sen, että 800-valinnalla näkee asemat, joista saa 800 V. Mihin tarkoitukseen ovat kaksi muuta valintaa, "400" ja "400 ja 800", kun ne kerran näyttävät täsmälleen saman määrän palluroita koko Suomen kartalla? Nyt taisin hoksata. Avainsana on määrä, sillä samasta määrästä huolimatta noiden kahden valinnan pallurat eivät kaikki ole samaa väriä keskenään. Väri kertoo suurimman tuetun lataustehon.

Katsoin tarkemmin volttivalintoja. Niiden yläpuolella lukee "Autoni tukema latausjännite". Alapuolella lukee, että näyttää kuvakkeet suurimman lataustehon mukaan.

400 V:
-näyttää kaikki asemat
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 400 V-autolla

400 V ja 800 V:
-näyttää kaikki asemat
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 800 V-autolla, joka tukee myös 400 V (korealaiset, Audi, Porsche jne)

800 V:
-näyttää vain ne asemat, joista saa 800 V
-tehoa kuvaava väri sen mukaan, mitä irtoaa 800 V-autolla, joka ei osaa ladata 400 voltilla (M-B CLA)


Tuota volttivalintaa ei siis voi sellaisenaan käyttää Tommyn kysymykseen vastaamiseen, koska suurin osa 400-valinnan asemista on sellaisia, joissa voi ladata myös 800 voltin CLA:n. Toki voi tehdä niin kuin minä tiirailin, eli 400-kartasta vähentää 800-kartan kuvakkeet, niin saa selvitettyä 400 V-only. Karttaa siitä olisi vaikeampi tehdä. Ehkä photarin layereillä voisi onnistua, mutta eri värit hankaloittavat. Osaako joku noheva tehdä 400 V-only -kartan Suomesta, niin näkisi mitä CLA-kuski menettää?

Screenshot_2025-07-21-09-23-42-36_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Taitaa ylipäätään olla hankala kartalla kuvata tuota ongelmaa. Sehän voi monessa paikassa olla, että sijainnissa on sekä 400V only, että että 400V/800V latureita. Mikä tarkoittaa, että ongelmaksi voi ruuhka-aikoina tulla se että ne parhaat laturit on varattu, joten et voi ladata ollenkaan, joissain paikoissahan noita latureita on hyvin pieni määrä.

Varmaan suurin haitta on se, että asian joutuu huomioimaan, sen sijaan että kaikki käy. Onko se sitten suuri, pieni vai olematon ongelma riippuu sitten omasta käytöstä.

Techiläiset toki lienee keskimäärin enemmän perillä näistä, vs. alkaa jollekin ei tekniselle iäkkäämmille selittämään mitä latureita hän voi ja ei voi käyttää.
 
Mä luulen, että mä tykkäisin enemmän tuosta uudesta systeemistä, mutta paha se on kokeilematta sanoa. Osaltaan varmaan vaikuttaa myös se, etten muista milloin olisin viimeksi tarkoituksella avannut takaikkunoita.
 
About joka kerta, kun lasten kanssa liikenteessä lämpimällä kelillä.

Tuo koko trendi tuntuu kovin tyhmältä, koska noiden painikkeiden muuttaminen tuohon yhden painikkeen systeemiin tuota CLA:ta (Oletan, että isommissa malleissa on kaikille ikkunoille omat nappinsa ihan pelkän imagon vuoksi) varten maksaa suunnitteluineen yms. varmasti huomattavasti enemmän, kuin mitä tuolla mahdollisesti säästetään. Lisäksi ärsytettiin potentiaalisia ostajia ja halpuutettiin brändiä. Hienosti toimittu.
Vielä sen verran kiinnosti asia, että katsoin mitä Mersu itse tuosta muutoksesta sanoo, takaikkunoiden napit on poistettu, jotta oven avauksen kahva saadaan sijoitettua ergonomisesti parempaan paikkaan.

Ja en kyllä ymmärrä tuotakaan, että lämmin keli ja pienet lapset vaatisivat takaikkunoiden (tai ikkunoiden yleensäkään) käyttöä, miksi ihmeessä?
 
Kyllä mäkin jäähdyttelen aurinkoon jäänyttä autoa mielellään kaikki ikkunat auki hetken aikaa jos en ole muistanut laittaa kylmästöintiä päälle etukäteen sovelluksesta. Tai jos akun varaus on alle 50%, Opelin logiikan mukaan alle puolella akulla ei ole enää järkevää lämmittää tai jäähdyttää autoa etukäteen joten se on estetty varauksen ollessa alle tämän. Jos taas muistaa ja huomaa laittaa sen etukäteen päälle niin ei ole mitään tarvetta aukoa ikkunoita.
On kyllä taas insinöörillä välähtänyt. Jollain hybridin 8kwh akulla ehkä vielä ymmärtäisin mutta että jollain opelin 50kwh?…
 
Tommy Goldfish kyseli, kuinka paljon on 400 V-latureita ilman 800 V vaihtoehtoa. Tuo Latauskartta.fi jostain syystä antaa...

Kartasta jäi mielikuva että julkisten osalta yleisellä tasolla Suomessa tarvi olla huolissaan. Jotain satunnaista katsoin, niin joko jäi vähän epäselväksi mitä siellä tarjolla, tai sitten tarjolla oli AC kolmivaihelatausta, jossa enemmän merkitystä sillä mitä tehoja auto siinä tukee, Mersun kohdalla vakiona 11kW, lisävaruste taisi olla 22Kw. Ja moniko noista ei 800v DC lataustatukevista oli ns puhtaita latausasemia ohikulkjijoille.

Mutta yksittäiselle käyttäjälle voi olla iso juttu, jos se enemmän tai väehmmän yksityinen DC latausasema ei 800v, eikä ole 22Kw AC tukea.


Sama. Varsinkin ollessani yksin liikenteessä pidän kesällä usein läpivetoa autossa ihan vaan siksi, että pidän siitä. Sama pätee kattoluukkuun jos sellainen on.

Takalasin nostin keskusteluun, oleellista että kuljettaja pystyy nitää sormituntumalla ohjaa, ilman sovelluksia, niin nostot, laskut, kun lapsilukku pois/päälle.
Jos toteutus on sellainen että eteen hyvät kytkimet ja takalasia varten valinta, niin ok, jos se takalsien ohajaus valinta on käytettävä, ei vahingossa mutta katsomatta onistuu, toki tärkeää juuri silloin kun sitä tarvii harvakseltaan.

Sillä ei sitten mitään väliä jos joku kuljettaja ei ole eläessään aukonut muitakin omaa ikkunaa, se ihan ok, heidän takia en toivo nappien poistoa. Iäkkäät itä/euro kuluttaja malleja ajaneet voi miettiä veivejä, pärjätiin niilläkin, ilman lapsi veivi lukkoja.

Tietenkin jos auto edullinen, ja muuten ylivoimainen, niin tuskin monellakaan kaatuu siihen vaikka olisi umpi kiinteät napit.

Auton pika tuuletus, niin siinä vastakakinen takalasi auki, ja kuljettajan ovella muutama pumppaus, loppu sitten koneellisesti ikkunat kiinni. Toki malleja joissa tuhnut puhallin, niin taka ikkunan rattaminen voi lisätä virtausta.
 
Viimeksi muokattu:
Tai jos akun varaus on alle 50%, Opelin logiikan mukaan alle puolella akulla ei ole enää järkevää lämmittää tai jäähdyttää autoa etukäteen joten se on estetty varauksen ollessa alle tämän.
Mokka? Oletko silti kokeillut? Näin luin myös HP-pösön ohjekirjasta mutta jäähdytti/lämmitti kyllä alle 50% akullakin. Liekö muutettu softapäivityksellä.
 
On kyllä taas insinöörillä välähtänyt. Jollain hybridin 8kwh akulla ehkä vielä ymmärtäisin mutta että jollain opelin 50kwh?…

Jos toi tuntuu tyhmältä niin mitäpä siitä mietit ku kerron sulle vielä, että plugarissa riittää 20% jotta se toimii, mutta täyssähkössä vaaditaan 50%? :whistling:

Mokka? Oletko silti kokeillut? Näin luin myös HP-pösön ohjekirjasta mutta jäähdytti/lämmitti kyllä alle 50% akullakin. Liekö muutettu softapäivityksellä.

Mokka joo. Merkkifoorumilla joku kertoi että Corsaan tuli jo 2023 päivitys joka laski rajan 30%:iin mutta merkkihuollon mukaan vastaavaa ei ole meidän autoon tarjolla. Ja testattu on, jos on alle 50% niin ei suostu käynnistämään vaan ilmoittaa akun varauksen olevan liian alhainen.

Kännykkäsovellus tarjosi päivitystä infotainmentiin ja asensin tänään sen autoon nii pitää vielä kokeilla uudelleen kunhan menee alle 50% latauksen muuttiko tuo päivitys tilannetta. Mitään release noteja ei tietenkään päivityksellä ollut niin ei tiedä mitä se päivitti sieltä, mutta sovelluksen tiedoissa ainakin edelleen mainitaan 50% raja info-napin takana…

Ei oikein istu omaan makuun nämä idiot proofing rajat tällaisissa toiminnoissa, mieluummin itse päättäisin mihin varauksen käytän. Nyt tuo käytännössä vaatii lataamaan akkua talvisin jatkuvasti täyteen jos ei halua lähteä liikkeelle kylmällä autolla kun esilämmitys lakkaa toimimasta niin nopeasti.
 
Täällä ei ole tainnut olla puhetta Hyundai Konan hinnanalennuksesta:

Eli Hyundailla Konaan 4000€ "hankintatuki". Miksi ei voida vaan markkinoida uusia alempia hintoja ilman tukipuheesta, en tiedä, mutta mielestäni Kona on aika mielenkiintoinen vaihtoehto. Ei iso auto, eikä paras oikein missään, mutta 500km range ja hinta siis 39 400€ tai 42 000€ paremmalla varustetasolla. Jos perusvarusteisessa on adaptiivinen vakkari, sähköpenkit (mutta ei muistia), digitaaliset näytöt ja langaton älypuhelinpeilaus. Auto osaa lämmittää akun navin kanssa tai nappia painamalla käsin.

Miinuksena etuveto, ei nelivetoa tarjolla ja latausluukku edessä. Ja varmaankin tuo ulkonäkö. Mutta mielestäni hinnaltaan uudeksi sähköautoksi aika kiinnostava peli joka on pakko käydä kyllä kokeilemassa. Onko foorumin käyttäjillä kokemuksia?

Hinnasto ja varusteet:
 
latausluukku edessä. Ja varmaankin tuo ulkonäkö. Mutta mielestäni hinnaltaan uudeksi sähköautoksi aika kiinnostava peli joka on pakko käydä kyllä kokeilemassa. Onko foorumin käyttäjillä kokemuksia?
Ei mitään kokemuksia, mutta miksi latausluukku edessä olisi jotenkin huonompi kuin takana. Itse näkisin tuon sijainnin täysin yhdentekevänä, kunhan on vain edessä tai takana, eikä jommassa kummassa kyljessä
 
Täällä ei ole tainnut olla puhetta Hyundai Konan hinnanalennuksesta:

Eli Hyundailla Konaan 4000€ "hankintatuki". Miksi ei voida vaan markkinoida uusia alempia hintoja ilman tukipuheesta, en tiedä, mutta mielestäni Kona on aika mielenkiintoinen vaihtoehto. Ei iso auto, eikä paras oikein missään, mutta 500km range ja hinta siis 39 400€ tai 42 000€ paremmalla varustetasolla. Jos perusvarusteisessa on adaptiivinen vakkari, sähköpenkit (mutta ei muistia), digitaaliset näytöt ja langaton älypuhelinpeilaus. Auto osaa lämmittää akun navin kanssa tai nappia painamalla käsin.

Tuntuisi, että merkit yrittää tavalla tai toisella vältellä suoria aleja tai hinnanalennuksia. Kosmetiikkaa pelataan sitten extrahyvityksillä, spesiaalimalleilla, nollakoroilla tai nyt hankintatuilla niin ei kuulosta niin pahalle ja on enemmän väliaikainen tilanne. Ehkä tuolla ovat huomanneet, että saavat ostajaa liikkeelle nopeammin eikä maine tai vaihturien arvo ota niin paljon hittiä vaikka loppupeleissä taustalla joutuvat rahallisesti tulemaan vastaan aivan samalla tapaa, jos vain hintalapusta olisi leikattu suoraviivaisesti xxxx EUR pois.
 
Ei mitään kokemuksia, mutta miksi latausluukku edessä olisi jotenkin huonompi kuin takana. Itse näkisin tuon sijainnin täysin yhdentekevänä, kunhan on vain edessä tai takana, eikä jommassa kummassa kyljessä
Useamman auton autokatokseen - joka edestä umpinainen - pysäköitäessä latausluukun sijainti edessä on varsin hyvä. Huonoin mielestäni joka tapauksessa takana tai lähellä takaosaa, koska se suosii katokseen peruuttamista ja katokseen peruuttaminen taas hankaloittaa takaluukusta ostoksien/matkatavaroiden jne. purkua.
 
Tuntuisi, että merkit yrittää tavalla tai toisella vältellä suoria aleja tai hinnanalennuksia. Kosmetiikkaa pelataan sitten extrahyvityksillä, spesiaalimalleilla, nollakoroilla tai nyt hankintatuilla niin ei kuulosta niin pahalle ja on enemmän väliaikainen tilanne. Ehkä tuolla ovat huomanneet, että saavat ostajaa liikkeelle nopeammin eikä maine tai vaihturien arvo ota niin paljon hittiä vaikka loppupeleissä taustalla joutuvat rahallisesti tulemaan vastaan aivan samalla tapaa, jos vain hintalapusta olisi leikattu suoraviivaisesti xxxx EUR pois.

Näinhän se varmaankin on. Markkinointi ihmiset tähän osaa varmasti parhaiten vastata, mutta itsekin bongasin tämän hinnan alen Hesarista jossa jutun yhteydessä mainittiin, että Hyundai lanseesari oman "hankintatukensa" kun Suomen valtio ei niin tee. Ja saa kai myyjätkin myytyä autoa vaikka "tilapäisellä hankintatuella" tai muulla bullshitillä kuluttajilleen. Toisaalta osalla voi hinnastoa katsomalla tuo alennus mennä ohikin kun se pitää osata itse laskea listahnnasta.

Ei mitään kokemuksia, mutta miksi latausluukku edessä olisi jotenkin huonompi kuin takana. Itse näkisin tuon sijainnin täysin yhdentekevänä, kunhan on vain edessä tai takana, eikä jommassa kummassa kyljessä

Hemmetin ruma se ainakin on! Konan etulatausluukku on lämmitetty, joten ei pitäisi jäätyä talvella, mutta suolassa ja loskapaskassahan se tulee puolet vuodesta aina olemaan. Toki itse myös en ikinä pysäköi auton etuosalla pysäköintipaikalle ajamalla, vaan aina peruutan, joten latauspistoke on minulle väärällä puolella. Tämä on toki mielipidekysymys, toisille helpompi ajaa latauspisteelle "suoraan".
 
TM:n suppeassa koe-ajossa MB CLA 250+ keräsi lähes pelkkää kiitosta. Isompaa koe-ajoa odotellessa kunhan nuo rantautuu Suomeen joskus.

edit.

Screenshot 2025-07-21 at 19-47-36 Koeajo Mercedes-Benz CLA 250 – Vie mut minne vaan - Tekniika...png

edit2. Ei tuo perä oikein iske ulkonäöltään. Ehkä se shooting brake-malli parempi joka tulee sitten joskus.
 
TM:n suppeassa koe-ajossa MB CLA 250+ keräsi lähes pelkkää kiitosta. Isompaa koe-ajoa odotellessa kunhan nuo rantautuu Suomeen joskus.

edit.

Screenshot 2025-07-21 at 19-47-36 Koeajo Mercedes-Benz CLA 250 – Vie mut minne vaan - Tekniika...png

edit2. Ei tuo perä oikein iske ulkonäöltään. Ehkä se shooting brake-malli parempi joka tulee sitten joskus
"Laadun tuntu", siihen se sitten mersulla taitaa jäädäkin, aika hepposen oloisia ovat uudet mersut hinta huomioiden. Jotain EQS:ää tullut tarkasteltua pintaa syvemmältä eikä kyllä vakuuttanut.
 
Kohta varmaan kaksi sivua puhuttu takaikkunoista tai ennemmin siitä tarviiko niitä avata vai ei. Miten tämä liittyy sähköautoiluun?
No ehkä se, että nykysähkiksissä on niin tehokkaat ilmalämpöpumput tai vastaavat järjestelmät sekä etähallinnat että minkäänlainen auton viilentäminen ikkunoiden kautta on suht turhaa puuhaa ja enemmänkin jotain entisajan fiilistelyä. Ja CLA tän keskustelun laitto liikkeelle.

Mutta selkeästi tässä tuuletusasiassa on muutama koulukunta kuten esim ruutuun peruuttaja/keula edellä ajajissa. Ite keula edellä aina katokseen niin onneksi on luukut edessä. Mutta ymmärrän jos peruuttelee niin luukut takana parempi.
 
Ei mitään kokemuksia, mutta miksi latausluukku edessä olisi jotenkin huonompi kuin takana. Itse näkisin tuon sijainnin täysin yhdentekevänä, kunhan on vain edessä tai takana, eikä jommassa kummassa kyljessä

Useamman auton autokatokseen - joka edestä umpinainen - pysäköitäessä latausluukun sijainti edessä on varsin hyvä. Huonoin mielestäni joka tapauksessa takana tai lähellä takaosaa, koska se suosii katokseen peruuttamista ja katokseen peruuttaminen taas hankaloittaa takaluukusta ostoksien/matkatavaroiden jne. purkua.

Autokatos, peruutetaanko vai ajetaanko etuperin on tapauskohtaista, niissä yhdenauton omakotitalo, paritalo, rivitalo kohteissa riippuu kohteesta, ja pätee myös muihin. mm se miten kulkeminen kuskilta sujuu, seinä kummalla puolella, tolppa kaide ym este. Mainittu takatavaratilan käyttö, jos ei päätyä ole täyttänyt rojulla, niin tilaa on matkalaukun nostamiseen, mutta jos rahtaa pidempää harrastekamaa, niin tilanne toisin.

Jos taloyhtiön useamman auton katos, niin väljässä turvallisempaa peräedellä, kapeassa peräedellä sen takia että viereiset todennäköisesti ajaneet etuperin, niin saa tilaa enemmän kulkea.

Mutta väitän että etuperin ajoon se perinteinen tapa, ajaahan moni parkkipaikoillakkin etuperin, vaikka se lähtökohtaisesti vaarallisempaa ja vaikeuttaa poislähtöä. Suomessa lisäksi lohkolämppäri je se että ne tolpat liki järjestäin siellä paikan perillä.

Julkisissa latauspakoissa se takana oleva latausluukku plussaa ja omassa tallissa, katoksessa jos ajaa etuperin niin takanaoleva plussaa, jos peruuttaa, niin kuljettajan puolella takana.
 
Tuntuisi, että merkit yrittää tavalla tai toisella vältellä suoria aleja tai hinnanalennuksia. Kosmetiikkaa pelataan sitten extrahyvityksillä, spesiaalimalleilla, nollakoroilla tai nyt hankintatuilla niin ei kuulosta niin pahalle ja on enemmän väliaikainen tilanne. Ehkä tuolla ovat huomanneet, että saavat ostajaa liikkeelle nopeammin eikä maine tai vaihturien arvo ota niin paljon hittiä vaikka loppupeleissä taustalla joutuvat rahallisesti tulemaan vastaan aivan samalla tapaa, jos vain hintalapusta olisi leikattu suoraviivaisesti xxxx EUR pois.
Ehkä syynä ovat työsuhdeautot. Ne tilataan hinnaston mukaisella hinnalla. Ehkä hankintatuilla ja alhaisilla koroilla pyritään lisäämään myyntiä muiden kuin työsuhdeautoilijoiden joukossa.
 
Ehkä syynä ovat työsuhdeautot. Ne tilataan hinnaston mukaisella hinnalla. Ehkä hankintatuilla ja alhaisilla koroilla pyritään lisäämään myyntiä muiden kuin työsuhdeautoilijoiden joukossa.
Ei se ihan noin mene, hinta tai leasing maksu määräytyy ihan sen mukaan mitä on sovittu tai neuvoteltu työsuhdeautossakin aivan kuten yksityisessäkin.

Verotusarvo määräytyy sitten virallisen hinnaston mukaan eikä henkilökohtaiset tinkaukset tai alet siihen vaikuta, mutta sen sijaan julkiset kaikille saatavissa olevat alennuskampanjat vaikuttaa, oletan että tämäkin on sellainen.
 
Tosin alennuskampanjat vaikuttavat myös verotusarvoon jos se koskee esimerkiksi pakettia tai vaikka väriä( tässä tapauksessa uusin kokemus Skodasta). Leasingarvo(, jonka maksan osittain itse meidän firmassa) taas perustuu leasingfirman neuvottelemaan ostohintaan ja siihen Hyundainkin kampanja vaikuttaa suoraan, kuten mainitsit.
 
No ehkä se, että nykysähkiksissä on niin tehokkaat ilmalämpöpumput tai vastaavat järjestelmät sekä etähallinnat että minkäänlainen auton viilentäminen ikkunoiden kautta on suht turhaa puuhaa ja enemmänkin jotain entisajan fiilistelyä. Ja CLA tän keskustelun laitto liikkeelle.

Mutta selkeästi tässä tuuletusasiassa on muutama koulukunta kuten esim ruutuun peruuttaja/keula edellä ajajissa. Ite keula edellä aina katokseen niin onneksi on luukut edessä. Mutta ymmärrän jos peruuttelee niin luukut takana parempi.
Meillä kyllä sähköauton latausluukku määrittelee, että yleensä perä edellä katokseen, mutta primäärinen syy oikeastaan ollut jo sähköautoa ennen ollut kuivana ruokaostosten kanto luukusta sisälle.
 
Itse kyllä tykkään peruuttaa ruutuun koska tuntuu että auto kääntyy paljon paremmin kapeaan väliin tolppien / naapurin väliin. Myös peleistä näkee paremmin auton kylkeä pitkin ettei raavi mitään.

Etuperin kun koittaa parkkihallissa taitaa ruutuun, niin ei tunnu oikein mahdolliselta saada autoa mahtumaan. Edellisellä pienemmällä hatchback golffilla mahtui paremmin, mutta enyaq on aika paljon isompi ja kääntösäde myös isompi.

Sen lisäksi ruudusta ulos ajaminen on paljon kivempaa etuperin.
 
En ole jotenkin osannut edes ajatella, että luukun sijainti tai ostokset (joita kyydissä varmaan 5-10% pihaantulokerroista) vaikuttaisivat default-moodin miten ajan auton parkkiin. Mutta itse ajelen ihan fiiliksen sekä pihan tilanteen mukaan ja yleensä itse peruutan on ostoksia/lataustarvetta tai ei (laturi on sopivasti apparin puolella peruutettaessa, missä tuurilla on ollut latausluukutkin), kun taas sitten muut perheenjäsenet ajelevat keula edellä. Ei kai tuo sen ihmeellisempi asia ole kuin nuo ikkunoiden käyttökään - tehköön jokainen miten tykkään ja perustelkoot itselleen miksi juuri se on ainut paras tapa :D
 
Meillä kyllä sähköauton latausluukku määrittelee, että yleensä perä edellä katokseen, mutta primäärinen syy oikeastaan ollut jo sähköautoa ennen ollut kuivana ruokaostosten kanto luukusta sisälle.
Tätä aina hieman ihmetellyt, kuinka monta kertaa vuodessa on sellainen tilanne että ruokaostokset oikeasti kastuu matkalla auton kontista kotiin? Ymmärrän jos on pidempi kävelymatka mutta loppujen lopuksi aika harvassa on tilanteet että oikeasti pääsisi kastumaan, vaatii pitkän matkan ja rajun sateen. Ja eikai ne ruokaostokset nyt pilalle mene vaikka vähän päältä kastuu?

nokka edellä ruutuun/katokseen, niin paljon helpompi ottaa kamoja ja vähemmän aikaa menee parkkeeraukseen ja poislähtöön.
 
Tätä aina hieman ihmetellyt, kuinka monta kertaa vuodessa on sellainen tilanne että ruokaostokset oikeasti kastuu matkalla auton kontista kotiin? Ymmärrän jos on pidempi kävelymatka mutta loppujen lopuksi aika harvassa on tilanteet että oikeasti pääsisi kastumaan, vaatii pitkän matkan ja rajun sateen. Ja eikai ne ruokaostokset nyt pilalle mene vaikka vähän päältä kastuu?

nokka edellä ruutuun/katokseen, niin paljon helpompi ottaa kamoja ja vähemmän aikaa menee parkkeeraukseen ja poislähtöön.
Joo, itsensä kuivana pitäminenhän siinä on kyseessä :rofl: meinasin editoida perään, mutta jäi kesken. Meillä on lyhyempi matka kävellä ovelle jos menee perä edellä katokseen ja toki myös hieman turvallisempaa poistua pihasta tielle keula edellä (tällä hetkellä kiertotienä niin todella vilkas tie). Lopulta nyt latausluukku määrittelee et peräedellä yltää lataamaan.
 
Itse kyllä tykkään peruuttaa ruutuun koska tuntuu että auto kääntyy paljon paremmin kapeaan väliin tolppien / naapurin väliin. Myös peleistä näkee paremmin auton kylkeä pitkin ettei raavi mitään.

Etuperin kun koittaa parkkihallissa taitaa ruutuun, niin ei tunnu oikein mahdolliselta saada autoa mahtumaan. Edellisellä pienemmällä hatchback golffilla mahtui paremmin, mutta enyaq on aika paljon isompi ja kääntösäde myös isompi.

Sen lisäksi ruudusta ulos ajaminen on paljon kivempaa etuperin.
Vika pointti on ihan totta, mutta tietenkin auto taittuu ihan samalla tavalla niin eteenpäin ajaessa kuin peruutettaessa. Miten muuten mahtuisit ajamaan siitä parkkiruudusta ulos keula edellä?
 
Tosin alennuskampanjat vaikuttavat myös verotusarvoon jos se koskee esimerkiksi pakettia tai vaikka väriä( tässä tapauksessa uusin kokemus Skodasta). Leasingarvo(, jonka maksan osittain itse meidän firmassa) taas perustuu leasingfirman neuvottelemaan ostohintaan ja siihen Hyundainkin kampanja vaikuttaa suoraan, kuten mainitsit.

Ymmärsinko oikein, tarkoitat että ei vaikuta itse auton verotusarvoon, mutta jos verotettava lisävarusteen hinta laskee, niin siltä osin.

Ei se ihan noin mene, hinta tai leasing maksu määräytyy ihan sen mukaan mitä on sovittu tai neuvoteltu työsuhdeautossakin aivan kuten yksityisessäkin.
Ja leasing firmoilla voi olla hyviä soppareita, paljon kovempia kuin sieltä marmorilta. ja vuokrat kilpailukykyisiä.
Voi toki osa olla ihan leasing rahoitus, missä ostaja tinkaa tuotteen hinnan, ja erikseen leasing hinnan


Vika pointti on ihan totta, mutta tietenkin auto taittuu ihan samalla tavalla niin eteenpäin ajaessa kuin peruutettaessa. Miten muuten mahtuisit ajamaan siitä parkkiruudusta ulos keula edellä?
Ei kai, on se ihan erilaista.

Valistuksessa ja joissain paikoissa voimakkaamissa ohjeissa peruuttaminen valittu enemmän turvallisuus syistä, eli peruuttaminen mahdollistaa turvallisemman lähtemisen. lisä etuna sitten se että hinaus mahdollisuus yleensä löytyy edestä.

Jos oma talli, katos, yms niin sitten se lataus piste asennuttaa niin että valittu auton pysäköinti tapa on näppärä myös lataamisen kannalta. oli se portti missä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Vika pointti on ihan totta, mutta tietenkin auto taittuu ihan samalla tavalla niin eteenpäin ajaessa kuin peruutettaessa. Miten muuten mahtuisit ajamaan siitä parkkiruudusta ulos keula edellä?
Oo ny sähköautoihin niin liittyvää, mutta jos samalla lailla taittuu ni siitä vaan si aina tekeen taskuparkki etuperin.....
 
Oo ny sähköautoihin niin liittyvää, mutta jos samalla lailla taittuu ni siitä vaan si aina tekeen taskuparkki etuperin.....
Nyt ei ollut puhe taskuparkista. Mutta siinäkin sama kääntymiskyky näkyy siinä, että lähdet samaa reittiä taskusta ulos etiäppäin, jos siihen peruutit.
 
Nyt ei ollut puhe taskuparkista. Mutta siinäkin sama kääntymiskyky näkyy siinä, että lähdet samaa reittiä taskusta ulos etiäppäin, jos siihen peruutit.
Jos nyt hetken mietit niin se auto myös menee eri suuntaan tullessa ja lähtiessä. Koita lähteä taskuparkista pois peruuttamalla huviksesi.

Ruutuun ajossa merkitsee se että tullessa kääntyvät renkaat menee sinne viimeisenä ja lähtiessä lähtee ensimmäisenä. Kääntymättömät renkaat taas on siellä ruudun sisällä.
 
Jos nyt hetken mietit niin se auto myös menee eri suuntaan tullessa ja lähtiessä. Koita lähteä taskuparkista pois peruuttamalla huviksesi.

Ruutuun ajossa merkitsee se että tullessa kääntyvät renkaat menee sinne viimeisenä ja lähtiessä lähtee ensimmäisenä. Kääntymättömät renkaat taas on siellä ruudun sisällä.
Validi pointti. Alkuperäisestä postauksesta jäi vain sellainen kuva, että kirjoittaja ajatteli auton kääntösäteen olevan jostain syystä pienempi peruuttaessa.
 
Mazda 6e vaikutti ennakkotietojen perusteella mielenkiintoiselta (varustetaso, ulkonäkö, hinta) mutta uusimpien tietojen mukaan pari puutetta jotka ainakin itselleni ovat sellaisia joiden takia kiinnostus on laskenut.

- Akuston esilämmitystä ei ilmeisesti ole. Lämmittää kyllä latauksessa akkua, mutta ei tee ajon aikaista esilämmitystä latausta varten.

- Kaikki perinteiset painikkeet on poistettu ja toiminnot on keskitetty suurelle 14,6-tuumaiselle kosketusnäytölle ("Tesla"). Lisäksi ainakin tämän hetken tietojen perusteella valikoiden (esim. pyyhkijät ja ajovalot) avautumisessa on viiveitä - saattaa korjaantua tai saattaapi olla korjaantumatta softapäivityksillä.
 
Validi pointti. Alkuperäisestä postauksesta jäi vain sellainen kuva, että kirjoittaja ajatteli auton kääntösäteen olevan jostain syystä pienempi peruuttaessa.
Siitä ei ole kyse - vaan siitä että kun kääntösäde on iso ja auto on iso, niin se etuperin ruutuun ajaminen on pienessä tilassa aikaisempaa vaikeampaa. Pienemmällä ja lyhyemmän akselivälin autolla se vielä onnistui jotenkin, isommalla ja kankeammalla entistä vaikeampaa ja käytännössä pakottaa peruuttamaan ja naapurin on paikalla kun muuten se kylki meinaa raapia naapurin keulaan.

Jos olisi takaveto-enyaq, niin kääntösäde olisi kohtuullisen paljon pienempi ja silloin etuperinkin varmaan taittuisi ruutuun joten kuten.
 
Mazda 6e vaikutti ennakkotietojen perusteella mielenkiintoiselta (varustetaso, ulkonäkö, hinta) mutta uusimpien tietojen mukaan pari puutetta jotka ainakin itselleni ovat sellaisia joiden takia kiinnostus on laskenut.

- Akuston esilämmitystä ei ilmeisesti ole. Lämmittää kyllä latauksessa akkua, mutta ei tee ajon aikaista esilämmitystä latausta varten.

- Kaikki perinteiset painikkeet on poistettu ja toiminnot on keskitetty suurelle 14,6-tuumaiselle kosketusnäytölle ("Tesla"). Lisäksi ainakin tämän hetken tietojen perusteella valikoiden (esim. pyyhkijät ja ajovalot) avautumisessa on viiveitä - saattaa korjaantua tai saattaapi olla korjaantumatta softapäivityksillä.

Lisäksi yhden polkimen ajo ilmeisesti puuttuu. Kiinalaisten autojen ruosteenkestävyys Suomen oloissa lienee myös iso kysymysmerkki.
 
Eihän tuo ison auton etuperin ruutuunajon hankaluus niinkään käöntösäteestä johdu vaan auton leveydestä.

Kun auton peruuttaa ruutuun se keulan sivusuuntainen liike tapahtuu siellä leveällä ajoväylällä eikä kapeassa ruudussa.

Ei sinänsä liity mitenkään käyttövoimaan vaan vain auton leveyteen. Toki jos se latauspistoke on nokassa se pakottaa ajamaan nokka edellä ainakin pikalaturille.
 
Minulla on Volvo C40:ssä latausluukku kuskin puolen takaoven takana. Peruutan pihaan ja parkkiruutuun aina kun mahdollista, paljon helpompi lähteä nokka menosuuntaan.
 
Eihän tuo ison auton etuperin ruutuunajon hankaluus niinkään käöntösäteestä johdu vaan auton leveydestä.

Kun auton peruuttaa ruutuun se keulan sivusuuntainen liike tapahtuu siellä leveällä ajoväylällä eikä kapeassa ruudussa.

Ei sinänsä liity mitenkään käyttövoimaan vaan vain auton leveyteen. Toki jos se latauspistoke on nokassa se pakottaa ajamaan nokka edellä ainakin pikalaturille.
Vaikuttaa se kääntösädekin sillä ioniq 5 on vaikea saada riittävän jyrkästi lähestymään ruutua parkkihallien väylien leveyksien puitteissa. Jos väylä on riittävän leveä pääsee leveälläkin autolla suoraan ajamalla ruutuun keula edellä.

Joka tapauksessa aikuisen ihmisen olisi syytä opetella peruuttamaan ruutuun siinä missä liittymään motarille riittävällä nopeudella. Kumpaakaan ei tietenkään moni osaa.
 
Ymmärsinko oikein, tarkoitat että ei vaikuta itse auton verotusarvoon, mutta jos verotettava lisävarusteen hinta laskee, niin siltä osin.

En vaan kaikki vaikuttavat. Verotusarvoon saa laitettua yleensä koukun tai esimerkiksi metallivärin 'veloituksetta' mutta varustepaketit ja em. lisävarusteet nostavat verotusarvoa mikäli ylittävät tietyn rajan( olikohan 1 200 euroa, en muista).
Ja kun nyt esimerkiksi oman autoni Elroq Style, Advanced, winter, Driver metallivärillä ja koukulla sai verotusarvokseen x euroa olisi tämän alennuskamppiksen edun saanut 'ilmaiseksi' myös verotusarvon osalta( kamppiksessa winter ja metalliväri veloituksetta) sillä em. paketit ylittävän se 1 200 euroa( jos se se raja oli, en muista).

Leasinghinnassa totta kai tiskihinta varustepaketilla on se mikä vaikuttaa kuukausivuokraan peruskokonaisuutena( vakuutukset, renkaat, huollot, arvonalennus sekä alennukset huomioituna) ja lisävarusteet kustannettuna kokonaan leasingajalla( esim koukku, 750 euroa jää maksettavaksi leasingvuokrassa kolmelle vuodelle jyvitettynä kun taas em. varustepaketit vaikuttavat vähemmän osan jäädessä arvonalennuksen alle, ts. jaettuna esim 5lle tai 6lle vuodelle).

Meillä kun liisaaja maksaa myös suuren osan leaInghinnasta, lisävarusteiden ilmaisuus tiputtaa parhaimmillaan merkittävästi nettokuukausikustannusta verotusarvon laskettua( yleensä 5- 50 euroa kuukaudessa) ja leasingmaksun muuttuessa lisävarusteiden verran halvemmaksi.

Ja leasing firmoilla voi olla hyviä soppareita, paljon kovempia kuin sieltä marmorilta. ja vuokrat kilpailukykyisiä.
Voi toki osa olla ihan leasing rahoitus, missä ostaja tinkaa tuotteen hinnan, ja erikseen leasing hinnan
Itsellä vuokrahinta laski taulukkohinnasta merkittävästi. Ja, on mahdollista, että itse kilpailutan auton ja esitän sen fliitille. He kilpailuttavat sen silti erikseen ja valitsevat edullisimman( onko se halvin, se on toinen juttu).

Joo, itsensä kuivana pitäminenhän siinä on kyseessä :rofl:

Nimenomaan. Koska kyseessä on umpinainen autokatos, on oletettavaa kuivana pysymisen olevan todennäköisempää siellä umpinaisen seinän luona, ei toisessa päässä.
 
Vaikuttaa se kääntösädekin sillä ioniq 5 on vaikea saada riittävän jyrkästi lähestymään ruutua parkkihallien väylien leveyksien puitteissa. Jos väylä on riittävän leveä pääsee leveälläkin autolla suoraan ajamalla ruutuun keula edellä.

Joka tapauksessa aikuisen ihmisen olisi syytä opetella peruuttamaan ruutuun siinä missä liittymään motarille riittävällä nopeudella. Kumpaakaan ei tietenkään moni osaa.
Ioniq 5 ei varsinaisen näppärä ole edes peruuttaessa. Auton vahvuudet ovat matka-ajossa, kunhan huolto saa kaiken maailman räminät poistettua. Volkkarin tuotokset (id.4/Q6 jne) ovat ihan saatanan paljon edellä päivittäisessä kauppakassikäytössä. Kääntyvät todella hyvin isoillakin renkailla, takaluukku järkevämmän muotoinen korkeudeltaan, lukot toimii loogisesti jne. Parkkihallin töyssyt menee DCC-alustalla todella nätisti (id.4 gtx), Ioniq 5 heijaa melkoisesti, vaimennus ei ole niin hyvä. Sen minkä maantiellä voittaa, parkkihallissa häviää... Melutasossa Ioniq 5 vie motarilla voiton, mutta äänimaailma ei ole niin miellyttävä kuin volkkarissa. Volkkarin "paremmat" kajarit ovat ihan silkkaa paskaa, ei ole vähään aikaan yhtä huonoa tullut vastaan.
 
Minulla on Volvo C40:ssä latausluukku kuskin puolen takaoven takana. Peruutan pihaan ja parkkiruutuun aina kun mahdollista, paljon helpompi lähteä nokka menosuuntaan.
Itse ajan melkein aina parkkiruutuihin etuperin koska on helpompi sijoittaa auto tarkasti ruutuun niinpäin. Peruuttaessa pois ei tarvita enää samanlaista tarkkuutta sillä riittää, että ei kolhi muita ja ajaa pois.

Vaihdan siis mielelläni hieman helpomman poistumisen helpompaan auton sijoittamiseen parkkiin jätettäessä.
 
En vaan kaikki vaikuttavat. ...

Auto edun verotusarvoon vaikuttaa se hinnaston hinta, jos maahantuoja päättää pitää hinnaston entisellään ja tarjoaa "alkaen" tuhansien eurojen allennuksen hinnaston hinnoista, niin ei se vaikuta siihen auto edun verotusarvoon. (Vai onko jotain muuttunut)

Jos lisävarusteita otetaan enemmän kuin se veroton raja, niin sellaisten lisävarusteiden hinnan alennukset vaikuttaa siltä osin verotukseen.

En nyt varma tarkoititko jotain muuta vai et.

Ymmärsin että juttu lähti liikkeelle siitä että yksi maahantuoja (merkki) piti hinnaston hinnat entisellään ja tarjoaa yleisesti tinkimättä tuhansien eurojen alennuksia automalleistaan. Työntekiä miettii verokohtelua , silloin jos raha palkka elää sen valinnan mukaan. Sähkisten itse auton ja energian osalta sotkenut lisäksi verotuet.



Itse ajan melkein aina parkkiruutuihin etuperin koska on helpompi sijoittaa auto tarkasti ruutuun niinpäin. Peruuttaessa pois ei tarvita enää samanlaista tarkkuutta sillä riittää, että ei kolhi muita ja ajaa pois.

Vaihdan siis mielelläni hieman helpomman poistumisen helpompaan auton sijoittamiseen parkkiin jätettäessä.

Taitaa tuo parempi näkeminen olla se syy miksi opetetaan peruuttamaan ruuttuun. jotta pois voidaan ajaa etuperin, ja havainnoida paremmin.

Totta että osassa autoja on surkeat peilit/kamerat ruutuun peruuttamiseksi, mutta sähkiksissä pelien lisäksi usein kameroita. (jotka tuo apuja ruudusta pois peruuttamiseen).
 
Viimeksi muokattu:
Itse ajan melkein aina parkkiruutuihin etuperin koska on helpompi sijoittaa auto tarkasti ruutuun niinpäin. Peruuttaessa pois ei tarvita enää samanlaista tarkkuutta sillä riittää, että ei kolhi muita ja ajaa pois.

Vaihdan siis mielelläni hieman helpomman poistumisen helpompaan auton sijoittamiseen parkkiin jätettäessä.
Toi riippuu varmaan monesta eri seikasta, mutta jos erityisen tarkasti pitää mennä, niin itse kyllä peruutan. Tämä johtuu ihan siitä, että eteenpäin ajaessa ei näe, missä auto liikkuu, eli pitää arvioida, taaksepäin ajaessa näkee "millintarkasti" peileistä. Toki etäisyys takaseinään on ehkä hitusen vaikeampi arvioida kuin eteenpäin.

Mutta siis jos on vaikka vanhan liiton parkkihalli, jossa pienet ruudut ja tolppia ripoteltu sinne tänne, niin kyllä sitä peruuttamalla tarkemmin saa auton ruutuun.

Sit jos on avustimia, niin varmaan aika sama.

Edit. Peruuttaessa näkee siis sivusuunnassa kaiken, eli tyyliin 2,00 m leveän auton saa peruuttamalla 2,05 m leveästä portista ns. heittämällä läpi, mutta etuperin alkaa ahdistaa, kun ei näe, missä kyljet ja etukulmat menevät.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 693
Viestejä
4 858 010
Jäsenet
78 446
Uusin jäsen
Fairlix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom