Yleistä keskustelua sähköautoista

No ei oo pelkoo, että ralli vaihtuis sähköseks ihan heti, tuskin koskaan. Johan ne täks kaudeks heivas hybridinkin pois eli nyt vedetään pelkillä polttomoottoreilla. P2x bensalla täysin sama hiilijalanjälki kun täyssähköllä niin eivät varmasti lähde kiusaamaan itteensä logistisesti, eihän siinä olis yhtään mitään järkeä. Enkä myöskään tiiä, että mitä 300 kiloa akkuja tykkää, kun pohjapanssariin vedetään Kreikassa joka toisen mutkan jälkeen niin että paikat lähtee hampaista.
 
En tiedä mutta oletan autojen seisovan ainakin sen 15 minuuttia EK välissä niin ei muuta kuin ajetaan siksi aikaa oman huolto peräkärryn viereen jossa on 200 kW akku. En nykyisellä teknologialla näkisi mitään kovin vaikeita ongelmia olevan. Ihan vaan järjestelyihin muutoksia.

Teknsiesti järjestettävissä alku ja loppupäähän ja jätetään ne rallit ajamatta missä ei onnistu. Mutta se on lisäkustannus, niin talleille, kuin järjesteäjille. Polttis generaattoreilla voi sitä sähköä tuottaa, ettei niitä akkuja tarvi piuhan päässä käydä latailemassa.
Se kuinka paljon tarvitaan latauskalustoa, riippuu miten niitä pystyy siirteleen kohteesta toiseen osakilpailun aikana.
Säännöissä tuskin halutaan lautauskieltoihin, vaan päinvastoin.

Mutta siinä vaiheessa kun sähkikset kypsiä WRC tasolle, niin lataus kyllä järjestyy.

Formula E ei ole juurikaan kiinnostanut suurta joukkoa, siinähän ajetaan sähköllä.
Siinä taitaa eniten kiinnostaa nimenomaan se sähköllä ajaminen, ilman sitä ei kiinnostaisi senkään vertaa.

Ennen rallin kärkisarjaa ilman muuta odotettavissa puuhastelu ralleja sähkiksillä, silti jonkin kattojärjestön alla ajettavat vaatii vielä paljon, turvallisuus normit, vaatimusten lisksi se että ne voidaan täyttää kohtuu kustannuksin.

Jos sellaisen pystyisi järjestään Suomessa ja osallistujia, niin uskoin kyllä että voisi vetää katsojia hyvin, vs nämä muut polttisrallit .
 
Enkä myöskään tiiä, että mitä 300 kiloa akkuja tykkää, kun pohjapanssariin vedetään Kreikassa joka toisen mutkan jälkeen niin että paikat lähtee hampaista.
Eikö noihin voisi laittaa esim 50km/h nopeusrajoitukset jolloin autot pysyisivät paremmin hallinnassa? Samalla kisattaisiin oikeasti parhaasta kuskista joka osaa laskea matemaattisesti optimaalisimmat ajolinjat
eikä annettaisi sijaa toksiselle uhkarohkeudelle?
 
Menee vanha sekaisin kun pitää keksiä uusia mallinimiä jatkuvasti tutuille korimalleille, niin se olikin että spörtbäk on luiskaperä.
Joo. Ennen oli hatchback(suurin osa nykyisistä myös suvit, jenkeillä on joitain pidemmällä perällä olevia katumaastureita), liftback (5 oviset pitkäperät kuten Mazda626, Mondeo jne.), sedan ja farkku. Sportback on vissiin hot hatch tyyppinen jolla halutaan jotenkin esittää hatchback töpöperä urheilullisena?
 
Mistä se sarjan liikevaihto, raha tulee, sieltä poluilta vai jostain muualta.

Raha tulee monesta suunnasta, poluilta tulee merkittävä osa suoraan ja epäsuorasti.

Siinä vaiheessa kun enään vai ääni on se juttu, niin sähköautot tulee ralliin.

Voi olla että näin on mutta se on aika iso riski, monelle rallifanille ääni on merkittävä osa kokemusta.
F1 mainittu, niin sen piti kuolla kun ne äänet latistu, ei tainnut käydä niin vaan päinvastoin.

Ei kuollut mutta kaikki haluavat ne vanhat äänet takaisin, nyt ollaan tekemässä muutoksia joilla saadaan vähän kovemmat äänet


F1 ready to consider different engines from 2030 in push for more noise

Formula 1 CEO Stefano Domenicali has revealed that he is open to considering different engine rules from 2030 in a bid to deliver more noise to fans.

And while they have got louder, and hopes were of a big step for 2026, it is clear that they are still not at a level that F1 wants.

Instead, F1 could look at a range of options - potentially including new technologies or even old-school V8s - to find a solution that fits grand prix racing’s needs.
 
Raha tulee monesta suunnasta, poluilta tulee merkittävä osa suoraan ja epäsuorasti.



Voi olla että näin on mutta se on aika iso riski, monelle rallifanille ääni on merkittävä osa kokemusta.


Ei kuollut mutta kaikki haluavat ne vanhat äänet takaisin, nyt ollaan tekemässä muutoksia joilla saadaan vähän kovemmat äänet


F1 ready to consider different engines from 2030 in push for more noise

Formula 1 CEO Stefano Domenicali has revealed that he is open to considering different engine rules from 2030 in a bid to deliver more noise to fans.

And while they have got louder, and hopes were of a big step for 2026, it is clear that they are still not at a level that F1 wants.

Instead, F1 could look at a range of options - potentially including new technologies or even old-school V8s - to find a solution that fits grand prix racing’s needs.
Minullakin viimeinen F1 kisa jota paikanpäällä kävin katsomassa oli eka hybridikausi. Ei siitä enää saanut sellaista elämystä kuin ennen ja nyt vielä lyhensivät harjoituksia niin vielä vähemmän aikaa näkee autoja viikonloppuna.

Toisaalta kyllä voisin sähköformuloita tai ralliautoa käydä katsomassa jos Suomessa ajavat.
 
Raha tulee monesta suunnasta, poluilta tulee merkittävä osa suoraan ja epäsuorasti.

Ja toki valmistajat, rahoittajat, kumppanit niin yksi mitä ne haluaa on se että voivat tuoda vieraita paikanpäälle ja siihen kuuluu se esitys.


Ja tiedostan että autotehtaat panosta isoja summia siviiliautojen äänimailmaan, Moottoriurheilussa en tiedä panostaako tallit niihin ääniin, vai onko se vain sivutuote, ja jos puututaan niin onko se niiden vaimentamista että pysytään raja-arvoissa.

Oma vähän kärjistävä kantani on se että siinä vaiheessa kun sähköautot ovat siinä vaiheessa että rallin kuninkuusluokka siirtyisi täyssähköön, niin äänet ei ole ongelma.

1. Boomerit vanhenee, ja odotukset muuttuu. mikä se sitten onkaan, mikä ääni on sähkiksissä sävyttävä

2. Se vetävän äänimailman luominen on lähinnä luovuudesta kiinni.

B: vaihtoehto

Mikä on pitkässä juoksussa nykyisen kaltaisen rallin tulevaisuus. Tuleeko siitä vain "historic rally" jossa yksityis tallit ajaa polttis kisaa synteettisillä polttoaineilla. Tapahtumaa harrastajille ja firmojen työhyvointi juttujen oheis viihdettä.

Siis siihen uskon että EKlla sähkikset olisi nopeita, mutta millä säännöillä se olisi viihdyttävää vaikka äänet olisi viimeisen päälle, onko se sellainen missä isot autokonsernit kisaisi. Missä ne tehtaa haluaa osoittaa paremmuuttaan, nopeus, niin sähkikisille rauta-auto luokat. Vieraiden tuomiseen rata-autoilu on helpompaa, ihan niiden hyvänäpitämiseen. Kisan seuraamiseen jne.

C: vaihtoehto.

Sähkisten myötä rallista tuleekin se juttu millä valmistajat todistelee osaamistaan, jos mennään 10v päähän ja katsotaan mitä valmistaja nyt hehkuttaa tulevaksi, ei se ole kiihtyvyys, ei nopeus, vaan ihan muuta. Jos halutaan osoittaa itseajan auton voitokkuutta, ylivoimaa vs kilpailia, niin olisko se nimenomaan ralli, sen tylsän turvallisen kyydin sijaan, sen tylsän ympyrää ajon sijaan. Se että vedetään nykyinen kalanteri läpi, niin sehän olisi millä tekijät erottuu. Se mikä tekisi siitä tylsästä robo perheautosta jotain. Tekisi siitä rattimiehen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Voi olla että näin on mutta se on aika iso riski, monelle rallifanille ääni on merkittävä osa kokemusta.

vaikka äänet olisi viimeisen päälle,

Ääni kommentit sai niitä ääniä miettiin, niin minkäläiset äänet sähkisrallissa vetäisi. jos miettii moottoriurheilua niin se äänimailma on muuttunut ja sen on muutunut kadullakkin, omaan korvaa hyvinkin erilaiset äänet tuo sitä jotain, jotkin ärsyttää, mutta niissä on se mielikuva. Osa äänistä voi tuoda sitä fyysistä kokemusta, ne desibelit on osa juttu, jos verrataan stadion keikkaa vs spotify kuuntelua kuulokkeilla.

Suurin osa seuraa rallia etänä, markkinolla missä autot sähköistyy, niin se odotus äänistä muuttuu ja "suoratoisto" rallissa se juttu voi olla se ininä, ja ne "rengas" ym äänet. eikä siin mitään servon ääniä luonnostaa kuulu, eikä taajareiden, ym ääniä, ne pitää luoda. Kuskin/automatiikan ohjaukset pitää muuttaa äänimailmaksi.

Eli tuolla puolella näkisin enemmänkin mahdollisuuksia.

Mutta minkä toit esiin, siellä tapahtumapaikalla, jossain varikolla missä yleisö kurkkii, niin ininät voi vielä mennä, ja talilla voi olla sitten kasarin polttis näytillä, mutta miten radan varrella, jokaisela nyt se päätelate ja napit, joten se onnistuu, ja onhan siinä soran ja lumen äänessäkin jotain kun se inisevä patterikotelo menee kliinisen siististi ohi.
Pitäskö niihin lättästä useamman kilowatin aktiivikajari tuomaan lähikokemusta.
 
Eikös hiihtokilpailuihin ole lisätty keinotekoisesti sauvojen suhina. Muistan ainakin 90-luvulta tälläsen dokkarin, missä esiteltiin miten kaveri paineli rolandin sämpleristä suhinaa samaa tahtia kuin kaveri veti hiihtoa.
 
Eikös hiihtokilpailuihin ole lisätty keinotekoisesti sauvojen suhina. Muistan ainakin 90-luvulta tälläsen dokkarin, missä esiteltiin miten kaveri paineli rolandin sämpleristä suhinaa samaa tahtia kuin kaveri veti hiihtoa.

joo, siitä oli dokkari Ylellä tms. Kaikenlaisia efektejä syötettiin studiosta feediin että saatiin vähän fiilistä.
 
Formula E ei ole juurikaan kiinnostanut suurta joukkoa, siinähän ajetaan sähköllä.

Formula E ei kiinnosta sen takia, että eihän siinä ole mitään katsottavaa. Kasa identtisiä random talleja ajaa tarkoituksella mahdollisimman alitehoisilla ja teknisesti samanlaisilla autoilla joissa on samat osat suhteessa toisiinsa. Samanlaisia höpöhöpö sarjoja jossa kasa pienitehoisia identtisiä autoja ajaa rataa ympäri on paljon myös polttomoottoreilla ja ei ne kiinnosta sen enempää kuin Formula E.

Jos Formula E olisi samanlainen F1:sen kanssa eli siihen hankittaisiin oikeat tallit, joilla useita moottori ja akkuvalmistajia, kaikki tekisi omat korinsa ja osansa ja kaikki tekniikat olisi sallittuja sääntöjen puitteissa ja huippu tiimit kisaisi keskenään kuka tekee telknisesti parhaan auton niin aika nopeasti se veisin paljon katsojia F1:ltä.

F1 on nykyisellään ainoa oikeasti kiinnostava moottoriurheilusarja ja se olisi varmaan vielä kiinnostavampi sähkömoottoreilla (olettaen, että siihen siis saataisiin yhtä monta huipputallia ja yhtä paljon keskenään erilaista tekniikkaa (moottoreita, akkuja, jne).
 
F1 on nykyisellään ainoa oikeasti kiinnostava moottoriurheilusarja ja se olisi varmaan vielä kiinnostavampi sähkömoottoreilla (olettaen, että siihen siis saataisiin yhtä monta huipputallia ja yhtä paljon keskenään erilaista tekniikkaa (moottoreita, akkuja, jne).
Kisat on aika pitkiä sähköllä ajettavaksi, onko niillä nyt käytössä reilu satakiloa polttoainetta, en tiedä mikä sen energiatiheys, oliko tavis bensa n: 12kW/kg , nyky f1 auto kuskeineen kaikkineen taitaa massaltaan olla n: 800kg

Sprintti kisoja vaikka pari peräkkäin, ja minimi painoa rajusti ylös.

(luku lähkeiden suuruus luokkaa googleteltu)

Mutta uskon että sähköautot tulee radalle.

Polttomoottorit säilyy ja niille fanit, onhan niitä kaikenmailman keppi, laukka ja ravi kisojakin,
 
En ihmettelisi että toisivat F1 V8 tai V10 takaisin. Livenä paikanpäälle tulevat katsojat tuovat sarjalle niin perkeleesti rahaa että tekevät varmastikin mitä tahansa että tulisivat jatkossakin. Itse en ainakaan mitään sähkövekottimia menisi katsomaan. Näitä nykyisiäkään ei oikeen jaksa mennä kun muistaa kuitenkin meiningin ja tunnelman siellä kun oli joku 20k kiertävä V10.
Livenä se fiilis on tärkeintä ja se että kuuluu pelkkää rengasääntä niin ei oikeen nappaisi.
Onneksi jotain ovat näihin kuitenkin tehneet kun turbohybridit olivat ekoja kausia käytössä niin parhaat äänet oli ylivoimaisesti mersun turva-autossa.
 
Ihan mielenkiintoinen (lähinnä voimalinja/vetotapa) testi jossa sähköistä mukana EV5 ja ID5. Meidän sähköautoharrastajien kannalta ikävästi ei kyllä kumpikaan vakuuta. EV5 häviää bensahybridi sisarilleen Tucson/Sportage ja ID5 samalla tasalla konserniserkkujen Tiquan/Karoq kanssa.

Jos jotain "positiivista" niin lähiömaastureista suositut Rav4, CRV ja Forrester sentään jäi EV5 taakse.

 
Formula E ei kiinnosta sen takia, että eihän siinä ole mitään katsottavaa. Kasa identtisiä random talleja ajaa tarkoituksella mahdollisimman alitehoisilla ja teknisesti samanlaisilla autoilla joissa on samat osat suhteessa toisiinsa. Samanlaisia höpöhöpö sarjoja jossa kasa pienitehoisia identtisiä autoja ajaa rataa ympäri on paljon myös polttomoottoreilla ja ei ne kiinnosta sen enempää kuin Formula E.

Jos Formula E olisi samanlainen F1:sen kanssa eli siihen hankittaisiin oikeat tallit, joilla useita moottori ja akkuvalmistajia, kaikki tekisi omat korinsa ja osansa ja kaikki tekniikat olisi sallittuja sääntöjen puitteissa ja huippu tiimit kisaisi keskenään kuka tekee telknisesti parhaan auton niin aika nopeasti se veisin paljon katsojia F1:ltä.

F1 on nykyisellään ainoa oikeasti kiinnostava moottoriurheilusarja ja se olisi varmaan vielä kiinnostavampi sähkömoottoreilla (olettaen, että siihen siis saataisiin yhtä monta huipputallia ja yhtä paljon keskenään erilaista tekniikkaa (moottoreita, akkuja, jne).

Eikö tuon e-formulan mediaseksikkyys ole samaa luokkaa kuin muidenkin hitaiden formuloiden?

F1 on IMO ainoa kiinnostava sarja siksi koska siellä on vaan kirjoitettu säännöt ja sanottu että antakaa mennä, ja kisoissa hyvin harvoin totaalisen turhia turva-autotasoituksia, eikä autojen välillä ole mitään tasoituskertoimia.

Toki jos kaipaa nähdä ohituksia radalla jenkkisarjat palvelevat tuota paremmin, mutta kyllä mulle kelpaa tuo f1 sarjan vaikeus ja sen kilpailun kokonaisvaltainem taktikointi.

Kisat on aika pitkiä sähköllä ajettavaksi, onko niillä nyt käytössä reilu satakiloa polttoainetta, en tiedä mikä sen energiatiheys, oliko tavis bensa n: 12kW/kg , nyky f1 auto kuskeineen kaikkineen taitaa massaltaan olla n: 800kg

Sprintti kisoja vaikka pari peräkkäin, ja minimi painoa rajusti ylös.

(luku lähkeiden suuruus luokkaa googleteltu)

Mutta uskon että sähköautot tulee radalle.

Polttomoottorit säilyy ja niille fanit, onhan niitä kaikenmailman keppi, laukka ja ravi kisojakin,
Ei ole F1 toteutettavissa täyssähköllä vielä pitkään, ja taas sprinttikisoista puuttuu kaikki se mikä tekee F1 kisoista sen kuninkaan, eli se että se ei ole vaan ympyrän ajamista fiiliksellä kaasu pohjassa, vaan siinä hommassa pitää olla mukana myös äly ja taktiikka.

Sprintithän ovat kuin pikkuformulakisa, mutta sillä erolla että joukossa ei ole lainkaan täystoheloita.
 
VW ID.5 näköjään häipymässä, jos uutiset pitää paikkansa.
ID.4 on ollut niin paljon tuota suositumpi. Onhan tuo ID.5 omaankin silmään epäkäytännöllisemmän mallinen kuin laatikkomaisemmalla kontilla oleva ID.4
Toki sulavammin muotoiltu. Makuasioita.

"Autocar alleges the ID.5 will be dropped from the lineup as early as 2027, giving the swoopy electric SUV a seven-year life cycle with no second-generation model planned. Sluggish sales are reportedly to blame as the model failed to gain traction in Europe. Instead, buyers prefer the more spacious, conventionally styled ID.4. Not launching the ID.5 in the United States further limited its potential."

 
VW ID.5 näköjään häipymässä, jos uutiset pitää paikkansa.
ID.4 on ollut niin paljon tuota suositumpi. Onhan tuo ID.5 omaankin silmään epäkäytännöllisemmän mallinen kuin laatikkomaisemmalla kontilla oleva ID.4
Toki sulavammin muotoiltu. Makuasioita.

"Autocar alleges the ID.5 will be dropped from the lineup as early as 2027, giving the swoopy electric SUV a seven-year life cycle with no second-generation model planned. Sluggish sales are reportedly to blame as the model failed to gain traction in Europe. Instead, buyers prefer the more spacious, conventionally styled ID.4. Not launching the ID.5 in the United States further limited its potential."

ID5 sössittiin todella typerillä valinnoilla. Osa meistä olisi voinut harkita sitä, mutta konfiguraattori puskee paskoja konfiguraatioita.

Id5:sen ostaja valitsee sen kahdesta mahdollisesta syystä:

1) ulkonäkö
2) parempi aerodynamiikka -> parempi range etenkin motarilla.

Jälkimmäinen sössittiin sillä, että jostain syystä id5:sen kanssa pakotettiin isoja vanteita ja leveitä renkaita jotka paskoivat rangen. Myöskään 4motion id5:sta ei tullut koskaan tarjolle, vain gtx jossa taas kerran pakollisena ne paskat 20” rangen paskojat.

Sama homma enyaqin kanssa - autokaupat ovat täynnä toimitusvalmiita / vähän ajettuja 20-21” enyaq coupe malleja ja 19” parhaan rangen antavia rengaistuksia saa vain standardiperällä. Ja sama RS pakotus nelivedon suhteen.

Itse olisin ottanut Enyaq 80x coupen:n tai id5 4motionin 19” rengaistuksella jos sellaisia olisi ollut tarjolla, mutta kun ei ole, niin pakko ostaa normi-enyaq. Itsepähän valitsivat.

-
Huvittavasti jos katselee nettipalstoja, niin palstat ovat täynnä vähän käytettyjä MEB 20-21” rengassettejä kun jengi haluaa vaihtaa pienempiin. Joskus ihmetyttää että kuinka päläreitä markkinointiosaston ihmisiä siellä autokonserneissa oikein on puikoissa.

Kukaan ei osta jotain 250kW 2.5 tonnin painoista SUV:ia kuvitellen sen olevan joku sporttiauto joka kaipaa massiiviset vanteet ja racing jarrut.

Ongelma ehkäpä vielä kumuloituu käytettyjen markkinoilla jotka täyttyvät 1-4v vanhoista liisareista joiden ottajia tarkat lisävaruste ja rengasvalinnat tuskin kiinnostavat. Sen sijaan omaksi / pidempään pitoon ostajaa ehkä kiinnostaa useammin, että onko alla 235/45 R21 & 255/40 R21 vaiko 235/16 R18.

No okei, isoakkuiseen taitaa 235/55 R19 & 255/50 R19 olla pienin rengaskoko mitä tarjotaan esiasennuksena. Pikkuakkuiseen saa jopa 18”.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole varaa koskaan varmaan uutta autoa ostaa, mutta eikö autokaupat tosissaa anna vaihtaa 19" vanteisiin 20-21" sijasta? Vaikka ns. samaan hintaan?
Luulis myös noista pääsevän aika helposti eroon jos vaihtais päikseen jonku kanssa jos esim. tuontiautossa tuollaiset vanteet.
 
Ei ole varaa koskaan varmaan uutta autoa ostaa, mutta eikö autokaupat tosissaa anna vaihtaa 19" vanteisiin 20-21" sijasta? Vaikka ns. samaan hintaan?
Luulis myös noista pääsevän aika helposti eroon jos vaihtais päikseen jonku kanssa jos esim. tuontiautossa tuollaiset vanteet.

Riippuu kaupasta ja paljonko jaksavat säätää. Isot ketjut tuskin alkavat viritellä kun linjalta auto tulee tietyllä vanne/rengaskoolla ja hyllystä ehkä viitsi lähteä vaihtamaan (saati sitten muista autoista).

Mutta rahallahan tuosta selviää ja auton kulu huomioiden aika sama. Normisti vielä kesäkeleillä eipä tuo range 20”lla paha ole ja talvisetin voi helpommin valita mitä tykkää, kun talvirangen venytyksellä on jo jotain väliä. -21 Audicenter ei suostunut myymään talvikumeille kauttaaltaan edes 235-leveitä vaan sokeasti piti mennä alkuperäisellä 235/255 -kombolla vaikka vannekooksi sai sentään 19”. Nyt alkuvuodesta seiskan tilauksessa ei enää ollut ongelmia ja seuraavat talvikumit on kauttaaltaan 235sia.
 
Riippuu kaupasta ja paljonko jaksavat säätää. Isot ketjut tuskin alkavat viritellä kun linjalta auto tulee tietyllä vanne/rengaskoolla ja hyllystä ehkä viitsi lähteä vaihtamaan (saati sitten muista autoista).

Mutta rahallahan tuosta selviää ja auton kulu huomioiden aika sama. Normisti vielä kesäkeleillä eipä tuo range 20”lla paha ole ja talvisetin voi helpommin valita mitä tykkää, kun talvirangen venytyksellä on jo jotain väliä. -21 Audicenter ei suostunut myymään talvikumeille kauttaaltaan edes 235-leveitä vaan sokeasti piti mennä alkuperäisellä 235/255 -kombolla vaikka vannekooksi sai sentään 19”. Nyt alkuvuodesta seiskan tilauksessa ei enää ollut ongelmia ja seuraavat talvikumit on kauttaaltaan 235sia.
No ei se ole ainakaan minulle ”aika sama” kustannus. Uusi rengas + vannesetti maksaa pari tonnia näissä kokoluokissa ja vanhasta eroon pääseminen on todella vaikeaa millään järkevällä hinnalla kun kukaan ei niitä isoja lähtökohtaisesti halua…

Tonni on tonni, meni se autoon tai ruokakauppaan.

Sama konfiguraattori-idiotismi vaivaa id7:aa. 4motion puuttuu valikoimasta - pitää ostaa GTX ja taas alkaa 20” pakotus…

Ei se nyt niin paljon rangea syö, mutta 11% nettona isomman akun edut katoavat kyllä aika hyvin kun laitetaan 1” lisää rengaskokoa ja etumoottori joka sekin hieman huonontaa hyötysuhdetta. 86kWh akkuisen GTX:n range ei ole juuri isompi kuin 77kWh takapotkun. Tuskin se 19” rengaistus paria prosenttia enempää tekee, mutta se on just niitä pieniä asioita jotka ärsyttävät jos on jo valmiiksi ostamassa kallista autoa uutena ja maksamassa siitä hyvästä extraa.

-
Toivottavasti id7 arvonpudotus nopeutuu, nyt nuo reilun vuoden ikäiset ekat liisareista markkinoille tippuvat ovat pitäneet aika hyvin arvoaan verrattuna id4:iin. Id7 omistajat varmaan ovat päinvastaista mieltä kanssani 🤣.
 
Viimeksi muokattu:
No ei se ole ainakaan minulle ”aika sama” kustannus. Uusi rengas + vannesetti maksaa pari tonnia näissä kokoluokissa ja vanhasta eroon pääseminen on todella vaikeaa millään järkevällä hinnalla kun kukaan ei niitä isoja lähtökohtaisesti halua…

Tonni on tonni, meni se autoon tai ruokakauppaan.

Sama konfiguraattori-idiotismi vaivaa id7:aa. 4motion puuttuu valikoimasta - pitää ostaa GTX ja taas alkaa 20” pakotus…

Ei se nyt niin paljon rangea syö, mutta 11% nettona isomman akun edut katoavat kyllä aika hyvin kun laitetaan 1” lisää rengaskokoa ja etumoottori joka sekin hieman huonontaa hyötysuhdetta. 86kWh akkuisen GTX:n range ei ole juuri isompi kuin 77kWh takapotkun. Tuskin se 19” rengaistus paria prosenttia enempää tekee, mutta se on just niitä pieniä asioita jotka ärsyttävät jos on jo valmiiksi ostamassa kallista autoa uutena ja maksamassa siitä hyvästä extraa.

-
Toivottavasti id7 arvonpudotus nopeutuu, nyt nuo reilun vuoden ikäiset ekat liisareista markkinoille tippuvat ovat pitäneet aika hyvin arvoaan verrattuna id4:iin. Id7 omistajat varmaan ovat päinvastaista mieltä kanssani 🤣.
Onko volkkareissa jotenki paska alusta vai miksi isot vanteet ei ole ihmisten suosiossa? Kovin matalia kumeja noissa ei ole isoillakaan vanteilla joten tuskin pehmeyskään syynä? Rangeenhan sillä vannekoolla ei ole varsinaisesti juuri mitään merkitystä, renkaan leveys ratkaisee. Tietysti joo jos vanteen kasvaessa paino nousee hurjana kun jotain halvinta kiinantinaa niin sitten voi ehkä joidenkin kilsojen ero tullakin.

Bemareissa ainakin tien päällä kun kattelee ja niihin saa ruksattua millaset vanteet huvittaa niin erittäin harva on mennyt sillä hintaan kuuluvalla pienimmällä vaan on laitettu kättä taskuun että saatu isommat ja hienommat.
 
En ihmettelisi että toisivat F1 V8 tai V10 takaisin. Livenä paikanpäälle tulevat katsojat tuovat sarjalle niin perkeleesti rahaa että tekevät varmastikin mitä tahansa että tulisivat jatkossakin. Itse en ainakaan mitään sähkövekottimia menisi katsomaan. Näitä nykyisiäkään ei oikeen jaksa mennä kun muistaa kuitenkin meiningin ja tunnelman siellä kun oli joku 20k kiertävä V10.
Livenä se fiilis on tärkeintä ja se että kuuluu pelkkää rengasääntä niin ei oikeen nappaisi.
Onneksi jotain ovat näihin kuitenkin tehneet kun turbohybridit olivat ekoja kausia käytössä niin parhaat äänet oli ylivoimaisesti mersun turva-autossa.
Katsojan kannalta ehkä näin, mutta autourheilussa autovalmistajat ovat mukana siksi, että saavat markkinoitua huipputekniikkaansa. Hieno V8 tai V10 ei oikein tarjoa taviskuluttajalle riittävästi samaistumispintaa. Sen takia formuloihin tulikin aikanaan hybriditekniikka.

Itse veikkaan, että sähköformulat alkavat olla siinä vaiheessa kiinnostava sarja, kun selvä enemmistö myytävistä autoista on sähköautoja.
 


Ei se nyt niin paljon rangea syö, mutta 11% nettona isomman akun edut katoavat kyllä aika hyvin kun laitetaan 1” lisää rengaskokoa ja etumoottori joka sekin hieman huonontaa hyötysuhdetta. 86kWh akkuisen GTX:n range ei ole juuri isompi kuin 77kWh takapotkun.
🤣.
Onko volkkarilla sama kuin skodalla, että nelivetoa ei saa enää pakotettua päälle vaan auto päättää itse onko nelivedolle tarvetta? Aikaisemmin ymmärtääkseni nelivedon sai päälle valitsemalla muistaakseni sport-moodin.

Siten sillä ei 95 %:sesti ole merkitystä onko takavetoa vai neliveto, ja siksi itsekin otin elroqin vajaavetoisena kun toimi sekin talvella muun muassa bemaria paremmin. Ainoa mikä jäi oikeasti puuttumaan oli se ylimääräinen 200 kg vetokykyä.
 
Onko volkkareissa jotenki paska alusta vai miksi isot vanteet ei ole ihmisten suosiossa? Kovin matalia kumeja noissa ei ole isoillakaan vanteilla joten tuskin pehmeyskään syynä? Rangeenhan sillä vannekoolla ei ole varsinaisesti juuri mitään merkitystä, renkaan leveys ratkaisee. Tietysti joo jos vanteen kasvaessa paino nousee hurjana kun jotain halvinta kiinantinaa niin sitten voi ehkä joidenkin kilsojen ero tullakin.

Bemareissa ainakin tien päällä kun kattelee ja niihin saa ruksattua millaset vanteet huvittaa niin erittäin harva on mennyt sillä hintaan kuuluvalla pienimmällä vaan on laitettu kättä taskuun että saatu isommat ja hienommat.

Eiköhän pointti ole juuri range. Alustahan on ihan ok vaikka 21-22llakin vaikka vertaisi jotain toista yleistä pintakovaa pompottavaa sähkismerkkiä 19lla.

Ero ja tarve kesäkautena ei ihan hillitön mielestäni ole, jolla tehdaskiekot tulevat. Ja max tonnin lisäkulu on sama kun jättää lasikaton tai koukun pois eli max pari prosenttia kokonaislapusta mitä autoon menee. Tai uuden kohdalla se on ensimmäisen vuoden kk-kohtainen arvonlasku.

Keskimääräinen baijerin ostaja voi kanssa arvottaa kovin erilaisia juttuja kuin VWn ostaja.
 
Noista rengaskoista niin Renaultin (esim. Scenic) hinnastossa suoraan lukee tuo yhtenä rivinä, että esim. parhaimman varustelun saa 19 tuumaisilla halutessaan hintaan 0 euroa (tuossa on isommat vakiona).
 
Onko volkkarilla sama kuin skodalla, että nelivetoa ei saa enää pakotettua päälle vaan auto päättää itse onko nelivedolle tarvetta? Aikaisemmin ymmärtääkseni nelivedon sai päälle valitsemalla muistaakseni sport-moodin.

Siten sillä ei 95 %:sesti ole merkitystä onko takavetoa vai neliveto, ja siksi itsekin otin elroqin vajaavetoisena kun toimi sekin talvella muun muassa bemaria paremmin. Ainoa mikä jäi oikeasti puuttumaan oli se ylimääräinen 200 kg vetokykyä.
En tiedä miten VW 4motion / gtx / Skoda 80x / RS tarkalleen käyttäytyvät. Sen tiedän, että pelkällä takavedolla/etuvedolla jää helposti talvella alppihiihtokeskukseen lumisateella syheröä ajettaessa jumiin kun mikä tahansa hinnat-alkaen jämänelikko vielä menee ylös ilman ongelmia. Riittää kun serpentiinissä auto saa edes vähän vetoa kahdelle renkalle niin se kulkee - yksi rengas ei meinaa riittää niissä käytännön olosuhteissa missä minä ajan.

Kun ei ole omaa mökkiä jossain vuorella auraamattoman tien perässä, niin mitään oikeaa offroad-kykyä en kaipaa. Vain sen verran että pääsen avoinna olevaan hiihtokeskukseen.

Jos on niin kova keli ettei kökkönelikolla pääse ylös, niin sillon keskuskin on todennäköisesti kiinni eikä pääsemisellä ole enää niin merkitystä.
 
Keskimääräinen baijerin ostaja voi kanssa arvottaa kovin erilaisia juttuja kuin VWn ostaja.
Se että eri ostajat arvostavat eri asioita on juuri se syy miksi konfiguraattorissa pitäisi olla enemmän valintoja. Varsinkin niihin kohteisiin jotka eivät edes maksa mitään.

Mitä hyötyä VW:lle oikein on siitä, että se ei tarjoa id5:sta 19” renkailla? Niitä 19” renkaita menee kuitenkin vaikka kuinka paljon niihin id4:siin, joten vaikea keksiä miksi se pitää pudottaa valikoimasta pois? Pelätäänkö että id5:sen mukasporttisempi imago menee pilalle kun joku kurvailee kadulla isommalla sidewallilla?

ID5 4motionin puutekin on vähän erikoinen ratkaisu, mutta siihen sentään voi ehkä olla valmistuslinjalla oleva syykin - vaikka kyllä epäilen vahvasti.
 
Noista rengaskoista niin Renaultin (esim. Scenic) hinnastossa suoraan lukee tuo yhtenä rivinä, että esim. parhaimman varustelun saa 19 tuumaisilla halutessaan hintaan 0 euroa (tuossa on isommat vakiona).
Käytännössä olet rellunkin kanssa ihan samoissa ongelmissa, kun kaikki autot tulee vakiona isoilla nakeilla. ”Voidaan me sulle tehtaalta tilata, mutta menee x kk ja nää alennukset ei koske kuin maassa olevia autoja”.

Id.4 on loistava alusta varsinkin DCC:n kanssa, mutta käytännössä pakolla tuli 20” kesänakit konfiguraattorista. Mieluusti olis ottanut läskimmät 19” hiljaisuuden takia. Talvirenkaisiin K-autolla oli tarjolla tasan yksi vannelookki 19” koossa. Nelivedon saa traction-moodissa päälle.
 
Se että eri ostajat arvostavat eri asioita on juuri se syy miksi konfiguraattorissa pitäisi olla enemmän valintoja. Varsinkin niihin kohteisiin jotka eivät edes maksa mitään.

Mitä hyötyä VW:lle oikein on siitä, että se ei tarjoa id5:sta 19” renkailla? Niitä 19” renkaita menee kuitenkin vaikka kuinka paljon niihin id4:siin, joten vaikea keksiä miksi se pitää pudottaa valikoimasta pois? Pelätäänkö että id5:sen mukasporttisempi imago menee pilalle kun joku kurvailee kadulla isommalla sidewallilla?

ID5 4motionin puutekin on vähän erikoinen ratkaisu, mutta siihen sentään voi ehkä olla valmistuslinjalla oleva syykin - vaikka kyllä epäilen vahvasti.
ID.5 4Motionin puutteesta: Ehkä syynä on se, että GTX-mallista saadaan parempi kate. Järkinelivedon ostajille on joka tapauksessa olemassa ID.4.
 

Vaikka jättäisi tullit huomioimatta niin vanha manner maksaa kiinalaisautoista reilusti ylimääräistä emämaahan nähden.
Linkistä poimittua
MG4 maksaa Suomessa 25 500 euroa
Elokuun 3. päivän vaihtokurssilla kiinassa MG4 13 852

Olikos SAIC illa 45% tulli. Seuraava mutu muistikuvalla, mutta kiinalaisten maahantuoja joskus ynnäili että eurooppaan tuonti lisää muutaman tonnin lisää, rahdit, paikallistaminen, jälkimmarkkinointi jne.
Jos tuosta lasketaan takaisin päin, MG4 veroton hinta olis vajaa 22 700€, siitä myyntikanavan/maahantuojan/eu lokistiikan osuus pois, 3500€ , jäljelle jää 19200, jos se olisi tulleinneen satamassa, eli n. 13 240€, siitä sitte peruuteellaan kiinaan, tehtaalle, niin siitä kai lähti pois nelinumeroinen summa.

Kiinassa on tällähetkellä tiettäväst menossa polkumyynnit, ja EU tuonnin osalta ollut vääntöä polkumyynti tulleista ja eri yhtiöiden osalta vaihtelee sen mukaan miten tänne hinnoitellut, kovimmat tullit niille yhtiöille joiden tulkattu eniten pilkumyynti hinnitelleen ja haluttomimpia rajoiottaan sitä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 640
Viestejä
4 874 067
Jäsenet
78 682
Uusin jäsen
0ree 0tsiviok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom