tjkoo
Tukijäsen
- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 3 810
Formula E ei ole juurikaan kiinnostanut suurta joukkoa, siinähän ajetaan sähköllä.F1 mainittu, niin sen piti kuolla kun ne äänet latistu, ei tainnut käydä niin vaan päinvastoin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Formula E ei ole juurikaan kiinnostanut suurta joukkoa, siinähän ajetaan sähköllä.F1 mainittu, niin sen piti kuolla kun ne äänet latistu, ei tainnut käydä niin vaan päinvastoin.
Mikään muu kuin kuninkuusluokka ei vedä katsojia. Joten jos sille sähkölle halutaan katsojia niin säännöt sellaisiksi että ajavat nopeimpia kierrosaikoja.Formula E ei ole juurikaan kiinnostanut suurta joukkoa, siinähän ajetaan sähköllä.
En tiedä mutta oletan autojen seisovan ainakin sen 15 minuuttia EK välissä niin ei muuta kuin ajetaan siksi aikaa oman huolto peräkärryn viereen jossa on 200 kW akku. En nykyisellä teknologialla näkisi mitään kovin vaikeita ongelmia olevan. Ihan vaan järjestelyihin muutoksia.
Siinä taitaa eniten kiinnostaa nimenomaan se sähköllä ajaminen, ilman sitä ei kiinnostaisi senkään vertaa.Formula E ei ole juurikaan kiinnostanut suurta joukkoa, siinähän ajetaan sähköllä.
Eikö noihin voisi laittaa esim 50km/h nopeusrajoitukset jolloin autot pysyisivät paremmin hallinnassa? Samalla kisattaisiin oikeasti parhaasta kuskista joka osaa laskea matemaattisesti optimaalisimmat ajolinjatEnkä myöskään tiiä, että mitä 300 kiloa akkuja tykkää, kun pohjapanssariin vedetään Kreikassa joka toisen mutkan jälkeen niin että paikat lähtee hampaista.
Joo. Ennen oli hatchback(suurin osa nykyisistä myös suvit, jenkeillä on joitain pidemmällä perällä olevia katumaastureita), liftback (5 oviset pitkäperät kuten Mazda626, Mondeo jne.), sedan ja farkku. Sportback on vissiin hot hatch tyyppinen jolla halutaan jotenkin esittää hatchback töpöperä urheilullisena?Menee vanha sekaisin kun pitää keksiä uusia mallinimiä jatkuvasti tutuille korimalleille, niin se olikin että spörtbäk on luiskaperä.
Mistä se sarjan liikevaihto, raha tulee, sieltä poluilta vai jostain muualta.
Siinä vaiheessa kun enään vai ääni on se juttu, niin sähköautot tulee ralliin.
F1 mainittu, niin sen piti kuolla kun ne äänet latistu, ei tainnut käydä niin vaan päinvastoin.
Minullakin viimeinen F1 kisa jota paikanpäällä kävin katsomassa oli eka hybridikausi. Ei siitä enää saanut sellaista elämystä kuin ennen ja nyt vielä lyhensivät harjoituksia niin vielä vähemmän aikaa näkee autoja viikonloppuna.Raha tulee monesta suunnasta, poluilta tulee merkittävä osa suoraan ja epäsuorasti.
Voi olla että näin on mutta se on aika iso riski, monelle rallifanille ääni on merkittävä osa kokemusta.
Ei kuollut mutta kaikki haluavat ne vanhat äänet takaisin, nyt ollaan tekemässä muutoksia joilla saadaan vähän kovemmat äänet
F1 ready to consider different engines from 2030 in push for more noise
Formula 1 CEO Stefano Domenicali has revealed that he is open to considering different engine rules from 2030 in a bid to deliver more noise to fans.
And while they have got louder, and hopes were of a big step for 2026, it is clear that they are still not at a level that F1 wants.
Instead, F1 could look at a range of options - potentially including new technologies or even old-school V8s - to find a solution that fits grand prix racing’s needs.
Raha tulee monesta suunnasta, poluilta tulee merkittävä osa suoraan ja epäsuorasti.
Voi olla että näin on mutta se on aika iso riski, monelle rallifanille ääni on merkittävä osa kokemusta.
vaikka äänet olisi viimeisen päälle,
Eikös hiihtokilpailuihin ole lisätty keinotekoisesti sauvojen suhina. Muistan ainakin 90-luvulta tälläsen dokkarin, missä esiteltiin miten kaveri paineli rolandin sämpleristä suhinaa samaa tahtia kuin kaveri veti hiihtoa.
Formula E ei ole juurikaan kiinnostanut suurta joukkoa, siinähän ajetaan sähköllä.
Kisat on aika pitkiä sähköllä ajettavaksi, onko niillä nyt käytössä reilu satakiloa polttoainetta, en tiedä mikä sen energiatiheys, oliko tavis bensa n: 12kW/kg , nyky f1 auto kuskeineen kaikkineen taitaa massaltaan olla n: 800kgF1 on nykyisellään ainoa oikeasti kiinnostava moottoriurheilusarja ja se olisi varmaan vielä kiinnostavampi sähkömoottoreilla (olettaen, että siihen siis saataisiin yhtä monta huipputallia ja yhtä paljon keskenään erilaista tekniikkaa (moottoreita, akkuja, jne).
Formula E ei kiinnosta sen takia, että eihän siinä ole mitään katsottavaa. Kasa identtisiä random talleja ajaa tarkoituksella mahdollisimman alitehoisilla ja teknisesti samanlaisilla autoilla joissa on samat osat suhteessa toisiinsa. Samanlaisia höpöhöpö sarjoja jossa kasa pienitehoisia identtisiä autoja ajaa rataa ympäri on paljon myös polttomoottoreilla ja ei ne kiinnosta sen enempää kuin Formula E.
Jos Formula E olisi samanlainen F1:sen kanssa eli siihen hankittaisiin oikeat tallit, joilla useita moottori ja akkuvalmistajia, kaikki tekisi omat korinsa ja osansa ja kaikki tekniikat olisi sallittuja sääntöjen puitteissa ja huippu tiimit kisaisi keskenään kuka tekee telknisesti parhaan auton niin aika nopeasti se veisin paljon katsojia F1:ltä.
F1 on nykyisellään ainoa oikeasti kiinnostava moottoriurheilusarja ja se olisi varmaan vielä kiinnostavampi sähkömoottoreilla (olettaen, että siihen siis saataisiin yhtä monta huipputallia ja yhtä paljon keskenään erilaista tekniikkaa (moottoreita, akkuja, jne).
Ei ole F1 toteutettavissa täyssähköllä vielä pitkään, ja taas sprinttikisoista puuttuu kaikki se mikä tekee F1 kisoista sen kuninkaan, eli se että se ei ole vaan ympyrän ajamista fiiliksellä kaasu pohjassa, vaan siinä hommassa pitää olla mukana myös äly ja taktiikka.Kisat on aika pitkiä sähköllä ajettavaksi, onko niillä nyt käytössä reilu satakiloa polttoainetta, en tiedä mikä sen energiatiheys, oliko tavis bensa n: 12kW/kg , nyky f1 auto kuskeineen kaikkineen taitaa massaltaan olla n: 800kg
Sprintti kisoja vaikka pari peräkkäin, ja minimi painoa rajusti ylös.
(luku lähkeiden suuruus luokkaa googleteltu)
Mutta uskon että sähköautot tulee radalle.
Polttomoottorit säilyy ja niille fanit, onhan niitä kaikenmailman keppi, laukka ja ravi kisojakin,
ID5 sössittiin todella typerillä valinnoilla. Osa meistä olisi voinut harkita sitä, mutta konfiguraattori puskee paskoja konfiguraatioita.VW ID.5 näköjään häipymässä, jos uutiset pitää paikkansa.
ID.4 on ollut niin paljon tuota suositumpi. Onhan tuo ID.5 omaankin silmään epäkäytännöllisemmän mallinen kuin laatikkomaisemmalla kontilla oleva ID.4
Toki sulavammin muotoiltu. Makuasioita.
"Autocar alleges the ID.5 will be dropped from the lineup as early as 2027, giving the swoopy electric SUV a seven-year life cycle with no second-generation model planned. Sluggish sales are reportedly to blame as the model failed to gain traction in Europe. Instead, buyers prefer the more spacious, conventionally styled ID.4. Not launching the ID.5 in the United States further limited its potential."
![]()
One of Volkswagen’s EVs Is Already Facing The Chopping Block
A new report claims Volkswagen will discontinue the ID.5 in 2027. The electric coupe-SUV's early demise is said to be caused by sluggish sales.www.motor1.com
Ei ole varaa koskaan varmaan uutta autoa ostaa, mutta eikö autokaupat tosissaa anna vaihtaa 19" vanteisiin 20-21" sijasta? Vaikka ns. samaan hintaan?
Luulis myös noista pääsevän aika helposti eroon jos vaihtais päikseen jonku kanssa jos esim. tuontiautossa tuollaiset vanteet.
No ei se ole ainakaan minulle ”aika sama” kustannus. Uusi rengas + vannesetti maksaa pari tonnia näissä kokoluokissa ja vanhasta eroon pääseminen on todella vaikeaa millään järkevällä hinnalla kun kukaan ei niitä isoja lähtökohtaisesti halua…Riippuu kaupasta ja paljonko jaksavat säätää. Isot ketjut tuskin alkavat viritellä kun linjalta auto tulee tietyllä vanne/rengaskoolla ja hyllystä ehkä viitsi lähteä vaihtamaan (saati sitten muista autoista).
Mutta rahallahan tuosta selviää ja auton kulu huomioiden aika sama. Normisti vielä kesäkeleillä eipä tuo range 20”lla paha ole ja talvisetin voi helpommin valita mitä tykkää, kun talvirangen venytyksellä on jo jotain väliä. -21 Audicenter ei suostunut myymään talvikumeille kauttaaltaan edes 235-leveitä vaan sokeasti piti mennä alkuperäisellä 235/255 -kombolla vaikka vannekooksi sai sentään 19”. Nyt alkuvuodesta seiskan tilauksessa ei enää ollut ongelmia ja seuraavat talvikumit on kauttaaltaan 235sia.
Onko volkkareissa jotenki paska alusta vai miksi isot vanteet ei ole ihmisten suosiossa? Kovin matalia kumeja noissa ei ole isoillakaan vanteilla joten tuskin pehmeyskään syynä? Rangeenhan sillä vannekoolla ei ole varsinaisesti juuri mitään merkitystä, renkaan leveys ratkaisee. Tietysti joo jos vanteen kasvaessa paino nousee hurjana kun jotain halvinta kiinantinaa niin sitten voi ehkä joidenkin kilsojen ero tullakin.No ei se ole ainakaan minulle ”aika sama” kustannus. Uusi rengas + vannesetti maksaa pari tonnia näissä kokoluokissa ja vanhasta eroon pääseminen on todella vaikeaa millään järkevällä hinnalla kun kukaan ei niitä isoja lähtökohtaisesti halua…
Tonni on tonni, meni se autoon tai ruokakauppaan.
—
Sama konfiguraattori-idiotismi vaivaa id7:aa. 4motion puuttuu valikoimasta - pitää ostaa GTX ja taas alkaa 20” pakotus…
Ei se nyt niin paljon rangea syö, mutta 11% nettona isomman akun edut katoavat kyllä aika hyvin kun laitetaan 1” lisää rengaskokoa ja etumoottori joka sekin hieman huonontaa hyötysuhdetta. 86kWh akkuisen GTX:n range ei ole juuri isompi kuin 77kWh takapotkun. Tuskin se 19” rengaistus paria prosenttia enempää tekee, mutta se on just niitä pieniä asioita jotka ärsyttävät jos on jo valmiiksi ostamassa kallista autoa uutena ja maksamassa siitä hyvästä extraa.
-
Toivottavasti id7 arvonpudotus nopeutuu, nyt nuo reilun vuoden ikäiset ekat liisareista markkinoille tippuvat ovat pitäneet aika hyvin arvoaan verrattuna id4:iin. Id7 omistajat varmaan ovat päinvastaista mieltä kanssani.
Katsojan kannalta ehkä näin, mutta autourheilussa autovalmistajat ovat mukana siksi, että saavat markkinoitua huipputekniikkaansa. Hieno V8 tai V10 ei oikein tarjoa taviskuluttajalle riittävästi samaistumispintaa. Sen takia formuloihin tulikin aikanaan hybriditekniikka.En ihmettelisi että toisivat F1 V8 tai V10 takaisin. Livenä paikanpäälle tulevat katsojat tuovat sarjalle niin perkeleesti rahaa että tekevät varmastikin mitä tahansa että tulisivat jatkossakin. Itse en ainakaan mitään sähkövekottimia menisi katsomaan. Näitä nykyisiäkään ei oikeen jaksa mennä kun muistaa kuitenkin meiningin ja tunnelman siellä kun oli joku 20k kiertävä V10.
Livenä se fiilis on tärkeintä ja se että kuuluu pelkkää rengasääntä niin ei oikeen nappaisi.
Onneksi jotain ovat näihin kuitenkin tehneet kun turbohybridit olivat ekoja kausia käytössä niin parhaat äänet oli ylivoimaisesti mersun turva-autossa.
Onko volkkarilla sama kuin skodalla, että nelivetoa ei saa enää pakotettua päälle vaan auto päättää itse onko nelivedolle tarvetta? Aikaisemmin ymmärtääkseni nelivedon sai päälle valitsemalla muistaakseni sport-moodin.…
Ei se nyt niin paljon rangea syö, mutta 11% nettona isomman akun edut katoavat kyllä aika hyvin kun laitetaan 1” lisää rengaskokoa ja etumoottori joka sekin hieman huonontaa hyötysuhdetta. 86kWh akkuisen GTX:n range ei ole juuri isompi kuin 77kWh takapotkun.
.
Onko volkkareissa jotenki paska alusta vai miksi isot vanteet ei ole ihmisten suosiossa? Kovin matalia kumeja noissa ei ole isoillakaan vanteilla joten tuskin pehmeyskään syynä? Rangeenhan sillä vannekoolla ei ole varsinaisesti juuri mitään merkitystä, renkaan leveys ratkaisee. Tietysti joo jos vanteen kasvaessa paino nousee hurjana kun jotain halvinta kiinantinaa niin sitten voi ehkä joidenkin kilsojen ero tullakin.
Bemareissa ainakin tien päällä kun kattelee ja niihin saa ruksattua millaset vanteet huvittaa niin erittäin harva on mennyt sillä hintaan kuuluvalla pienimmällä vaan on laitettu kättä taskuun että saatu isommat ja hienommat.
En tiedä miten VW 4motion / gtx / Skoda 80x / RS tarkalleen käyttäytyvät. Sen tiedän, että pelkällä takavedolla/etuvedolla jää helposti talvella alppihiihtokeskukseen lumisateella syheröä ajettaessa jumiin kun mikä tahansa hinnat-alkaen jämänelikko vielä menee ylös ilman ongelmia. Riittää kun serpentiinissä auto saa edes vähän vetoa kahdelle renkalle niin se kulkee - yksi rengas ei meinaa riittää niissä käytännön olosuhteissa missä minä ajan.Onko volkkarilla sama kuin skodalla, että nelivetoa ei saa enää pakotettua päälle vaan auto päättää itse onko nelivedolle tarvetta? Aikaisemmin ymmärtääkseni nelivedon sai päälle valitsemalla muistaakseni sport-moodin.
Siten sillä ei 95 %:sesti ole merkitystä onko takavetoa vai neliveto, ja siksi itsekin otin elroqin vajaavetoisena kun toimi sekin talvella muun muassa bemaria paremmin. Ainoa mikä jäi oikeasti puuttumaan oli se ylimääräinen 200 kg vetokykyä.
Se että eri ostajat arvostavat eri asioita on juuri se syy miksi konfiguraattorissa pitäisi olla enemmän valintoja. Varsinkin niihin kohteisiin jotka eivät edes maksa mitään.Keskimääräinen baijerin ostaja voi kanssa arvottaa kovin erilaisia juttuja kuin VWn ostaja.
Käytännössä olet rellunkin kanssa ihan samoissa ongelmissa, kun kaikki autot tulee vakiona isoilla nakeilla. ”Voidaan me sulle tehtaalta tilata, mutta menee x kk ja nää alennukset ei koske kuin maassa olevia autoja”.Noista rengaskoista niin Renaultin (esim. Scenic) hinnastossa suoraan lukee tuo yhtenä rivinä, että esim. parhaimman varustelun saa 19 tuumaisilla halutessaan hintaan 0 euroa (tuossa on isommat vakiona).
ID.5 4Motionin puutteesta: Ehkä syynä on se, että GTX-mallista saadaan parempi kate. Järkinelivedon ostajille on joka tapauksessa olemassa ID.4.Se että eri ostajat arvostavat eri asioita on juuri se syy miksi konfiguraattorissa pitäisi olla enemmän valintoja. Varsinkin niihin kohteisiin jotka eivät edes maksa mitään.
Mitä hyötyä VW:lle oikein on siitä, että se ei tarjoa id5:sta 19” renkailla? Niitä 19” renkaita menee kuitenkin vaikka kuinka paljon niihin id4:siin, joten vaikea keksiä miksi se pitää pudottaa valikoimasta pois? Pelätäänkö että id5:sen mukasporttisempi imago menee pilalle kun joku kurvailee kadulla isommalla sidewallilla?
ID5 4motionin puutekin on vähän erikoinen ratkaisu, mutta siihen sentään voi ehkä olla valmistuslinjalla oleva syykin - vaikka kyllä epäilen vahvasti.
Linkistä poimittuaKiinalaisissa sähköautoissa huima Eurooppa-lisä – hinta yli kaksinkertainen Kiinaan verrattuna
Nykyisten tullienkin jälkeen hintaeroksi jää vähintään useita kymmeniä prosentteja.www.maaseuduntulevaisuus.fi
Vaikka jättäisi tullit huomioimatta niin vanha manner maksaa kiinalaisautoista reilusti ylimääräistä emämaahan nähden.
MG4 maksaa Suomessa 25 500 euroa
Elokuun 3. päivän vaihtokurssilla kiinassa MG4 13 852
3.x softalla jatkuvan nelivedon saa pakotettua sport-moodilla. 4.x ja 5.x ei käsittääkseni saa mitenkään enää. Tästä on ollut keskusteluryhmissä valitusta.En tiedä miten VW 4motion / gtx / Skoda 80x / RS tarkalleen käyttäytyvät. .